PDA

Bekijk Volledige Versie : Hennepzaad of kempzaad

annejb
18-01-2013, 14:42
Heeft iemand ervaring met het voeren van hennepzaad=kempzaad om tropische vogels o.a. blauwkopblauwfazantjes /magellaansijzen/goudbuikjes/cubavinken/
binsenastrildes in broedstemming te brengen. En hoeveel zonder problemen aangeboden kan worden.
Ik heb al een poging gedaan om via de zoekmachine wat overdit onderwerp te vinden maar het is me niet duidelijk.

populier
18-01-2013, 16:24
Ik gebruik al jaren hennepzaad voor de verhoging van de broeddrift.

Voor de jouw genoemde vogels is het zaad een beetje te groot, voor kleinere vogels maal ik het eerst even in een oude elektrische koffiebonenmolen.

Niet iedere vogel eet er van en sommige blijven er van eten, dus wel uitkijken want het is erg vet zaad en sommige vogels worden soms ook weer te broeds, dus gedoseerd geven. :)

Van den Broeck Alfons
18-01-2013, 16:28
Wordt eigenlijk niet zo veel gebruikt bij deze kleinere exoten, omdat de zaadkorrel nogal vrij groot is en derhalve moeilijkheden kan geven bij opname.

Nochtans zou je het vrij goed kunnen gebruiken tijdens de kweek.

Hennep heeft een hoog ruw eiwitgehalte : ongeveer 25%, dewelke een mooi aminozuurprofiel demonstreert. Alle 18 aminozuren zijn voldoende aanwezig, hetgeen slechts occasioneel voorkomt bij de courante vogelzaden. Gewoonlijk is er bij deze laatste zaden wel één of ander ernstig tekort aan één of meerdere aminozuren.

Hennep heeft tevens een opvallend hoog vitamine E gehalte. Ongeveer 17 maal de benodigde hoeveelheid, per gewichtseenheid, algemeen, voor zaadetende vogels, in een rusttoestand. Ook de magnesiumconcentratie in dit zaad, is sterk verhoogd.

Derhalve moet men een beetje opletten dat men hennepzaad, op langere termijn, enkel gaat geven in een concentratie van hoogstens 5-6% in zaadmengelingen.

Maar, omdat uw kleinere exotensoorten mogelijk moeilijkheden zou kunnen hebben met de opname van de zaden, zou ik u aanraden van de benodigde hoeveelheid (5% - zie hiervoor) grof te malen in een koffiemolen, tot kleinere deeltjes, en dit toe te voegen aan uw eivoer of een ander zachtvoer. Dus : per kg. eivoer : 50 gram gemalen hennep en 950 gram eivoer.

Van den Broeck Alfons
18-01-2013, 16:30
Aan populier : we zeggen eigenlijk ongeveer hetzelfde met vier minuten verschil. Ik zal toen nog volop aan het typen zijn.

Vergeten te typen, maar u zegt het absoluut korrekt : het is een vetrijk zaad. Ruw vetgehalte ongeveer 35%.

populier
18-01-2013, 16:32
Kruispost, gebeurd vaak Alfons:)

Idd erg vet, ik geef het 1 x in de week als snoepzaad, en alleen aan vogels in grote kooien/vluchten i.v.m. vervetting.

Als er jongen zijn verstrek ik het elke dag, de jongen worden er goed mee gevoerd.

annejb
18-01-2013, 16:48
Michael en Alfonds,
Bedankt voor jullie snelle en volledige info.:) Ik zal het gaan malen.

Groet,
Anne

Van den Broeck Alfons
18-01-2013, 16:58
Nog een kleine opmerking : hennep, als plant, heeft een negatieve bijklank in verband met druggebruik : u heeft ongetwijfeld al horen praten over "wiet".

Gelukkig zit het chemisch bestanddeel, verantwoordelijk voor het mogelijk hallucinerend effekt, in de plant zelf. De concentratie in het zaad is gelukkig zéér miniem en zal, mijn inziens, totaal geen effekt hebben bij een concentratie van max. 5%.

Als er jongen zijn verstrek ik het elke dag, de jongen worden er goed mee gevoerd.

Bedankt voor de informatie : dat is aangenaam om te weten.

populier
18-01-2013, 17:02
Lol, ik heb elke zomer 5 zaadhennep planten staan voor de zaadoogst.

Deze planten hebben geen THC gehalte en je wordt dus niet stoned van:D

Deze planten en bladeren hebben ook niet de bekende "wietlucht".

Van den Broeck Alfons
18-01-2013, 17:12
Ja maar, ik heb het niet over THC, maar over cannabinol.

populier
18-01-2013, 17:16
Is denk ik hetzelfde Alfons, THC staat voor Tetra Hydro Cannabinol

Een cannabinoïde is een stof uit hennep (cannabis), zoals tetrahydrocannabinol (THC) die verantwoordelijk is voor psycho-actieve werking van deze drug.

bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Cannabino%C3%AFde

Van den Broeck Alfons
18-01-2013, 17:24
Cannabinol is de chemische voorloper van THC. THC op zichzelf is niet aanwezig in de hennepplant, maar ontstaat uit cannabinol door....en dat ga ik niet zeggen, want anders zijn we hier de procedure aan het uitleggen om drugs aan het maken en ik denk dat dit niet gaat geappreciëerd worden door een moderator.

populier
18-01-2013, 17:27
Je weet niet wat de Moderatoren hier in hun vrije tijd doen:D

Maar bedankt voor de uitleg ik ga dit eens bestuderen Alfons.

Ton Koek
18-01-2013, 17:56
De moderators liggen nu vast op de bank naar een oude video van woodstock te kijken en wat gelukzalig te kijken naar hun souvenirs uit die tijd... Peace man. :)

populier
18-01-2013, 18:16
Vond nog een foto van Rob en Eelke na wat pretsigaretten in de achterbak aan het chillen-0-

bronfoto http://tmagazine.blogs.nytimes.com/2009/08/17/woodstock-flashback-remembrance-of-things-past/

Henk Adelerhof
18-01-2013, 18:20
Dus jullie waren met zijn 3en:p -0- jij maakte de foto :D

populier
18-01-2013, 18:24
Oeps, je hebt hem door:hide:

pico
18-01-2013, 21:14
@ Henk . Fantastisch . Lache
@ Populier. Tja je ziet alles wat je zegt/schrijft kan tegen je worden gebruikt. Alfons is verstandig(er):D

Van den Broeck Alfons
19-01-2013, 07:17
Tja je ziet alles wat je zegt/schrijft kan tegen je worden gebruikt. Alfons is verstandig(er)

Sorry, zo gaan we hier niet beginnen. Ik vind populier een verstandig iemand, die hier mooie bijdragen levert aan bepaalde topics en waarvan ik, als onverstandige en als pure leek in het onderwerp, al meerdere keren bepaalde zaken geleerd heb, waarvoor dank.

Henk Adelerhof
19-01-2013, 08:57
Mooi gesproken Alfons :D

populier
19-01-2013, 13:14
@ Populier. Tja je ziet alles wat je zegt/schrijft kan tegen je worden gebruikt. Alfons is verstandig(er):D

@ pico: Tja, Amsterdammers zijn echte "flapuits" verstandig of niet, maar ieder vogeltje zoals het gebekt is.;)

@Alfons en Henk: bedankt jongens.:)

loodje
19-01-2013, 14:42
Ik heb weer een goede tip opgevangen in deze topic. Het malen in een oude koffiemolen van hennep.
Ik heb nog z'n oudje staan en ga deze nu gebruiken.
Bedankt mannen.

En lol deze topic, ik heb weer even gelachen. :D

Van den Broeck Alfons
19-01-2013, 15:42
Ik doe het hier nog met zo'n heel oude, oerdegelijke koffiemolen, die je met de hand moet draaien. Die is zeker ouder dan Woodstock, dat weet ik nog, want het eigenlijke malen van de koffie ging stukken sneller, als Janis Joplin of Led Zeppelin, door de luidsprekers van zo'n oeroude lampenradio, schetterden. Soms vlogen de koffiebonen er zelfs uit.

Wat een nostalgie. Alles kon, niets van moeten (zolang de ouders, de pastoor of de veldwachter niet in de buurt waren) en elke week hadden we op woensdagnamiddag, strafstudie in het college.

populier
19-01-2013, 15:44
Graag gedaan Loodje, denk dat mijn molen uit de tijd van Woodstock komt:)

Ik heb altijd veel succes gehad met gemalen hennep bij mijn Amerikaanse sijzen, ze zijn er gek op, en wie weet helpt het straks om je sijzen in broedstemming te krijgen.

De een dag niet gelachen is een dag niet geleefd;)

loodje
19-01-2013, 16:34
Inderdaad Michael, zal goed voor mijn sijsjes zijn.

En deze heb ik, eentje uit grootmoederstijd (volgens mij dan toch, want hij komt uit de familie vandaan.)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BUXRYSJA-D.jpg

populier
19-01-2013, 17:35
Leuk die wand koffiemolen, heb er zelf ook een hangen, eentje van Peugeot:)

Mijn ouders sparen die, hier hun collectie, die van jou hangt er ook bij.

kevin
19-01-2013, 17:39
geven deze zaden ook een gunstig effect bij oa gouldamadinen?

groeten kevin

populier
19-01-2013, 17:44
Ik denk dat het geld voor elke zaadetende vogel, ze moeten het wel opnemen/eten.

Henk Adelerhof
19-01-2013, 17:47
Soms wil tarwekiem olie ook wel eens helpen :)

loodje
19-01-2013, 17:54
Leuke verzameling Michael. :)

Van den Broeck Alfons
19-01-2013, 17:57
geven deze zaden ook een gunstig effect bij oa gouldamadinen?

Ik geef het aan mijn gouldamandinen, gemalen, onder het eivoer, zoals hiervoor beschreven. Zie toch geen negatief effekt en zolang er jongkes geproduceerd worden, zal ik het maar blijven geven zeker.

De regel hier is : als het goed gaat, niet te veel veranderen. Maar overdaad, schaadt altijd. Er kan altijd wel een experimentje van af, maar de basis blijft zeker behouden.

Als ik bij dit type van vogels geen tien jongen, per koppel en op jaarbasis kan kweken, dan moet er gesleuteld worden, dan moet er nagedacht worden. Gouldamandines zijn al serieus gedomesticeerde vogels. Neemt niet weg dat deze vogels, in het wild in Australië, een totaal ander soort zaden eten, voornamelijk graszaden. En, met dat laatste ben ik nu terug gestart om gegevens te bekomen over de kwaliteit en de samenstelling van dergelijke zaden. Zou ik misschien met andere zaden, die hier wel te verkrijgen zijn, kunnen nabootsen.

Vraag blijft : wat zijn de triggers, waarom hebben ze een voorkeur voor deze zaden tijdens het broedseizoen ?

populier
19-01-2013, 18:00
Soms wil tarwekiem olie ook wel eens helpen :)

Dank je loodje:)

Tarwekiem olie heb ik in het verleden ook gebruikt door het zaad, maar werd een beetje een smeerboel.

Het moet eigenlijk door het eivoer, maar mijn vogels zijn niet zulke eivoereters.

Maar tarwekiem olie is ook erg goed voor de vitamientjes E, maar daar gebruik ik nu kiemzaad voor.

kevin
19-01-2013, 18:02
Ik geef het aan mijn gouldamandinen, gemalen, onder het eivoer, zoals hiervoor beschreven. Zie toch geen negatief effekt en zolang er jongkes geproduceerd worden, zal ik het maar blijven geven zeker.

De regel hier is : als het goed gaat, niet te veel veranderen. Maar overdaad, schaadt altijd. Er kan altijd wel een experimentje van af, maar de basis blijft zeker behouden.

Als ik bij dit type van vogels geen tien jongen, per koppel en op jaarbasis kan kweken, dan moet er gesleuteld worden, dan moet er nagedacht worden.

ok, bedankt voor de info. ;)

pico
20-01-2013, 00:53
Alfons.
1.Het was mar een grapje richting populier. Ik wist dat hij het wel zou kunnen waarderen.
2. Jij een leek? Dat is pas lachen. Ik lees altijd alles wat door sommigen wordt geschreven. Daar valt ook jouw posting onder. Hoewel het soms wel moeilijk te begrijpen is. Maar dat ligt aan mij.

Van den Broeck Alfons
20-01-2013, 09:28
Hoewel het soms wel moeilijk te begrijpen is.

Neen, dat ligt dan aan mij. Dan heb ik het wederom niet goed beschreven, omschreven...wat dan ook.

Soms zijn vogelziekten en alles wat daar zo'n beetje rondzweeft, ook moeilijk uit te leggen, op technisch vlak, zodat de andere persoon het zou kunnen begrijpen.

Wil men iets bestrijden of genezen, dan moet men de levenswijze kennen van dat "ziekteverwekkend" organisme. Medicatie doet ergens iets in deze levenwijze van dat organisme, waardoor het dodend effect kan ontstaan.

Ik ben wel degelijk een leek als het aankomt op de kweek van diverse vogelsoorten zoals insekteneters, vruchteneters etc... Heb ik totaal geen ervaring mee. Aangenaam is het topic over de Braziliaanse Bisschoppen hier op dit forum. Volg ik wel om iets te kunnen leren. Maar ik ga ze zelf niet kweken, in eerste instantie omdat ik deze vogels niet de nodige ruimte kan bieden, quasi huisvesting.