PDA

Bekijk Volledige Versie : Nestkastjes

loodje
11-03-2013, 14:02
Gisteren hebben we geknutseld.
Voor mijn Amerikaanse sijzen hebben we nieuwe nestkastjes gemaakt.
Ik wil er in elk vluchtje twee hangen, recht onder een nepplant.
Ik hoop dat ze goed zijn.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PXI7QS8T-D.jpg

Ik heb voor open kastjes gekozen omdat dit makkelijker is om de jonge te ringen.
Voorgaande jaren zaten ze in dichte kastjes en kreeg ik ze niet geringd.

Dit jaar veranderd er dus van alles.
Ze gaan voor de eerste keer in broedkooien en/of vluchtjes (binnenshuis) en met ander nestkastje.

Voor de zekerheid blijft er een koppel kapoetsensijzen in de volière.
Mijn oude man met een nieuwe jongere pop.

Eind deze maand ga ik ze koppelen.
Heel erg spannend wat er allemaal wel of niet gaat gebeuren.

De vogels zien er allemaal tip top uit, daar zal het niet aan liggen.
Op een kapoetsen popje na, die had fel gevochten en had een wondje aan een van haar ogen. Gelukkig is dit aan het genezen.

Het zal mij benieuwen, wordt vervolgd zou ik zeggen.

Ton Koek
11-03-2013, 15:40
Prachtig knutslewerk!
Ga er eens mee op een beurs staan ook, is vast erg gewild.

Henk Adelerhof
11-03-2013, 15:56
Ik zag op de beurs in Barneveld ook nestkastjes voor Amerikaanse sijzen.

Oversised formaat harzerkastje zeg maar, met kunstgroen door de tralies gevlochten.

Daar vroeg de beste man al €7,00. voor.:huh

Deze zien er wel netjes uit moet ik zeggen, maar of de vogels dat ook vinden :p

De ervaring zal het leren toch?, ik wacht iig af wat jou broedresultaten zijn. :)

Animal
11-03-2013, 16:52
Dat zijn prachtige nestjes ,en dat zullen de vogels ook vast vinden.
Nog niet zo lang geleden maakte de vogelhouders al hun nestkastjes zelf.
Zo ook de kooien en voerbakken ,kun je allemaal gewoon zelf maken.

casehulsebosch
11-03-2013, 19:03
Mooi knutsel werk Loodje. Zien er prachtig uit en mooi afgewerkt.
Nu maar hopen voor een goed kweek seizoen.

Success.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

HansV
11-03-2013, 20:33
Hallo Loodje,

Ze zien er prachtig uit. Hierin gaan veel jongen groot gebracht worden.

Goede kweek!

Hans

Henk Adelerhof
11-03-2013, 20:54
Hallo,

omdat gezegd wordt dat het moeilijk ringen is in een gesloten kastje, heb ik mij gelijk maar ook een open schaaltje gekocht.

Alleen niet van glimmend ijzer, ik zag er 1 liggen van plastic met ingevlochten kunststof conifeer ofzo.

Omdat ik geen biet verstand van zwartkopsijzen heb, lees ik alles omtrent die sijzen.

Anders heb ik er een zwaar hoofd in ( zwartekop :p ), dat het met de kweek anders niet goed komt :D

loodje
12-03-2013, 16:57
Dank je wel allemaal voor jullie positieve reacties.
Ik hoop dat de vogels er net zo over denken. ;)

Animal, wij maken ook bijna alles zelf.
Leuk om samen de tijd mee door te brengen en je kan zelf de afmetingen, materiaal etc. etc. kiezen. En als het de vogels (of de andere dieren waar wij ook mee bezig zijn) dan ook nog goed bevalt, zijn wij heel tevreden.
Wij knutselen samen met veel plezier. :)

Henk het is niet per definitie zo dat Amerikaanse sijzen moeilijk te ringen zijn in een gesloten nestkastje. Er zijn kwekers die daar heel goed mee uit de voeten kunnen.
Alleen ikzelf heb er erg veel moeite mee. Daarom deze keuze.

Henk Adelerhof
12-03-2013, 19:32
Ooooooooooooooo, op die fiets :)

Maar ik heb er zo 1 tussen de kunststof Hedera helix:

http://i1246.photobucket.com/albums/gg610/HenkDc/20130311_145745_zps893d35cc.jpg

excuus voor wat poep onder op de klimop blad, maar het was nog geen schoonmaak dag. even spons erover en het is weer schoon. :)

Hubert62
12-03-2013, 19:49
Mooie nestbaktjes (kastjes)Loodje, met broedende pop er op TT waardig.

Wat mij eigenlijk opvalt is ,waarom de één nog mooier materiaal heeft dan de andere ,terwijl het toch om de broedresultaten gaat.:confused:
Ik had vroeger een dood eenvoudige guirliande door de voliere hangen en takken zo verbogen dat er een gevlochten mandje in bleef hangen en dit werkte perfect.:)
Net wat loodje zeg; wij vinden hem wel mooi ,de vogels ook?.:cool:

Henk Adelerhof
12-03-2013, 19:59
Ik probeer altijd de natuur zo getrouw mogelijk te benaderen, het lijkt mij dat dat het beste is, zoals gezegd ik heb nog nooit zwartkopsijzen gekweekt, en lees me eerst in, en glimmende splijlen zoals bij die van mij ook zit, lijken mij ook niet gunstig te werken.

Maar ja even een zwarte viltstift erover klaar.
en, het moet natuurlijk wel een stevig geheel zijn, het risico is me te groot.

Hubert62
12-03-2013, 21:57
Henk,

In de natuur worden de vogels ook geen bungalows aangeboden en sowieso al geen vrijwaring voor nestschade.
Hoezo ,risico ? Henk.
Nog even en de vogels hebben straks nog een eigen badkamer !.

Henk Adelerhof
12-03-2013, 22:32
Mooie nestbaktjes (kastjes)Loodje, met broedende pop er op TT waardig.

Wat mij eigenlijk opvalt is ,waarom de één nog mooier materiaal heeft dan de andere ,terwijl het toch om de broedresultaten gaat.:confused:
Ik had vroeger een dood eenvoudige guirliande door de voliere hangen en takken zo verbogen dat er een gevlochten mandje in bleef hangen en dit werkte perfect.:)
Net wat loodje zeg; wij vinden hem wel mooi ,de vogels ook?.:cool:

Dit risico bedoel ik.

Lijkt wel of het maar op goed geluk opgehangen wordt :D

Henk Adelerhof
12-03-2013, 22:33
Henk,

In de natuur worden de vogels ook geen bungalows aangeboden en sowieso al geen vrijwaring voor nestschade.
Hoezo ,risico ? Henk.
Nog even en de vogels hebben straks nog een eigen badkamer !.

Ja klopt, ze hebben een eigen badhuisje.

Alleen misschien moet ik er nog een sproeier inhangen?:rolleyes: :D

Hubert62
13-03-2013, 00:25
Wat ik jammer vind is dat vogelhouders het natuurlijke instinct van de vogel afhoud met name qua nestbouwen, het zoeken naar voedsel enz.
Ik gaf aan zomaar gevlochten nestjes aan te bieden en in al die jaren,nog nooit één naar beneden gevallen ,de vogels verankeren deze zelf wel.
Daarnaast is het zo ,ligt het niet aan de strijkstok ,............
Zelf kweek ik alleen maar met duiven en hun voer word in de wintermaanden in bakjes aangeleverd ,met vorstvrij weer in een zandbakje ,dan heb ik zg scharrelduiven en zijn hier 3/4 van de dag mee zoet om hun buikje vol te eten,het mooie hiervan is dat deze geen tijd hebben om ruzie te maken!.
Ook mijn duiven krijgen hooguit een plankje ,soms met valrand en de rest doen zij zelf ,takjes ,veren en vezel.En.... nog nooit een ei naar beneden gerold.

loodje
13-03-2013, 16:06
In principe heb je wel gelijk Hubert, alleen wordt het ringen moeilijker in door de vogels zelfgemaakte nestjes.
Gezien het feit dat er steeds strengere regels worden vastgelegd en ringen bijna onoverkomelijk is geworden zal je iets moeten.

Naast mijn broedkooien en vluchtjes heb ik ook nog een grote voliere.
Daar had ik jarenlang kleine Afrikaantjes zoals goudbuikjes, tijgervinkjes, teugelastrildes en oranjekaakjes in.
Zij bouwde zelf hun nestjes. Sommige op de meest onmogelijk plaatsen of zelfs op de grond, de ene toet/slurf nog groter/langer dan de andere.
Aan ringen hoefde ik toen echt niet te denken, dan moest ik z'n nestje af gaan breken. Met alle gevolgen van dien natuurlijk.

Maar die zelfbouw was wel heel leuk, vooral om naar te kijken hoe ze dat doen.