Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geslacht Japanse Meeuw bepalen dmv hoogte oog?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Geslacht Japanse Meeuw bepalen dmv hoogte oog?

    Hallo Allemaal,

    Ik was vandaag bij een kweker voor 2 driekleur papegaai amadines en japanse meeuwen. Hij had een flink aantal jappen zitten en vroeg me welke, waarop ik zei, doe maar wat, want ik zie het verschil niet.
    Hij vertelde me toen dat geslachtsbepaling vrij gemakkelijk was, door naar het oog te kijken. Bij popjes zou het hart van het oog in lijn moeten liggen met de snavelstreep ( de streep tussen onderste en bovenste snavelhelft ) en bij mannen zou het oog boven deze streep moeten liggen.
    Het zou ook gelden voor zilverbekjes ed.
    Ik had er nog nooit van gehoord, maar bij thuiskomt mijn andere jappen bekeken en het lijkt wel alsof dit klopt.

    Klopt dit een beetje ? Het zou nml wel heel handig zijn !
    Met vriendelijke groet,

    Douwe Welling

  • #2
    Ze zeggen het Douwe, er zijn meer mensen die ze zo sexen, ik heb hier ook vaak naar gekeken maar ik kan het verschil niet zien Misschien omdat ik 50+ ben en niet meer zonder brilletje kan. Ik luister naar hun roep

    Gr Harm Berend
    Onze site Tropische Vogels: http://hbgrimmius.webklik.nl/

    Zie dat je ook oet grunn komt Douwe

    Opmerking


    • #3
      Vroeger beweerde men ook, dat het geslacht met een pendule aan een touwtje te bepalen was, maar volgens die pendule was het plastic kameraadje voor mijn tamme grasparkiet toen, een pop

      Maar het zou mooi zijn als het zou kloppen.
      Met vriendelijke groet:
      Henk.

      Opmerking


      • #4
        Haha,

        Tja, heb zelf ook -7 op mijn neus hangen, maar goed. Ik heb nu in totaal 6 jappen, waarvan ik er eentje met zekerheid als man kan aanduiden, gezien hij gezongen heeft. Ik ga het eens goed in de gaten houden. !

        Ja, Harm, nog in de buurt ook, sterker nog, een aantal jaren geleden heb ik ooit 2 koppels jappen van jou overgenomen. Erg mooie vogels, maar helaas was mijn hobby toen een zeer kort leven beschoren, gezien de vogels na een tijdje van mijn ex weg moesten.
        Ik kan me herinneren dat ik erg onder de indruk was van jullie vogelkamer. Ik heb jullie website ook al even doorgespit, erg mooi !

        Henk, hoeveel nesten heb je van die 2 gehad ?
        Met vriendelijke groet,

        Douwe Welling

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Douwe Welling
          Haha,

          Tja, heb zelf ook -7 op mijn neus hangen, maar goed. Ik heb nu in totaal 6 jappen, waarvan ik er eentje met zekerheid als man kan aanduiden, gezien hij gezongen heeft. Ik ga het eens goed in de gaten houden. !

          Ja, Harm, nog in de buurt ook, sterker nog, een aantal jaren geleden heb ik ooit 2 koppels jappen van jou overgenomen. Erg mooie vogels, maar helaas was mijn hobby toen een zeer kort leven beschoren, gezien de vogels na een tijdje van mijn ex weg moesten.
          Ik kan me herinneren dat ik erg onder de indruk was van jullie vogelkamer. Ik heb jullie website ook al even doorgespit, erg mooi !

          Henk, hoeveel nesten heb je van die 2 gehad ?
          euhm, volgens mij ben ik de tel kwijt, maar volgens de pendule -7
          Met vriendelijke groet:
          Henk.

          Opmerking


          • #6
            Ja klopt wel hoor, maar is nog niet heel makkelijk te zien. Kijk maar eens naar de foto's hier onder; midden van het oog van de eerste ligt 'op' de lijn, van de 2e ligt het midden van het oog 'boven' de lijn.

            maar als ze een beetje de koppen draaien zie je het al niet meer goed.

            persoonlijk hoor ik het aan de roep; pop heeft en duidelijke rrrrr door de roep en de man niet.

            En uiteraard: pop legt eitjes, en man zingt en danst.
            Bijgevoegde Bestanden
            'Vliegde ik?'
            -'Nee, je valde.'

            Opmerking


            • #7
              Hoi Troetelduifje,

              Mooie en duidelijke foto's !
              Zo keken de kweker en ik er vanmiddag dus ook tegenaan en op basis daarvan heb ik dus 2 ino jappen meegenomen, er van uit gaande dat dit dus man en pop zijn. Mijn huidige Jappen lijkt dit ook bij te kloppen, de man heb ik horen zingen en hij heeft de ogen boven de lijn en wat ik vermoed dat de pop is ( ze is volgens mij eitjes aan het maken, want haar onderbuik wordt dikker ) heeft het oog op de lijn.
              Ik ga vrijwel wekelijks naar een dierenwinkel in de buurt, die altijd veel vogels heeft, zeker ruim over de 200. Ik ga daar ook eens even kijken of ik de theorie kan toepassen op de zilverbekjes die daar zitten.
              Met vriendelijke groet,

              Douwe Welling

              Opmerking


              • #8
                Zilverbekjes weet ik niet of dat principe op gaat.
                'Vliegde ik?'
                -'Nee, je valde.'

                Opmerking


                • #9
                  Ik heb laatst geleerd dat je een jap aan zijn pootjes op de kop moet vast houden
                  het vrouwtje blijft dan stil hangen en het mannetje probeert weg te komen. Heb het geprobeerdt en het werkt wel degelijk de gene die man zijn proberen ook inderdaat weg te vliegen en de popjes blijven hangen
                  onze website: hobbydieren en als je er toch bent laat alsjeblieft een berichtje achter in het gasten boek

                  Opmerking


                  • #10
                    Hallo Marcel,

                    Nog zo'n interressante tip. Maar is het niet gevaarlijk voor de pootjes dan ?
                    Met vriendelijke groet,

                    Douwe Welling

                    Opmerking


                    • #11
                      Ze zeggen ook dat je voorzichtig de kop tussen wijs- en middelvinger kan houden. De ene laat de staart dan stijl naar beneden hangen, de ander steekt die iets naar achteren. Hoe en wat weet ik niet precies.

                      Elke tip uiteraard voorzichtig uitvoeren.

                      Voor mij is de beste herkenning nog altijd de roep. Prrrriet is pop, Piiieeet is man.
                      'Vliegde ik?'
                      -'Nee, je valde.'

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door marcelvries
                        Ik heb laatst geleerd dat je een jap aan zijn pootjes op de kop moet vast houden
                        het vrouwtje blijft dan stil hangen en het mannetje probeert weg te komen. Heb het geprobeerdt en het werkt wel degelijk de gene die man zijn proberen ook inderdaat weg te vliegen en de popjes blijven hangen
                        Ja hoor dit werkt ook, vorig jaar hebben we een mannetje meeuw weg gebracht naar een vogelmarkt, de handelaar zij ook even kijken wat het is en liet de vogel ook op z'n kop hangen hij bleef stil hangen duidelijk een pop zei hij.

                        Gr Harm Berend
                        Onze site Tropische Vogels: http://hbgrimmius.webklik.nl/

                        Opmerking


                        • #13
                          Tja, als je een jap op ze'n kop houdt, en hij pleegt harikiri, is het een echte jap..
                          Zoniet, dan is hij geen Jap.

                          simple as that

                          Maar zonder gekheid, een mannetje zingt toch gelijk als je hem apart zet, of niet?

                          Heb weinig tot geen ervaring met jap, meeuwtjes.
                          Met vriendelijke groet:
                          Henk.

                          Opmerking


                          • #14
                            'Vliegde ik?'
                            -'Nee, je valde.'

                            Opmerking


                            • #15
                              Nu zou je zeggen, wow laat antwoord

                              maar heb dit pas ontdekt

                              hoe willen jullie dan zeggen met zijn pootjes vasthouden?

                              Echt naar beneden laten hangen, heeft dit geen gevolgen voor de pootjes?

                              Opmerking

                              Working...
                              X