Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verlichting in de hokken door een led lighting strip.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • verlichting in de hokken door een led lighting strip.

    hallo mede forum gebruikers.

    ik heb een aantal dagen geleden een led lighting strip van 15 meter besteld. deze krijg ik hoog waarschijnlijk aan het einde van de maand binnen.

    ik ga deze in mijn broedkooien hangen aan de boven kant als het goed is is hij zelfklevend.

    deze strip is waterdicht en bestaat uit 3 ledjes en dan een stukje dat je hem kan door knippen en weer 3 ledjes etc etc. het gaat om cool white licht wat ongeveer in een hoek van 120 graden schijnt. ze hebben ongeveer 500000 (vijfhonderdduizend) brand uren!

    ik ga deze aansluiten met een stekker in een tijdklok in een stopcontact. ( op een accu is ook mogelijk of met aan/uit schakelaar)

    deze strip is beter als led modules omdat deze meer naar beneden schijnen dan rondom en ze zijn goedkoper.

    ik wil hier graag foto's plaatsen en een verslagje bijhouden van hoe het gaat als daarvoor interesse is.

  • #2
    ik ben ook van plan om led-verlichting te plaatsen, ik volg dit topic dan ook, om je bevindingen te kunnen toetsen, en/of dit ook iets is voor mijn kweek hok is.
    www.fretteren.eu

    Opmerking


    • #3
      mooi. ik heb besloten om ook meteen de achterkant van mijn broedkooien te vervangen en parkieten nestkast geleiders er in te zetten. wordt dus lekker klussen en omdat ik mijn hokken zo goed als leeg heb kan het ook.

      Opmerking


      • #4
        Hallo,

        Ik heb ook ledverlichting op mijn verlanglijstje staan.

        Met die strip kun je niet apart per hok aan en uit schakelen denk ik?

        Groeten Ben
        Groeten, Ben

        Opmerking


        • #5
          daar zat ik vanochtend dus ook aan te denken maar dat ligt echt aan hoe je het maakt bedacht ik me later.

          hier even hoe ik het ga doen:

          ik heb 4 lagen in mijn broedkooi. 3 voor fokken en 1 voor opslag van spullen. ik heb deze 3 lagen verdeeld in 3 hokjes en deze krijgen 1 doorgetrokken strip. deze strip maak ik vast aan een schakel blok. hier zet ik aan uit knopjes op zodat ik ze per laag aan en uit kan zetten. dan kan ik deze alle drie een eigen stekker geven en in een stekkerdoos in een tijdklok in een stopcontact of ik koop een dimmer met meerdere uitgangen die per stuk aan en uit te zetten zijn en te programmeren zijn per stuk bij deze heb ik geen tijdklok niks nodig maar is wel veel duurder. ik dacht ook dat er een derde optie was maar dat weet ik niet zeker. daar moet ik nog even naar kijken. dat is waarschijnlijk een aantal stroom kringen op elkaar aangesloten.

          Opmerking


          • #6
            Hallo Janco,

            Ja precies, ik zelf had het zover uitgezocht dat ik 1 schakelkast krijg.
            Hier komt 1 hoofdkabel in, deze gaat langs alle hokken/vluchtjes.
            Via een zij kabel wordt elke lamp per hok voorzien van stroom.
            Door hier iets tussen te zetten van bijv. kroon steentjes of een schakelaartje
            is elke kooi makkelijk mee te laten draaien of juist niet in het systeem.
            Dit is even heel kortlijnig hoe ik het ongeveer wil gaan doen.

            Groeten Ben
            Groeten, Ben

            Opmerking


            • #7
              ik ben op het moment ook bezig met de aanleg van led verlichting doormiddel van led modules met 4 ledjes rechtstreeks in de kooien,ik heb wel gekozen voor warm licht en geen koud licht ,dit vind ik persoonlijk te fel, de led dimmer en 12v trafo heb ik bij de Europese cultuurshop vandaan, de modules heb ik ergens anders vandaan deze vind ik bij de cultuurshop best prijzig , ik heb ze gevonden op internet voor een aanzienlijk lagere prijs en wel met de zelfde spreidingshoek en lichtopbrengst, deze heb ik nog niet binnen zit wel een langere levertijd op als bij de cultuurshop, vanaf de trafo gaat er een luidsprekerkabel met plus en min langs alle kooien , 20 broedkooien en 10 kweekboxen, de min kun je rechtstreeks aansluiten, op de plus heb ik bij alle kooien dubbele kroonsteentjes geplaatst zodat er zodra een bepaalde kooi geen licht nodig heeft ik deze gemakkelijk los kan koppelen. dit kun je ook met schakelaartjes doen maar 30 kroonsteentjes of 30 schakelaartjes scheelt weer in prijs, en zo vaak zal dit niet voorkomen, ik weet niet of ik op het forum de website van de led modules mag vermelden als er iemand interesse heeft hoor ik het wel.

              Opmerking


              • #8
                Vorige week heb ik toevalig bij de lidl 6 ledstripas van 30 cm gehaald voor 30 euro inclusief montageset en bedrading ik moet zeggen een uitkomst,
                Als ik eind deze week de broedkoppels samen zet zal ik wel fotos plaatsen
                Groetjes van marco

                Opmerking


                • #9
                  binkie, ik had die daar ook gezien en op vogelmarktplaats maar ja was redelijk duur. ik een elektronica winkel waar ik langs was gegaan zag ik 8 led modules voor nog geen 20 euro. en ik werd geholpen door een verkoper die zelf ook vogels had en had zelf betere ervaring met de led strips. is alleen even wat meer werk om aan te sluiten.

                  marco, ik zou graag de foto's zien.

                  Opmerking


                  • #10
                    Hoi Janco,

                    Wil je me mailen?
                    Jij heb je mail opties uit staan.

                    groeten, Ben
                    Groeten, Ben

                    Opmerking


                    • #11
                      zijn alle leds gewoon te dimmen, of heb je hier andere/speciale voor nodig.
                      www.fretteren.eu

                      Opmerking


                      • #12
                        zover ik het weet zijn alle leds gewoon te dimmen.

                        Opmerking


                        • #13
                          janco ik betaal voor een module met 4 ledjes 1,60 euro, deze hebben een spreidingshoek van 120 graden en een lichtopbrengst van 56 lumen. het een en ander kun je opzoeken op www.tcled.nl , bij hen kun je ook vragen stellen zoals naruch of alle leds dimbaar zijn of niet, ik weet niet of alle leds dimbaar zijn maar die ik heb besteld wel.

                          Opmerking


                          • #14
                            daar zit de moeilijkheid, sommige ledstrips zijn wel te dimmen, en andere weer niet. omdat led 12 of 24 volt is heb je een trafo nodig, die ook weer dimbaar moet zijn.

                            ik heb prijs opgevraagd bij een leverancier in leds, dat zijn blokjes, met een trafo en een dimmer. voor mijn 2 hokken zou het 140 euro kosten. daar zit dan ook een schakelklok bij, speciaal voor leds. met 5 schakel programma`s. dan kan je per hok schakelen met tijden, of aan en uit, net wat je wil.

                            ik wil het wel graag, maar vind het nog wel aan de prijs, misschien in het voor jaar.
                            groeten Ton
                            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                            Opmerking


                            • #15
                              handige site binkie.

                              even een vraagje ik heb momenteel deze http://www.firmaheesakkers.nl/produc...ep+%2B+1+nk-dr fronten. ik wil parkieten gaan houden en dus zo een nestkast die je er in kan schuiven maar dat deurtje is te klein. wat is jullie advies?

                              Opmerking

                              Working...
                              X