Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweken in kweek kooien

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kweken in kweek kooien

    Graag hoor (of lees) ik wat ervaringen over het kweken in kooien.

    Naar mijn bescheiden mening zijn Australische vogel soorten beter geschikt voor het kweken in kooien dan de Afrikaantjes.

    Mischien dat ik al te lang weg ben uit de vogel wereld in Europa maar kweken in kooien verbaasd me soms als ik lees welke soorten er in kleine kooitjes worden gestopt. Soorten waarvan ik zelf nooit zou dromen ze in een kooi te stoppen.

    En voor ik word gebombardeerd met kreten zoals: maar bij jullie............ en..
    wij in Nederland hebben niet zoveel ruimte als.......... bla, bla, bla.

    Deze vraag wordt gesteld uit mijn gezichts hoek.
    Vaak als mensen het over een voliere of kamer voliere hebben op het forum denk ik zelf: maar dat is toch gewoon platweg een kooi!

    Dus ervaringen graag, de soorten en ook graag de afmetingen van de kooien/vluchten/kamer volieres of wat je ze ook maar mag noemen, zodat ik een beter inzicht mag krijgen van kweken in kooien.

    Groet, Kees, NT, Australia.

  • #2
    groetjes
    Heidi

    Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

    Opmerking


    • #3
      http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

      Opmerking


      • #4
        Vrouwen als leiders!

        De eerste twee reacties op mijn vragen zijn binnen.

        Lekker uitgebreid en niet van die ja/ neen/geen mening reacties. Bedankt dat jullie de tijd hebben genomen voor dit topic.

        Dat de eerste antwoorden van de dames kant komen, zegt dat nog iets over vogelhouderij in de lage landen?

        Groet, Kees, NT, Australia.

        Opmerking


        • #5
          Bekijk mijn vogels op:

          http://papegaaiamadine.webnode.nl/

          Opmerking


          • #6
            Hallo Kees,

            Denk dat je mijn situatie wel kent door de vele filmpjes

            Maar heb ook de ervaring dat de Afrikaantjes het best kweken in de beplante buitenvolieres, heb er ooit binnen mee proberen te kweken in kuubkooien (1m x 1m x 1m) maar dat was geen succes.
            Beide koppels Blauwfazantjes brachten het tot eieren maar de de mannen waren alleen maar bezig met het in de gaten houden wat er in de kweekruimte gebeurden dan zelf mee te broeden.
            Had nog een koppel buiten zitten en daar kreeg ik wel 2 nesten van met jongen op stok.

            Met uitzondering van de Serinus soorten, dat zijn natuurlijk ook Afrikaantjes, ik heb heel veel mozambique sijzen geweekt en die vind ik weer meer broedkooibroeders, omdat ze het gauw aan de stok krijgen met andere volierebewoners, heb ze toen gekweekt in 120x40x40 deelbare kooien, omdat er ook nog wel eens schermutselingen bij de koppels zelf voorkomen, moet je soms man en pop even apart kunnen zetten.

            Amerikaanse sijzen vond ik weer beter kweken in broedkooien 120x40x40 dan in de buitenvoliere.

            Van de Aussies heb ik alleen de blauwe en de wildkleur goulds gehad, maar die deden het zowel buiten als in de broedkooien goed, ongeacht de grote van de kooi.

            Tja en nu de Paapjes, Twatwa's en de Picoletten dat zijn ook echt vogels om in de broedkooi te kweken. Deze heb ik nu een aantal keer mogen kweken in kooien van 180x60x60 en 200x40x40.
            Groeten Michael

            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

            Opmerking


            • #7
              www.soestervogelvrienden.nl

              Groeten vanuit een zonnig Soest
              Ronald
              http://www.soestervogelvrienden.nl
              Iedere vogel heeft zijn schoonheid. de kunst is te ontdekken welke dat is

              Opmerking


              • #8
                Nogmaals hallo,

                Hierbij een foto van mijn voliere.
                Bijgevoegde Bestanden
                http://www.soestervogelvrienden.nl
                Iedere vogel heeft zijn schoonheid. de kunst is te ontdekken welke dat is

                Opmerking


                • #9
                  Hallo Ronald,

                  Prachtige vluchten hoor!

                  Ik heb je even een PBtje gestuurd.
                  Groeten Michael

                  https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                  Opmerking


                  • #10
                    Hallo Kees,

                    Hoe wij onze vogels hebben is heel interessant maar kweekkooien.
                    Mijn vader heeft meer geluk als mij, hij heeft een koppel goudbuikjes en heeft daar ca. 20 jongen bij.
                    Kweekkooi is 80 x 50 x 60 bij mij in de vlucht/voliere nog geen jongen

                    verder zijn bijna alle australische soorten inderdaad wel te kweken in kweekkooien
                    De afrikaantjes hoor je ook wel dat er in wat ruimere kooien goede/redelijke resultaten worden behaald.
                    Let wel dat we het dan vaak hebben over de makkelijkere soorten.

                    Ik denk dat e.e.a. staat of valt of je een goed koppel hebt.
                    Verder de kooien zijn vaak best wel klein maar de resultaten zijn natuurbroed ook niet slecht...

                    groeten, Ben
                    Groeten, Ben

                    Opmerking


                    • #11
                      kweekkoiien of vluchten

                      hallo kees
                      hier een bericht van wim[leila]
                      ik ben altijd kweker geweest van afrikaanse prachtvinken en australische prachtvinken vooral de eerste.
                      heb ze werkelijk op alle mogelijke manieren gekwekt,buiten in kale en beplante vluchten in grote en kleine vluchten en grote en kleine broedkooien dit alles ook nog buiten en binnen zowel licht verwarmd als niet verwarmd.
                      alleen het probleem is wat wil je kweken en hoe of is de ruimte die u tot beschikking hebt.
                      eerst buiten een beplante buiten voliere is natuurlijk prachtig en zeer natuurlijk vooral import vogels die je dus vroeger veel had en kon kopen die deden het buiten beter.
                      een gevaar is alleen bij hevige regen spoelen de nesten en jongen weg en de temperatuur gaat soms wel 10 graden naar beneden met als gevolg dode jongen zeker als na enkele dagen de meeste vogels niet meer op de jongen zitten hoewel het soms ook wel goed afliep.
                      ook is de vraag wie zet je bij elkaar 2 koppels melba astrilde,s is niet zo,n
                      succes.
                      wanneer doe je de vogels naar buiten in het voorjaar wand het is vaak zo dat ze een bepaalde tijd nodig hebben om in broedconditie te komen en na het 2,e nest moeten ze alweer naar binnen.
                      dan binnen ik ben voorstander van de kweekparen zoveel mogelijk ruimte te geven dus ruime broedkooien en dan soms 2 paar verschillende vogels erin bij mij ging binzenastrilde en zilverbek allebei broeden en jongen grootgebracht en soms voerden ze elkaars jongen ook nog.
                      ik heb broedkooien van 1 meter keer 50 keer 50 en groter tot vluchten van 1,20 breed keer 0,70 diep en 2 meter hoog en hier broed ik in met 3 paar tropen bijv goulds ceres en zilverbekken en ik deed het dan zo wie het eerste gaat broeden of de eerste 2 die bleven in de kooi en het paar of de paren die niks doen vang ik uit dit jaar had ik goulds en sint helena,s in zo,n vlucht en de gould ging broeden in het nest van de sint helena,s die zelf verder daarvoor niks deden en heb ze uitgevangen resultaat 2 mooie goulds groot.
                      in principe kan je ieder vogels in een broedkooi kweken mits voldoende groot 80 cm of 1 meter lang.
                      ik begin zelf vaak als ik met een nieuw soort die ik niet meer heb bezig ga met 3 verschillende paren of meer als de financieen het toelaten natuurlijk.
                      die doe ik in een kleine vlucht en laat de partner elkaar uitzoeken en dan heb je al 95 procent gewonnen vind ik.
                      ook de plaats en type nestkast en wel of niet dierlijke eiwitten geven van te voren bepaald ook of je wel jongen krijgt of niet ,ook of de ouders willen voeren en dan bedoel ik eivoer of niet bepaald ook uw kweekresultaat.
                      dit jaar had ik 1-1 roodkop lichtgroen paarsborst gould gepaard een pop van mezelf en die voerde zogoed eivoer dat ik de jongen niet allemaal meer kon ringen zo hard waren ze al gegroeid.
                      goulds in eengould kastje gaat ook niet altijd op dit jaar diverse paren gewoon in een kanarie kastje en ceres amadine,s zelfs die hadden een gestapeld nest gemaakt zo,n 20 cm hoog en bovenkant helemaal open.
                      zo dit zijn mijn ervaringen met vogels de laatste 33 jaar ongeveer.
                      mijn doelstelling is gezonde als het kan natuurbroed jongen kweken en wees zuinig op de jonge poppen die bij jezelf geboren zijn wand die zijn vaak het belangrijkst.
                      voor verder info altijd bereid.
                      mvg wim

                      Opmerking

                      Working...
                      X