PDA

Bekijk Volledige Versie : eventjes niet goed van

tequila_069
02-11-2013, 16:18
mijn vogelzaad was op, dus liet ik eventjes iemand zaad halen voor mij.

normale mengeling wat ik altijd neem dus sijs en putter + goudvink mengeling, zo een zak kost 27.50€ voor 25kilo.

had ik ook nog 5kilo kruisbekmengeling mee laten nemen voor mijn koppel kruisbek.

werd eventjes stil toen ik de rekening kreeg voor dat 5kilo zaad, ik moest wel goed getelt 20€ betalen voor 5kilo zaad?.

naruch
02-11-2013, 17:05
wacht maar dat je voor de kweek, Aleppo moet gaan kopen .
daar wordt je pas stil van :D ;)

tequila_069
02-11-2013, 17:20
nurch even een vraagje eh?, wat is Aleppo?:D.

oh erg en ik dacht tot niet erger kon, blijkbaar dus wel.

nu snap ik waarom vele mensen stoppen met deze hobby:D, ofwel zijn de vogels veel te duur, ofwel is het zaad onwijs duur haha.

jha eerste keer tot ik dat kocht had verwacht iets van een 10tje ofs maar het dubbele werd ik eventjes stil van en wordt niet snel still haha.

van Tuijl
02-11-2013, 17:31
Aleppo is zaad van een naaldboom (precies weet ik het helaas niet) en wordt bij de kruisbekkweek gezien als een wonderzaadje, nu heeft de cosmetica het zaadje ontdekt en is de prijs zo'n 500% gestegen. zag laatst inderdaad een zak kruisbekzaad liggen (20kg) en dat was goed voor 71,25 euro

omdat aleppo nu zo duur is zijn naar mijn weten vrij vele mensen overgeschakeld op hennep

tequila_069
02-11-2013, 17:52
oh ok bedankt voor je reactie, van Tuijl.

dus maar van 1naaldboom dan?, want naaldvruchten en dergelijken zoek ik zelf in de bos veel goedkoper:D.

vind dit erg om eerlijk te zijn, probeer maar eens kruisbekken te kweken en je moet alleen dat voer hebben, heb je toch een probleem denk ik haha.

werkt hennep dan bijna het zelfde als aleppo of toch weer niet?, want als je zelf altijd optijd hun naald/sparre vruchten hebben en hun vaste zaad en van allerlei uit de natuur zou dat niet genoeg zijn:p?.

en anders zou ik idd een oplossing moeten zoeken voor aleppo, of gewoon halen of iets anders verzinnen er op.

Drum
02-11-2013, 18:53
Wat je ook aan kruisbekken goed kan voeren zijn larikszaden.;)

tequila_069
02-11-2013, 19:19
bedankt drum, zal ik zeker onthouden als ik begin met de zoektocht na naaldvruchten:).

kingfisher
02-11-2013, 21:01
Heb je nog geluk,ik betaal rond de €23 voor 5 kilo en voor een hele goede mengeling zo €36 per 5 kilo.

Het is alleen wel zo dat er best wel verschil in samenstellingen zit,dus alleen op de prijs blindstaren heeft geen zin,een beetje kijken naar de samenstelling kan ook geen kwaad.

Dat het duur voer is,dat is zeker.:D

Aleppo betaal ik rond de€16 per kilo maar probeer ik te geven als extra en lariks €9,50 per kilo.
Dan praat ik nog niet over pijnboompitten(die je ook in de keuken gebruikt zeg maar)€23 per kilo maar dan nog altijd goedkoper dan €3,49 per 100 gram bij de Lidl,zijn ze ook gek van maar baggervet dus een paar per dag.

Ik had er geloof ik wel eens eerder wat over gezegd in een ander topic maar ik weet van een paar kwekers in Oostenrijk die alleen maar hennep voeren maar daar wel elke dag een flinke handvol sparappels er bij geven.
Gewoon omdat het voor hen te duur wordt en die hebben geen 1 of 2 koppels maar ik was er bij een die er een koppel of 50 had zitten in 4 of 5 soorten.(grote,kleine,himalaya,witband en geloof ik rosenbinden)

tequila_069
02-11-2013, 21:11
had het op internet gezien op zo een bestel site, amai men frak 23€ en voor een kilo Aleppo?.

jha ga gewoon paar zaken halen in de winkel en de helft zoek ik zelf dan moet dat wel goed komen denk ik, gelijk spareappels denneappels larikszaden enz haal ik dan en zoek ik ook zo in de bos, moest ik nix vinden heb ik het nog van de winkel voor zekerheid:).

maar heb eens goed in dat zaad gekeken dan, zitten veel zaken bij wat ik denk tot de goudvinken wel zullen eten en wat goed voor hun zou zijn klopt dit?.

anders voer ik dat ook nog klein beetje aan de goudvinken voor extra's.

guy van Peteghem
12-11-2013, 22:30
Ik heb ergens gelezen dat je ook pijnboompitten kunt voeren aan kruisbekken.
Ik weet niet of dat goedkoper uitkomt, maar de zaden zijn wel gepeld.
Groeten,
Guy

van Tuijl
12-11-2013, 22:59
zie de reactie van Bob hierboven Guy ;)

jeffrey112
18-11-2013, 21:19
alle voedingssupplementen zijn weer aan het stijgen daar word je soms niet goed van eerlijk gezegd

tequila_069
19-11-2013, 01:21
nee dat klopt, haha leuk filmpje:D.

deed die hier vroeger ook, moest er een slot op doen of hij was los:p.