PDA

Bekijk Volledige Versie : zandgrond

marquancez
11-10-2013, 10:42
Hoi allemaal als ik een volière neem dan neem ik een zand grond van ongeveer 20cm, en daar onder is er aarde(met klei). welke planten kan ik daar dan planten wat natuurlijk veilig is voor vogels? er moeten ook schuil plekken zijn voor chinese kwartels, en bomen voor takken voor zebravinken en andere kleine tropen. ik wil er liever geen stokken in plaatsen omdat ik natuurlijke stokken mooier vind.
in het nacht hok is het natuurlijk een ander verhaal.

Groetjes Stefan

Ton
12-10-2013, 12:47
waarom wil je zo`n dikke zandlaag ? als het 2 tot 3 cm dik is kan je er ook heel goed planten in zetten voor je vogels.

verder kan je uit de natuur takken halen die je kan gebruiken voor je vogels om op te zitten.

wat planten betreft is er heel veel mogelijk. ligt ook een beetje aan je budget.

Ben86
12-10-2013, 16:32
Hoi Stefan,

Er was hier pas iemand die een iets uitgeschote voliere op het forum had geplaatst met foto's.
Hij heeft grassen en andere planten.
Wel leuk om op te zoeken misschien haal je er dingen uit?
qua budget is vaak een net iets kleinere plant ook vaak al een stuk goedkoper.
Ze groeien vanzelf wel dus dat komt dan vanzelf wel goed.

Gr. Ben

Wizzy
20-10-2013, 19:21
Ben, wat is een uitgeschote voliere ?
Absoluut geen 20 cm wit zand als bodem gebruiken zoals Ton al aangaf.
Ik zou gewoon klein laagje wit zand (speelzand) aanbrengen op de bodem.
Hier 30 m² bodem en kom je ruimschoots toe met 80 kg.. 2 zakjes van 40 kg.
Coniferen zeker aan te raden en je kan het slim spelen he.
Ik heb coniferen gekocht vorige week: 4 x 200 hoog en 80 breed aan 10 € voor alle 4. ik ga vaak op zoek naar minder mooie planten indien ik ze al kopen zou.
Vaak krijg je ze nog gratis mee mits je een goede prater bent ;)
Siergrassen ook een must en zeker vlierstruiken (gratis uit het bos)

Gert-Jan
22-10-2013, 22:04
Ook in ben van plan van de zomer een volière te bouwen. Hier wil ik goulds in gaan houden. Ik vraag me af wat kan ik het beste als bodem neerleggen. Beton/steen of juist grond met zand zodat er je er goed struiken in kan zetten?

het voordeel van beton/steen lijkt mij dat het goed schoon te houden is en dat je ongedierte beter buiten kan houden.

Het voordeel van grond/zand je kan er makkelijk struiken in planten.

Als laatste nog een vraag. Hoe zit het met de kans op wormen en andere ziekte als de vogels in de grond zitten te wroeten?

Groet,
Gert-Jan

Ton
23-10-2013, 19:00
is een natuurlijk iets hoor dat vroeten in de grond, vogels doen dat graag.

je kan ze elk jaar ontwormen, mocht je dat willen.

het voordeel van planten in de grond is dat je voliere er natuurlijker uitziet.

wel zou ik de voliere overdekken, vinden de vogels ook wel fijn.

marquancez
23-10-2013, 19:10
Ik dacht ik laat ook weer eens wat van me horen :p lees het wel de hele tijd hoor :p . maar ik ga inderdaad een laagje zand doen en daar onder aarde zodat er meer planten zijn die erin kunnen groeien ;)

Wizzy
23-10-2013, 19:46
Gert-Jan,
Goulds zijn al niet echte wroeters wat dat betreft.
Ik lees dat je de voliere in de zomer gaat bouwen. Ik zou hem in het prille voorjaar bouwen indien je de mogelijkheid hebt.
voorjaar grote keuze in planten en slaan makkelijk aan tegen dat je ze in de zomer nog moet aanplanten en dan evt een dak boven de voliere... ze gaan wel heel veel water nodig hebben vrees ik.
Beste seizoen voor je beplanting is nu en vroege voorjaar... zodat de planten niet afzien en je in de zomer al resultaat hebt en plezier van je voliere.
indien je kiest voor volle grond: kan je nog stuk afgraven en gaas op de bodem leggen: hier aarde op en verder dun laagje zand. Ik heb dit niet gedaan hier met als resultaat dat de muizen echt langs overal binnen kunnen komen.
Niet dat ik er zoveel heb maar liever geen dan 1 :-)

Gert-Jan
24-10-2013, 17:17
Bedankt voor de reacties. Het wordt voor mij toch zomer omdat ik eerder geen mogelijkheid heb. En omdat ik werkzaam ben in het onderwijs heb ik in de zomer zeeën van tijd:)

Als ik ervoor kies om geen stenen maar gewoon grond als bodembedekking te gebruiken. Hoe houd je zoiets goed schoon?

Groet,
Gert-Jan

Ton
24-10-2013, 19:08
ik heb grond in de voliere, en als je de takken zo plaats, dat de poep op de grond valt, in plaats van op je planten, kan je het netjes houden door er af en toe een hark door heen te halen. en het ziet er weer puik uit.

en als je de voliere geheel overdekt maakt, kan je de planten water geven doormiddel van een tuinslang die je in grond langs de planten legt, en 2, 3 x per week even de kraan open te draaien. waar de planten staan maak je een klein gaatje in de slang, en je planten groeien als kool.

Ben86
25-10-2013, 10:27
Ben, wat is een uitgeschote voliere ?
Absoluut geen 20 cm wit zand als bodem gebruiken zoals Ton al aangaf.
Ik zou gewoon klein laagje wit zand (speelzand) aanbrengen op de bodem.
Hier 30 m² bodem en kom je ruimschoots toe met 80 kg.. 2 zakjes van 40 kg.
Coniferen zeker aan te raden en je kan het slim spelen he.
Ik heb coniferen gekocht vorige week: 4 x 200 hoog en 80 breed aan 10 € voor alle 4. ik ga vaak op zoek naar minder mooie planten indien ik ze al kopen zou.
Vaak krijg je ze nog gratis mee mits je een goede prater bent ;)
Siergrassen ook een must en zeker vlierstruiken (gratis uit het bos)

Ik doelde op een vrij grote voliere.
http://vogelcafe.nl/showthread.php?t=19955&page=4
Sorry voor mijn late reactie