PDA

Bekijk Volledige Versie : verschimmelde nestkastjes

Ben86
12-01-2013, 11:07
Hallo allemaal,

Ik wil mijn binnenvoliere inrichten zie ik dat verschillende van mijn nestkastjes en korfjes schimmel op zit.
Wat doen jullie hiermee?
Moet ik ze weggooien of kan ik het op e.e.a. manier eraf krijgen?
Ik hoor het graag.

groeten, Benny

Ton
12-01-2013, 14:27
Weggooien. voor een paar euro koop je nieuwe. de nestkastjes koop ik in de plastic uitvoering, en na het broedseizoen gaan ze in de vaatwasser, nadat ze in een emmer zijn voorgeweekt. de korfjes gooi ik altijd weg, want die zijn niet schoon te maken. net op vogel 2013 geweest, en daar weer nieuwe gekocht, waren 1 euro per stuk.

Ton Koek
12-01-2013, 14:44
Een dagje laten weken in een emmer water met wat bleekmiddel en ze zijn weer prima.

Ben86
12-01-2013, 18:46
Hallo Ton en Ton bedankt voor jullie reactie,

Ik heb ook weer nieuwe gekocht op vogel 2013

Maar die ik heb zijn ook nog niet gebruikt dus ik probeer ze eerst wel in bleekwater te zetten.
Als het niks wordt gooi ik ze wel weer weg.

groet, Ben

eric 008
12-01-2013, 23:51
met hete soda dood je de sporen van de schimmel met gloor bleek je het alleen oppervlakig,dit kun je ook doen met schimmel in kitranden,wanden, plafonsen voegwerk tussen de tegels. eerst hete soda daarna opbleken met gloor.

sepke
13-01-2013, 00:34
Misschien een domme vraag maar met hete soda bedoel je gewoon wat soda oplossen in heet water?

eric 008
13-01-2013, 09:23
ja dat bedoel ik

Ben86
13-01-2013, 10:22
Hoi Eric,

Dank je voor je reactie, is er nog een bepaalde tijd dat ik de nestjes erin moet leggen?
of is een uurtje lang genoeg?

groet, Ben

Van den Broeck Alfons
13-01-2013, 11:11
Als er op de nestkastjes en korfjes schimmels aanwezig zijn, dan zitten deze ook op de muren, vloeren, laten we stellen : overal, in uw binnenruimte. Je ziet ze misschien niet, maar ze zijn wel degelijk aanwezig.

Schimmels vormen sporen die zich verplaatsen met luchtstromingen. Uit elke spore kan een nieuwe schimmel groeien.

Misschien best eens alles reinigen, van boven tot onder : grote kuis doen, vooralleer ge aan de kweek gaat beginnen.

Goed begonnen is half gewonnen.

sepke
13-01-2013, 11:38
Dag Alfons,

Om al de schimmelsporen te verwijderen is het dan noodzakelijk om de gehele ruimte met hete soda te reinigen?

En is hete soda op muren en het aluminium v.d. volière geen probleem (uitbijten)?

eric 008
13-01-2013, 11:55
alle reinigings middelen dienen met schoonwater na gewassen te worden om recidu van het gebruikte middel te verwijderen ,dus ook als u soda gebruik .
als de muren en plafons schimmel zit dan is dit een duidelijk teken dat het te vochtig is en of de ventielatie niet voldoenden is.

sepke
13-01-2013, 14:07
Er zit bij mij geen zichtbare schimmel in het vogelverblijf. Maar zoals Alfons aangeeft kan deze er wel zijn maar niet zichtbaar. Daarom lijkt het mij een goed idee om tijdens de periodieke schoonmaak dit maal ook hete soda te gebruiken.

Van den Broeck Alfons
13-01-2013, 15:28
Om al de schimmelsporen te verwijderen is het dan noodzakelijk om de gehele ruimte met hete soda te reinigen?

Gebruik het soort spuitbus waarmee je de kamerplanten bevochtigd of je kan ook een grotere sproeier gebruiken waarmee je onkruid bestrijd in je tuin. Zo eentje van enkele liters. Vullen met heet water (graag toch 50°-60°C) met een gewoon afwasmiddel erin of een ander detergent. Je mag meer afwasmiddel gebruiken dan je normalerwijze gebruikt in de vaat.

Schimmels zijn nogal gevoelig aan alkalische detergenten, zoals afwasmiddelen, andere zepen, waspoeders ect...

Maak het uzelf niet te moeilijk en denk aan uw eigen veiligheid.

sepke
13-01-2013, 15:42
Alfons,

Bedankt voor de altijd deskundige antwoorden en tips.

Henk Adelerhof
13-01-2013, 16:55
Ik hoor hier en daar, dat schimmels van zoet houden, en dus niet van zuur.

Heeft het bijmengen van azijn enige toegevoegde waarde, of is het een mythe?

Van den Broeck Alfons
13-01-2013, 17:22
Heeft het bijmengen van azijn enige toegevoegde waarde, of is het een mythe?

Ben je aan het denken aan azijnzuur in het drinkwater ?

Henk Adelerhof
13-01-2013, 17:47
Ben je aan het denken aan azijnzuur in het drinkwater ?

Nou, nee, eigenlijk schoonmaak azijn bij het reinigen van de kooien :)

maar dat was even hardop mee gedacht, ik gebruik al een tijdje dat groene spul van Heesakkers, Green7 heet dat en dat bevalt mij best.

sepke
13-01-2013, 18:14
Dat "Green7" gebruik ik op dit moment ook.

http://www.firmaheesakkers.nl/products/view/551/18/Green7

Van den Broeck Alfons
13-01-2013, 19:49
Heb ik weeral iets geleerd in verband met Green7.

Bedankt voor de informatie.

eric 008
13-01-2013, 21:42
zak soda 2 euro goed voor zeker honderd liter schoonmaak azijn 40 cent ,green 7 meen dat ik eens 7 euro voor een liter betaalde eind resultaat het zelfde

ook spiritus met groene zeep is een goed middel gebruik alleen koudwater anders is de alchol verdampt voor je het gebruik kost ook geen dr..

tegen wormen werk amonia perfect heb ik eens begrepen.

Henk Adelerhof
13-01-2013, 22:19
Ach ja, misschien zit dat er ook wel in :)
zal wel luiheid zijn van mijn kant, om het in de juiste verhouding te mengen.

Ik denk bij mengen van vloeistoffen altijd aan de boem in een laboratorium :D