PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoge temperatuur kweekruimte

sepke
14-07-2013, 18:10
Dag,

Ik heb op dit moment een nest jonge valkparkieten van gemiddeld 3 weken oud. De kweekruimte is een afgesloten deel v.d. garage. Nu buiten de temperatuur zomerse waarde haalt stijgt vooral laat in de middag ook de temperatuur in de kweekruimte behoorlijk.

Bij een buitentemperatuur van 27 graden gaat deze binnen tegen de avond 30/31 graden bereiken. Ik heb al een laken voor de deur gespannen zodat het zonlicht niet door de raam in de kweekruimte valt. Als de zon onder is zet ik de deur open. Maar heeft iemand nog tips om het wat koeler te houden in de kweekruimte? Het gaat maar over een periode van 3 á 4 weken want als ze uitgevlogen zijn kunnen ze naar buiten. Ik dacht zelf aan het plaatsen van een grote speciekuip en deze vullen met water. Maar of dit ook echt effect heeft weet ik niet.

populier
14-07-2013, 18:28
Kan er ook meer dan een deur open? ik bedoel een raam.

Ik zet een raam en deur tegen elkaar open, dan wordt het frisser, zorg wel dat de vogels niet op de tocht zitten.

Ik heb ook nog een grote boxventilator staan, hiermee krijg ik het 3 graden koeler, niet veel maar alles helpt:)

sepke
14-07-2013, 18:59
Er kan alleen een deur open en schuin daar tegen over staat het luik open naar de buitenvoliere. Maar de zon staat vanaf vroeg in de middag tot zonsondergang op de deur. Daarom heb ik hier een laken als zonnescherm gemonteerd en laat ik de deur dicht. Ik denk als ik de deur open laat dat de temperatuur nog verder op loopt. Maar een ventilator kan ik nog proberen.

GravenImage
14-07-2013, 21:10
Je kunt de buitenkant van de garage besproeien met een tuinslang.
Water wilt verdampen. Om te kunnen verdampen heeft het energie nodig. Die energie haalt hij uit warmte.
Doordat het water wilt verdampen, ontrekt het de warmte uit de ruimte. Daardoor wordt alles wat koeler.

Misschien kun je een emmer water over de vloer gooien en dit weer naar buiten dweilen.

frank4
14-07-2013, 23:27
kun je niets voor de garage spannen een wit laken op 50 cm ofzo(schaduwdoek)

dan straalt de zon in alle geval haar hitte niet meer binnen of op garage.

Kan ook boven het dak.

Mvg frank4

RobK
14-07-2013, 23:34
Schaduw creëren. Kan middels een camouflagenet.
Een plat dak onder water zetten, wel dan eerst even de afvoer blokkeren middels een zanddammetje ofzo. Of gewoon een airco plaatsen. Of volgend jaar eerder kweken.

Groet,

Rob.

sepke
15-07-2013, 09:53
@Frank4, ik heb al een laken gespannen aan de zonzijde.

@RobK, we zijn al eerder begonnen met de kweek maar zoals bij zovelen is de eerste ronde dramatisch verlopen vandaar dat we nu nog met een nest jonge zitten. Het was een keuze om een tweede ronde te doen of niet. En aangezien dit ons eerste kweekjaar is hebben toen besloten een tweede ronde te proberen.

Het dak onderwater zetten daar heb ik ook al aan zitten denken maar om eerlijk te zijn ben ik daar wat huiverig voor. Ik ben namelijk bang voor lekkages misschien wel onterecht maar toch.

sepke
15-07-2013, 09:56
Ik ga zometeen nog een ventilator in de ruimte plaatsen die uiteraard niet op de vogels is gericht. Verder is er al een ventilator in de muur aanwezig die de lucht naar buiten afvoerd. Verder plaats ik nog een 6 tal emmers water of dit zin heeft weet ik niet maar het is een kleine moeite.

Tal
15-07-2013, 14:06
Iemand schreef het al.
Kun je niet een schaduwnet of grote parasol zo zetten dat ook de ruimte vóór de schuurdeur minder heet wordt? En dan de deur openzetten zodat de hitte (door je platte dak) wegkan?
Muren worden warm en die warmte wordt doorgegeven naar binnen. ALs je je muren koeler weet te houden dan scheelt dat ook al.
Misschien op je dak (paar cm erboven) een schaduwnet spannen zodat je dak zelf niet zo heet wordt?

Groetjes, Chantal

rupicola
15-07-2013, 15:16
Als de mogelijkheid zich voordoet is het handig om een bladverliezende boom te plaatsen.

dit geeft immers schaduw in de zomer en toch gewoon licht in de winter periode.

Verder kun je je volière beplanten of door beplanting laten overgroeien door b.v. druif of bruidsluier.

Met name oorspronkelijke bos/oerwoudbewonende vogels hebben een hekel aan direkt en veel zonlicht.
Zij blijven aanzienlijk langer in de buitenverblijven als deze zijn overspannen met schaduwnetten.
Bovendien levert het aanbrengen van schaduwnetten een verschil van enkele graden celsius.

nog enkele acute noodoplossingen voor deze warme dagen:

een plaat hout op het dak zorgt voor schaduw.
takken met blad op de volières hebben hetzelfde effect.
je kunt ook een paar keer per dag de hele zaak koelen met water (tuinslang)

succes!

sepke
16-07-2013, 11:28
Ik heb vandaag een sproeier op het platte dak geplaatst. Nu afwachten of dat invloed heeft op de binnentemperatuur. Vandaag voorspelt men hier in het zuiden 27 graden net zoals gisteren dus ik kan het mooi vergelijken de binnentemp. gisteren en vandaag.

Verder had ik al een doek gespannen aan de zonzijde zodat de muur in de schaduw staat.

Van den Broeck Alfons
16-07-2013, 18:41
Sepke, maak eens zelf een airconditioner : simpel en doeltreffend. Zo deed ik dat vroeger, in mijnen jonge tijd en toen hadden we al die moderne technologie niet. Toen was het behelpen met de middelen die je hebt. Meestal zijn de meest simpele middelen, nog steeds goed voor het doel waarvoor het gebruikt kan worden.

1. Ik veronderstel dat je wel een ventilator in de buurt heb. Dat kan een tafel- of een staand model zijn.

2. Vul een aantal petflessen met water (liefst 1,5 liter inhoud of meer) en plaats deze in een diepvriezer, zodat het water kan bevriezen.

Het is één van de basiswetten van de fysica dat water, als het bevriest, gaat uitzetten en niet gaat krimpen zoals bij bij vele andere materialen. Dus, vul die flessen niet boordevol maar bv. voor 5/6, want anders zal uw petfles, tijdens het bevriezen van het water, barsten gaan vertonen. Als je een dergelijke petfles later uit de diepvries haalt en als het water gaat ontdooien, dan zal die petfles gaan lekken.

3. Als het water in de petflessen bevroren is, dan haal je één of twee flessen uit de vriezer en plaats deze vlak voor de ventilator. De warme lucht, aangevoerd door de ventilator, wordt richting petfles(sen) met bevroren water geblazen en alzo ga je koudere lucht verspreiden in uw vogelruimte.

4. Als je een staande ventilator hebt, dan bind je deze petflessen met een koordje en een haak vast aan de ventilator. Beetje uw fantasie gebruiken a.u.b.

5. Uiteraard regelmatig de petflessen vervangen, die bijna ontdooit zijn. Deze terug in de diepvriezer steken, zodat je een constante voorraad hebt aan bevroren materiaal.

6. Je moet er wel voor zorgen dat er geen warme lucht van buitenaf meer kan binnenkomen, want anders is het dweilen met de kraan open en kan dit systeem niet goed werken.

7. Dit systeem werkt ook in uw living, uw slaapkamer of weet ik waar in uw woning.

8. Kostprijs : een beetje gezond verstand.

Wat kan het leven toch simpel zijn, maar mensen hebben altijd de neiging om er iets complex van te maken.

Copyright Van den Broeck Alfons - juli 2013

sepke
16-07-2013, 23:28
Alfons bedankt voor de tip.
Ik ga dit zeker vanaf zaterdag proberen, echter deze week is dit geen optie.
We werken namelijk beide in wisseldiensten en deze week werken we van 13:00u tot22:30u. En dit is nou net de tijd waarop de temp. oploopt.

Maar volgende week als we vroege dienst hebben is dit zeker mogelijk.

De sproeier op het dak had wel wat effect gisteren was de de hoogste temp. in de ruimte 31 graden en vandaag was dat 28 graden. Terwijl de buitentemp. ongeveer gelijk was beide dagen.

noah
18-07-2013, 15:12
Waarom hang je geen badkamer ventilator in de kweekruimte die de warme lucht naar buiten blaast?
Dit ben ik ook van plan in mijn schuur waar ik pas een voliere hebt gebouwt.

Van den Broeck Alfons
18-07-2013, 15:33
Waarom hang je geen badkamer ventilator in de kweekruimte die de warme lucht naar buiten blaast?

Omdat die badkamer ventilator warme vochtige lucht naar buiten blaast. Hier heb je warme droge lucht. Je kan niet koelen door warme droge lucht van ongeveer 30°C, af te zuigen.

Dus, dat zal niet helpen. Het zal nog altijd even warm blijven.

sepke
19-07-2013, 00:01
Er zit inderdaad al een ventilator in de muur die lucht naar buiten afvoert. Maar met de hoge buitentemp. heeft dit geen invloed op de temp. binnen. Het heeft wel zin om deze ventilator s'avonds en s'nachts te laten draaien zodat de warme lucht wordt afgezogen en koudere lucht naar binnen kan.

casehulsebosch
19-07-2013, 04:55
Een beetje off topic maar ik heb net ook zo'n boxventilator gekocht.

Hier in de Northern Territory in geen winkel te koop. Werd verteld dat ik tot de zomer moet wachten. Het is tenslotte winter. Wel zouden ze me een kachel kunnen verkopen.

Dagelijks 34C. Bedankt E-Bay.

Groet, Kees, NT, Oz

girlits
19-07-2013, 22:26
Hoe warm is het eigenlijk in australie waar de valkparkieten broeden?

mvg eddie

casehulsebosch
20-07-2013, 04:27
Hoi Eddie

Voor Nederlandse begrippen warm.
De valkparkiet verspreid zich over het grootste deel van Australie maar komt niet voor in Tasmanie, Cape Yorke, Zuid West West Australie en het oosten van WA.
In het Noorden broed deze vogel van April tot Augustus en in het Zuiden van het land van Augustus tot December.
Hier in het top end is de temperatuur het hele jaar door rond de 30 plus en snachts valt het terug naar rond de 18C. Vers hil tussen het natte en droge seizoen is de hoge vochtigheids graad in"the wet " van Nov tot Feb/Maart.

In het Zuiden zijn de temperaturen gedurende het kweek seizoen al gauw in de 40C

Groet, Kees, NT, Oz

Van den Broeck Alfons
20-07-2013, 10:02
Sepke, terloops en off-topic

...is de eerste ronde dramatisch verlopen vandaar dat we nu nog met een nest jonge zitten.

Je moet bij nestjongen van valkparkieten zorgen dat die voeding krijgen met een eiwitpercentage van rond de 20 tot 25%. Als je weet dat een standaardzaadmengeling voor valkparkieten maar een benutbaar eiwitpercentage heeft van 7 tot 10% hebben, dan ga je ergens anders de rest moeten zoeken.

Hetzellfde geldt voor de ruiperiode.

Buiten de rui en de kweekperiode moeten valkparkieten gemiddeld 13% eiwit kunnen opnemen.

Er zijn veel parkietensoorten in het wild, dewelke tijdelijk insecten en dergelijke, voeden aan hun nestjongen, juist om dat hoog eiwitpercentage te bereiken.

En nu gaan er liefhebbers zeggen dat deze hoge eiwitpercentages de lever kunnen beschadigen. Neen, juist het omgekeerde is van kracht : te lage eiwitpercentage kunnen juist vetzucht bij parkieten veroorzaken, zeker als het gaat over de aminozuren lysine en methionine.

sepke
20-07-2013, 18:20
@Alfons,

Nu ze een nest met jonge hebben krijgen ze naast het zaadmengsel ook continu eivoer. Er wordt wel van het eivoer gegeten maar het overgrote deel is toch de zaadmengeling wat ze tot zich nemen.

Is het verstandig om wat eivoer door het zaad te mengen? Of heb jij nog andere tips?

Van den Broeck Alfons
21-07-2013, 08:22
Is het verstandig om wat eivoer door het zaad te mengen?

Commerciëel droog eivoer en parkieten : het is nooit een gelukkig huwelijk geweest. Ik zou geen eivoer door de zaadmengeling mengen, want dan heb je totaal geen idee meer of ze ervan nuttigen.

Kook vandaag eens een hardgekookt kippenei en plet het eens grof (niet fijnmalen) en biedt het zo aan in een bakje. De eischalen geef je apart. Observeer eens hoe ze zich gaan gedragen en laat we eens iets weten. Gaan ze de grove structuur stuk bijten, wordt er meer opgenomen dan het gewone commerciële eivoer ect...

Of heb jij nog andere tips?

Ik heb naar uw emailadres gezonden : een eindwerk niveau bachelor agro- en biotechnologie, dierenzorg : "Problemen bij het kweken van valkparkieten", opgesteld door een student een vijftal jaren geleden.

Dit werk is in een vrij verstaanbare taal geschreven met een heleboel tips. Het behoort tot het betere soort werken dat ik al heb gelezen over vogels allerhande. Het is wel geen topwerk voor mezelf. Van mij zou deze student 6,5 op 10 gekregen hebben voor zijn thesis omdat er kleinere fouten in staan bij de beschrijving van bepaalde ziektetoestanden. Maar al bij al, is deze thesis voor valkparkietenliefhebbers, waardevol.

Bartje1
21-07-2013, 14:52
Moringa.
Voedzaamheid overtreft die van westerse groenten en fruit meerdere malen; interessant als vleesvervanger
Deze bladeren bevatten 27% eiwit (drooggewicht) met een aminozuursamenstelling die nauw aansluit bij die van de mens: een compleet eiwit dus. Alle acht essentiële aminozuren komen voor. Een zeldzaamheid bij plantaardig eiwit.

Bartje1
21-07-2013, 15:47
Dag,

Ik heb op dit moment een nest jonge valkparkieten van gemiddeld 3 weken oud. De kweekruimte is een afgesloten deel v.d. garage. Nu buiten de temperatuur zomerse waarde haalt stijgt vooral laat in de middag ook de temperatuur in de kweekruimte behoorlijk.

Bij een buitentemperatuur van 27 graden gaat deze binnen tegen de avond 30/31 graden bereiken. Ik heb al een laken voor de deur gespannen zodat het zonlicht niet door de raam in de kweekruimte valt. Als de zon onder is zet ik de deur open. Maar heeft iemand nog tips om het wat koeler te houden in de kweekruimte? Het gaat maar over een periode van 3 á 4 weken want als ze uitgevlogen zijn kunnen ze naar buiten. Ik dacht zelf aan het plaatsen van een grote speciekuip en deze vullen met water. Maar of dit ook echt effect heeft weet ik niet. Maak niets uit mits je zelf in de ochtend voer en water ververst en verder de vogels met rust laat .wat goed is tegen de kou is ook goed tegen de hitte.

sepke
21-07-2013, 16:36
@Alfons,

Bedankt voor het toesturen v.d. info.

Jan123
22-07-2013, 10:38
Kijk eens naar deze link:

http://www.nativebirds.co.uk/forum/viewtopic.php?f=35&t=29327

Veel Sukses!