PDA

Bekijk Volledige Versie : vererving

rudi
18-08-2013, 13:53
hallo.
wie kan mij zeggen wat de vererving is bij putters.
man wk/eumo* eumo pop
grt rudi

Ben Cretskens
18-08-2013, 16:54
Ik veronderstel dat je met eumo, aminet bedoeld?
De aminet mutant bij distelvinken vererfd geslachtsgebonden reccesief en geeft dus onderstaande uitkomsten.
(aminet is dus eumo :confused: )

zonen:
aminet
wk/aminet

dochters:

wk
aminet

rudi
18-08-2013, 19:27
bedankt voor het antwoord.
dat eumo hetzelfde is als aminet dat wist ik niet.
Rudi

rudi
29-08-2013, 15:10
ik heb dezelfde vraag gesteld.
op het forum van de vogelpraathoek en daar wordt verteld dat de eumo weldegelijk bestaat
en de eumo vererft autosomaal recessief.
Zowel mannen als poppen kunnen split zijn.
ik ben geneigd om dat te geloven mede omdat ik van anderen hetzelfde gehoort heb.
rudi

Ben Cretskens
29-08-2013, 18:38
De eumo bestaat inderdaad echt en vererft inderdaad autosomaal recessief maar niet bij distelvinken (geen enkele europese vogel voor zover ik weet)
Bij een kanarie bestaat hij heel zeker.

Vandaar dat een eumo distelvink niet de juiste benaming is, het is wat ongelukkig gekozen en de naam is naar aminet veranderd om dit soort misverstanden te voorkomen :)

kimmm
30-08-2013, 10:29
De eumo bestaat inderdaad echt en vererft inderdaad autosomaal recessief maar niet bij distelvinken (geen enkele europese vogel voor zover ik weet)
Bij een kanarie bestaat hij heel zeker.

Vandaar dat een eumo distelvink niet de juiste benaming is, het is wat ongelukkig gekozen en de naam is naar aminet veranderd om dit soort misverstanden te voorkomen :)

Eumo bestaat wel bij distelvinken, (italië) maar is nogal zeldzaam.

Ben Cretskens
30-08-2013, 11:53
Dan is het nog een nieuwe mutatie waarschijnlijk? Maar voor zover ik weet is de aminet distelvink de nieuwe naam voor de eumo.
Die zogenaamde eumo die in Italië zit vererft dan autosomaal recessief?

kimmm
30-08-2013, 15:46
inderdaad recessief. de eumo bestaat al langer maar wordt niet massaal gekweekt. er is nl al een geslachtgebonden versie die gemakkelijker te kweken is (aminet