Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beginnend Kweekkooi bouwen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Beginnend Kweekkooi bouwen

    Hallo vogelvrienden,


    Ik ga beginnen met het kweken van waterslagers. Ik ben begonnen aan men eerste kooi. Daarna maak ik er nog een.(Heb nog voldoende materiaal)

    Ze is 80x40x40cm en er komt een front voor van 80x30cm. Ik heb ze gemaakt van betonmultiplex en kunstof hoekprofielen. Deze zijn aan elkaar gereveteerd en overal afgekit.(foto's zijn redelijk donker)

    Er komen 2 poppen + 1 mannetje in.
    Graag had ik commentaar en tips over deze opstelling.

    Grt,Jo
    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    Vandaag de frontjes gehaald en nog verder gewerkt aan de eerste kooi. Ook al 1 lade af gewerkt.

    Zou een gezonde kanarie in gevangenschap gelukkig zijn met deze kooi?


    Graag tips over de indeling. De nesten onder de deurtjes, kan dit? Hangt het bad op de juiste plaats?



    Grt,Jo
    Bijgevoegde Bestanden

    Opmerking


    • #3
      mooie hokken dat is zeker. wel zou ik de binnenkanten wit sauzen, en je nestkastjes aan de buitenkant hangen. er zijn daar verschillende modellen voor in de handel.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Ton
        wel zou ik de binnenkanten wit sauzen
        Graag een paar ideeen om het lichter te krijgen aan de binnenkant. Want verven is blijkbaar niet zo gezond.

        Opmerking


        • #5
          witkalk op waterbasis is niks mis mee hoor.
          En het stinkt ook niet.

          Het is alleen de vraag of het wel 'pakt' op het hout wat jij gebruikt.
          Met vriendelijke groet:
          Henk.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Henk Adelerhof
            Het is alleen de vraag of het wel 'pakt' op het hout wat jij gebruikt.
            Daar vrees ik voor. Anders moet ik er nog een witte vezelplaat in bevestigen.

            Opmerking


            • #7
              Mooie kooi hoor!

              Maar waarom heb je gekozen voor dit materiaal?

              3x zo duur, 3x zo zwaar, en dan nog wit schilderen ook ipv wit meubelpaneel te gebruiken.

              Had je al ervaring met het kweken van 2 poppen + 1 mannetje in 1 broedkooi?
              Groeten Michael

              https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door populier

                Maar waarom heb je gekozen voor dit materiaal?
                Duurzaamheid, eenvoudig proper te houden.

                Oorspronkelijk geplaatst door populier
                3x zo duur, 3x zo zwaar, en dan nog wit schilderen ook ipv wit meubelpaneel te gebruiken.
                Is inderdaad het duurste. Is relatief licht omdat ik 9mm gebruik. De donkere kleur is wel een nadeel.

                Oorspronkelijk geplaatst door populier
                Had je al ervaring met het kweken van 2 poppen + 1 mannetje in 1 broedkooi?
                Totaal niet. Ik ga nu een koppeltje gele kanaries ophalen bij een kweker uit de buurt. Hij heeft ze juist binnen gehaald vanuit de voliere. Straks foto's. :-)

                Opmerking


                • #9
                  als je het lichtjes opschuurt, gaat het zeker wel hechten. ik heb ook wel eens kooien gemaakt en gewit van betonplex. bij het bedrijf waar ik toen werkte hadden ze genoeg reststukken om mooie kooien van te maken.

                  en je zal dan een verschil van dag en nacht zien, met witsel.
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik heb ook een broedkooi, waar de wanden zijn gewit met latex, ik vind het persoonlijk moeilijk schoonmaken, als er ontlasting op de wanden zit en ze maak het schoon, blijft er vaak verkleuring achter op die plek, ik denk dat je het beter kan lakken, naar mijn idee.
                    Groeten Michael

                    https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                    Opmerking


                    • #11
                      Men 2de kooi ga ik voorzien met een witte achterwand, heel dunne trespa of kunstof tegen de betonplex.

                      Het koppeltje is gehuisvest. De pop is heel rustig en zit er dik bij. Het mannetje is super actief en zit regelmatig op het nest.
                      Veronderstel ik toch dat dit het mannetje is. :-) De actieve vogel is de enige zanger in de kooi.
                      Bijgevoegde Bestanden

                      Opmerking


                      • #12
                        Zo te zien wel een koppel, zal even wennen zijn als ze uit de buitenvoliere komen. 1 koppel is genoeg , niet nog een pop erbij.

                        Nu je hebt gekozen voor die frontjes kan je beter keijzernestjes gebruiken, die kan je aan de buitenkant hangen van een van die deurtjes, hou je meer ruimte over in de kooi, en de nestcontrole is straks een stuk makkelijker, succes met je kanaries.
                        Bijgevoegde Bestanden
                        Groeten Michael

                        https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door populier
                          Ik heb ook een broedkooi, waar de wanden zijn gewit met latex, ik vind het persoonlijk moeilijk schoonmaken, als er ontlasting op de wanden zit en ze maak het schoon, blijft er vaak verkleuring achter op die plek, ik denk dat je het beter kan lakken, naar mijn idee.
                          dat is zo, al is het tegenwoordig zo dat je sommige soorten met water kan afnemen. lakken is inderdaad het mooiste.
                          groeten Ton
                          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door populier
                            Zo te zien wel een koppel, zal even wennen zijn als ze uit de buitenvoliere komen. 1 koppel is genoeg , niet nog een pop erbij.
                            Vooral de pop is super rustig. Er komt geen pop bij.

                            Opmerking


                            • #15
                              Als je het hok minder donker wil hebben kun je bij de Blokker een rol wit kastfolie kopen. maar je moet het dan wel strak op zetten anders heb je kans op luis in de hoekjes. Het is een stikker dus geen verflucht gemakkelijk schoon te houden.

                              Opmerking

                              Working...
                              X