PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoeveel Watt voor schuurtje van 1.80x1.60

trop finches
01-10-2013, 21:52
Hoeveel Watt voor schuurtje van 1.80x1.60?
Hoog frequent T5 ga ik voor. Die Led verlichting van bijv. E.cult. shop zijn te zwak. Wat vinden jullie?
Voor een lamp van 39watt t5 tl buis is de prijs +-32euro
Hoog frequent armatuur 52euro.
Dat zijn prijzen.

janh11
02-10-2013, 12:58
2Maal T8 Philips 36 watt/865 Bij de Gamma 9,99 en in de reclame 6,99.

Serinus
03-10-2013, 09:08
Hallo,

Het is misschien aan te raden om niet de ruimte zelf te gaan verlichten, maar wél de kooien in die ruimte.
Ik heb begrepen dat U in een tuinhuisje enkele kooien heeft, of wilt maken, met daarin enkele (Zuid/Midden)Amerikaanse soorten?
Indien U slechts de ruimte wilt gaan verlichten, zullen niet alle kooien even goed verlicht worden.
Dit is een probleem waar veel vogelhouders tegen aan lopen.
Neem deze overweging even mee in uw beslissing.

Groeten, succes, Serinus.

1000HrZ
03-10-2013, 11:49
Als het mogelijk is zou ik inderdaad de kooien proberen te verlichten.
Al is het alleen al omdat het vele malen mooier lijkt.

Als je de kooien gaat verlichten heb je veel minder stroom nodig dan je de gehele schuur moet verlichten.

benjo
03-10-2013, 14:01
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60116540/?query=601.165.40

Ik heb mijn kooien hier mee verlicht in iedere kooi 1 En het bevalt mij en de vogels volgens mij ook .
Want heb goede broed resultaten

DIODER
Led-lichtlijst, 4-delig, wit
€ 19.95 / st.

Antoni Hopmann
03-10-2013, 21:29
Hoeveel Watt voor schuurtje van 1.80x1.60?
Hoog frequent T5 ga ik voor. Die Led verlichting van bijv. E.cult. shop zijn te zwak. Wat vinden jullie?
Voor een lamp van 39watt t5 tl buis is de prijs +-32euro
Hoog frequent armatuur 52euro.
Dat zijn prijzen.

Gewoon 2 stuks Tl-buizen van 36 Watt. Kleur Cool.
Goed en goedkoop.
A.u.b. geen lampen in de kooien. Dat is meer voor een show-vitrine.
Vogels willen evenmin als mensen de hele dag in het volle licht
zitten.

Serinus
04-10-2013, 10:36
Hallo,

@Antoni; Mijn mening; "Indien U slechts de ruimte wilt gaan verlichten, zullen niet alle kooien even goed verlicht worden.
Dit is een probleem waar veel vogelhouders tegen aan lopen".

Hoe zorg jij ervoor, Antoni, dat je vogels allemaal op een goede manier in het licht zitten?
Licht wat ze toch nodig hebben?
Probleem namelijk, is vaak, dat de vogels die in de bovenste kooien in een kweekruimte zitten, in het volle licht zitten.
Vaak relatief nog meer in het licht dan vogels die wél in de kooien zelf belicht worden.
Terwijl de vogels in de onderste kooien vaak nog niet de helft van dat licht in hun kooien krijgen dan de vogels in de bovenste kooien.
Hoe los jij dat probleem dan op, Antoni?

Groeten, Serinus.

Antoni Hopmann
04-10-2013, 19:53
Hallo,

@Antoni; Mijn mening; "Indien U slechts de ruimte wilt gaan verlichten, zullen niet alle kooien even goed verlicht worden.
Dit is een probleem waar veel vogelhouders tegen aan lopen".

Hoe zorg jij ervoor, Antoni, dat je vogels allemaal op een goede manier in het licht zitten?
Licht wat ze toch nodig hebben?
Probleem namelijk, is vaak, dat de vogels die in de bovenste kooien in een kweekruimte zitten, in het volle licht zitten.
Vaak relatief nog meer in het licht dan vogels die wél in de kooien zelf belicht worden.
Terwijl de vogels in de onderste kooien vaak nog niet de helft van dat licht in hun kooien krijgen dan de vogels in de bovenste kooien.
Hoe los jij dat probleem dan op, Antoni?

Groeten, Serinus.

Verlichting hoeft helemaal geen probleem te zijn m.i.

Alles heeft te maken met de ruimte. Te veel licht maakt de vogels hyperactief. Dat is niet de manier.
Als je b.v. stapelkooien gebruikt 5 kooien op elkaar. Dan plaats je
1 TL 36 W aan het plafond en leg op de bovenste kooi een plaat hardboard die wat uitsteekt.
Krijg je niet genoeg licht in de onderste kooien,dan plaats je op enige afstand 1 TL van b.v.
18 W met Prismakap tegenover de kooien op een hoogte van 1 Meter.
De Prismakap zorgt ervoor,dat het licht word verspreid. Is het licht te fel omdat je niet genoeg afstand
kan nemen leg dan een dunne doek over de Prismakap.

Staan de kooien op een wat grotere vlucht van b.v. incl. pootjes
1,25 m dan zijn geen speciale maatregelen nodig.

Serinus
05-10-2013, 11:05
Hallo,

Oké Antoni, je gaat dus eerst een TL lamp tegen het plafond aanbrengen, maar die ga je dan vervolgens afschermen, zodat het licht minder in de bovenste kooien valt.....
Vervolgens ga je dan een (kleinere) TL lamp plaatsen voor de kooien om de onderste kooien in het licht te zetten.

Naar mijn mening is het dan makkelijker om gewoon licht in de kooien te maken.
Enkele voordelen; je kunt de lichthoeveelheid op die manier optimaal per kooi doseren en je kunt elke kooi apart aan of uitschakelen (stroomkosten).

Dit is de manier waarop ik het heb aangepakt; http://www.youtube.com/watch?v=GX3YBoXCyHM
Ik heb, bewust, gekozen voor LED's, maar je kunt natuurlijk ook een andere lichtbron gebruiken.
Voordien had ik kleine TL balkjes in de kooien, maar hoewel die maar 8 watt waren, verbruikten die 17 watt en dan waren de kooien nog niet mooi gelijkmatig verlicht.
Vandaar mijn omschakeling op LED's.
Ook heb ik mezelf eerst wat georiënteerd welke kleur het beste zou kunnen zijn voor de vogels en heb de LED's bewust in de betreffende kleurwaarde (Kelvin) besteld.

Groeten, succes, Serinus.

Ps; en de vogels voelen zich er prima bij!

Antoni Hopmann
05-10-2013, 15:32
Nee, de lamp aan het plafond hoeft niet te worden afgeschermd.
Het hardboard op de bovenste kooi dat uitsteekt verhindert directe inval van het licht van de Tl-buis.

Wat ik aangaf betreft de Tl-buis met Prismakap,die op ca. 1 m hoogte tegenover de kooien wordt geplaatst.Als die te dicht op de kooien zou staan
dan moet die evt.worden afgeschermd.

Voor degenen,die het nog niet helemaal duidelijk is,zij kunnen hun vragen
stellen via een persoonlijk bericht.

Ik heb de verlichting in mijn kweekruimten in de loop van meer dan 50 jaar altijd op deze wijze toegepast en met succes.
Rustige vogels en goede broedresultaten.
En zeker om het laatste gaat het voor de vogelfokker.

1000HrZ
07-10-2013, 11:56
Antoni,

Net zoals ons baseer jij je uitspraak op een eigen mening volgens mij.
Je hoeft er geen show vitrine van te maken je kan namelijk met LED gemakkelijk de lichtsterkte regelen per kooi. En ja je kan ze op 100% zetten en er een mooie vitrine van maken. maar iets minder kan ook.

Het begint hier op het forum steeds meer een wellus nietus verhaal te worden.
Iedereen heeft zijn eigen meningen en bevindingen helaas kan niet iedereen dat respecteren.

Mijn vogels welke redelijk verlicht zijn IN de kooien zijn ook rustig, maar nieuwsgierig. Vooral het rustig krijgen heeft er mee te maken hoe vaak je door het hok komt en hier bezig bent naar mijn idee. en staat tot op zekere hoogte los van verlichting.

Let op! dit is mijn mening gebaseerd op mijn eigen ervaringen.

ele
07-10-2013, 16:48
Iedereen heeft zijn eigen meningen en bevindingen
Als dat voldoet in de eigen situatie, dan heeft iedereen gelijk.

Misschien dat het af kan hangen van de vogelsoort, diepte van de kooien, kleuren van de omgeving , ramen ja of nee, rustige ruimte waar allen vogels zitten of dat er ook andere hobby o.i.d. uitgeoefend worden en eventuele andere omstandigheden.
Duidelijk is wel dat vogels niet zonder licht kunnen.

1000HrZ
07-10-2013, 17:05
Als dat voldoet in de eigen situatie, dan heeft iedereen gelijk.

Ik constateer niet dat ze er last van ondervinden, als er een onderzoek is geweest wat anders uitwijst zal ik het niet veranderen :-)

Misschien dat het af kan hangen van de vogelsoort, diepte van de kooien, kleuren van de omgeving , ramen ja of nee, rustige ruimte waar allen vogels zitten of dat er ook andere hobby o.i.d. uitgeoefend worden en eventuele andere omstandigheden.
Duidelijk is wel dat vogels niet zonder licht kunnen.

Zou heel goed kunnen, bij iedereen is de situatie weer verschillend.

ele
07-10-2013, 17:30
Ik constateer niet dat ze er last van ondervinden, als er een onderzoek is geweest wat anders uitwijst zal ik het niet veranderen :-)

Ook niet als het gratis kan worden aangepast? :D

Antoni Hopmann
07-10-2013, 21:22
Nee hoor niks welles nietes.

Ik leg gewoon een stukje ervaring neer van meer dan 50 jaar.
Uitstekende broedresultaten en rustige vogels.

Zij die de voorkeur geven aan een vitrine met led-lampjes voor het mooie.
OK! Ik zou zeggen ga uw gang.

1000HrZ
07-10-2013, 22:19

Haha nee hoor, vind het wel prima zo

http://tropenblog.nl/wp-content/uploads/2012/10/IMG_4101-1024x682.jpg

Dan heb ik niets gezegd ik dacht dat jullie wat heen en weer gelijk probeerden te halen. Heb je ook nog foto's van toen je verlichting in de kooien had ?

1000HrZ
07-10-2013, 22:30

Ik zie net dat ik niet aanpassen had neergezet dit moest natuurlijk wel aanpassen zijn

Antoni Hopmann
08-10-2013, 16:46
Origineel gepost door Antoni Hopmann Bekijk Bericht

Dan heb ik niets gezegd ik dacht dat jullie wat heen en weer gelijk probeerden te halen. Heb je ook nog foto's van toen je verlichting in de kooien had ?

Ik heb nooit verlichting in de kooien gehad.
Daarvan zijn dan ook geen foto's.

1000HrZ
08-10-2013, 17:06
Dus de ervaringen die je hebt zijn puur en enkel gebaseerd op verlichting buiten de kooien?

benjo
08-10-2013, 17:27
Origineel gepost door Antoni Hopmann Bekijk Bericht

Ik heb nooit verlichting in de kooien gehad.
Daarvan zijn dan ook geen foto's.

En 50 jaar terug was er nog geen led .(toch)
Anders had je dat mischien al gehad en was je daar tevree mee.
Ik heb nog niet zo lang kweek kooien maar wel gelijk led er in .
En ook mijn kweek resultaaten zijn uitstekent per koppel .Dus ik geloof dat mijn vogels het ook wel goed vinden
en dat is weer mijn iedee:)

Antoni Hopmann
08-10-2013, 20:43
Bennie, Je hebt het niet goed begrepen.
Het gaat niet zozeer om wat voor lampen/lampjes,maar over verlichting binnen c.q.
buiten de kooien.

BTW Led-verlichting is niet iets van de laatste paar jaar.
Verder heb ik het over een ervaring van meer dan 50 jaar.
Dus niet over een begin van 50 jaar geleden. Trouwens ook toen bestond
er vitrineverlichting, die bij shows van tropische vogels werd gebruikt.

Verder wordt hier ook de ontwikkeling bijgehouden met betrekking tot
o.a. eivoer en huisvesting.

Als ik het goed heb begrepen, fok je nog maar sinds kort vogels in broedkooien.

benjo
08-10-2013, 22:09
Bennie, Je hebt het niet goed begrepen.
Het gaat niet zozeer om wat voor lampen/lampjes,maar over verlichting binnen c.q.
buiten de kooien.

BTW Led-verlichting is niet iets van de laatste paar jaar.
Verder heb ik het over een ervaring van meer dan 50 jaar.
Dus niet over een begin van 50 jaar geleden. Trouwens ook toen bestond
er vitrineverlichting, die bij shows van tropische vogels werd gebruikt.

Verder wordt hier ook de ontwikkeling bijgehouden met betrekking tot
o.a. eivoer en huisvesting.

Als ik het goed heb begrepen, fok je nog maar sinds kort vogels in broedkooien.

Antoni Ik begrijp je heel goed met wat je verwoord
Maar mischien zeg ik over 40 a 50 jaar kweken in kooien wel het zelfde als jou .
Maar dan poch ik mischien wel over led licht want de tijd staad niet stil kwa licht techniek en ja ik kweek nog niet zo lang in kweekkooien.
Maar heb wel vanaf mijn 6 de jaar vogels ben nu 39 dus ook al 33 jaar maar had altijd mijn (onze) vogels in een buiten voliere gehad en nooit licht gebruikt .Ja aleen de zon en de maan:) .

Dus voor mij is kweken in kweekkooien inderdaad nieuw en heb dus ook gelijk maar led aangeschaft en zo heb ik in iedere kooi even veel licht.

En natuurlijk gaat het niet om licht aleen ook gaat het om voeding maar als ik kijk naar het aantal jongen wat ik kweek per 2 rondjes per koppel en naar het aantal jongen wat andere kwekers hier in de beurt hebben dan zit ik wel goed .En die andere hebben geen ledlicht.

1000HrZ
09-10-2013, 09:47
En 50 jaar terug was er nog geen led .(toch)
Anders had je dat mischien al gehad en was je daar tevree mee.
Ik heb nog niet zo lang kweek kooien maar wel gelijk led er in .
En ook mijn kweek resultaaten zijn uitstekent per koppel .Dus ik geloof dat mijn vogels het ook wel goed vinden
en dat is weer mijn iedee:)

Klopt maar was de mogelijkheid er natuurlijk wel om vanuit de kooien te verlichten.
Ik vind dit alleen een beetje kort door de bocht: "A.u.b. geen lampen in de kooien. Dat is meer voor een show-vitrine."
Iedereen vrij van een mening maar als je er zelf geen ervaringen mee hebt gehad kan je moeilijk roepen dat het niet goed is "Ik heb nooit verlichting in de kooien, gehad. Daarvan zijn dan ook geen foto's."

Antoni Hopmann
09-10-2013, 17:16
Het fokken van vogels naar de standaardeisen van de COM is natuurlijk wat anders dan vogels houden.
Dat is logisch.

Natuurlijk zijn er die graag vitrineverlichting in hun kooien hebben omdat dat
zo mooi staat. Ik heb daar niet echt een oordeel over. Eenieder doet
het maar naar eigen wens.
Voor mij hoeft dat niet zo nodig.

1000HrZ
09-10-2013, 18:16
Mooizo hebben we die discussie de deur uit.

Toch zou ik dan zelf de voorkeur geven aan spaceshuttle verlichting ipv kantoorverlichting

Serinus
09-10-2013, 19:59
Hallo,

Kijk, ik snap wel dat Antoni niet van zijn stuk te brengen is.
Hij kweekt al jaren op deze manier met zijn vogels en dat bevalt hem goed; prima.
Maar, zoals de anderen hier, terecht, opmerken; er zijn nieuwe technieken en mogelijkheden gekomen.
Dan is het toch wél de moeite waard om even alle mogelijkheden te belichten (leuke woordspeling, niet?).
Mijn mening is dat de mogelijkheden van "LED" volledig tot zijn recht komen door in de kooien zelf de verlichting aan te brengen.

Als mensen nou in de situatie zitten dat ze graag "iets met hun verlichting" willen gaan doen.
Dat kan zijn, doordat ze een nieuwe kweek omgeving op willen gaan zetten. Of dat ze hun bestaande verlichting, om wát voor reden dan ook, willen gaan vernieuwen of vervangen.
Of noem alle 1000 en 1 redenen maar op.
Dan zou het jammer zijn, als ze zich niet over de mogelijkheden voor zouden laten lichten (hé; wéér zo'n woordspeling).....

Dus; om even volledig te zijn, ik kweek mijn vogels in kweekbakken van een andere categorie dan Antoni doet, ik kweek mijn vogels onder andere lichtomstandigheden als Antoni doet, waarschijnlijk heb ik ook een ander voedingsregime als wat Antoni doet.
En ik kweek ook vogels volgens de COM standaard, zelfs met resultaten tot aan 94 punten.
Hier zie je de omstandigheden waarin mijn vogels gehuisvest zijn; http://www.youtube.com/watch?v=GX3YBoXCyHM
Dus laat nou iedereen in zijn waarde en accepteer dat er meerdere wegen naar Rome leiden,..... Antoni.......
;)

Groeten, Serinus.

Serinus
10-10-2013, 09:28
Hallo,

En om ook even dát verhaal "hard te maken"; http://www.mijnalbum.nl/Foto650-S8SQKOFD.jpg

Groeten, Serinus.

benjo
10-10-2013, 13:27
Hallo,

En om ook even dát verhaal "hard te maken"; http://www.mijnalbum.nl/Foto650-S8SQKOFD.jpg

Groeten, Serinus.

En als je nou geen led had waren je punten dan nog hoger geweest:)
Ieder doet het op zijn of haar manier en het belangrijkste vind ik als je er zelf maar lol en plezier aan beleeft (En dat heb ik:) )

casehulsebosch
10-10-2013, 19:11
Quote: En als je nou geen led had waren je punten dan nog hoger geweest
Ieder doet het op zijn of haar manier en het belangrijkste vind ik als je er zelf maar lol en plezier aan beleeft (En dat heb ik )

Dat is een waarheid als een koe!

Zo, die uitspraak had ik nooit eerder gehoord tot ene Piet hier op het forum een reactie plaatste op een van mijn commentaren op het forum.
Nu heb ik dat gezegde dus ook eens kunnen gebruiken.:p

Die keurbriefjes niet meer plaatsen John. Als "bewijsmateriaal" is het zo lek als een zeef.

Groet, oud diender en meester in de rechten.

Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Serinus
10-10-2013, 19:38
Hallo,

Punt gemaakt heren.

Mijn reactie was ingegeven door de opmerking van Antoni;
Het fokken van vogels naar de standaardeisen van de COM is natuurlijk wat anders dan vogels houden. Dat is logisch
Maar goed, die foto had dan misschien ook weer niet gehoeven, maar is vooral geplaatst om het feit dat ik de indruk heb dat men/(ik?) zich/(me) hier steeds meer moet gaan lopen verdedigen, dus dat dacht ik hiermee voor te zijn.
Niet dus..... en zelfs een averechts effect daarboven op.

Ook goed, geen probleem.
Dan blijft alleen van kracht dat ik, niet geheel onverdienstelijk, vogels kweek die, indien worden gebracht op een COM TT, daar geen slecht figuur slaan.
De vogels worden gehouden en gekweekt in de door mij beschreven omstandigheden.
Doe er mee wat je wilt.......

Groeten, Serinus.

Antoni Hopmann
13-10-2013, 20:04
Waarom zou je je moeten verdedigen,John. Tegen wie of wat.
Een algemene opmerking over houden/fokken van vogels is uitsluitend bedoeld voor degenen,die sinds kort op het fokken van vogels zijn overgegaan.
Soms denkt men er iets te gemakkelijk over.
Leuk trouwens,dat je zo'n prachtige edelzanger hebt gefokt.

janh11
13-10-2013, 22:29
Ik kweek sinds 1968 waterslagers en heb altijd een tl verlichting gehad. Dat er tegenwoordig nieuwe methoden van verlichting zijn weet ik ook wel, ok een nieuwe methode van kunstmatige bevruchting met een rietje zag ik al op internet, maar er werd gevraagd hoe je een ruimte verlicht, daarom heb ik de tip van tl buizen van de gamma gegeven omdat ik er een had gekocht en er zo tevreden mee ben dat ik meteen drie armaturen heb vervangen.

m.v.g.Jan

frankhermens
22-02-2014, 20:12
Even het topic activeren.....:D

Ik ben ook aan het kijken naar de LED verlichting. Ik zie dat diverse vogelshops ze aanbieden. Blokjes of strips.

Mijn vraag is echter dat ik weinig vind over welke lichtkleur het gaat. Is dat allemaal witlicht, of is dat daglichtspectrum zoals de true light TL systemen?

Groet,
Frank

Serinus
23-02-2014, 14:30
Hallo,

Vaak wordt er maar "op de gok" wat LED in een kooi gemaakt.
Er bestaat veel verschil in prijs, kwaliteit en techniek.
Ook in de intensiteit, spreiding en kleur van het licht is veel verschil te vinden.
LED is een ander "soort" licht dan conventionele lichtbronnen, een volwaardig daglichtspectrum is dan ook niet te realiseren met de huidige LED technieken.
LED is prima geschikt om gebruikt te worden in de kooien zelf.
Naar mijn mening is een kleurtemperatuur van 5500/6000K een goede keuze.

Laat je goed voorlichten!

Groeten, succes, Serinus

frankhermens
23-02-2014, 21:39
Ik denk dat ik toch voor de true light TL ga..... En dan zie ik later wel of ik de onderste broedkooien nog van wat LED voorzie.....

naruch
24-02-2014, 12:01
ik ben dit seizoen over gegaan van hf-armaturen en treulight lampen, naar led-verlichting, wit-licht blokjes , 2 blokjes per kooi met dimmer.

treulight lampen vindt ik maar duur, en volgens mij, maakt het niets uit voor de vogels, het is meer voor reptielen, deze zitten er dan ook dicht bij.

heb op het moment 3 nesten kanaries uitvliegen, 4 poppen aan het broeden, dus alle 7 de koppels kanaries doen het goed.
ook een koppel putters aan het broeden, dit met dezelfde opstelling als de kanaries.

als led-verlichting niet goed zou zijn, krijg je echt geen putters aan het broeden, met de vroege kweek binnen.