PDA

Bekijk Volledige Versie : pretty bird pellets vs zaadmengeling of nutribird pellets ?

Distel
25-10-2013, 20:00
dag beste vogel vrienden

Is hier iemand dat pretty birds pellets gebruikt voor kanaries ?

zijn deze pellets beter dan de pellets van nutribird ? en dan een gewoon zaadmengeling ?

Ik heb gehoord dat je langer mee doet dan een gewoon zaadmengeling ? bv 1 kg van prettybird is bijna 3 kg zaad ?

wat zijn jullie ervaringen en meningen ?

Vriendelijk groetjes

Ton
26-10-2013, 12:29
afgezien waarvan de pellets zijn gemaakt, dus je moet goed nagaan wat er in zit, is het voordeel van pellets dat alles word gegeten, dus je hebt geen verlies.

nadeel is je vogels het moeten leren eten, als je nieuwe vogels aankoopt, die met zaad zijn groot gebracht, zul je ze moeten overwennen.

anders om ook, als jij vogels verkoopt, die gewend zijn aan pellets, en degene die ze koopt zaad voert, moet die ze ook weer overwennen.

Distel
26-10-2013, 14:01
vriendelijk bedankt voor uw reactie Ton :)

ele
26-10-2013, 15:38
Er zijn al topics over pellets, misschien dat er iets bruikbaars voor u tussen staat?
Een voorbeeldje:
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=13308&highlight=nutribird+pellets

Door met de zoekfunctie te zoeken op bijvoorbeeld de woorden "pellets" en eventueel "kanarie" krijgt u waarschijnlijk een hele hoop leesvoer.
De zoekfunctie:
http://www.vogelcafe.nl/search.php

Er zijn mij wel enkele liefhebbers bekend die de vogels pellets geven als een soort van bijvoeding, dit om de voedingselementen die de vogels misschien anders niet binnen krijgen.
Mijn tropen krijgen zo nu en dan ook iets door het eivoer gemengd, maar daar eten ze zeer weinig van.

mvg.

Ton
27-10-2013, 19:28
ik persoonlijk zou nooit pellets geven. ik wil zien wat ik mijn vogels geef. en bij pellets zie je dat niet. plus dat ik 4 mengelingen geef aan mijn vogels. en dat krijg je nooit in 1 pellet.

ik voer Afrikaanse prachtvinken, australische prachtvinken, mozambiquesijs speciaal, en wilde zaden met onkruiden mengeling. dit voer bestel ik op internet, en mijn vogels doen het er goed op.

casehulsebosch
27-10-2013, 23:29
Je kweek resultaten zijn prachtig Ton. Proficiat!

Status Quo ( en ik bedoel niet die Rock groep)

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Distel
03-11-2013, 12:39
dag best vogel vrienden

als pellets goed zijn of niet weet ik niet ....

Gisteren ben ik naar een kanarie show in leuven gaan kijken en ik heb een "sample " gekregen van zo een 0.5 kg van pellets prettybird....
Heb een handvol gegeven aan 6 kanaries en die was direct op... en die hadden nog zaad .... vond straf dat zij dat goed lusten...

Groetjes

Ton
03-11-2013, 19:32
dag best vogel vrienden

als pellets goed zijn of niet weet ik niet ....

Gisteren ben ik naar een kanarie show in leuven gaan kijken en ik heb een "sample " gekregen van zo een 0.5 kg van pellets prettybird....
Heb een handvol gegeven aan 6 kanaries en die was direct op... en die hadden nog zaad .... vond straf dat zij dat goed lusten...

Groetjes

maar stond er op het sample, wat er in zat aan voer ? het is niet moeilijk inderdaad om een lekker voer te maken, maar het gaat er wel om dat het gezond en voedzaam is voor je vogels.

Distel
04-11-2013, 14:55
dag ton

Hier is de samenstelling

INGREDIENTS:
Corn, Wheat, Oat Groats, Corn Gluten Meal, Potato Protein, Soya Oil, Coconut Oil, Calcium Carbonate, Dicalcium Phosphate, L-Lysine, Choline Chloride, Natural and Artificial Flavors, DL Methionine, Isoleucine, L-Threonine, L-Tryptophan, Vitamin E Supplement, Ascorbic Acid (Vitamin C), Ferrous Sulfate, D-Biotin, Yucca Schidigera Extract, Zinc Oxide, Manganous Oxide, Niacinamide, Magnesium Oxide,Vitamin B12 Supplement,BHT (as a preservative), Copper Sulfate, Calcium Iodate, Calcium Pantothenate, Vitamin A Supplement, Sodium Selenite, Folic Acid, Riboflavin, Pyridoxine Hydrochloride, Thiamine Mononitrate, Natural and Artificial Colors, Menadione Dimethylpyrimidinol Bisulfite (source of Vitamin K3), Vitamin D3 Supplement, Cobalt Sulfate.

Guaranteed Analysis:
Crude Protein (min) 14%, Crude Fat/Oil (min) 5 %, Crude Fiber (max) 4%, Moisture (max) 10 %, Ash (max) 4 %, Vitamin A (min) 17,500 IU/kg, Vitamin D3 (min) 800 IU/kg, Vitamin E (min) 200 IU/kg, Copper (min) 10 mg/kg

Mvg

Ton
04-11-2013, 19:30
ja gooi het maar in me pet. ik hou het wel bij de zaadjes.....:D

reinderjeuring@home.nl
14-12-2013, 22:57
Beste Disel,

Ik voer al 10 jaar pellets aan mijn kanaries, tropen en europeesche vogels. Voor en tijdens de broed periode C19 en na de broedperiode C15 (percentage ruw eiwit). Reden om over te stappen van zaad naar pellets was mijn vogels beter in conditie te houden.
Mijn vogel bestand bestaat uit kanaries mexicaanse roodmussen,goudvinken,sijsen en baardmannetjes. Allemaal krijgen ze pellets en de kweek resultaten zijn het zelfde als bij zaadmengsel.
Op de vogelshows verschillende keren goud en kampioen behalen.Deze week op de vogelshow district Drenthe te Roden kampioen geworden met Baardmannetje, 93 pnt., drie keer goud met kanaries.(91 pnt.)

De analyse van kanariezaad en pellets heb ik vergeleken en het verschil is te verwaarlozen.
Bij het voeren van pellets heeft men bijna geen verlies en er wordt weinig of niets gemorst. De vogel eten ook minder dan bij een zaadmengsel.(5gr./dag)
In tegenstelling van het voeren van zaadmengsel want 17% a 18 % procent zijn doppen van de zaden die men weg kan gooien. (18% van 25kg zaad= 4.5 kg doppen) netto 25-4.5= 21.5 kg zaad.
Ik heb een prijs vergelijk gemaakt in 2004 tussen pellets en kanariezaad, de verschillen zijn erg klein.
Men weet ook niet welke insecticiden en pesticiden er bij onze zaadmengsel worden gebruikt.
Met het voeren pellets heeft ook het voordeel schone broedkooien en volière's

De vogels overzetten van zaad naar pellets zijn 6 weken volgens de leverancier,dat heb ik ook het eerst jaar trouw toegepast. De laatste paar jaar wanneer ik nieuwe vogels aanschaf om ander bloed in mijn vogel bestand te krijgen zet ik de vogels van een dag van zaad op pellets zonder dat de vogels hiervan problemen hiervan te ondervinden. Ik controller wel 3 keer per dag hoe de vogels erbij zitten.
Ook het omgekeerde, mijn overtollige vogels voer ik van einde september een zaad mengsel en eind october worden ze verkocht.

Ter illustratie van hoeveel vogelliefhebbers pellets wordt gevoerd is verbaas wekkend. Op de vogelshow te Roden werden 1092 vogels ingezonden, 8 vogels werden gevoerd met pellets en dat waren de mijne.

Volgens mijn hangt er mythe rondom het voeren van pellets aan onze vogels.
Ik heb in de loop der jaren verschillende vogelliefhebbers gesproken en hun menig gevraagd. Weinig of geen positieve reacties gehad. Wanneer men door vraagt of men reeds pellets heeft geprobeerd, is het antwoordt meestal nee, men heeft het alleen van horen zeggen.

Ik wordt niet gesponsord maar gezien de reacties op het voeren van pellets heeft mij doen besluiten met mijn ervaring hierop te reageren.
Ik zie graag reacties tegemoet van vogelliefhebbers die ook ervaring hebben met voeren van pellets.(goed ofslecht)

Met vriendelijk groet,
Reinder Jeuring

leila
24-12-2013, 21:49
hallo,ik voer al jaren pallets erbij ipv alleen pallets.
en alle vogels die ik toen en nu heb doen het er goed op,tropen en parkieten.
ik kijk verder ook ofdat de vogels het wel eten of niet,
ik voer het al zolang het er is en dan vooral nutribird c15 of c19.
met net als de voorgaande schrijver totaal geen commentaar op diverse tt,s.
mvg wim

Distel
05-01-2014, 13:24
best vogelvrienden

Bedankt voor jullie antwoorden

Mvg

Brugsleeuwtje
09-02-2014, 23:12
C 15 en c19 zijn ideaal voor de meeste vogels, ik geef harrison pallets.
Deze zijn bio en komen uit Amerika, ik bestel ze in Nederland.
Enige nadeel ongeveer 4 keer duurder dan nutribird.

Mvgr davy