PDA

Bekijk Volledige Versie : kompas, navigatie, magnetisme

ele
15-03-2013, 20:55
Voor de geÔnteresseerden een linkje over het aardmagnetisme en de navigatie van o.a. vogels.
http://www.wetenschap24.nl/programmas/labyrint/labyrint-tv/2013/maart/Het-zesde-zintuig.html
(ook het filmpje geeft veel informatie)

mvg. Eelke

van Tuijl
15-03-2013, 23:50
zeer interessant stukje Eelke

Ton Koek
16-03-2013, 01:23
Wel haaks op de bevindigen die ik in Onze Vogels van maart las, daar was men overtuigd van het feit dat vogels op de stand van de zon reageren om hun plaats en richting te bepalen.
Letterlijk: "Het is bekend dat vogels een 'zonkompas' gebruiken om te oriŽnteren, ..."

Drum
16-03-2013, 22:38
Hoe zit het dan met vogels, die 's nachts vliegen?

naruch
17-03-2013, 01:40
het is bekend dat op plaatsen waar de aarde magneties is "gestoord" vogels met (honderd)duizenden rondjes draaien.
waar vliegen ze dan op, op de zon:confused: :help

ele
12-05-2013, 14:30
(Het filmpje krijgt u te zien door te klikken op de foto met de eendjes)

Het aardmagnetisch veld zal er ook 's nachts gewoon zijn.
Zeer interessant zijn volgens mij de mogelijke gevolgen van de omkering van de aardmagnetische noord- en zuidpolen en hoe dit tot stand komt.

Grappig vond ik de ontdekking dat de aarde eigenlijk 1 grote bol met stroom is. Het doet mij denken aan vogels die op een hoogspanningskabel zitten.:cool:
Tegelijk "zitten" we op een supermagneet.

Dat vogels ook de stand van de zon kunnen gebruiken voor navigatie lijkt mij niet uitgesloten.
Ik denk ook aan een verschil in de hoeveelheid / mate waarin een vogel gebruik maakt van een bepaald "systeem".
Is een systeem / receptor niet nodig gebleken dan zal dit op de langere termijn ook minder ontwikkeld zijn.
Omgekeerd gaat dan ook op.
Is het van levensbelang dan moet dit goed ontwikkeld zijn. (neus, ogen, oren, magnetische waarnemingsreceptoren, enz)
De ontwikkeling van een bepaalde receptor dus o.a. afhankelijk van de soort vogel (bijv. trekvogel of geheel niet) en misschien het geslacht?

Het "rondjes draaien" zou misschien een aanslag kunnen zijn / beroep kunnen doen op het aanpassingsvermogen van de vogels en kunnen zorgen voor een soort selectie? Dit eventueel met dodelijke afloop of dat ze zich aanpassen en niet meer gaan trekken.
De vogels die zich wel op andere manieren weten te oriŽnteren zullen uiteindelijk over kunnen blijven en misschien verder trekken.
Het ene waarnemingssysteem hoeft het andere niet uit te sluiten, dit zal misschien ook afhangen van in hoeverre een bepaalde receptor is ontwikkeld / nodig is.
Volgens mij zijn wij mensen vaak geneigd om op 1 of andere manier alleen van onze eigen mogelijkheden (incl. beperkingen) en kennis uit te gaan.
Er is zoveel meer, daar ben ik van overtuigd!

Misschien dat het volgende onderscheid bij mensen ook een rol speelt bij vogels?
Bij mensen is bekend dat de mogelijkheid tot het "onthouden van een route" mede wordt bepaald door het geslacht.
Een vrouw oriŽnteert zich vaak anders dan een man, dit schijnt te komen door hormonen.

Bij het onthouden van een route oriŽnteren mannen zich anders dan vrouwen. Klopt dit?

Ja, dat is een kwestie van hormonen
Als je een man de weg vraagt, zal hij vaker een 'exact' antwoord geven in de trant van: 'tweede weg rechts, derde links en na ongeveer twee kilometer rechts een zijstraat ingaan'. Vrouwen kennen de weg veel meer aan uiterlijke zaken en zullen die in hun beschrijving vervlechten: 'bij de bakker linksaf, dan zie je een standbeeld voor je, daar rechts. In de laan bij de stoplichten daarna, links', enzovoorts. De oorzaak van dit verschijnsel is het mannelijk hormoon testosteron.

Voor de rol van testosteron bij ruimtelijk inzicht en ruimtelijke vaardigheden worden de volgende argumenten aangevoerd:

Mannen hebben in hun bloed een hoger testosteronniveau dan vrouwen; zij scoren hoger op taken die ruimtelijk inzicht en ruimtelijke vaardigheden vereisen
Bij vrouwen wordt in de ovaria testosteron aangemaakt, dat vervolgens voor een groot deel wordt omgezet in oestrogenen. Bij vrouwen met het syndroom van Turner blijft de aanmaak van testosteron volledig achterwege door de afwezigheid van ovaria. Zij scoren lager op taken die ruimtelijk inzicht en ruimtelijke vaardigheden vereisen dan vrouwen die niet aan dit syndroom lijden
Bij een ander syndroom, genoemd congenitale adrenale hyperplasie (CAH), worden bij vrouwen die hieraan lijden, grote hoeveelheden testosteron-achtige androgenen aangemaakt. Deze vrouwen scoren op hun beurt weer hoger op taken die ruimtelijk inzicht en ruimtelijke vaardigheden vereisen
Ten slotte scoren in het algemeen vrouwen met een relatief hoog testosterongehalte in het bloed beter op taken die ruimtelijk inzicht en ruimtelijke vaardigheden vereisen dan vrouwen met een relatief laag testosterongehalte in het bloed.
http://www.nwo.nl/actueel/evenementen/nationale+wetenschapsquiz/archief/quiz+1998/antwoorden

P.S.
Licht is een vorm van elektromagnetische straling.

mvg. Eelke