Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweekkooien vergroten en verkleinen (hoogte + breedte)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kweekkooien vergroten en verkleinen (hoogte + breedte)


  • #2
    Grote uitdaging wordt bij zulke grote kooien dat je moet voorkomen dat de kooien in het midden gaan doorhangen.

    Misschien dat de volgende site je wat informatie geeft:
    http://www.paulsbirds.nl/?p=513
    Bekijk mijn vogels op:

    http://papegaaiamadine.webnode.nl/

    Opmerking


    • #3
      Aanvullende Info

      Hi,

      ik heb hier wel wat ideeen over.....zit je aan bepaalde materialen te denken of maakt je dit vooralsnog niets uit?

      Zal met die info wel eens wat schetsen. Kijk anders ook eens bij de verschillende kooien die ik al getekend heb.

      Peer

      Opmerking


      • #4
        Hans, Peer,

        bedankt voor de reakties. Inderdaad, doorbuigen is een van de gevaren. Daarom zal de bodem uit meerdere delen moeten bestaan. 1 bodem per kooi zeg maar, omdat ik ook in de hoogte wil kunnen varieren.

        Daar zit ook de grootste uitdaging uitdaging in. In de breedte zijn er wel dingen te bedenken en heb ik inderdaad ook in vorige tekeningen van Peer we wat ideetjes gezien. De combi van breedte en hoogte, daar zit het hem in....

        Ik werk voornamelijk met hout. De kooien die ik nu heb zijn van meubelpaneel gemaakt.

        Opmerking


        • #5
          zelf zit ik te denken aan de witte meubelplaten, welke ook voor schappen gebruikt wordt.
          Door de witte kunststof laag vrij goed geschikt voor kooien.
          Ook zijn deze wel stevig (tot bepaalde lengte en gewicht)
          Je zal gewoon een frame moeten maken van waarschijnlijk 5 rechtopstaande platen (e.e.a. n.t.b.) 80 cm hart op hart is misschien teveel!
          In deze wanden maak je grote openingen waar je langsheen schuifwanden laat lopen zodat je horizontaal je kooien kan koppelen.
          Beetje het van Keulen broedkooien principe is makkelijk te maken.
          als achterwand voldoet een dunnere plaat (12 mm is goed voor de stevigheid)
          Tussen de staande platen kun je weer horizontaal bodemplaten maken.
          Bij Ikea hebben ze voor de kastschappen stalen nokjes waar je de plaat oplegt.

          Dit is even heel snel mijn eerste idee hoe ik het ongeveer zou doen.
          Kortom even naar een kasten boer kijk eens hoe ze daar de schappen plaatsen.
          Wel is het natuurlijk altijd een kooienblok met veel losse platen en kieren!
          gr. Ben
          Groeten, Ben

          Opmerking


          • #6
            Ben,

            Oke, je denkt dus niet de hele tussenwand er uit schuiven, maar 1 groot paneel waar je stukjes uit kunt schuiven. Maar als ik stukken uit een paneel meubelplaat moet zagen, heb ik open stukken die niet gelamineerd zijn en wellicht gevoelige plaatsen voor ongedierte als luis.

            Ik had zelf ook gedacht aan het kastensysteem voor de bodemplaten, maar ben bang dat ik de bodem eruit rek als ik de zandlade wil verschonen. Ik moet de bodemplaat dus de een of andere manier kunnen vastzetten.

            Groet,
            Bert

            Opmerking


            • #7
              zoals gezegd kijk eens bij een kastenboer er zijn dopjes (in de staanders) vastmaak systeem in de schappen.
              Je ziet van onderaf een ster schroef die je met een kleine draai vast zet aan het dopje.
              Volgens mij heeft ikea dit systeem ook??
              Ze moeten inderdaad wel vast zitten.
              Ja je zou dus kunststof wandjes hiervoor kunnen gebruiken.
              wat je gezaagd heb kun je zelf ook weer lamineren.
              randen met beitel weghalen klaar.
              de kooienbouwers hebben hier kunststof strippen voor maar ik weet niet waar dit te krijgen is.
              Verder kun je aluminium profieltjes krijgen waar je de kunststof tussenwandjes tussen schuift.

              Ik vind zoals ik het in me hoofd heb niet de meest raadzame rekening houdend met luis.
              Maar je bent wel flexibel.

              gr.
              Groeten, Ben

              Opmerking


              • #8
                Hallo Bert,

                Als je mij mailt kan ik je foto's van de verbinding sturen.
                gr.
                Groeten, Ben

                Opmerking


                • #9
                  Bijvoorbeeld.....

                  Bijgaand als voorbeeld hoe het zou kunnen. Maatvoering fronten 400*400 mm om de tekening iets meer impact te geven.

                  Suc6,

                  Peer



                  Opmerking


                  • #10
                    vervolg....

                    meer details nodig ???, ik hoor het graag!

                    suc6,

                    Peer

                    Opmerking


                    • #11

                      Opmerking


                      • #12
                        Hoi Peer,

                        Fantastische tekeningen weer, bedankt! Ik ben een paar dagen druk met werk e.d. en heb even tijd nodig op dit op mijn gemak te bekijken en te laten bezinken...... Maar ziet er veelbelovend uit en lijkt zeer dicht in de buurt te komen van wat ik voor ogen heb.

                        I'll be back!

                        Bert

                        Opmerking


                        • #13

                          Opmerking


                          • #14

                            Opmerking


                            • #15
                              sorry

                              Ik had h'm even gemist het berichtje....en moet ook eerlijk zeggen dat ik me even in moet lezen .....'in mijn eigen tekeningenen' volgens mij had ik daar toch wel in voorzien.

                              vanwege drukte volgt e.e.a., sorry.

                              Peer

                              Opmerking

                              Working...
                              X