Mededeling

Collapse
No announcement yet.

verschimmelde nestkastjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • verschimmelde nestkastjes

    Hallo allemaal,

    Ik wil mijn binnenvoliere inrichten zie ik dat verschillende van mijn nestkastjes en korfjes schimmel op zit.
    Wat doen jullie hiermee?
    Moet ik ze weggooien of kan ik het op e.e.a. manier eraf krijgen?
    Ik hoor het graag.

    groeten, Benny
    Groeten, Ben

  • #2
    Weggooien. voor een paar euro koop je nieuwe. de nestkastjes koop ik in de plastic uitvoering, en na het broedseizoen gaan ze in de vaatwasser, nadat ze in een emmer zijn voorgeweekt. de korfjes gooi ik altijd weg, want die zijn niet schoon te maken. net op vogel 2013 geweest, en daar weer nieuwe gekocht, waren 1 euro per stuk.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

    Opmerking


    • #3
      Een dagje laten weken in een emmer water met wat bleekmiddel en ze zijn weer prima.
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

      Opmerking


      • #4
        Hallo Ton en Ton bedankt voor jullie reactie,

        Ik heb ook weer nieuwe gekocht op vogel 2013

        Maar die ik heb zijn ook nog niet gebruikt dus ik probeer ze eerst wel in bleekwater te zetten.
        Als het niks wordt gooi ik ze wel weer weg.

        groet, Ben
        Groeten, Ben

        Opmerking


        • #5
          met hete soda dood je de sporen van de schimmel met gloor bleek je het alleen oppervlakig,dit kun je ook doen met schimmel in kitranden,wanden, plafonsen voegwerk tussen de tegels. eerst hete soda daarna opbleken met gloor.

          Opmerking


          • #6
            Misschien een domme vraag maar met hete soda bedoel je gewoon wat soda oplossen in heet water?
            M.v.g. Sepke

            Opmerking


            • #7
              ja dat bedoel ik

              Opmerking


              • #8
                Hoi Eric,

                Dank je voor je reactie, is er nog een bepaalde tijd dat ik de nestjes erin moet leggen?
                of is een uurtje lang genoeg?

                groet, Ben
                Groeten, Ben

                Opmerking


                • #9
                  Als er op de nestkastjes en korfjes schimmels aanwezig zijn, dan zitten deze ook op de muren, vloeren, laten we stellen : overal, in uw binnenruimte. Je ziet ze misschien niet, maar ze zijn wel degelijk aanwezig.

                  Schimmels vormen sporen die zich verplaatsen met luchtstromingen. Uit elke spore kan een nieuwe schimmel groeien.

                  Misschien best eens alles reinigen, van boven tot onder : grote kuis doen, vooralleer ge aan de kweek gaat beginnen.

                  Goed begonnen is half gewonnen.

                  Opmerking


                  • #10
                    M.v.g. Sepke

                    Opmerking


                    • #11
                      alle reinigings middelen dienen met schoonwater na gewassen te worden om recidu van het gebruikte middel te verwijderen ,dus ook als u soda gebruik .
                      als de muren en plafons schimmel zit dan is dit een duidelijk teken dat het te vochtig is en of de ventielatie niet voldoenden is.

                      Opmerking


                      • #12
                        Er zit bij mij geen zichtbare schimmel in het vogelverblijf. Maar zoals Alfons aangeeft kan deze er wel zijn maar niet zichtbaar. Daarom lijkt het mij een goed idee om tijdens de periodieke schoonmaak dit maal ook hete soda te gebruiken.
                        M.v.g. Sepke

                        Opmerking


                        • #13
                          Om al de schimmelsporen te verwijderen is het dan noodzakelijk om de gehele ruimte met hete soda te reinigen?

                          Opmerking


                          • #14
                            Alfons,

                            Bedankt voor de altijd deskundige antwoorden en tips.
                            M.v.g. Sepke

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik hoor hier en daar, dat schimmels van zoet houden, en dus niet van zuur.

                              Heeft het bijmengen van azijn enige toegevoegde waarde, of is het een mythe?
                              Met vriendelijke groet:
                              Henk.

                              Opmerking

                              Working...
                              X