Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste jongen zijn geboren!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Eerste jongen zijn geboren!

    Half maart had ik mijn koppeltje Japanse meeuwtjes voor een tweede ronde apart gezet (eerste helaas niks uitgekomen, gedeelte wel bevrucht maar afgestorven in het ei). Nu was er op 26 maart een eerste ei gelegd en in totaal waren er 6 eitjes gelegd. 21 dagen doorgeteld om een idee te hebben wanneer ik iets zou kunnen verwachten (zou dus vandaag zijn) maar afgelopen weekend werd ik zowaar al verrast met het eerste jonkie (ik zag het zondag maar het kan ook zaterdag al uitgekomen zijn). Toen ik in de middag opnieuw ging kijken (nestje hangt in de kooi dus is lastig spieken) zag ik dat er 3 jonkies lagen.

    Voor zover ik het nu kan zien zijn er volgens mij 4 jonkies uit en liggen er dus nog 2 eitjes. De ouders zitten er goed op en voeren zover ik het kan zien ook goed.

    Ergens zou ik best willen zien of alle jonkies inderdaad nog leven (zie gelukkig wel telkens ergens iets bewegen dus dat is goed) maar dat gaat niet echt lukken nog (dan zou ik ze van het nest moeten jagen en wil ze eigenlijk zo veel mogelijk met rust laten).

    Zit nog wel even met de vraag op welke dag ik ze nu het beste kan ringen? Wat ik er over terug vind verschilt van dag 6, dag 7/9 of zelfs pas op dag 10? Zit er aan te denken het zaterdag middag te doen (zou dan 7de/8ste dag zijn) zou dat kunnen? Ook moet het nestje dan even in z'n geheel uit de kooi maar twijfel nu even of dat eigenlijk wel kan of dat de ouders dan daarna mogelijk de jongen verstoten (gaat dan ook de eerste keer ringen zijn, het zijn sowieso mijn eerste jongen dus vind het best wel spannend nu).

  • #2
    'Vliegde ik?'
    -'Nee, je valde.'

    Opmerking


    • #3
      Dank je wel voor je reactie! Ik was een zondagochtend echt even helemaal door het dollen en nu nog steeds trots op die kleine frummels die erin liggen. Die eerste ochtend ook eentje zien bedelen om voer was zo enorm lief.

      Wbt de ringen, ik heb maat 2,7 liggen (achteraf bedacht had ik ook liever 2,9 gehad maar ja niks aan te doen). Gelukkig zijn het beide wat "kleine" meeuwtjes. Als ik zaterdag (eind de middag) een poging tot ringen zou willen wagen zou dat dan niet te laat zijn ivm ringmaat 2,7. Zo ja dan laat ik het helemaal wel liever want zou het toch zonde vinden mijn eerste nestje te verspillen om per se te willen ringen. (dacht voor dat ze er daadwerkelijk waren dat komt wel goed en lukt me wel maar nu er echt van die frummels liggen krijg ik de kriebels dat er straks nog wat misgaat).

      Maar het hele nest er even uit halen (en dan wel binnen zichtsveld houden) om dan te ringen is dus geen probleem? De ouders gaan daarna wel gewoon weer terug op het nest.

      De eitjes die niet uitkomen laat ik inderdaad gewoon nog liggen. Zag vanavond toen ik spiekte nog wel een ei bewegen maar of dat het ei zelf was of kwam door een jong wat er tegen aan lag weet ik niet.
      Om te kijken hoop ik dat ik het morgen ook weer even tref dat alleen paps erop zit want die tilt iets gemakkelijk zijn kont op dan dat mams dat doet zodat ik kan spieken van buiten af de kooi.

      Opmerking


      • #4
        Gefeliciteerd met de jonkies Als de meeuwen hun eerste ei leggen moet je 18 dagen doortellen voor ze uitkomen, Je kunt het best ringen als de oogjes net open zijn , als het je eerste keer is dat je gaat ringen kun je het ook iets eerder gaan doen om eens te oefenen. succes er mee.

        Gr Harm
        Onze site Tropische vogels: http://hbgrimmius.webklik.nl/

        Opmerking


        • #5
          Als ik 18 dgn had moeten tellen vanaf ei 1 dan had ze een vrijdag al uitgekomen kunnen zijn. Meen dat vanaf vrijdag (iig zaterdag) het me wel opviel dat paps weer heel actief bij in het nest zat.

          Normaal verzorg ik de vogels na m'n eigen ontbijt maar nu het er maar voor gedaan zodat ze de dag gelijk kunnen starten met vers eivoer. En had geluk want mams kwam er gelijk uit en paps was zo aardig zijn kont op te tillen, 4 frummels op een rij met mooi gevulde kroppies en nog 2 eitjes (foto is niet zo denderend maar vond het al lang mooi dat ik even de kans kreeg te spieken zonder dat ik ze heb hoeven te verjagen).

          Het ringen ga ik nog even over nadenken. Nadat ik geringd heb zou ik graag inde gaten houden dat alles goed blijft gaan en ze bv niet een jong het nest uitgooien (zeker zo'n eerste keer, moet er niet aandenken 's avonds laat thuis te komen en een jonkie te moeten vinden). Enkel mijn werktijden geven daar de aankomende dagen geen mogelijkheid voor (zaterdag pas...). Dus mogelijk dat ik ze wel ga ringen als ze wat ouder zijn en dan maar met een knijpring (zodat ik ze zelf toch nog uit elkaar kan houden).
          Bijgevoegde Bestanden

          Opmerking


          • #6
            misschien ringen als je de hele dag thuis bent; dan kan je zien of het gaat of niet.
            Dit jaar zijn er zwarte ringen en dat schijnt bij sommige vogels wat problemen van uitwerpen te geven.

            knijpring kan zelfs nog als ze overjaars zijn.

            Ik geef ze meestal een knijpring als ze zijn uitgevlogen. Dan schrijf ik ook op welke kleur als eerste was uitgevlogen, welke daarna etc. En als ik een jong hoor 'zingen'(ik noem dat altijd krassen, want het lijkt nog nergens naar), dan noteer ik welke kleur knijpring hij heeft en weet ik dat dat een mannetje is.
            'Vliegde ik?'
            -'Nee, je valde.'

            Opmerking


            • #7
              Paps en mams waren zojuist beide even van het nest af en maar even van dat moment gebruik gemaakt om een foto te maken. Ze zijn nu bijna een week oud en zover ik kan zien zijn de oogjes nog dicht, wel zijn ze echt al flink gegroeid.

              Vind het echt leuk om te zien als paps en/of mams op de jonkies zitten want het gaat steeds slechter passen, het is soms meer er over heen staan.
              Bijgevoegde Bestanden

              Opmerking


              • #8
                Zag vanmorgen al een poepje op het randje van het nest liggen maar wist niet zeker of dit al van een van de jongen was. Maar bij mijn rondje later in de ochtend zag ik een jong zijn kont omhoog werken en een poepje achter laten

                Ik heb nog een paar vraagjes en mogelijk dat iemand mij kan helpen (je denkt genoeg gelezen te hebben maar het daadwerkelijk meemaken is toch wat anders, maar wel heel leuk!):
                * wanneer kan ik eigenlijk de zandlade weer verschonen? Dit is ondertussen echt weer nodig maar had ergens gelezen dat je dit niet de eerste paar dagen iig moest doen omdat je dan de kans liep dat de ouders opzoek zouden gaan naar vers grit en dat de jongen zouden voeren wat niet goed voor ze is.
                * Moet ik tussendoor het nestkastje nog schoonmaken? Er gaat nu dus wat op het randje gepoept worden en heb paps wel wat zien opeten maar niet alles).
                * De 2 niet uitgekomen eitjes laten liggen tot het uitvliegen of eerder er uit halen?
                * Is er ergens een omschrijving van het verloop van uitkomen tot uitvliegen? Dus wanneer gaan de oogjes open, vanaf welke dag gaan ze op het randje poepen, na hoeveel dagen zitten ze volledig in de veren? Kan dat nl niet echt zo snel ergens vinden.

                Opmerking


                • #9
                  Aaaahhhhh wat een droppies!!

                  Oorspronkelijk geplaatst door gevleugelde vriendjes
                  1 wanneer kan ik eigenlijk de zandlade weer verschonen? Dit is ondertussen echt weer nodig maar had ergens gelezen dat je dit niet de eerste paar dagen iig moest doen omdat je dan de kans liep dat de ouders opzoek zouden gaan naar vers grit en dat de jongen zouden voeren wat niet goed voor ze is.
                  2 Moet ik tussendoor het nestkastje nog schoonmaken? Er gaat nu dus wat op het randje gepoept worden en heb paps wel wat zien opeten maar niet alles).
                  3 De 2 niet uitgekomen eitjes laten liggen tot het uitvliegen of eerder er uit halen?
                  4 Is er ergens een omschrijving van het verloop van uitkomen tot uitvliegen? Dus wanneer gaan de oogjes open, vanaf welke dag gaan ze op het randje poepen, na hoeveel dagen zitten ze volledig in de veren? Kan dat nl niet echt zo snel ergens vinden.
                  1: Als het de ouders niet stoort kan je dat gewoon doen. persoonlijk leg ik liever kranten op de bodem en geef ze een bakje met maagkiezel bij.
                  2: nee, nest met rust laten. uiteraard heb je dan bij uitvliegen een flink strontnest, maar toch niet verstoren. na het uitvliegen gaan ze regelmatig terug het nestkastje in, maar als de jongen overdag allemaal eruit zijn, zou je het kunnen verschonen. dan nieuw nestmateriaal erin leggen, beetje in de vorm van een kommetje, dan vliegen ze daar straks weer in.
                  3: nee, eitjes laten liggen tot uitvliegen; de jongen kunnen zich daaraan opdrukken om voer te ontvangen. Lekker laten liggen tot uitvliegen, dan kan je ze weghalen.
                  4: bij japjes tel je ongeveer 3-3-3: 3 weken voor de eitjes uitkomen, 3 weken voor ze uitvliegen, 3 weken voor ze daarna zelfstandig zijn.

                  poepen doen ze vanaf dag 1; wat erin gaat moet er ook ooit weer uit, maar in het begin is het allemaal klein en nauwelijks opvallend. Ze poepen trouwens niet alleen op de rand, maar door het hele nest hoor. Met een dag of 10 dacht ik dat de oogjes open gingen. Dan zitten ze gedeeltelijk al in de veren. Met een week of 2 zijn ze zo goed al helemaal in de veren. Uiteraard zijn dat gemiddelden; per vogel en per nest kan dat wat verschillen.
                  Als ze met 3 weken uitvliegen zijn ze in elk geval goed in de veren, anders kletteren ze plat op de grond.
                  Als ze met 6 weken zelfstandig zijn, kunnen de snelsten al hun volwassen kleed hebben. Dan zijn ze dus door hun jeugdrui heen, of zitten er midden in... heel je huis vol veertjes.

                  Succes en bemoei je maar niet teveel met het nest; de ouders weten het het beste. Om het nest heen kan je voorzichitg gewoon de kooi schooonmaken hoor, geen probleem.

                  Als de jongen trouwens zijn uitgevlogen kan je ze op dag 1 nog makkelijk pakken. Ik raad je aan dan een knijpringetje om de pootjes te doen in verschillende kleuren. dan weet je ten eerste wie als eerste en wie als laatste is uitgevlogen. En ten tweede kan je dan makkelijker de mannetjes (zodra die een beetje gaan zingen) van de popjes onderscheiden. Als dan bv. het jong met de groene of de blauwe knijpring begint te zingen, dan weet je dat dat mannetjes zijn en kan je dat onthouden. Stel je trouwens van het zingen niet veel voor in het begin.
                  'Vliegde ik?'
                  -'Nee, je valde.'

                  Opmerking


                  • #10
                    Bedankt voor het overzicht! Snap dat het per vogel/per nest nog kan verschillen maar dan heb ik wel een beetje een leidraad. Zo ook dat poepen, dacht dat dat ook pas vanaf een bepaald aantal dagen was dat ze het op het randje gingen leggen?
                    Als ze met een 2 weken (gemiddeld dan...) zo goed als geheel in de veren zitten dan zal het aankomende week heel hard gaan met veranderen...ben heel benieuwd.

                    Op de bodem heb ik schelpenzand liggen (vind dat bij hun het prettigste werken, beter dan houtsnippers) maar daarbij nog apart bakje voor grit en apart voor maagkiezel. Maar dan ga ik een dezer dagen de bodem toch heel voorzichtig verschonen en dan misschien wel alleen met papier onderin. Heb wel elke keer zoveel mogelijk de ontlasting er van tussen gehaald (want wat het popje af en toe laat vallen is echt niet normaal zo groot voor zo'n klein vogeltje) maar een frisse bodem zou wel fijn zijn.
                    In het nestkastje ligt een voorgevormd sisalnestje dus dat is tegen die tijd gelukkig gemakkelijk te wisselen voor een schone.

                    Over het ringen (met gesloten ring) nog nagedacht maar durf het niet aan met mijn eerste nest (had dat eigenlijk niet verwacht maar ja...). Ga dus maar op jacht naar kunststof ringen en ring ze als ze uitgevlogen zijn.
                    Naar het "zingen" ben ik nu wel benieuwd maar tot nu toe mag ik nog genieten van heel zacht gepiep.

                    Opmerking


                    • #11
                      ja als zo'n pop een hele tijd op het nest gezten heeft, heeft ze wat opgespaard. Dan komt er een olifantenflats uit inderdaad hahaha.

                      Zelf ben ik niet weg van die plastic ringen, ik gebruik liever die ijzeren knijpringen; die zijn makkelijker te verwijderen in geval van nood.
                      maar goed; ieder zijn eigen ervaring uiteraard.

                      Schelpenzand vind ik zelf niet zo prettig, omdat het erg veel troep geeft (lag bij mij zelfs bovenop een hoge kast????) maar ik geloof dat het ook schadelijk is voor de jonge vogels als ze het eten na uitvliegen. daar kan misschien iemand anders wat over zeggen, want ik weet niet zo goed van hoe of wat.

                      kranten krijg ik elke week gratis in de bus, dus kan ik vaak verversen.
                      'Vliegde ik?'
                      -'Nee, je valde.'

                      Opmerking


                      • #12
                        Vanmorgen de kooi verschoont en omdat paps en mams net weer even beide van het nest waren weer de mogelijkheid goed te kijken. Zo leuk om te zien hoe ze over en onder mekaar liggen. Bij de oudste komen zelfs de vleugelpennen al door (zie er wit bij dus zal wrsl wel bont gaan worden). Ben elke wel weer blij als paps/mams weer terug op het nest zit want vind het eigenlijk maar niks dat ze beide tegelijkertijd de vleugels aan het strekken zijn.

                        Wbt bodembedekking. Ik gebruikte eerste altijd beukensnippers (net als bij de grasparkieten) maar dat ging elke keer zo snel schimmelen dat ik schelpenzand had geprobeerd (enkel bij de japanse meeuwtjes). Had het idee dat hun het wel een fijne bodembedekking vonden en zelf vond ik het ook fijner werken. De troep/stof ervan heb ik beneden geen last van (kooi heeft morsranden) maar boven in de broedkooi ligt het inderdaad heel dat kamertje door. Maar aangezien schelpenzand dan voor de jonkies niet zo goed is het nu maar gewoon bij papier op de bodem gelaten (is ook sneller tussendoor te verschonen).

                        Wbt de ringen. Ik heb met beide soorten eigenlijk zelf geen echte ervaring. De twee mannen die ik nu beneden heb zitten daarvan heeft er eentje een metalen knijpringentje om en de andere is dubbel geringd met zowel een gesloten ring als aan het andere pootje volgens mij gewoon een strijkkraaltje.
                        De reden dat ik zelf voor het kunststof ga is dat ik een geheel rond ringetje mooier vind staan en je ook vaak leest dat die knijpringetjes eitjes kunnen beschadigen. Zal voor me zelf denk ik dan toch gaan uitproberen worden wat het prettigste werkt (gelukkig zijn al dit soort ringen weer te verwijderen en te vervangen door wat anders indien nodig).

                        Maar welke maat knijpring gebruik jij als ik vragen mag, want daarin heb je 2,5 en 3 mm?

                        Opmerking


                        • #13
                          maatje kanarie is mij verteld. De mm weet ik niet.
                          'Vliegde ik?'
                          -'Nee, je valde.'

                          Opmerking


                          • #14
                            Omdat ik denk dat we nu pop en man hebben van Jap.meeuwtjes, was ik aan het googlelen op ringmaat.
                            Ook voor onze andere jongen die event. een knijpring om gaan krijgen.
                            Maatje kanarie: ik zie in de link 3 maten voor kanaries.


                            Misschien even gericht navragen op het


                            Liever te groot ringen dan te klein maar veel te groot is ook weer niet goed..
                            http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              Wat ik hier zie is dat maat kanarie 3 mm is en maat tropen 2,5 mm is.

                              En deze is nog goedkoper maar ken deze verder niet. http://www.vogelspullen.nl/toebehoren/ringen.html
                              Jammer dat ze voor brievenbuspost niet een speciaal verzendtarief hebben staan.

                              Nu nog even zoeken waar minder ringen maar verschillende kleuren verkocht worden
                              http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

                              Opmerking

                              Working...
                              X