PDA

Bekijk Volledige Versie : Om eventjes stil van te worden

Broozie
21-05-2013, 14:08
Volgende tekst bevat enkel bedragen in Belgische frank! Voor de nederlandse vrienden, jullie kunnen het ook omrekenen naar gulden!

Wie zou er in 2001 gedacht hebben dat één pintje drinken op café ons 100 tot 150 frank zou kosten? Totaal onmogelijk. In deze omstandigheden zouden we zelfs het café niet binnengestapt zijn. Kunnen we ons voorstellen dat we 160 tot 200 frank betalen voor een belegde sandwich, of 500 tot 600 frank voor een gewone dagschotel in een "goedkoop" restaurant? 's Avonds mag je in een ietwat gedistingeerd eethuis 4.000 tot 6.000 frank neertellen voor een menuutje van drie gangen voor twee personen, gevolgd door een klein dessertje en een koffie "van het huis" en zelfs bij de Chinees betaal je hiervoor 1.500 frankskens, maar ga liefst niet naar een restaurant van een of andere overbekende televisiekok, waar je niet buitenkomt met zo'n 6.000 frank armer per persoon. Gelukkig heb je aan het frietkot een portie friet met stoofvlees(saus) en mayonnaise voor een belachelijke 250 frank.

Het is nu totaal normaal om 400 tot 800 frank te betalen om je haar te laten knippen. En dan heb ik het alleen maar over mijnheer, op bezoek bij zijn herenkapper.

Stel je voor dat je voor je zoon en je dochter nu 12.000 frank per maand betaalt voor elk, als huur voor het kruipkot zonder verwarming of isolatie dat zij nodig hebben om de studies tot een goed einde te brengen.

En ondertussen heb je meer dan 40.000 frank nodig om je mazouttank even bij te vullen, terwijl je toch slechts een kleine 4.000 frank nodig hebt om je auto vol te tanken. En toch kun je zo'n 12.000 frank profijt doen, door de juiste elektriciteitsleverancier te kiezen.

Met 1 miljoen frank koop je nu nog juist geen emirachtige sportwagen, doch enkel een modale familieauto.

En nu moet het jonge koppel zowat 6 tot 12 miljoen frank gaan lenen om een bescheiden woning te kunnen aankopen, die helemaal niet lijkt op een paleis en waar nog een hoop werk aan is, eer ze bewoonbaar kan verklaard worden.

Wie zou ooit gedacht hebben dat je destijds met een maandinkomen tussen de 40 tot 50.000 frank zou doorgaan voor een arme drommel...

En de politiekers willen ons nog steeds overtuigen dat de euro tot géén enkele prijsverhoging heeft geleid!

van Tuijl
21-05-2013, 19:40
mazouttank? haha geweldig dat Vlaams :D

ik ben gelukkig van de jongere generatie, ik weet niet eens wat de prijzen waren vroeger en hoeveel gulden 1 euro waard is. ik prijs mezelf gelukkig :D

Drum
21-05-2013, 20:03
1 euro is 2,20371 gulden waard.
Aangezien tegenwoordig de euro gelijk de gulden destijds uitgegeven/berekend wordt kan je je winst wel uitrekenen.;)

rupicola
21-05-2013, 21:08
Yep, een van de grootste wisseltrucs ooit!

van Tuijl
21-05-2013, 21:56
Yep, een van de grootste wisseltrucs ooit!

en 'ze' hadden iedereen te pakken ;)

Lucky
22-05-2013, 15:49
Tja, het is nu een Euroba(h) en frank is niet gelukkig in dit gulden tijdperk:D :D :D

HenkvdMeer
22-05-2013, 17:43
Moet je je salaris is gaan terug reken naar franken ;)