Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De splendid - broedproces

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • De splendid - broedproces

    Eindelijk, het is zover; afgelopen week lagen de eerste eitjes in het blok. Het popje zit al een week te broeden.

    Twee vragen:
    1. Ik las dat de splendids om de dag eitjes leggen en dat ze ongeveer drie weken broeden. Betekent dat nou ook dat de jonkies om de dag uitkomen?

    2. Wat geven jullie in de opfokperiode? Alleen eivoer? Of meer goede tips?

    Bedankt!

  • #2
    Doorgaans wordt er gebroed vanaf het 3e of 4e ei. Broedduur is 19 dagen.
    De eerste jongen komen ongeveer gelijktijdig uit, de later gelegde eieren komen ook iets later uit. Maar dat hoeft geen probleem te zijn.

    Gewoon eivoer voor Neophema's geven. Al of niet iets rul aangemaakt.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Ik telde vandaag vier eitjes. Er vanuitgaande dat er om de dag wordt gelegd is ze vorige week zaterdag begonnen met leggen. Ze zit echter al de hele tijd in het broedblok. Mag ik daar dan ook uit opmaken dat ze meteen aan het broeden is geslagen?

      Opmerking


      • #4
        Dat de pop al een tijdje in het blok zit is normaal gedrag. Tel vanaf nu 19 dagen verder en dan omstreeks die tijd zullen de eieren wel uitkomen indien bevrucht. Zorg wel voor badwater voor het geval de vogels willen badderen.
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          Indien bevrucht....ik hoop het . Ik zag het popje wel gedrag vertonen van het kontje omhoog, maar of het mannetje daarop heeft gereageerd. Ik hoop het. Enfin, we zullen we zien. Ik ga aftellen... (En water klaarleggen. Wist niet dat ze zo graag badderden..)

          Opmerking


          • #6
            waarom word dit topic hier geplaatst ? ik dacht dat dit voor kweekverslagen was ? moderators doe uw werk please.
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

            Opmerking


            • #7
              Dit is waar een kweekverslag mee kan beginnen denk ik toch Ton?
              Het wordt dan dus vanzelf een verslag aan het eind van de kweek.
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

              Mijn website:

              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

              Opmerking


              • #8
                Dank Henk. Zo redeneerde ik ook...ik zal ook proberen er een kweekverslag van te maken. Als
                het mag uiteraard.

                Opmerking


                • #9
                  Nou van mij mag dat wel hoor. Doe je best.
                  Vriendelijke groeten,
                  Henk3.

                  Mijn website:

                  Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    Heb je al veranderingen bij de pop gezien? Dan doel ik op de ontlasting.
                    Vriendelijke groeten,
                    Henk3.

                    Mijn website:

                    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
                      Dit is waar een kweekverslag mee kan beginnen denk ik toch Ton?
                      Het wordt dan dus vanzelf een verslag aan het eind van de kweek.
                      ik vind het prima, alleen begreep ik het dan anders. een kweekverslag is voor mij een verslag wat word geschreven door de auteur over hoe hij een bepaalde soort heeft gekweekt. wat hier gebeurd wijkt niet af van andere topics.

                      voor mij toch wat anders..........
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                      Opmerking


                      • #12
                        Klopt ook wel Ton, het verhaal moet immers nog beleeft worden. Ach ja ik ben eigenlijk niet zo van vaste regeltjes in het leven. Van mij mogen dingen wel eens anders gaan dan anders maar het maakt niet zoveel uit waar ie nou staat. Kan ook gerust ergens anders staan en later als ie compleet is gemaakt weer terug zetten eventueel.
                        Vriendelijke groeten,
                        Henk3.

                        Mijn website:

                        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Henk3
                          Heb je al veranderingen bij de pop gezien? Dan doel ik op de ontlasting.
                          Ik stoor de pop eigenlijk zo min mogelijk...dit is mijn eerste keer met splendids. Ik wil eerst alles eens aanzien. Wat bedoel je met veranderende ontlasting?

                          Ps net voor het eerst weer gekeken en de pop zit nog braaf te broeden.

                          Opmerking


                          • #14
                            Vriendelijke groeten,
                            Henk3.

                            Mijn website:

                            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                            Opmerking


                            • #15
                              En wil dat zeggen dan Henk? (Net even gekeken trouwens...beetje moeilijk te zien want ook mijn kwartel is aan het broeden. En een hitsig mannetje legt ook van die enorme drollen)

                              Opmerking

                              Working...
                              X