PDA

Bekijk Volledige Versie : Zaadmengsel in opslagton

sepke
14-06-2013, 21:48
Dag,

Ik koop mijn zaadmengsel altijd in een zak van 20 kg. Omdat ik gemiddeld 1 zak per 6 weken verbruik heb ik een opslagton gekocht.

Maar nu twijfel ik of het wel goed is om het zaadmengsel in een afgesloten ton te bewaren. Het zit namelijk vanaf fabriek in een papieren zak.

Kan hier iemand duidelijkheid over geven?

http://i248.photobucket.com/albums/gg164/sepke2008/mailtjes/voeropslagton_zps2c983cc6.jpg

binkie
14-06-2013, 22:30
doe je zaad maar lekker in je opslagton kan niets mee gebeuren, mijn zaad van 20 kilo komt uit plastic zakken en gaat zo de opslagton in, wel zorgen bij je volgende zak zaad dat de ton helemaal leeg is en je geen oud zaad erin laat zitten ,bij papieren zakken heb je ook nog eens het nadeel dat ongedierte je zakken kapot knagen met alle gevolgen van dien.

Ton Koek
14-06-2013, 22:49
Ik zou wel kiezen voor een mengsel zonder gebroken haver, anders krijg je eerder bederf.

sepke
15-06-2013, 12:41
Ik zou wel kiezen voor een mengsel zonder gebroken haver, anders krijg je eerder bederf.

Dag Ton,

Het gaat over het volgende zaadmengsel:

Samenstelling Teurlings 228 - Grote parkiet Euro-top:

Milletzaad geel 24%
Milletzaad wit 15%
Witzaad 10%
Boekweit 6%
Milletzaad rood 5%
Lijnzaad 5%
Haver hele gepeld 4%
Negerzaad 3%
Hennepzaad 3%
Paddyrijst 3%
Radijszaad 3%
Haver gepunt 2%
Tarwe 2%
Saffloorpitten 2%
Komkommerpitten 2%
Dari rood 2%
Spinaziezaad 2%
Maisgrutten 1,5%
Dari wit 1,5%
Lijsterbessen 1%
Rozijnen 1%
Katjang Idjoe 1%
Meloenpitten 1%

Ton Koek
15-06-2013, 12:52
Geen gebroken haver dus, dat kan dus gewoon in de ton. (mooi mengsel trouwens)

sepke
15-06-2013, 14:03
Bedankt.

Ik dacht dat "haver gepunt" en "gepelde haver" misschien net zo bederfelijk zijn als gebroken haver.

Maar dit is gelukkig dus niet het geval.

Antoni Hopmann
15-06-2013, 14:48
Dag,

Ik koop mijn zaadmengsel altijd in een zak van 20 kg. Omdat ik gemiddeld 1 zak per 6 weken verbruik heb ik een opslagton gekocht.

Maar nu twijfel ik of het wel goed is om het zaadmengsel in een afgesloten ton te bewaren. Het zit namelijk vanaf fabriek in een papieren zak.

Kan hier iemand duidelijkheid over geven?

http://i248.photobucket.com/albums/gg164/sepke2008/mailtjes/voeropslagton_zps2c983cc6.jpg

Hallo Sepke,

Ik koop mijn mengeling in een meerwandige papieren zak van 25 kg.
Deze zak wordt koel, droog en donker opgeslagen.
Dit is de beste manier van opslag.

Een plastic ton wordt door mij gebruikt voor volierezand,stoffer en blik.

sepke
16-06-2013, 12:59
Helaas tegenstrijdige antwoorden waardoor ik weer begin te twijfelen wat de beste opslagmethode is.

Teurlings 228 zit vanaf fabriek ook verpakt in een meer lagen papierenzak echter voor het gebruiksgemak is de ton makkelijker.

kingfisher
16-06-2013, 13:53
Ieder zijn eigen manier,zo zie je maar weer.
Ik zit er tussen in,ik bewaar het zaad in silo's van 5kilo met een doseertuit en mijn voorraad bewaar ik in kunststofemmers waarvan het deksel doorboord is met een aantal mmgaatjes en die donker staan.
Geen problemen met bedorven zaad of beestjes,ben wel van mening dat zaad moet kunnen luchten dus vandaar die gaatjes.

RobK
16-06-2013, 14:09
Ik bewaar het vogelzaad altijd in de papieren zakken. Uiteindelijk heeft de fabrikant niet voor niets de moeite genomen om het zaad in papier te verpakken. Dat doen ze niet uit oogpunt van besparingen. Papieren zakken zijn meerdere malen duurder dan plastic.

Groet,

Rob.

sepke
26-06-2013, 15:38
Vandaag kreeg ik dit bericht in mijn mailbox:

Een nl kennis tipte ons over je vraag en vroeg ons hetzelfde. Hieronder het antwoord naar volledigheid.

Iedereen op zo een forum heeft "zijn mening" maar veruit de meesten denken louter "binnen hun eigen bestaanswereldje" uit kortzichtigheid niet na waarom en wanneer andere methoden ook toepasbaar kunnen zijn.
Beste bewaarmethode plastiekton of papierzak hangt af van de omgeving van bewaring, al dan niet met grote(re) klimatologisch dynamiek binnen de omgeving.
Anders gezegd :
Zaad is organisch en kan dus schimmelen, derhalve spelen volgende factoren een rol bij bewaring :

1. Hoe grover en poreuzer het kafje (steeds anders per zaadsoort), des te groter zal het hydroscopisch of wateraanzuigend effect van dat soort zaad zijn (bvb groot bij jap.millet, het meeste graszaad, enz...) en dus des te vlugger schimmel en ander bederf.
2. Zaad wordt sowieso best in zogenaamde "droge" ruimten bewaard, maar van belang is tevens de stabiliteit van de temperatuur. Immers, hoe groter de temperatuursschommelingen, des te groter de kans op vochtstapeling door microcondensatie.
3. Condensatie geschiedt het vlugst op vaste stoffen.
Praktisch :
1. Zaad in papieren zakken moet altijd in een superdroge omgeving bewaard worden, met zeer geringe schommelingen tussen dag en nachttemperatuur, omdat anders ook de papieren zak zich hydroscopisch gaat gedragen en dus water uit de lucht zuigt, en dan heb je zeker prijs.
2. Zaad in plastieken of pvc ton kan in een besloten binnenruimte waar temp.schommelingen tussen dag en nacht altijd beperkt blijven tot max.10-12 °C, op voorwaarde dat er een stevig luchtdicht deksel op de ton zit.
3. Wil je zaad in een buitenomgeving bewaren (bvb in de buitenvolière) zonder je daarbij zorgen hoeven te maken over schimmelvorming of ander bederf op korte termijn, ga dan op zoek naar een dubbelwandige pvc ton met een luchtdicht sluitend deksel, dan ben je helemaal gerust.
Dat was het antwoord dat onze goede nl kennissen doorgestuurd kregen, en hierbij nu ook aan jou.

HenkvdMeer
26-06-2013, 22:23
Helaas tegenstrijdige antwoorden waardoor ik weer begin te twijfelen wat de beste opslagmethode is.

Teurlings 228 zit vanaf fabriek ook verpakt in een meer lagen papierenzak echter voor het gebruiksgemak is de ton makkelijker.

Ik heb ook altijd de 228 in plastic ton gehad, en nooit problemen mee gehad.

Antoni Hopmann
27-06-2013, 14:18
Ik heb ook altijd de 228 in plastic ton gehad, en nooit problemen mee gehad.

Dat hoeft ook niet,Henk. Het ligt er ook aan hoe lang je een mengeling
in een afgesloten plastic ton bewaart.

Als we het hebben over de beste manier van opslag dan verdienen
hout (theekisten) en meerwandige papieren zakken in een droge en koele
ruimte de voorkeur.

sepke
27-06-2013, 16:48
Ik heb mijn vraag ook aan Teurlings gesteld.

Dit antwoord kreeg ik vandaag in de mailbox:

Het is het beste om het voer luchtdicht en donker op te bergen.

Wij hopen u zo voldoende geïnformeerd te hebben.

Antoni Hopmann
27-06-2013, 20:58
Altijd goed luchtdicht en donker.

Ton Koek
28-06-2013, 00:54
Luchtdicht in een papieren zak? :-)

cor123
18-07-2013, 09:21
De beste opslag is donker en koel en voornamelijk op een droge plaats bewaren, zo rond de 5 graden en dan maakt het niet uit of je het in een zak of een ton bewaard. De belangrijkste reden om het in een ton te bewaren is bij mij altijd geweest de insecten, muizen etc. Die hebben met zakken, van papier of plastic, geen moeite en zullen zich heerlijk te goed doen aan de zaden. Met een plastic ton heb je daar uiteraard geen last van. Het kan natuurlijk voorkomen dat je het b.v.b. alleen maar kunt opslaan in een warme omgeving, zorg dan wel dat direct zonlicht gemeden wordt. In zo'n situatie zou ik het in de zak laten puur vanwege het vocht, wat overal in zit, dat dan in een papieren zak makkelijker absorbeert dan in een plastic zak/ton.

Nu gaat het vergelijk niet helemaal op maar om te zien wat er gebeurd met vocht in een plastic omgeving, leg maar eens een zak beukensnippers in de warmen ruimte waar zonlicht komt. Gegarandeerd dat de plastic zak met damp aanslaat.

graaf277
26-07-2013, 12:59
Zaad in een ton kan niet 'ademen' dus sneller muf/oud worden. als je al een
ton wil gebruiken, doe dan de deksel niet helemaal dicht tenminste als
dat kan op de plek waar je je zaad bewaard. Of boor met een klein boortje
een aantal gaatjes in de deksel en roer het zaad nu en dan ff om.

stefkee
03-09-2013, 12:59
Hallo,

Ik doe mijn zak zaad in een plastieken vulbak. Daar schep ik 2 maal per dag mijn dosis uit. Afhankelijk van het moment (aantal vogels) doe ik tussen de 3 en 8 weken per zak. Gene enkel probleem tot dusver.