PDA

Bekijk Volledige Versie : droogte

rupicola
03-04-2013, 19:14
in navolging van topic 'sneeuw' denk ik dat het onderwerp 'droogte' ondertussen ook relevant begint te worden.

In de Flevopolder worden we omgeven door vele hectares landbouwgrond.
Als gevolg van de uitzonderlijke droogte in combinatie met de stevige oostenwind krijgen we inmiddels te maken met ware zand/klei stormen.
Eerder vandaag leek het hier wel mistig, ware het niet dat de wolken een bruine waas hebben.
Op momenten dat het minder zichtbaar is proef je de stofdeeltjes in de lucht gewoon.
De waterschalen bij de vogels - en eigenlijk verder alles wat je kunt verzinnen- zijn bedekt met een laagje zeer fijne bruinig stof.

De droogte begint voorzichtig aan dus een ongezonde situatie te worden want het stof dringt echt overal binnen.

Ook diverse tuin en wilde planten beginnen het zichtbaar moeilijk te krijgen.

De regen mag wat mij betreft nu snel komen . . . uiteraard snel gevolgd door stralend voorjaarsweer! ;)

Henk Adelerhof
03-04-2013, 19:49
Daar heb je een goed punt Hans:)

Maar voor iemand met een handtekening als:
Look deep into nature and you will understand everything better

had ik niet anders verwacht. :p :p

van Tuijl
03-04-2013, 21:08
dat is een quote van A. Einstein ;) zeer goede smaak Hans

hier heeft het inderdaad niet veel geregend maar loskomende aarde? hier nog niet gezien.

maar je hebt gelijk, laten we hopen op een lekkere frisse regenbui met mooie zon erachteraan.

hier heb ik al de jonge merels in het nest gezien, die zitten ook te schreeuwen om pieren

rupicola
03-04-2013, 21:19
Precies, de voedselvoorziening -in de vorm van insekten- komt zo ook niet echt optimaal of misschien zelfs wel echt onvoldoende op gang!

In de omgeving zie ik diverse 'vers gearriveerde' insecteneters scharrelen op plekjes, waar ik ze normaal gesproken niet zo gauw zie.
Beetje verontrustend, maar goed, het natuurlijke herstelvermogen is vaak groter dan gedacht dus daar zullen we dan maar vanuit gaan.

en ja . . . all credits to mr. Einstein. ;)

Troetelduifje
03-04-2013, 21:56
April is meestal een wat drogere maand. maar besproeien gaat moeilijk met die nachtvorst.

En dan een harde oostenwind.... alles is hier ook kurkdroog en wij hebben hier zandgrond.

Lucky
04-04-2013, 18:33
Straks zijn we weer blij als het eindelijk stopt met regenen:D :D :D

Maar alle gekheid op een stokje. Jullie hebben gelijk de natuur zit om een fikse regenbui verlegen. Net als met de temperatuur die mag ook iets hoger worden.
Denk echter dat we dadelijk van beide te veel cq te hoog ineens krijgen.
"Nederland kikkerland" zegt men toch?

Troetelduifje
04-04-2013, 18:36
Overdag moet het lekker zonnig zijn en dan mag het 's nachts hozen van mij.

Koud Kikkerlandje wordt Nederland genoemd ja, waarom weet ik ook niet.

loodje
04-04-2013, 19:21
Ja, ja de sneeuw is weg gelukkig.

De droogte had vorige week tussen Valkenswaard en Achel een groot gebied in vlam gezet.
Door de harde wind was het moeilijk de hele zaak te blussen.
De Achelse kluis, gelegen aan dit gebied (daar brouwen de paters hun biertje, :D) had nog even in de piepzak gezeten.

Hier stoft het ook heel erg.
Mijn man vindt dit dan weer niet zo erg omdat er dan minder dazen komen die onze paarden vervelen.
De paarden vinden het dan weer fijn om in het losse zand hun rug te schuren.

Zo heeft elk nadeel weer een voordeel voor sommige mensen en dieren.

We zullen best wel weer te veel regen krijgen, daar ga ik wel van uit. :)

Troetelduifje
04-04-2013, 19:33
Ja daar kan je zeker van uit gaan. En tot die tijd red ik het persoonlijk nog wel met 4 gietertjes water tappen.
Alleen de boeren hebben het wat minder leuk; droog en koud. planten die al manshoog hadden moeten zijn komen nu net boven de grond piepen.

rupicola
08-04-2013, 10:45
Sommige jeugd heeft een wel heel bijzonder gevoel voor humor (lees gebrek aan respect of ook maar enige beginsel van verantwoordelijkheid):

Kom, laten we eens een fijn kampvuurtje stoken midden in een gortdroog bos, terwijl momenteel echt overal gewaarschuwd wordt voor de gevaren! :eek: Er staat n.b. ook nog een woning op het betreffende perceel!

Het is gelukkig weer allemaal goed afgelopen, maar je vraagt je soms echt af wat er met die jongens (of hun ouders) aan de hand is!

Ondertussen waaien de bruinachtige zand- en stofwolken door mijn volières en mag de regen wat mij betreft dus meteen beginnen.
Hopelijk komen de weersverwachtingen dit keer echt uit en gaat het morgen daadwerkelijk regenen.

loodje
08-04-2013, 11:10
Terwijl er overal waarschuwing code oranje wordt aangegeven.
Onvoorstelbaar dat men daar dan geen of nauwelijks rekening mee houd.

Voor mij mag die bui er ook wel komen hoor.
Laten we hopen dat de weermannen/vrouwen het bij het recht eind hebben.

Troetelduifje
08-04-2013, 11:32
waren het echt jonge kids die de brand aanstaken?

je zult nog verbaasd zijn hoe stom volwassenen met peuken omgaan en hoe volwassenen raad in de wind gooien en een 'gezellig' kampvuurtje aanleggen, want 'dat soort ongelukjes overkomt toch alleen anderen?'

Kan best zijn hoor dat het jongens (of meisjes) waren en inderdaad, dan vraag je je af waar de oduers zijn.

Maar volwassenen kunnen net zo stom of eigenwijs zijn hoor. ;)

rupicola
08-04-2013, 13:07
Jazeker, en ze smeren hem als de bliksem in alle richtingen en weten dus heel goed dat ze verkeerd bezig zijn!

Er was een aanzienlijke stapel stormhout (takken) verzameld, zitjes eromheen, blikjes, chips zakken, pakken vloei en pakken thee. (bij gebrek aan shag of wiet roken ze namelijk thee!)

Kortom beregezellig, maar op dit moment tevens levensgevaarlijk!

Troetelduifje
08-04-2013, 15:48
Thee roken??? daar heb ik nog nooit van gehoord.

daar zit geen nicotine in, toch? Alleen theïne en looizuur.
is dat dan even schadelijk of minder, of meer??

rupicola
08-04-2013, 18:00
Geen idee hoe het met de schadelijke effecten zit, maar ik weet wel dat het geen uitzondering is dat de jeugd (bij gebrek aan . . . ) gebruik maakt van thee om te roken.
Bovendien vind er wel vaker sporen van . . .

Een geheel andere natuurbeleving kun je wel stellen!

van Tuijl
09-04-2013, 15:14
nou Hans, hier heeft het geregend. niet hard maar de grond is wel goed vochtig nu.:D

rupicola
10-04-2013, 10:13
Hier is het gisteren tegen de avond begonnen met wat miezerige regen.
Lang niet voldoende voor de vegetatie, maar voorlopig (en hopelijk voor lange periode) wel voldoende om van de stofwolken verlost te worden!

Het stof happen is nu in ieder geval voorbij en het fototoestel kan na ruim 3 weken weer mee naar buiten. :)
De kijker is wel wel aan groot onderhoud toe, want het stof zit echt overal.

;)

marcelvries
10-04-2013, 10:30
wij hebben gister avond regen gehad niet veel maar genoeg om de grond vochtig te krijgen

Ton Koek
10-04-2013, 11:52
Hier in de kop van Noord-Holland een kleine centimeter regen, in elk geval wat dus. Hopelijk wordt het gras weer groen nu.

rupicola
10-04-2013, 13:19
Toevallig was ik gisteravond in NH en heb ik wat meegekregen van de regen aldaar.

Onderweg overigens aardig wat gezien bij jullie in de buurt!

wilde eend
krakeend
kuifeend
tafeleend
bergeend
slobeend
grauwe gans
kolgans
brandgans
Nijlgans
scholekster
aalscholver
buizerd
torenvalk
wulpen
grutto
kievit
paar hazen en 3 reeën

leuke omgeving! ;)

Henk Adelerhof
10-04-2013, 14:03
Was dat bij Ton K in de diepvrieskist? of eet Ton geen wild?:p

Ton
10-04-2013, 18:59
hij eet wild.....:D

loodje
10-04-2013, 19:24
Lol Ton...

Hier ook regen, geen bakken uit de hemel, maar inderdaad genoeg om het stof te doen verdwijnen.

Ton Koek
11-04-2013, 00:11
Ik ben ook zeer tevreden met de omgeving hier...
Vandaag in Twisk, 4,5 soort op 1 plaat.
Ik heb ook nog koperwieken gezien, zeker in het noorden ook nog erg koud.

http://www.freebits.nl/images/256viersoorten.jpg

van Tuijl
11-04-2013, 07:34
gaaf Ton! zeer leuk die 4 op een rij

rupicola
11-04-2013, 10:04
4½ soort! :D

. . . . en dan ook nog eens vogels met één poot! . . . . wat doen jullie daar toch met die dieren? :eek:

Vannacht een echt bruikbare hoeveelheid regen gehad hier in de polder!
Als de temp nu op gaat lopen (weekend) zal het buiten lekker escaleren . . .

;)

loodje
11-04-2013, 12:39
En de temperetuur gaat omhoog, zondag 20 graden, hebben ze gezegd.
Ben benieuwd, laat het mooie weer maar komen. :)

Ton Koek
11-04-2013, 14:39
Zal wel 's morgens 5, 's middags 10 en in de avond 5 graden zijn....

loodje
12-04-2013, 19:46
Ha, ha, laten we hopen van niet. :)