PDA

Bekijk Volledige Versie : Eerste nestje Japanse meeuwtjes geboren

Karin38
02-05-2013, 19:49
IK heb pas een koppel Japanse meeuwtjes, een mooie witte man en een donkere pop. Direct begonnen ze een nestje te maken. En binnen een paar weken waren er al 3 mooie witte eitjes.
Sinds vorige week donderdag of vrijdag zijn er drie jongen uit de eitjes gekomen. Vader en moeder zorgen er echt heel goed voor. In het nestje kijken we niet meer. Want de ouders beschermen het heel erg goed. Van een afstandje kijken we naar de hele goede zorgen van papa en mama. We zien hoe ze de jongen heel zorgzaam voeren. Geef ze extra eivoer en insektenpatee. Elke dag horen we de jongen zacht piepen. Vandaag zagen we een klein snaveltje iets boven het nestje uitkomen om gevoerd te worden door mama.
Ze doen het heel goed, nu een paar weken wachten tot dat de jongen uitvliegen. Het is zo leuk om te zien hoe beide ouders heel goed voor ze zorgen.

Ik heb ook een mooi koppel Bochenows en ook deze zijn hard bezig met een nestje maken en zitten al vaker op het nestje. Nu wachten tot dat daar jongen komen. Het is een nieuwe hobby van mij maar het bevalt me heel erg goed.

Karin38
03-05-2013, 18:32
Wie kan mij zeggen hoe lang het duurt voordat de jonge meeuwtjes voor de eerste keer uit het nest komen en uit gaan vliegen? De jongen zijn nu ongeveer bijna een week oud.

nilo1804
03-05-2013, 19:01
die van mij zijn van 6-7-8 april en zitten nog in het nest...

ik dacht zo'n 4weken.

Harm Berend
03-05-2013, 20:34
Karin de meeuwtjes zullen uitvliegen na 23 dagen ongeveer, sommige zijn iets eerder.

Gr Harm
Onze site Tropische vogels: http://hbgrimmius.webklik.nl/

hielke
03-05-2013, 21:48
ga maar uit van 3 weken

groeten hielke

Ton Koek
03-05-2013, 23:24
Mijn jonge meeuwtjes zijn 12 april geboren en komen er nog steeds niet uit, ze kijken wel over de rand maar het si allemaal nog wat eng kennelijk.
3 Weken is een indicatie, dus ongeveer.

gevleugelde vriendjes
04-05-2013, 13:58
Bij mij zijn er vandaag 2 uitgevlogen en dit met 3 weken (ze zijn 13/14 april geboren).

Karin38
04-05-2013, 18:53
Vandaag en gisteren een klein snaveltje even boven het nestje gezien. Terwijl een van de ouders het een het voeren was. Ik ben zo benieuwd wat voor kleur ze zullen hebben.Wie weet wat voor kleur eruit kan komen als de vader helemaal wit is en de moeder donker wildkleur is?

frank-deconinck
04-05-2013, 19:13
Het kleur zwart-bruin is dominant. Ik denk dat de meeste jongen er zwart-bruin zullen uitzien maar split voor wit zullen zijn. Tenzij dat de moeder (wildkleur)niet zuiver is en ook witte genen bezit , kunnen er witte jongen tussen zitten.

Karin38
04-05-2013, 20:51
Ik weet echt niet of de moeder wit in haar ouders heeft. Sommigen zeggen dat als de vader wit is de jongen bont van kleur zullen zijn, een mengelmoes zijn. Maar welke kleur er ook uitkomt, het zullen mooie meeuwtjes worden.

Ton Koek
04-05-2013, 23:13
Vandaag hier een van de twee jongen uitgevlogen, de ander twijfelt nog even.

Karin38
05-05-2013, 14:55
Mag je nog een nestcontrole uitvoeren als de jongen nu een dag of 10 oud zijn. Of moet je het nest gewoon met rust laten? Ik heb alleen ruim anderhalve week geleden gekeken of er eitjes in lagen en zag er toen 3 stuks in liggen. Verder daarna heb ik hen en het nest met rust gelaten. Wat we wel ruim 10 dagen geleden hoorden is de jongen zachtjes piepen. Wie kan deze vraag voor mij beantwoorden.

Karin38
11-05-2013, 13:31
Ik zag vandaag voor het eerst een heel klein koppie in het nestje, na lang wachten. Dit jong is volgens mij donker van kleur en zit al goed in de veren. De jongen zijn nu ruim 2,5 week oud nu. Dus nog even wachten tot dat ze uit gaan vliegen.
Het is echt de eerste keer dat we een glimp hebben opgevangen van een van de drie jongen. De ouders beschermen het echt heel erg goed.
Spannende tijden de komende week. IK hoop dat ze half volgende week uit het nest komen de jongen.

Karin38
15-05-2013, 13:38
De ouders zijn nu heel druk bezig om de jongen uit te laten vliegen. Ze zijn nu drie weken oud de jongen. Zowel de moeder als de vader proberen ze eruit te lokken de jongen. Zijn dus spannende dagen.

Karin38
17-05-2013, 18:30
We hebben de jongen heel goed gezien vandaag. Ik denk dat ze met een paar dagen uit zullen gaan vliegen. Een jong heel goed gezien, is deels wit. Moeder was druk bezig met hun veren schoon te maken. We weten ook nu zeker dat het drie jongen zijn. Is echt heel mooi om te zien en spannend. Hou jullie op de hoogte.

Karin38
20-05-2013, 12:59
De jongen zitten nog steeds in het nest, maar ze maken steeds met de dag harder geluid, sommigen kunnen al aardig fluitend geluid maken. Mijn zoon heeft er drie in het nest gezien. Een of twee is wit van kleur met nog een kleur, de derde moet volgens mij donkerder zijn. Wie kan zeggen hoe lang het nog kan duren voordat ze uit het nest komen gevlogen? De ouders zorgen nog steeds heel goed voor ze. Ze zijn nu ruim 3 weken oud.

Sytze F
20-05-2013, 14:30
Als ze inderdaad rond 25 april zijn geboren, dan kunnen ze elk moment uitvliegen. Ik verwacht dat ze toch een paar dagen later zijn geboren...
En hoe gaat het met de bichenows?

frank-deconinck
20-05-2013, 17:38
Karin, meeuwtjes verdragen heel goed nestkontrole hoor. Je mag gerust eens in het nestje binnen kijken , moet zelfs niet wachten tot ze 10 dagen zijn. Als mijn jongen meeuwtjes een dag of 7 oud zijn neem ik het nestkastje zelfs even weg om de jongen te kunnen ringen. De ouders keren altijd trouw terug als ze met jongen liggen.

Karin38
21-05-2013, 07:12
Met de Bichenows gaat het heel erg goed, maar ze hebben nog steeds geen eitjes gelegd, helaas. Ik zal vandaag nog even in hun nestje kijken of er eitjes liggen.
Dus ik kan het nestje er wel even afhalen, ook al zijn ze ouder dan 10 dagen. Het probleem is alleen dat altijd een van de ouders op het nestje blijven zitten.
We kunnen wel naar binnen kijken en dan zien we de kleintjes wel zitten en ze piepen elke dag, bijna de hele dag door, heel zachtjes, maar wel elke dag iets harder.
Weten jullie, ik ben zo bang dat als we in het nestje gaan kijken, de ouders niet meer op het nestje terugkeren.
Ringen doe ik deze niet, want ik hou ze zelf.
Dus mijn vraag aan jullie is nu: kan ik ze nu ze bijna oud genoeg zijn om uit te vliegen nog de eerste nestcontrole houden? Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden en adviezen.

Karin38
21-05-2013, 19:30
Met enige moeite vanmiddag een foto genomen van het nestje. Tot onze hele grote verassing zit er een hele mooie bij. Die is wit met bruin van kleur en ook wat grijs. Een ander jong is ook met wit en een andere kleur, de derde vermoeden we dat die net zo donker is als de moeder. Als het lukt zal ik morgen proberen de foto op deze site te zetten.
We zijn hier heel erg blij mee.

Karin38
27-05-2013, 19:05
Zo net in de kooi, op de grond een klein eitje gevonden. Weet niet of het uit het nest gevallen is of gegooid is door de ouders. De drie jongen zijn er nog steeds en worden met de dag groter en groter. Ze zijn zelfs aan het oefenen met hun vleugels uit te slaan.
Heeft de moeder nu een extra eitje gelegd of is het een oud eitje. Toen wij voor de eerste keer gingen kijken lagen er maar drie eitjes in het nest en het zijn er ook nu drie jongen.
Hoe kan het dan dat er nu een eitje op de grond ligt in de kooi? Wie weet het antwoord hierop en hoe dit mogelijk is?
Het eitje zit wel iets in, want als je het in je hand houd valt het op een puntje maar. Wie kan mij hierin adviseren.

Sytze F
27-05-2013, 19:45
Dit gebeurt regelmatig bij meeuwtjes, maar ook wel bij andere prachtvinken.
De jongen zijn er nog niet uit of de eerste eitjes liggen er alweer. Je kunt ze beter weghalen, want de aandacht voor het voeren van de jongen wordt er alleen maar minder van. Pas als de jongen 2 weken zijn uitgevlogen zou ik ze opnieuw laten beginnen. In een kooi is dat allemaal te regelen, in een volière is dat lastig omdat ze een ander nest kunnen nemen.
Ik laat de jongen meestal een paar dagen terug komen op het nest en daarna verwijder ik het nest en hang er een schoon leeg nestkastje voor terug. Geen nestmateriaal verstrekken! Ze zullen in het kastje gaan slapen, misschien vind je nog een ei, maar broeden zonder nest doen de meeste niet.
Als je ze nog een keer wilt laten broeden kun je de jongen 2 weken na het uitvliegen al scheiden van de ouders, mits je ze zelfstandig hebt zien eten.
De dagen voor en vlak na het scheiden krijgen de jongen dan van mij extra trosgierst. Dit is makkelijk te pellen voor de vogels, zo eten ze dus makkelijk hun kropje vol.
Dan nog eens het nestkastje en de kooi schoonmaken en nieuw nestmateriaal aanbieden. Dan kunnen de ouders in een schoon nest weer verder. Niet in het oude nest laten broeden, want daar hebben zich nogal wat bacteriën en schimmels opgehoopt.

Karin38
27-05-2013, 19:58
De jongen zijn nog niet uitgevlogen voor de eerste keer. Maar staan wel op het punt om op korte termijn uit te gaan vliegen.
Ik zal doen wat je adviseert. Zodra de jongen uitgevlogen zijn, wacht ik een paar dagen en dan hang ik een schoon nestkastje met een schone bedekking op zodat ze nog met de jongen samen kunnen slapen in het schone nestje. Ik zal het oude nestje helemaal goed schoon maken en het oude nestmateriaal weg doen, ook de bodembedekking. En dan haal ik na een week of 2, 3 de jongen van de ouders weg. Ik weet alleen nog niet of ik hen nog een nestje wil laten krijgen.
Eerst maar even wachten tot dat de jongen uitgevlogen zijn en dat ze zelfstandig kunnen eten.
Maar alvast heel erg bedankt voor je goede en duidelijke advies, ben ik heel blij mee. Het is me nu een stuk duidelijker.

Karin38
28-05-2013, 18:36
De jongen zijn al behoorlijk groot geworden. Ze zitten al voorin het nestje en zijn al druk bezig met het verzorgen van hun veren. Ik denk dat met een paar dagen ze uit zullen vliegen. Twee zijn waarschijnlijk bont van kleur. Zodra ze uitvliegen zal ik proberen foto's te maken.

Karin38
28-05-2013, 19:12
Even een aanvulling nog. Ik heb de jongen heel goed bekeken, ze zitten nog niet helemaal in de veren, maar voor 80% wel. Maar tot mijn hele grote verbazing zit er een vierde jong in. Die is volgens mij niet zo lang geleden uitgekomen, want deze heeft maar een paar veertjes. Ik vermoed dat er tijdens het eerste nestje de moeder nog twee extra eitjes in heeft gelegd, vandaar dus dat wij gisteren een eitje op de grond vonden. Moeder heeft dus twee nestjes tegelijk gekregen.
Kan iemand mij vertellen of dit wel vaker is gebeurd en dat dit zo maar kan voorkomen dat er tijdens een nestje nog later meer eitjes worden gelegd.
Beide ouders zorgen wel heel goed voor ze. Bij de eerste leg zijn er dus drie eitjes gelegd die nu bijna goed in de veren zitten. En tijdens het verzorgen van deze eerste drie jongen heeft moeder nog twee eitjes gelegd. Een eitje lag dus gisteren onderin de kooi en de tweede is ook uitgekomen en is dus een stuk jonger dan de eerste drie jongen. Ik vind het in ieder geval heel apart en alle vier de jongen gaan heel goed samen, en ouders geven alle vier goed te eten.
Weet iemand hoe dit kan en of dit normaal is.

Karin38
03-06-2013, 18:45
De jongen staan nu echt op het punt om uit te vliegen. De ouders zijn bezig de ingang van het nestje groter te maken. Ze zitten nu bijna de hele dag voor de ingang van het nestje en de ouders proberen constant de jongen er uit te krijgen. De kleuren van de jongen zijn echt heel erg mooi, de drie oudste jongen zijn gemengd van kleur, wit, zwart en bruin. Ze zijn echt super mooi van kleur.

Tal
03-06-2013, 21:18
Leuk om te lezen.
Ben ondertussen wel heel benieuwd naar de foto's! :)

Karin38
05-06-2013, 19:52
Vanmiddag gebeurde er iets. Ik had het badje verschoond, maar schijnbaar niet goed en stevig opgehangen. Vrouwtje ging dus in het badje zitten en dat viel er dus af en het dametje ontsnapte. Maar we hadden haar gelukkig snel weer gevangen, zij was makkelijk te pakken. Door alle commotie in de kooi, de jongen zitten namelijk bijna de hele dag door op het randje van het nestje, sprong een van de jongen uit het nestje. Mankeerde gelukkig niets, maar we konden het jong nu heel goed zien. Die is toch zo mooi van kleur, wit/grijs en zwart. Het jong was weer heel snel in het nestje geklommen. Zowel moeder als jong mankeerde niets. Want het jong is al net zo groot als de ouders en kon al vliegen. Wij wilden een foto maken, maar we kwamen er achter dat er helaas geen kaartje in het toestel zat. Maar de jongen zijn dus heel erg mooi van kleur. Ik denk dat het niet lang meer zal duren voordat de jongen uit gaan vliegen.
Gelukkig dat de ouders niet zo bang zijn, en dan vooral niet voor mijn man die rustig blijft en ze weer zo voorzichtig kan pakken. Voorlopig hang ik dus het badje niet op.

HansV
05-06-2013, 20:00
Het badje moet je nu sowieso even niet ophangen. Als er per ongeluk een jong in terecht komt bestaat de kans dat het verdrinkt.

Karin38
06-06-2013, 08:16
Jongen zijn uitgevlogen, drie van de vier zijn vanmorgen uitgevlogen. Ze zijn nog een beetje onwennig, maar ze zijn er uit. De laatste, de vierde, moet nog uitvliegen, maar dat zal niet lang meer duren. Ze zijn zo mooi, twee zijn bont en een ook bont maar de rug is donkerder. Vandaag foto's maken en dan zal ik proberen ze op deze site te krijgen. Wordt vervolgd dus.

Karin38
07-06-2013, 19:03
Hier de beloofde foto's van de jongen. Alle vier zijn ze heel erg mooi en allemaal verschillend van kleur.

Karin38
07-06-2013, 19:12
Wie weet hoe je foto's op dit forum kunt zetten, mij lukt het helaas niet.

HansV
07-06-2013, 20:12
Hallo Karin,

Lees dit topic maar even door. Daar staat het in omschreven.

Succes!

http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=2524&highlight=foto+plaatsen

Karin38
08-06-2013, 15:48
Even een vraagje. De jongen zijn nu ruim 4 dagen uit het nest, het grootste gedeelte van de dag dan. Ze beginnen langzaam zelfstandig te eten, van de trosgerst en de steentjes. Ik ga met een paar dagen mijn nieuwe volière neerzetten. Mogen de jongen dan, samen met de ouders dan al in de volière of moet ik nog een paar weken wachten. Ik ga wel morgen het oude nestje weghalen als ze er allemaal even uit zijn, en een nieuw nestje ophanden zodat ze nog wel met ouders er in kunnen slapen. Want ik ben wel bang dat de ouders snel een nieuw nestje zullen beginnen en dat wil ik eventjes niet. Wat kan ik het beste doen.

Karin38
08-06-2013, 16:04
http://i1366.photobucket.com/albums/r766/jankarin13/DSC07115_zps9c9a0039.jpg (http://s1366.photobucket.com/user/jankarin13/media/DSC07115_zps9c9a0039.jpg.html)

Karin38
08-06-2013, 16:06
De volgende foto van de jongen.

http://i1366.photobucket.com/albums/r766/jankarin13/DSC07114_zps2012b82a.jpg (http://s1366.photobucket.com/user/jankarin13/media/DSC07114_zps2012b82a.jpg.html)

Karin38
08-06-2013, 16:06
En dan hier nog eentje. Zijn ze niet mooi?

http://i1366.photobucket.com/albums/r766/jankarin13/DSC07114_zps2012b82a.jpg (http://s1366.photobucket.com/user/jankarin13/media/DSC07114_zps2012b82a.jpg.html)

Karin38
08-06-2013, 16:07
En dan hier nog eentje. Ik ben apetrots op papa en mama meeuwtjes:)

http://i1366.photobucket.com/albums/r766/jankarin13/DSC07110_zps60ed6292.jpg (http://s1366.photobucket.com/user/jankarin13/media/DSC07110_zps60ed6292.jpg.html)

HansV
08-06-2013, 16:13
Schattig hoor! Een leuk bont gezelschap!

Karin38
09-06-2013, 09:16
Ik heb het oude nestkastje weggehaald en een hele schone nieuwe weer opgehangen. Want de jongen zijn nu ruim 5 dagen geleden uitgevlogen en zitten nu vaker en langer op de stokjes in de kooi. Ik laat de ouders voorlopig niet opnieuw broeden. Misschien over een lange tijd dat ik nog een keertje een nestje neem, maar voorlopig dus niet. En straks gaan ze allemaal in de grote nieuwe volière.

Sytze F
09-06-2013, 12:02
Ik zou ze pas verplaatsten minsten 2 weken na het uitvliegen. En dan eerst zowel binnen als buiten eerst voer en water plaatsen.

Karin38
09-06-2013, 14:39
Het gaat heel erg goed, ze gaan veel het nieuwe nestje in. Er is al eentje die al grotendeels zelfstandig eet. En beide ouders geven ze nog steeds heel goed te eten.

Karin38
13-06-2013, 10:14
De kooi waar de jongen met ouders in zitten wordt te klein. Dus ga ik ze morgen al overplaatsen met ouders naar de nieuwe voliere. Ze eten voor het grootste gedeelte al zelfstandig en de ouders voeren ze minder. Ze zijn nu al bijna twee weken uitgevlogen en ze worden steeds mooier van kleur.

Karin38
22-06-2013, 14:16
Het gaat heel goed met de vier jongen van de Japanse meeuwtjes in de grote voliere. Ze doen het heel erg goed en kunnen heel goed samen met de andere vogels.

HansV
22-06-2013, 15:18
Denk dat de ouders binnenkort wel weer beginnen aan de volgende ronde.

Karin38
22-06-2013, 15:47
Ze kunnen geen nieuw nestje beginnen, want er zitten geen nestjes in de kooi en ik wil ze even rust gunnen voor het volgende nestje.

HansV
22-06-2013, 16:52
De jongen zijn zelfstandig, dus als je nu het nest er weer inhangt heb je over een week weer eieren. Japjes kunnen makkelijk drie nestjes achter elkaar doen. Daarna moet je ze alle nestgelegenheid afnemen, zodat ze dan kunnen rusten.

Karin38
22-06-2013, 18:52
Ik hoef voorlopig geen nieuwe jonge japanse meeuwtjes. Ze zitten nu lekker in de grote voliere en dan moet ik ze er weer uit gaan halen. Want als ik nu een nestje op ga hangen, dan gaan andere vogels er in zitten. Dan moet ik voor iedereen nestjes op gaan hangen. Vier nieuwe jongen vind ik nu meer dan genoeg.