Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoe voorkom ik dat me kakariki koppel eitjes legt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • hoe voorkom ik dat me kakariki koppel eitjes legt

    hoi,
    ik had een vraagje hoe voorkom ik dat me koppeltje kakarikis eitjes gaan leggen?
    ik heb in de kooi al geen nestkastje en eivoer krijgen ze ook niet veel.
    heb ze pas sinds dit weekend en heb geen idee hoe oud ze zijn.

  • #2
    Leggen ze dan al eieren?

    Opmerking


    • #3
      nee ze leggen nog geen eitjes maar ik wil er niet mee gaan kweken, ze zaten als koppel samen in de winkel en wilde ze niet uit elkaar halen

      Opmerking


      • #4
        Een kurk erin? Dat voorkom je namelijk niet... Als ze echt willen leggen, leggen ze wel op de grond.. Of laten het ei desnoods van de stok af op de grond vallen. Tenzij het twee mannen zijn natuurlijk..

        Opmerking


        • #5
          Ik lees dat kakariki's broeden in nestblokken. Zolang jij ze dit niet aanbied, leggen ze geen eieren lijkt mij.

          Opmerking


          • #6
            Dat laatste is niet waar.
            Veel kakarikikwekers die binnen kweken bieden pas een blok aan als er een ei gelegd is en niet eerder.

            Groetjes: Caroline.

            Opmerking


            • #7
              De meeste vogels broeden in nesten/ nestblokken oid. maar wanneer ze deze niet krijgen en er wel een ei in zit dan zal die er toch uit moeten.. Daar hebben ze geen nestblok bij nodig. Voorkomen zul je het dus niet..
              Het enige wat je kunt doen is eieren rapen, dan gaan ze ook niet broeden. en anders toch een nestblok geven zodat ze een nestje krijgen.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Danielle1
                De meeste vogels broeden in nesten/ nestblokken oid. maar wanneer ze deze niet krijgen en er wel een ei in zit dan zal die er toch uit moeten.. Daar hebben ze geen nestblok bij nodig. Voorkomen zul je het dus niet..
                Het enige wat je kunt doen is eieren rapen, dan gaan ze ook niet broeden. en anders toch een nestblok geven zodat ze een nestje krijgen.
                kan dat geen kwaad dan als ik ze weg haal de eitjes niet dat de moeder gefrustreerd raakt?

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door laantje
                  kan dat geen kwaad dan als ik ze weg haal de eitjes niet dat de moeder gefrustreerd raakt?

                  Je hebt nog geen eieren en die komen er misschien ook helemaal niet ,,dus waar maak je je toch druk om.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                    Je hebt nog geen eieren en die komen er misschien ook helemaal niet ,,dus waar maak je je toch druk om.
                    Ik vind het alleen maar goed dat Laantje zich goed voorbereid?

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door laantje
                      kan dat geen kwaad dan als ik ze weg haal de eitjes niet dat de moeder gefrustreerd raakt?
                      Je kunt de echte eitjes vervangen voor nep eitjes.
                      Dat zou ik dan wel doen, elke keer zodra er 1 is gelegt, anders als je wacht tot al de eitjes er zijn, voordat je ze vervangt, kan het zijn, dat er al veel bevrucht zijn, en maak je in princiepe levens dood, en dat is zonde.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door EJM
                        Je kunt de echte eitjes vervangen voor nep eitjes.
                        Dat zou ik dan wel doen, elke keer zodra er 1 is gelegt, anders als je wacht tot al de eitjes er zijn, voordat je ze vervangt, kan het zijn, dat er al veel bevrucht zijn, en maak je in princiepe levens dood, en dat is zonde.
                        dankje wel voor je tip.

                        Opmerking


                        • #13
                          Het heeft geen nut de echte eieren te vervangen voor neppe. Ze gaat dan broeden en wordt daardoor waarschijnlijk agressiever.
                          Gewoon elke keer als er een ei gelegd is weg halen, ik heb hier ook koppels vogels zitten die als ze 2 rondes hebben gedaan blijven leggen, ik haal de eitjes dan weg en ze stoppen dan met leggen na het 5e/6e ei. Daarna gaan ze pas weer broeden op het moment dat ik ze een nestblok geef, 8 mnd later dus.
                          Ik heb nog nooit een vogel gezien die depressief werd van het rapen van eieren, ik zou dit dus gewoon doen als je geen nest wilt. Als je ze meteen raapt moet het kuiken zich nog helemaal gaan ontwikkelen en zijn de eiren dus nog zo goed als leeg.

                          Opmerking


                          • #14
                            Twee mannen nemen dan heb je er geen last van.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door laantje
                              kan dat geen kwaad dan als ik ze weg haal de eitjes niet dat de moeder gefrustreerd raakt?
                              Heb je al eitjes dan ?

                              Ik heb al jaren een koppel valkparkieten ,,ze paren regelmatig ,maar er worden helemaal geen eieren gelegd.
                              3 jaar geleden legde ze wel eieren op de grond en wilde daar gaan broeden ,toen heb ik een nestkast opgehangen en een nestje van 4 mooie jongen gekweekt ,en daarna gewoon het blok weer weg. Ik hoef geen jongen ,en de valken hebben er ook geen behoefte meer aan . Als ze weer willen gaan leggen ,en broeden op de grond krijgen ze het blok wel weer terug.
                              Maar paren doen ze gewoon voor de lol.
                              (het lijken wel mensen)

                              Opmerking

                              Working...
                              X