Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Binnenkooi uitgebouwd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Binnenkooi uitgebouwd




    De kooi van 68 breed, 42 diep en circa 120 hoog heb ik ruim 20cm dieper gemaakt. Het verhoogde deel is er bij gekomen.
    Dus de kooi is nu zo'n 68 x 63 geworden.
    Ik heb er nu 1 koppel oranjekaakjes in. Is de kooi nu geschilt om er een koppel bij te nemen? Of nog te klein?
    Als het wel kan , wat raden jullie mij dan aan.
    Ze moeten niet groter dan de oranjekaakjes zijn, dus ongeveer 9cm.
    Ik had al eerder bij een vogelhandelaar gevraagd of er goudbuikjes bij zouden kunnen. Dat werd afgeraden.
    Wat dan? Napoleonnetjes?
    Graag raad.

    Tammo

  • #2
    Ben benieuwd hoe je de kooi dieper hebt gemaakt. Kan je wat foto's van de achterkant laten zien?

    Zou niet weten wat waarom Goudbuikjes niet bij Oranjekaakjes zouden kunnen. Bij genoeg ruimte zou dit geen probleem moeten zijn. Echter jouw kooi is ondanks de uitbreiding nog te klein.
    Bekijk mijn vogels op:

    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

    Opmerking


    • #3
      Ben het met Hans eens.

      Voor twee koppeltjes Afrikaantjes is deze ruimte niet groot genoeg.
      Hang er een of twee nestkastje in voor dit koppeltje oranjekaakjes, misschien heb je geluk.
      groetjes
      Heidi

      Neem eens een kijkje op mijn site.
      http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door HansV
        Ben benieuwd hoe je de kooi dieper hebt gemaakt. Kan je wat foto's van de achterkant laten zien?

        Zou niet weten wat waarom Goudbuikjes niet bij Oranjekaakjes zouden kunnen. Bij genoeg ruimte zou dit geen probleem moeten zijn. Echter jouw kooi is ondanks de uitbreiding nog te klein.
        Het is een grote rattenkooi die ik doormidden heb geknipt en heb daar een bodem ingelegd en het geheel opgehangen aan de achterkant van de kooi.
        Zijn twee koppels niet haalbaar i.v.m. broeden? Of zo wie zo niet.

        Tammo

        Opmerking


        • #5
          Ivm met broeden kan het inderdaad wel fout gaan,dat ze teveel met elkaar bezig zijn ipv het broeden maar ook vanwege de ruimte is het te klein voor twee koppels.

          Ik heb op het moment een koppeltje kwartelastrildes zitten,na bijna 10 jaar geen astrildesoorten te hebben gehad toch weer proberen,en die hebben nu een kooi ter beschikking van 120x80x40(lxhxd) en daar komt verder niets bij en dan hoop ik nog wat geluk te hebben om ze tot broeden te krijgen.

          Deze zijn overigens ook niet veel groter dan jouw vogeltjes.
          Mvg,
          Kingfisher.

          Opmerking


          • #6
            Hallo Tammo,

            Is het niet een idee om eenzelfde kooi ernaast te zetten?
            En daar dan andere tropen in te doen?
            Ik ben het wel met de andere reacties eens dat dit kleine beetje verschil niet opeens ruimte maakt
            voor het houden van 2 span.
            Groeten, Ben
            Groeten, Ben

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ben86
              Hallo Tammo,

              Is het niet een idee om eenzelfde kooi ernaast te zetten?
              En daar dan andere tropen in te doen?
              Ik ben het wel met de andere reacties eens dat dit kleine beetje verschil niet opeens ruimte maakt
              voor het houden van 2 span.
              Groeten, Ben
              Daar heb ik geen ruimte voor.
              In de eerste plaatst heb ik meer ruimte gemaakt omdat 42 cm diep te ondiep is.
              Als je er dan ruim 20cm bij doet is dat relatief een groot percentage meer ruimte.
              Maar ik ben me er van bewust dat het een kleine kooi blijft.

              Tammo

              Opmerking


              • #8
                Juist beheersing zorgt voor succes. 1 koppel per kooi geeft de grootste kans op een broedsel. Meer soorten per kooi is zelden goed voor de dieren. De ene soort is dominant over de andere. Ze verstoren elkaar, zitten elkaar in de weg en zo kom je tot niks. De aanschaf is misschien leuk, daarna wil je waarschijnlijk weer iets nieuws. Ik zou dus gewoon zorgen dat het hierbij blijft en proberen er een succes mee te behalen. Dat is vele malen leuker dan tropen met kale kopjes die achter elkaar aanjagen in een kleine kooi.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                  Juist beheersing zorgt voor succes. 1 koppel per kooi geeft de grootste kans op een broedsel. Meer soorten per kooi is zelden goed voor de dieren. De ene soort is dominant over de andere. Ze verstoren elkaar, zitten elkaar in de weg en zo kom je tot niks. De aanschaf is misschien leuk, daarna wil je waarschijnlijk weer iets nieuws. Ik zou dus gewoon zorgen dat het hierbij blijft en proberen er een succes mee te behalen. Dat is vele malen leuker dan tropen met kale kopjes die achter elkaar aanjagen in een kleine kooi.
                  Dat wil natuurlijk niemand.
                  Maar wat is succes? Het gaat mij niet om broeden, maar om een wat levendige kooi. Met 1 koppel is het toch vaak stil.
                  Er zijn veel vogelliefhebbers die vogels houden, zonder te kweken.
                  Een koppel er bij zou , bij goede harmonie, toch mooier zijn.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Tammo
                    Dat wil natuurlijk niemand.
                    Maar wat is succes? Het gaat mij niet om broeden, maar om een wat levendige kooi. Met 1 koppel is het toch vaak stil.
                    Er zijn veel vogelliefhebbers die vogels houden, zonder te kweken.
                    Een koppel er bij zou , bij goede harmonie, toch mooier zijn.
                    Voor een levendige kooi had ik persoonlijk een andere vogel genomen. De Amerikaanse sijzen zijn bijvoorbeeld wat drukker en fluiten ook nog eens prachtig.
                    Bekijk mijn vogels op:

                    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

                    Opmerking


                    • #11
                      Voor een drukkere kooi is de aanschaf van een koppel Amerkaantjes idd. beter.

                      Een koppel kapoetjes of zwartkoppen, geeft meer leven in de brouwerij.

                      Ook vind ik dat mensen geen Afrikaantjes moeten nemen zonder er mee te kweken, er zijn en te weinig van, de soorten moeten voort bestaan.
                      Groeten Michael

                      https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                      Opmerking


                      • #12
                        Op dit moment worden er enorm veel Afrikaantjes aangeboden.
                        Bekijk mijn vogels op:

                        http://papegaaiamadine.webnode.nl/

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tammo
                          Dat wil natuurlijk niemand.
                          Maar wat is succes? Het gaat mij niet om broeden, maar om een wat levendige kooi. Met 1 koppel is het toch vaak stil.
                          Er zijn veel vogelliefhebbers die vogels houden, zonder te kweken.
                          Een koppel er bij zou , bij goede harmonie, toch mooier zijn.

                          Dan vind ik dat je de verkeerde soort hebt gekozen. Je hebt gekozen voor een soort waar beter mee gekweekt kan worden. Als je een leuk gezellig en levendig vogeltje in die kooi wil zetten dan had je er bv een setje zebravinken in kunnen zetten. Alles mannen. Die gaan gezellig nesten bouwen en niemand zit ermee als die dieren niet kweken.
                          Of een koppeltje goulds. Ook leuk om naar te kijken en ook die soort is niet zeldzaam en dus zonde om voor de lol in een kooi te zetten.

                          Persoonlijk vind ik dat je met een koppel oranjekaakjes moet proberen te kweken. Deze soort moet zo voor liefhebbers behouden blijven en niet verdwijnen als siervogel.

                          Dat is mijn persoonlijke mening dan toch. Kan me goed voorstellen dat veel anderen daar heel anders over denken.

                          Binsen Astrildes zijn ook erg leuk. Of papegaai-amadines. Echt soorten waarmee flink gekweekt wordt en waar een aantal mutanten van bekend zijn. Meer huisdieren dus dan de oranjekaakjes.

                          Opmerking


                          • #14
                            Hans, ik bedoelde niet volume maar ik zie vaak foto's (ook via dit forum) van voliere/kooien waar een stuk of zes vogels bij elkaar zitten. Op stok of bij de voederbak.
                            En dat bereik ik ook niet door twee kooien naast elkaar te zetten.
                            Tja, en ik kan moeilijk de servieskast tot vogelkooi ombouwen

                            Tammo

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door populier
                              Voor een drukkere kooi is de aanschaf van een koppel Amerkaantjes idd. beter.

                              Een koppel kapoetjes of zwartkoppen, geeft meer leven in de brouwerij.

                              Ook vind ik dat mensen geen Afrikaantjes moeten nemen zonder er mee te kweken, er zijn en te weinig van, de soorten moeten voort bestaan.
                              Dat wist ik niet. Het koppel zit dik tegen elkaar aan en ik heb een nestkastje in de kooi hangen met op de bodem een beetje nestmateriaal.
                              Maar ze vinden het wel goed zo.
                              Althans voorlopig.

                              Opmerking

                              Working...
                              X