Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wat vraagjes over goudvinken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • wat vraagjes over goudvinken

    hallo.

    ik ben van plan volgend jaar een koppel noorse goudvinken te houden in een broedkooi (120 bij 40 bij 40). nu heb ik al veel gelezen zo als dat ze het beste een speciale goudvinken mix kunnen krijgen en ongeveer 2 weken broeden en op 16 dagen ongeveer uit vliegen en dat ze een eiwitrijk dieet moeten als ze jongen hebben. nu heb ik nog enkele vragen.

    1) ik las dat je ze moet ringen met 3mm ringen. op hoeveel dagen moet dit en moet dit met er zo een rubbertje overheen zodat de ouders de ring niet zien.
    2) wat is een eerlijke prijs voor een koppel noorse goudvinken. (omgeving ede barneveld rhenen)
    3) wat is een must know over noorse goudvinken.

    Janco

  • #2
    Ik heb nu al 3 jaar noorse goudvinken, eerst 2 koppels, nu nog maar 1, ik heb meerdere nesten gehad, maar de nesten waren vaak flut, waardoor ze hun eieren ergens anders legden, wat dramatische gevolgen had
    Je moet dus niet te veel eisen verwachten, bij mij zaten ze buiten in een ruime vlucht, ik heb mijn beste pop aangehouden die haar eieren in het nest legde, en haar man is helaas overleden, dus ze heeft nu een bruinpastel man gekregen, zij zelf is wildkleur, ik wens je veel succes met de kweek
    Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
    Vergeet niet te kijken op mijn site!
    http://birdbreeder.simpsite.nl/

    Opmerking


    • #3
      hallo janco

      jha je moet er dan zo een rubbertje rond doen, anders worden ze door de ouders uit het nest gekiept.

      je moet de jongen dan normaal gezien kunnen ringen tussen de 6 en 8 dagen, moet je zelf eventjes zien hoe goed de jonge groeien enz.

      en hier moet ik BirdBreeder gelijk geven, als je te veel verwacht sla je op het einde tilt.

      zogemakkelijk als het klinkt is het idd niet, heb ze nu ook al 3jaartjes nu achter 1 en heb nog altijd geen jonge opstok kunnen krijgen.

      bijna vlucht toch dood, nest onbevrucht of dergelijken.(altijd wel wat)

      ik wens je ook veel succes er mee, en hoop tot het je lukt. maar dat merk je vanzelf wel gelijk de meeste die met goudvinken willen kweken tot dit niet zo gemakkelijk gaat.

      Opmerking


      • #4
        janco alles valt en staat bij een goed koppel, ik heb meerdere koppels zitten, bij het ene koppel gaat het vanzelf bij het andere is het vallen en opstaan, bij een koppel waar het dit jaar van eigens gaat kan het zomaar volgend jaar problemen geven, op diverse forums kun je veel terug vinden ,koop je koppel bij een vertrouwd iemand, medicijnvrij en bij voorkeur gekweekt in broedkooien omdat je zelf ook in broedkooien wilt kweken, het ringen met 6 tot 8 dagen is mijn inzien veel te laat, ik ring ze zelf met de 5 dagen en soms al met de 4 dagen, heb je een goeie pop groeien ze als kool, je vind ze morgens nog te klein om te ringen en avonds lukt het al bijna niet meer, als het een en ander wil lukken heb je er ontzettend veel plezier aan , zit het tegen is het kommer en kwel , maar dat is met alle vogels het geval, ik wens je veel succes en plezier met de goudvinkenkweek.

        Opmerking


        • #5
          denk ook aan de speciale ringen, de ec-ringen.
          www.fretteren.eu

          Opmerking


          • #6
            binkie hangt er vanaf hoe goed de jongen groeien staat er bij, ik kon mijn pas na 6 dagen ringen eerder vielen ze heletijd van de poot af.

            moet je zelf in schaten kon je zo niet zeggen van zo oud of zo oud.

            klopt is bij elke soort wel,maar als het niet lukt ga je niet kwaad maken ofs want das leergeld.

            klopt in nl 3mm ringe, belgie 2.9mm ringe.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door naruch
              denk ook aan de speciale ringen, de ec-ringen.
              ik neem aan dat dit verplicht is? en ec staat voor europese cultuur vogels? en die kan ik gewoon via nbvv bestellen?

              Opmerking


              • #8
                klopt dit is verplicht, en ec staat idd voor europese cultuurvogels.

                die kun je daar gewoon bestellen.

                maar bestel ze optijd eh, wist in het begin niet hoelang dat duurde eer je de ringen in de bus had.

                duurde 3 maanden voor ik ze pas had, en natuurlijk te laat met ringen geweest.

                is nu wel in orden maar toch, zeker eventjes mee opletten voor verdere problemen hier mee te kunnen vermijden.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door janco
                  ik neem aan dat dit verplicht is? en ec staat voor europese cultuur vogels? en die kan ik gewoon via nbvv bestellen?
                  ja dit is verplicht, dit zijn de ringen met NL erop, deze kun je via de nbvv bestellen.

                  http://www.nbvv.nl/ringen/index.asp even op de link klikken en bij beschermde vogels kijken.
                  www.fretteren.eu

                  Opmerking

                  Working...
                  X