Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kleuren jonge meeuwtjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kleuren jonge meeuwtjes

    Hoi,

    Ik heb 2 koppels waarvan de jongen vandaag zijn uitgevlogen/de komende dagen uitvliegen

    beide koppels zijn wit x roodbruin
    Nou had ik hier al gevraagd of het klopt dat ik hier in ieder geval witte uit krijg, nou bevestigde Hielke dit dat het witte poppen worden en of roodbruine manen split wit. Nou heb ik bij koppel 1: 3 jongen welke alle 3 heel donker van kleur zijn, donker bruin. En bij koppel 2 heb ik 7!!! jongen en een aantal zijn wit en roodbruin door elkaar en 3 zijn ook donker van kleur en 1 is zo te zien helemaal roodbruin. Hoe kan dit??? Bedankt alvast voor de uitleg/antwoorden
    Groet,

    Daniel

  • #2
    Er zijn een aantal topics op het forum. Daarin staat deze link:

    http://kippenjungle.nl/Overzicht.htm...lesecalculator

    Tot uw dienst!
    Bekijk mijn vogels op:

    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door HansV
      Er zijn een aantal topics op het forum. Daarin staat deze link:

      http://kippenjungle.nl/Overzicht.htm...lesecalculator

      Tot uw dienst!
      Hans bedankt voor je antwoord maar hier kan je niet goed de witte kleurfactor in kwijt, dus krijg ik niet het goede antwoord er uit, deze had ik inderdaad ook hier op het forum gevonden/
      Groet,

      Daniel

      Opmerking


      • #4
        De meeuwen calculator is zeer beperkt hoor Hans.
        Ik kan er ook niet goed gebruik van maken.
        BV: creme-ino , kan nergens ingevuld worden.

        Opmerking


        • #5
          Dan kan ik jullie niet verder helpen. Ik ben helemaal niets thuis in de vererving.
          Bekijk mijn vogels op:

          http://papegaaiamadine.webnode.nl/

          Opmerking


          • #6
            De witten kunnen volgens mij van alles aan kleurtjes bij zich dragen(zwartbruin, mokkabruin, roodbruin, grijs, pastel,etc.). De roodbruine factor vererft recessief ten opzichte van (bijna?) alle andere kleuren. Vandaar dat je andere kleurtjes in je nest hebt liggen. De witte man draagt dat bij zich.
            Of je nu zwartbruine of mokkabruine jongen hebt is mij niet duidelijk uit de omschrijving, zwartbruine komen veel meer voor dus dat is waarschijnlijk het geval.
            Dat je ook bonte eruit kweekt is geen wonder.
            Er zijn 2 soorten bont: recessief ververvend bont en dominant verervend bont. Om wit te kunnen zijn moet de vogel beide soorten bont bij zich dragen. Dus witte meeuwtjes dragen volop bont bij zich.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Sytze F
              De witten kunnen volgens mij van alles aan kleurtjes bij zich dragen(zwartbruin, mokkabruin, roodbruin, grijs, pastel,etc.). De roodbruine factor vererft recessief ten opzichte van (bijna?) alle andere kleuren. Vandaar dat je andere kleurtjes in je nest hebt liggen. De witte man draagt dat bij zich.
              Of je nu zwartbruine of mokkabruine jongen hebt is mij niet duidelijk uit de omschrijving, zwartbruine komen veel meer voor dus dat is waarschijnlijk het geval.
              Dat je ook bonte eruit kweekt is geen wonder.
              Er zijn 2 soorten bont: recessief ververvend bont en dominant verervend bont. Om wit te kunnen zijn moet de vogel beide soorten bont bij zich dragen. Dus witte meeuwtjes dragen volop bont bij zich.
              Helder verhaal Sytze, betekend dat dat mijn jonge mannen in het geval dat de vader beide bonte varianten heeft dus ook geen split wit zijn?
              Groet,

              Daniel

              Opmerking


              • #8
                Split wit bestaat niet bij meeuwen, wel bij zebravinken.
                Als je witte wilt kweken zou ik de bonte jongen terugzetten tegen de witte ouders. Hopen dat er poppen bijzitten dan...

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Sytze F
                  Split wit bestaat niet bij meeuwen, wel bij zebravinken.
                  Als je witte wilt kweken zou ik de bonte jongen terugzetten tegen de witte ouders. Hopen dat er poppen bijzitten dan...
                  Ah dan ga ik daar de mist in met split steeds :-) nou valt alles een beetje op z'n plaats.

                  Bedankt!!!!
                  Groet,

                  Daniel

                  Opmerking


                  • #10
                    Denk toch dat split voor wit wel bestaat bij meeuwen. Vorig jaar : zwart-bruin x wit , gaf zwart-bruine jongen die volgen mij split voor wit zijn. Dit jaar een popje zwart-bruin/wit van die jongen van vorig jaar, gezet tegen een witte man en dit geeft overwegend volledig witte jongen.

                    Opmerking


                    • #11
                      Dan moet ik het wat duidelijker uitleggen nog.
                      Een "gen" voor wit bestaat niet bij meeuwen. Om wit te zijn moeten ze op 2 "genen" kleurinformatie "recessief bont" bij zich dragen + 1 "gen" met kleurinformatie "dominant bont". Deze informatie heft elkaar op waardoor er geen melanine wordt gevormd.
                      Jou pop van vorig jaar heeft 1 gen "recessief bont" meegekregen. Als je die weer zet tegen een witte dan krijg je inderdaad gemiddeld 50% witte jongen eruit.
                      Zet je 2 van die jongen tegen elkaar dan krijg je geen witte, maar 25% bonte jongen eruit. Daar pas merk je het verschil met split wit.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Sytze F
                        Dan moet ik het wat duidelijker uitleggen nog.
                        Een "gen" voor wit bestaat niet bij meeuwen. Om wit te zijn moeten ze op 2 "genen" kleurinformatie "recessief bont" bij zich dragen + 1 "gen" met kleurinformatie "dominant bont". Deze informatie heft elkaar op waardoor er geen melanine wordt gevormd.
                        Jou pop van vorig jaar heeft 1 gen "recessief bont" meegekregen. Als je die weer zet tegen een witte dan krijg je inderdaad gemiddeld 50% witte jongen eruit.
                        Zet je 2 van die jongen tegen elkaar dan krijg je geen witte, maar 25% bonte jongen eruit. Daar pas merk je het verschil met split wit.
                        Sytze, ik ben aan het spitten op het internet en kom jou antwoord ook tegen van dominant bont tegen recessief bont, maar ik kom ook dit tegen :



                        Daar staat dat je wel Roodbruin split voor wit kunt krijgen in die tabel die er staat als ik dat goed begrijp, ik had vandeweek ook nog een site gevonden waarin dat met die dragen gen werd uitgeekend die zal ik nog even zoeken.

                        Verder kan ik dat over een paar weken even proberen, ik heb een witte man zitten en zodra die nu klaar is met zijn eerste nestje kan ik hem tegen een bonte pop van vorig jaar die voortkwam uit roodbruin x wit zetten. Kijken of er weer witte uitkomen. Dat is nu de uitdaging geworden, het proberen te begrijpen voor spellen hoe je witte er nu uitkrijgt.
                        Groet,

                        Daniel

                        Opmerking


                        • #13
                          Dat is inderdaad een leuke uitdaging, zeker bij deze kleurslag. Het was nog leuker geworden als 1 van de vogels een kuifje had
                          Hou ons op de hoogte.

                          Opmerking


                          • #14
                            Het heeft een jaar geduurd maar ik heb waarschijnlijk m'n eerste witte jong voor zoals het er nu naar uitziet :-)

                            Ik zal proberen hieronder uit te leggen hoe deze gekweekt is:

                            Ik had 2 witte mannen (waren aangekocht als een wit koppel) maar bleken twee mannen, daar heb ik vorig jaar 2 roodbruine poppen tegenover gezet.

                            Koppel 1 had 3 x donkerbruine jongen (Mokka, met hier en daar een witte veer er tussen)
                            Koppel 2 had 7 jongen allen bont (wit met rood bruin)

                            Ik heb 2 poppen van koppel 1 tegen 2 mannen van koppel 2 gezet.

                            Koppel 3 en 4

                            Koppel 3 had de eerste keer geen bevruchte eitjes en deed uit nood dienst als pleegouders voor mn ceressen. Nu hebben ze 4 eitjes, kan nog niet de bevruchting zien.

                            Koppel 4 had het eerste rondje 4 eitjes waarvan 3 bevrucht en uitgekomen zijn, 1 dacht ik al te zien dat ie wit was ten opzichte van de andere, helaas was deze binnen een dag dood. Uiteindelijk is er een copy van de pop uitgekomen. Ronde 2 hadden ze 5 eitjes wederom 3 bevrucht nu alle 3 uit, zo te zien weer een mokka met wit er in, een roodbruin met wit er in en een compleet witte (zijn nu 8 ongeveer 8 dagen oud dus de veren zie je nu goed ik kon alleen nog niet goed kijken naar ze)

                            Dus als het goed is wordt dit het eerste witte jong.
                            Groet,

                            Daniel

                            Opmerking


                            • #15
                              Reslultaat na dit zeisoen:
                              Koppel 3 daar heb ik 3 witte meeuwtjes uit, verder bijna exacte kopieen van de ouders eruit.
                              Koppel 4 had alleen maar onbevruchte eitjes (2 rondjes van 7 eitjes) en hebben na ronde 2 onbevrucht als pleegouders gedient voor mij ceressen welke het nest hadden verlaten.
                              Volgend jaar de witte tegen koppel 4 zetten kijken of dat procentueel gezien meer witte gaat opleveren.
                              Groet,

                              Daniel

                              Opmerking

                              Working...
                              X