Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Japanse meeuwen als pleegouders/broedmachine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Japanse meeuwen als pleegouders/broedmachine

    Greetings. Na een paar maanden in de Australische outback en vele kilometers met onverharde wegen en vooral "bulldust" (hele fijne stof) keren we zo langzamerhand weer terug in de beschaving.
    Zit op het moment in Pine Creek en bij het eind van de week zullen we in Darwin zijn aangeland; waar we twee maanden hopen te verblijven.

    Ik heb, soms met pijn en moeite, Vogelcafe proberen bij te houden.

    de vraag betreffende het gebruik van pleegouders voor velerlei tropen houdt mij al enige tijd bezig. Ik vind het gebruik van Japanse meeuwen voor het uitbroeden en groot brengen van andere tropen soorten totaal niet meer van deze tijd.
    Ik moet toegeven dat ik het zelf ook heb gedaan in het begin van de jaren 60. Vooral om Gould amadines op stok te krijgen.
    Nu zie ik er de noodzaak niet meer van in; sterker nog, als men zich genoodzaakt acht Japanse meeuwen te moeten gebruiken voor bv Binsen, spitsstaarten, gordels enz doet men het volgens mij verkeerd.
    Bij het kweken van Australische tropen is het gebruik van pleegouders helemaal niet noodzakelijk.
    Denk je echter dat het wel moet, kijk dan eens naar de voeding, habitat, grootte van je voliere enz want dan zit er volgens mij wel iets scheef.

    Verder wil ik er nog aan toevoegen dat ik de laatste maanden weer bij wat vogelhouders hier in Oz ben neergestreken en dat alle vogels natuurkweek waren. Een van mijn vrienden in NSW is een van de grootste kwekers in Australie en brengt zo'n 1200 jongen per jaar op stok. Geen meeuw te bekennen!

    Groet, Kees, at the "Top end" NT, Australie.

  • #2
    Dit is precies wat ik al jaren op diverse fora en in het land verkondig, dus het zal niemand verbazen dat ik het hier volledig mee eens ben!

    Amigo de los Psittacidos

    Look deep into nature and you will understand everything better

    Opmerking


    • #3
      Niet alleen meeuwen, regelmatig krijg ik ook vraag naar mijn waterslagerpoppen die dan worden gebruikt om europese cultuurvogel-eieren uit te broeden.Hier verkoop ik dan nee bij, het kan natuurlijk altijd wel dat ze ze onder andere voorwenselen halen en ze er alsnog voor gebruiken.

      Opmerking


      • #4
        100 % Mee eens!

        Welcome back Case. :-)
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Ben het niet 100% met je eens.
          - Je moet een verschil maken tussen broodkwekers die honderde vogels kweken en ze voor de rui al naar de handel doen.
          -En dan heb je de hobbykweker die niet de gigantiche volieres hebben zoals bij jullie in NZ.
          -Ik heb altijd enkele koppels meeuwen als back-up in geval de ouders het niet zeld doen en ook ik wil enkele vogels op stok krijgen.
          Mvg Karel
          http://users.telenet.be/mijn-grasvinken/

          Opmerking


          • #6
            met als gevolg NOG meer vogeltjes met een afwijkende imprint, waarbij verhoogde kans dat ze later zelf ook hun eventuele jongen niet groot brengen!

            Het lijkt me dat de vogelhouderij hier niet echt op zit te wachten.

            Er is ook aanzienlijk minder belangstelling voor vogels die m.b.v. meeuwtjes groot zijn gebracht,
            met als gevolg dat dit detail er bij het aanbieden meestal niet bij wordt verteld.
            Amigo de los Psittacidos

            Look deep into nature and you will understand everything better

            Opmerking


            • #7
              Hoe zit dit dan met de koekoek?
              Zijn er natuurbroed koekoeken?
              Is deze soort 1 van de uitzonderingen op "de" regel als er een regel zou moeten zijn?


              mvg. Eelke

              Opmerking


              • #8
                Ja, er zijn koekoeken die hun eigen broedsel groot brengen, maar het gaat me wat te ver om in dit topic uit te wijden over de verschillende groepen koekoeken zoals deze wereldwijd voorkomen.

                Het voortplantingsproces van koekoeken is een totaal ander verhaal en staat volstrekt los van het broedproces van prachtvinken.
                Amigo de los Psittacidos

                Look deep into nature and you will understand everything better

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door casehulsebosch
                  Een van mijn vrienden in NSW is een van de grootste kwekers in Australie en brengt zo'n 1200 jongen per jaar op stok. Geen meeuw te bekennen!

                  Groet, Kees, at the "Top end" NT, Australie.
                  Zou je kunnen vertellen over welke soorten het gaat. Ben benieuwd.

                  Opmerking


                  • #10
                    De soorten waar Glen mee kweekt zijn oa Binsen, twee ondersoorten Bichenows, twee ondersoorten Spitsstaarten, twee ondersoorten Masker amadines, Diamant vinken, twee ondersoorten Dorna astrildes, Goulds, Pictorella's, Bruinborst rietvinken, Yellow rumps en een aantal Afrikaaantjes waaronder Blauwfazantjes, Vuurvinken, Melba 's en andere Pytillias en een groot aantal St Helena,s die voor namelijk worden gebruikt voor "hosting" van de verschillende soorten Wevers.

                    Verder wat vruchten en insecten eters. Geen Japanse meeuwen maar wel een groot aantal volieres waarvan de gemiddelde grootte groter is dan een huis waar ik in ben opgegroeid.

                    Hopelijk geeft dit wat duidelijkheid. Sommige Nederlandse vogel namen ontsnappen mij op het moment. Door de gammele internet verbinding op het moment moet ik het even bij de Engelse benaming laten. Google is te traag.


                    Groet, Kees, Adelaide River, NT, Oz.

                    Opmerking


                    • #11
                      Pictorella wordt hier witborst rietvink genoemd en the Yellow-rumped wordt hier gele rietvink genoemd.

                      Voor wat betreft de broedresultaten met Pytilia (Melba-, Wiener-, Aurora astrilde etc.) hoorde ik al vaker dat Australische kwekers goede resultaten behalen.
                      Met name het verstrekken van larven van termieten vormt de sleutel tot succes met deze prachtige soorten.

                      Zoals uit het bericht van Kees gedestilleerd kan worden speelt ook ruimte en het rechtstreeks daarmee samenhangende verschijnsel 'overbevolking' een belangrijke rol!

                      Zolang 'de broedkooi' hier nog zo populair is kunnen we in dit opzicht nog veel leren.
                      Amigo de los Psittacidos

                      Look deep into nature and you will understand everything better

                      Opmerking


                      • #12
                        Ja Hans, de Nederlandse benaming was me even ontschoten.

                        De voeding speelt zeker een belangrijke rol. Glen gaat al 40 jaar iedere zaterdag het bos in om termieten heuvels op te graven voor de vogels.
                        Soorten zoals de Pytilias kunnen het zonder termieten (bijna) niet redden en is volgens sommigen hier een hopeloze taak.
                        De volieres zijn zeker voor Nederlandse begrippen onder bevolkt. Daar komt nog bij dat Glen voorin zijn vluchten voert en bijna nooit tot achterin zijn volieres doorloopt.
                        De vogels worden dus weinig of niet verstoord, er vind geen nest inspectie plaats en de jonge vogels worden pas aan het eind van het broed seizoen uitgevangen.

                        Ik wil niet zeggen dat iedere kweker in Oz het zo doet maar dit verslag gaat met name over deze vriend van mij.

                        Ruime, voeding, de juiste biotoop en vooral plichtsgevoel voor de hobby zijn hierbij heel belangrijke factoren. Levend voer moet je meerdere malen per dag aanbieden en je jaarlijkse reisje naar Benidorm kan je wel vergeten.


                        Groet, Kees, Adelaide River, NT, Australia

                        Opmerking


                        • #13
                          http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                          Opmerking


                          • #14
                            oplossing?

                            Er is geen probleem dus ook geen oplossing voor nodig Chantal.

                            Zoals gezegd komt Glen weinig of nooit achterin zijn volieres dus heeft hij geen idee of een koppeltje vogels nou een of meerdere nestjes per jaar hebben.

                            Bovendien zijn sommige van zijn vluchten zo groot, 30 x 40 meter, en zo zwaar beplant dat je alleen maar schade aanricht door er doorheen te struinen.
                            Hij voert in een kooi binnen de voliere en hierdoor zijn de vogels makeelijk uit te vangen.

                            Verder nog even vermelden dat er onbeperkt levend voer wordt aangeboden. Niets ingevroren of dat soort gedoe, gewoon levende en kriebelende meelwormen, krekels enz.
                            Ook wat is veel lees op dit forum over het limiteren van het aantal meelwormen vanwege een teveel aan dierlijke eiwitten. Aan deze kant van de aardbol hoor je daar niemand over. Onbeperkt zou eigenlijk moeten lezen in overvloed want de insectenbak heb ik bij meerdere kwekers nooit leeg gezien.

                            Groet, Kees, NT, Australia

                            Opmerking


                            • #15
                              Hallo Kees,

                              Leuk dat je dit met ons deelt!
                              Heel interessant hoe jullie dat doen.

                              Het klimaat en de ruimte geeft jullie natuurlijk wel veel voordeel.
                              In Nederland hebben we voor bouwen meer regels en de ruimte is natuurlijk veel beperkter.
                              Ik merk/hoor zelf vaak al dat een span aussies in de broedkooi snel fel wordt van levendvoer
                              in de voliere die toch niet echt groot is vergeleken met de NZ standaard reageren de vogels al heel anders op levendvoer.
                              Laat staan hoe ze erop reageren in een voliere van 30x40
                              We kunnen dus niet zomaar alles 1 op 1 overnemen.
                              Ook willen sommige hier evenveel vogels als je vriend hebben maar hebben een garage van 5 x 10 en een kleine tuin.
                              Owja moeten ook evenveel kweken dus paar meeuwtjes erbij.
                              Broodkwekers hou je toch.

                              Die termiet heuvels hebben jullie op jullie oppervlak natuurlijk ook veel meer als wij mierennesten hebben.
                              Hier zijn ze dan ook nog eens beschermd.
                              Iedereen snapt wel dat wij dus van alle kanten iets beperkter zijn en de wil om te kweken zeker net zo groot is.

                              Ik hou er nu dus toch een beetje een jaloers idee op na Kees.
                              Misschien toch maar eens met de vrouw praten.
                              Als je nog meer van dit soort verhalen heb zien we ze graag weer verschijnen altijd leuk!

                              groeten, Ben
                              Groeten, Ben

                              Opmerking

                              Working...
                              X