Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eieren weghalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • eieren weghalen

    hallo allemaal heb een koppel razas die nu een ei hebben gelegd
    mijn vraag is als ik de eieren weghaal hoe moet ik deze wegbergen
    mvg

  • #2
    Dat kan op verschillende manieren.

    Ik zou een bakje nemen wat je op een veilige plaats kan wegzetten en hier een laagjes zaad in doen van 1 cm.

    Ik raap dan het ei als het gelegd is en leg er een nepei voor terug.

    het geraapte ei zet ik met de dunste punt naar beneden in het zaad.
    Zodra je vogel het 3e ei legt raap je dit ook.

    Dezelfde avond leg je de 3 eieren terug in het nest en haal je de 3 nepeieren eruit. Vanaf deze datum tel je er 14 dagen bij, dan zouden ze moeten kippen.

    Zorg dat je geen eieren beschadigd.

    Maar let er op rapen heeft wat voordelen maar ook zonder rapen komen de jongen wel uit het ei. En als je goede ouders heb komt het laatst uitgekomen jong ook wel groot.

    Een andere methode is zo'n groen zaadbakje half vullen met zaad en aan de buitenkant van je kooi hangen, hier bewaar je dan de echte eieren in.

    Heb ik ook een jaar gedaan en werk ook erg praktisch.
    Ik buig dan wel die haakjes altijd even rond zodat je het bakje er niet af kan stoten.

    Wat je ook doet voorzichtig bijven.
    http://wiggel.skyrock.com/

    Opmerking


    • #3
      eieren weghalen

      wiggel bedankt voor je reactie
      pop heeft de laaste keer dat ik keek 3 eieren
      laat tot nu toe alles op zijn beloop
      heb niets weggehaald eieren zijn niet kapot of zo
      weet ook nog niet als ik de man zal weghalen
      kijk hoe hij zich gedraagd

      mvg mel 67

      Opmerking


      • #4
        Ik zou geen eieren rapen als je er jongen van wil.
        het is heel natuurlijk dat de eieren na elkaar uitkomen en dat de jongen na elkaar groot worden.
        Ze vliegen dan ook niet tegelijkertijd uit en de kleinste trekt dan heus wel weer bij hoor.

        Ik zou het gewoon lekker allemaal laten liggen.

        Ik heb ooit een nest gehad (weliswaar van een andere vogelsoort) dat er 4 dagen tussen het eerste en het laatste jong zat.

        het eerste jong was letterlijk 2x zo lang en breed als het laatste jong, maar alles is mooi groot geworden en het verschil in grootte verdween uiteindelijk.
        'Vliegde ik?'
        -'Nee, je valde.'

        Opmerking


        • #5
          eieren weghalen

          eerste ei is uitgekomen
          wat moet ik nu doen
          is mijn eerste keer
          mvg mel67

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door mel67
            eerste ei is uitgekomen
            wat moet ik nu doen
            is mijn eerste keer
            mvg mel67
            Je moet eivoer gaan geven als je dit nog niet deed, hier worden de jonge mee gevoerd.
            Waarschijnlijk deed je dit al, maar nu wel dagelijks en ik ververs het 3x per dag als je daar de tijd voor hebt.
            verder hoeft je niet veel te doen, als in de gaten houden dat de jonge goed gevoerd worden door de ouders.

            Veel plezier en succes met de jonge.
            Groetjes Esther

            Opmerking


            • #7
              Gefeliciteerd.

              Eigenlijk, behalve wat al gezegd is over eivoer, hoef je helemaal niets te doen.
              voer geven, water verversen, zoals ej warschijnlijk elke dag al deed,maar verder nest helemaal met rust laten.

              Wat je ook NIET moet doen is de eieren die niet uitkomen weghalen. Gewoon laten liggen; daar steunen de jongen op om de kop op te steken voor voer.

              En verder wat je WEL moet doen is ervan genieten en heel veel foto's maken en hier aan ons tonen, want wij zijn gek op foto's van jong grut.

              maar niet de ouders wegjagen hoor. Als je ze binnen hebt gaan de ouders vanzelf een paar keer per dag van het nest en kan je foto's maken.

              Leuk hoor, veel plezier ermee!
              'Vliegde ik?'
              -'Nee, je valde.'

              Opmerking

              Working...
              X