PDA

Bekijk Volledige Versie : Mijn jonge Bourkes

Hans de Bruijn
19-07-2013, 15:41
Hallo,

Mijn jonge Bourkes zijn 23 juni geboren en zitten nog in het blok. Ik krijg langzaam het vermoeden dat de ouders er niet zoveel meer naar om kijken. Vandaag heb ik een dood jong uit het blok gehaald. Ik heb geen idee hoe vaak de ouders nog in het blok moeten komen om de jonge te voeren. Ik zou het erg zonde vinden als die andere 2 ook dood zouden gaan. Wie kan mij hier wat over vertellen?

Mvg

Hans

Henk3
20-07-2013, 20:33
Heb je gecontroleerd op eventuele bloedluis? Als die in grote getale aanwezig zijn, gaan de oudervogels niet het blok niet meer in. De jongen worden leeggezogen en gaan dood. Maar het kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben.

Hans de Bruijn
20-07-2013, 23:32
Volgens mij heb ik geen bloedluis tenminste zover ik kan zien. Heb vandaag volgens mij wel een keer gezien dat 1van de ouders het blok in ging. Ik krijg natuurlijk niet alles mee. 1 van de jongen zit bijna tegen uitvliegen aan denk ik, de andere loopt wat achter. Heeft het misschien zin om ze zelf uit het blok te halen. Mocht er toch niet bloedluis zijn dan zijn ze daarvan verlost.

Barend
21-07-2013, 07:42
Ik zou ze gewoon laten liggen , de ouders gaan steeds minder het blok in om te voeren want de jongen moeten eruitkomen en zo dwingen de ouders de jongen om eruit te komen.
Kan je zien , voelen of er eten in de krop zit? de ouders voelen ook wanneer een jong niet in orde is , is mijn ervaring en laten het jong dan aan hun lot over maar deze zijn al veel ouder , geef ze de tijd en het komt goed.

succes.

Hans de Bruijn
21-07-2013, 10:22
Zie net dat er 1 op de grond zit in het nachthok, die is eruit gekropen. De andere die toch wat minder ver is zit nog in het blok. Ik denk dat die er nog niet aan toe is. Misschien is het nu wel handig om die uit het blok te halen. De ouders zitten nu regelmatig bij het jong op de grond maar weet niet of ze nog om gaan kijken naar de ander.

Barend
21-07-2013, 19:45
Laat nu maar in dat blok zitten , als het tijd is komt hij er echt wel uit, wat zijn de mensen ongeduldig tegenwoordig.:rolleyes:

Hans de Bruijn
21-07-2013, 21:50
Hoi Barend, ben niet ongeduldig maar meer bezorgd. Ik begin steeds meer te merken dat dit eigenlijk geen hobby is voor mij. Ik ben van controle en snel bezorgd dat dingen niet goed gaan. Ik vind het erg als er een vogel of jong dood gaat. Vogels zijn niet zo bewerkelijk, ze zijn teer, enz enz. Ik kan het bijvoorbeeld niet begrijpen dat ouders de boel de boel laten en gewoon hun jongen laten doodgaan. Kan mij daar behoorlijk druk om maken.

Ik heb 1 jong wat nu op de grond zit in het binnenhok. Hij lijkt voorlopig niet instaat om op de stok te komen, die hangen vrij hoog. De ouders bekommeren zich wel om dit jong. Het andere jong is nog lang niet zo ver als die uit gevlogen is, die zit nog alleen in het blok. Ik vind dit jong er ook niet echt best uitzien. Die andere is al een echte kleine Bourke. Laten we hopen dat de ouders deze nog voeren.

Barend
21-07-2013, 22:40
Hans , de natuur is kei hard daar kunnen wij als kwekers niet tegen op. het is nu donker denk ik in je hok anders had je het jong wat er uit is terug kunnen zetten in het blok , dan zitten ze samen , maar normaal voeren de ouders allebij de jongen wel, maak wat stokken lager in het hok waar ze zitten zodat de jongen trapsgewijs naar boven kunnen.
anders morgen het jong terug in het blok zetten , maar die zal er snel weer uitkomen.

succes.