Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Interpunctie en taalgebruik.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Interpunctie en taalgebruik.

    Beste mensen,

    Steeds vaker merk ik dat ik moeite heb met het lezen van een aantal berichten. Dit terwijl ik uitstekend goed ben met tekstbegrip, wat ik al vaak genoeg bewezen in mijn toetsen.
    Zelfs na meerdere keren lezen begrijp ik niet altijd wat een lid bedoeld. Dat is toch jammer? Want je plaatst niet zomaar een bericht. Je doet dit om iets duidelijk te maken of om een antwoord te krijgen op jouw vraag.

    Natuurlijk kunnen er spel- en taalfouten voorkomen. Dat maakt ook helemaal niks uit.
    Wel zal het prettig zijn voor andere leden als je interpunctie gebruikt.
    Dit betekent:
    - Hoofdletter aan het begin van elke zin.
    - Punt aan het einde van elke zin.
    - Een komma waar deze nodig is.
    - Enters om teksten in alinea's op te delen.

    Komma
    Een komma gebruik je bij woorden als "want", "maar". "dus" en "omdat".
    Je hebt een mooie hond, maar ik vind hem wel erg groot.

    Een komma kun je gebruiken voor een bijzin.
    De hond, welke afstamt van de wolf, is geliefd bij veel mensen.

    Een komma gebruik je wanneer je te maken hebt met een zin die twee persoonvormen heeft en daardoor eigenlijk twee zinnen is.
    Als jouw hond nu niet doorloopt, zorg ik ervoor dat hij doorloopt!

    Een komma gebruik je bij een opsomming.
    Mijn hond kan op commando zitten, staan, rondjes draaien, blaffen en pootjes geven.

    Alinea's.Je kunt bijna altijd een hond vinden op straat. Soms lopen ze los, maar eigenlijk horen ze aan de lijn. Alleen bij hondenuitrengebieden mogen ze los. Zulke gebieden heef de gemeente aangelegd met de hondenbelasting die ervoor betaald word.
    De kat zie je ook vaak op straat. Heel soms zie je de kat aan de lijn, maar ze zijn vrijwel altijd los aan het wandelen zonder een baasje. Voor katten zijn er geen speciale hondenuitrengebieden. Er hoeft ook geen belasting te worden betaald voor katten. Sommige mensen vinden dat dit wel moet, omdat katten buiten poepen.

  • #2
    ja, meester GravenImage
    www.fretteren.eu

    Opmerking


    • #3
      juffrouw toch? anders mijn excuses.

      Opmerking


      • #4
        Nadat ik even in mijn broek heb gekeken, ben ik ervan overtuigd dat ik een juffrouw ben.

        Opmerking


        • #5
          haha was dat echt nodig?

          Opmerking


          • #6
            duidelijk schrijven

            Ik denk, dat dit niet alleen maar aan de beheersing en het schrijven van de taal ligt.
            Gewoon schrijven met een pen is een directe manier van handelen.
            Op de computer moet je het toetsenbord gebruiken en alhoewel ik al jaren geleden een typediploma heb behaald (via de middelbare school), betrap ik mij nog steeds op fouten.
            Vaak te snel willen typen, concentratiegebrek, de caps lock vergeten, spatiebalk etc.
            Dus heel vaak is er volgens mij geen opzet in het spel juffrouw Jansen.

            Opmerking

            Working...
            X