PDA

Bekijk Volledige Versie : Toekomstige huisvesting voor mijn fretten.

MarjoSophie
22-07-2013, 17:00
Zie even voorstel topic waarom ik dit hierneer zet.

Ik ben opzoek naar een goeie voliere bouwer. En ben voor een goeie best bereid te betalen.
maar de prijs verschillen vallen nogal uit een.. (zie onderaan)

Hier voor de geďnteresseerden mijn tekening

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-EFGOEHBT.jpgp

En hierbij de info tekst.

240/120/70
Hoog, breed, diep
Voorkant is open met gaas (sterk gaas) (op het slaaphok na, links bovenin) en de beide zijkanten zijn dicht & de achterkant ook. (boven en onderkant ook)

4 verdiepingen, 60 cm hoog allemaal.
de onderste 3 verdiepingen hebben een tussen plateau.
Die precies in midden zit (op 30 cm) Plateau is 40 cm breed)
Bovenin is een slaaphok van 35 cm breed (60 x 70)
Met een donker deurtje, (geen gaas) Deurtje ernaast is breder & met gaas.
De onderste 3 verdiepingen hebben elke 2 opslaande deurtje.
De plateau & verdiepingen staan met elkaar in verbinding doormiddel van trappetjes. van 12 cm breed & 40 cm lang. De gaten in de verdiepingen zijn 15 x 12 breed
Elke trappetje moet er makkelijk af te halen zijn. En elke verdieping moet af te scheiden zijn van elkaar. Doormiddel van een plaat die erin en vast gezet kan worden.
Elke verdieping heeft een opstaand randje van 10 cm.
Trappetjes zijn er niet bij getekend. De gaten zijn 15 cm breed. & de trappetjes max 30/40 cm lang.

Ik heb 4 offertes de deur uit gedaan, waarvan op dit moment 2 terug.

Ik weet niet of hier reclame voor mag worden gemaakt, anders zet ik het bedrijf erbij.

Bedrijf 1: kost mij 2300 euro..

Bedrijf 2: kost mij 780 euro..

De andere 2 bedrijven hoop ik deze week binnen te krijgen.
Op dit moment heb ik een houten hok, wat al 9 jaar staat.
Door de huidvetten van fretten is dit hok wel wat aan zijn einde toe. En zou helemaal geschuurd en gelakt moeten worden.
Ik wil in die zin nu graag een onderhoud vrij hok. Met trespa etc.
Als er iemand is die in 3D kan tekenen, ook erg welkom, mij is het niet gelukt. Enkel met gewoon tekenen

HansV
22-07-2013, 17:48
Zou gaan voor een combinatie van aluminium en acp. Trespa kan gaan scheuren naar ik heb begrepen.

Ben86
22-07-2013, 18:22
Hallo,

Let ook op dat de prijsverschil stukje kwaliteit is.
Sommige leveren meer kwaliteit als je wil.
Dus goed kijken wat iemand allemaal doet en hoe het er allemaal uitziet.
Verder trespa is in verschillende diktes verkrijgbaar hier kun je beter na vragen
dat je niet de dunste krijg maar een dikkere, bij mij in de voliere zit wel een dunne
en die is gebarste precies op een hoek waar die vastgeparkerd zit.
Bij mij niet zo erg maar hier hoeven de vogels er niet overheen te lopen.

gr. Ben

MarjoSophie
22-07-2013, 19:05
Wat is acp ? Aluminium profielen wil ik zeker.
En vooraan komt kwaliteit Nertsen gaas, dit omdat de fretten dit anders slopen.

beide site's die ik terug heb gekregen, leveren zeer hoog kwaliteit werk.
Netjes afgewerkt etc..
Ik wil morgen 1 bedrijf even mailen of het mogelijk is om een bezoekje te brengen, ze zitten op uur rijden bij mij vandaan.

Ik wil liefst van 1 bedrijf gauw de offerte binnen hebben, deze zitten hier het dichtste bij. En hij is zeer zeer goed.

Antoni Hopmann
22-07-2013, 20:43
Wat is acp ? Aluminium profielen wil ik zeker.
En vooraan komt kwaliteit Nertsen gaas, dit omdat de fretten dit anders slopen.

beide site's die ik terug heb gekregen, leveren zeer hoog kwaliteit werk.
Netjes afgewerkt etc..
Ik wil morgen 1 bedrijf even mailen of het mogelijk is om een bezoekje te brengen, ze zitten op uur rijden bij mij vandaan.

Ik wil liefst van 1 bedrijf gauw de offerte binnen hebben, deze zitten hier het dichtste bij. En hij is zeer zeer goed.

ACP bestaat uit 2 lagen kunststof met daartussen een laag aluminium.
De achter en zijkanten van mijn voliere hebben deze platen in aluminium profiel. Ik ben daarover zeer tevreden.

idl
22-07-2013, 21:55
misschien ook een tip, ik heb deze kooien al veel op tweedehands sites gezien.
veeel goedkoper dan;)

MarjoSophie
22-07-2013, 22:03
Niet deze maten. Indeling etc. Dit is mijn eigen idee
Uitgemeten naar waar hij hier komt te staan. En naar gemak.
Aangezien ik vooral de hoogte in wil. De meeste gaan de breedte in.
En er zijn nu dingen waar ik tegenaan loop. Die ik met de volgende kooi niet meer zou willen.

Ik ga is zoeken naar dat plaat.
Trespa is geen aanrader zoals ik hier begrijp ?
Ik heb geen idee hoe trespa vast wordt gezet op het frame ?
En anders dacht mijn vader aan betonplek
Maar liefst wil ik zo licht mogelijk. Wit of crčme.

eddie-siiters
22-07-2013, 23:11
in ieder geval een mooi idee en mooie bouwtekening

aluminum is goed schoon te maken en voor fretten een goede matriaal
ik ben benieuwd naar het eindresultaat:)

groetjes eduard

HansV
22-07-2013, 23:38
Ook in aluminium heb je diverse kwaliteiten. Binnen kan je met goedkoper aluminium af dan als je de kooi buiten gaat gebruiken.

MarjoSophie
23-07-2013, 06:31
Ok. Ik ken trespa enkel als keihard spul.
Op mijn kamer wordt het nooit onder 0.

Ik baal wel dat sommige bedrijven niet erg vlot zijn met het maken van offertes.
Mogelijk gaat nu wat sneller en kies ik toch voor het ene goedkopere bedrijf
Want heb misschien mijn oude hok verkocht.

kingfisher
23-07-2013, 06:31
Bij de meeste aluminum kooien worden de trespa of acp platen niet meer geschroefd of met parkers vastgezet maar wordt aluminium gebruikt met flensprofiel waarin de platen dus in zijn geheel omvat zijn door het profiel.

Ik heb dit ook bij mijn vluchtjes .

Van den Broeck Alfons
23-07-2013, 07:54
Nog niet gehoord dat er wetgeving in de maak is dat je fretten niet meer mag houden in dergelijke kooien.

MarjoSophie
23-07-2013, 09:54
Wie zegt dit dan ?
Fretten staan op de lijst voor strenge voorwaarden.
Mijn fretten hebben het vast bete dan die voorwaarden.
Zoveel luxe en vrijheid als zij hebben.

Over het vast zetten weet ik vrij weinig. Zover had ik mij er niet in verdiept

Van den Broeck Alfons
23-07-2013, 10:27
Wie zegt dit dan ?

Wie maakt de wetten in uw land ? U mag driemaal raden.

Fretten staan op de lijst voor strenge voorwaarden.

En, ze zullen nog veel strenger worden.

Dus, de investering die je ga doen, is het dat waard ? Anders kan je binnen afzienbare tijd, terug alles afbreken en terug aanpassingen gaan doen.

MarjoSophie
23-07-2013, 13:47
Ze kunnen toch nooit de kleinere fretten mensen gaan controleren

Maar goed daar ging deze discussie niet over.

casehulsebosch
23-07-2013, 14:43
En ook de kleinere houders van inheemse ongeringde vogels! Yah right!!!

Maak je buik maar nat.

Groet, Kees, NT, Oz

RobK
23-07-2013, 15:41
Maak je buik maar nat.

Borst Kees, borst. Je moet nodig eens terug.

Groet,

Rob.

naruch
23-07-2013, 21:50
Nog niet gehoord dat er wetgeving in de maak is dat je fretten niet meer mag houden in dergelijke kooien.

er is nog nergens iets over de voorwaarden bekend, dit wordt pas, oktober\ november bekend gemaakt.

als de posieflijst dit al overleeft, waarschijnlijk niet.

zelf heb ik dit aan het draaien gekregen, door de Nederlandse organisatie voor jacht en grondbeheer (nojg) aan te schrijven, wat er werdt gedaan om het jachtfret te behouden voor de fretteur\jager, immers is dit een legaal jacht middel.
http://www.nojg.nl/Indexpagina/Archief%202013/De%20Fret%20straks%20alleen%20te%20houden%20onder% 20voorwaarden.html

wordt persoonlijk op de hoogt gehouden over de voortgang hierover.
het artikel had ik al in mijn mail voordat het geplaatst werd

Mooi frettenhok, mijn volgend nieuwe frettenhok wordt of gemetseld of het worden de kweekvluchten van mijn vogels ( als ze nog eens gestolen worden)

van Tuijl
23-07-2013, 22:33
als de posieflijst dit al overleeft, waarschijnlijk niet.

ik weet niet in hoeverre jij op de hoogte bent van de positieflijst, ik zeker niet heel erg maar naar mijn weten gaat deze er komen.

vraag is alleen wie al die duizenden vogelhouders gaat controleren.

naar mijn weten willen ze een uitsterfbeleid opleggen bij vogels. :o

ik merk nu dat ik een discussie oplaai die niet te maken heeft met het topic, ik laat het aan de moderatoren over wat jullie met dit antwoord willen doen.

naruch
24-07-2013, 11:57
ik weet niet in hoeverre jij op de hoogte bent van de positieflijst, ik zeker niet heel erg maar naar mijn weten gaat deze er komen.

vraag is alleen wie al die duizenden vogelhouders gaat controleren.

naar mijn weten willen ze een uitsterfbeleid opleggen bij vogels. :o

ik merk nu dat ik een discussie oplaai die niet te maken heeft met het topic, ik laat het aan de moderatoren over wat jullie met dit antwoord willen doen.

zal de minster eerst het Andibel-arrest ( europese wet) moeten zien te omzeilen, wat ze nu ook probeert met de positieflijst, maar dat gaat niet lukken.

ik blijf vooral positief, en controleren van de eu-vogels, doen ze nu ook al, heb al een keer of 3 controle gehad, alles in orde natuurlijk.

naruch
24-07-2013, 12:09
even een kleine toelichting

De kleine leugentjes van staatssecretaris Dijksma

Positieflijst zoogdieren volledig in strijd met de Europese regelgeving

BARNEVELD, 20130703 -- Het Europese Hof heeft in haar Andibel-arrest vastgesteld dat een nationale overheid een diersoort slechts mag weigeren op de Positieflijst, nadat is aangetoond dat het houden van die soort risico’s oplevert voor het welzijn van die soort, voor de gezondheid van mens of dier of voor het milieu. De Tweede Kamer wilde een korte Positieflijst en dus zette het ministerie alle boerenslimheid in om dat voor elkaar te krijgen. Het is het verhaal van een staatssecretaris die de Tweede Kamer wil behagen, daar valse verwachtingen wekt en de burgers probeert te foppen. Dat wordt dus een klus voor de bestuursrechter.

Nadat de Belgische regering in 2002 een Positieflijst voor zoogdieren probeerde in te voeren, tekenden de dierhouderij-organisaties daar bezwaar tegen aan. De Belgische Raad van State legde dit probleem voor aan het Europese Hof en er kwamen heldere regels voor nationale overheden die Positieflijsten willen invoeren (het Andibel-arrest, C219/07). Een Positieflijst betekent voor al de verboden soorten een handelsbelemmering binnen de EU. Dat is in strijd met het Europese recht. Er zijn echter redenen die, onder strikte voorwaarden, inbreuk hierop toestaan.

In het Andibel-arrest worden de drie criteria genoemd die weigering tot plaatsing op de Positieflijst rechtvaardigen. Verder reikt het Hof de spelregels aan voor het beoordelen van soorten. Belangrijk is, dat de overheid aantoont dat er sprake is van een reëel gevaar voor de bescherming of eerbiediging van de genoemde belangen. Daarbij moet de bescherming van die belangen niet op een minder-handelsbelemmerende wijze kunnen worden bereikt.

De staatssecretaris legde dit alles naast zicht neer, te moeilijk, te duur, te tijdrovend. Er werd een ’slim’ project op de rails gezet waarbij slechts 90 van de meer dan 5400 zoogdiersoorten werden beoordeeld. Dit resulteerde in een ‘Positieflijst’ van 5 soorten (plus het productiedier ‘konijn’), een lijstje van 33 soorten die ‘onder voorwaarden’ mogen worden gehouden en 51 verboden soorten. Alle niet-beoordeelde soorten werden ‘stilzwijgend’ verboden verklaard. Dat zal de bestuursrechter niet leuk vinden.

Ook bij de beoordeling van de 90 soorten mogen nogal wat vraagtekens worden geplaatst. Het beoordelingscriterium ‘welzijn van het gehouden dier’ werd genegeerd, er werden alleen een paar bruikbare zinsneden uit het Andibel-arrest meegenomen en bij het criterium ‘gevaar voor de gezondheid en het welzijn van mens of dier’ zien we plotseling milde Australische zoönosen een West-Europees belang krijgen.

Er wordt bij de vaststelling van de Positieflijst zoogdieren nogal ‘selectief en creatief’ omgesprongen met het geldende Europese recht. Het lijkt verstandig om eerst maar eens ‘de truc met de 90 soorten’ bij de bestuursrechter tegen het licht te laten houden. Daarna is het laten toetsen van al die andere aspecten waarschijnlijk niet meer aan de orde.

MarjoSophie
24-07-2013, 21:51
Ŕ.s vrijdag gaan we in bentelo bij zeer ervaren voličre bouwer kijken
En tekening gaat mee. Ben reuze benieuwd

MarjoSophie
26-07-2013, 22:27
Ik ben helemaal blij

vandaag zijn mijn vader en ik naar pascal hemel in bentelo geweest.
En tekening laten zien & offerte laten maken.

En over 3 weken is hij klaar -0-
Hij wordt iets lager, verder blijven de meeste maten hetzelfde.
We krijgen hem aangeleverd als een bouwpakket.

Overigens wat een onwijs top bedrijf !!

naruch
27-07-2013, 09:28
fototje als de kooi klaar is :)

MarjoSophie
27-07-2013, 09:54
Dat komt zeker goed

populier
27-07-2013, 11:12
Hallo Marjo,

Even een fretten vraagje, ik had ooit (25 jaar geleden) eens een fret op straat gevonden en mee naar huis genomen, het was een mannetje maar die begon vreselijk te stinken. toen was er geen internet en nog weinig fretten kenners, maar is daar tegenwoordig wat aan te doen? Zoals castreren of geurklieren verwijderen?

van Tuijl
27-07-2013, 14:03
die pascal hemel is wel een goede kerel, goed product.

veel succes ermee!

MarjoSophie
27-07-2013, 22:38
Fretten ruiken sterker wanneer zij niet geholpen zijn.
Zoals elk dier hebben zij ook wel hun eigen geur.
Maar als ze geholpen zijn is het een fijn fretten geurtje.

Mijn fretten krijgen tegenwoordig een hormoon implantaat hiervoor hoeven ze niet meer onder het mes. Gewoon soort van chip.
Deze werkt 2 jaar.

Ik ga morgen 2 pups ophalen. En die hebben wel zo,n lekker luchtje.
Al is niet iedereen daarvan gediend

MarjoSophie
27-07-2013, 22:38
die pascal hemel is wel een goede kerel, goed product.

veel succes ermee!

Zeker. Hij levert hele goeie kwaliteit