Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verlichting TL, spaar of LED in kweekkooi/ruimte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Verlichting TL, spaar of LED in kweekkooi/ruimte

    Beste lezers,

    Ik ben een beginnende kweker en komende weken wordt de garage gesplit en omgebouwd naar kweekruimte. Wil gaan beginnen met wat spitsstaart, (roodkop) amadines en de zoon met zebravinken.
    Lees verschillende berichten over LED TL, LED strips in kweekkooi, etc.

    Mijn kweekruimte wordt 3 meter breed (grote raam partij) en 2.5 meter diep en hoog.
    Aan beide zijde van 2.5 meter komen de broedkooien (60L * 45~50H * 50D).
    Deze moet ik nog maken.

    Wat is jullie advies voor de verlichting?

    TL aan plafond?
    TL LED aan plafond?
    LED strip in de kweekkooi?
    Spaarlampen aan plafond?

    Merk / Type / hoeveel van ieders zou ook fijn zijn.

    Al vast bedankt voor het advies.

    Groet,

    Martien

  • #2
    Hallo Martien,

    Voor de kooien zou mijn advies zijn om dezen deelbaar te maken, eventueel de wand van de vogelruimte als achterwand van de kooien gebruiken (geen loze ruimtes die lastig zijn schoon te maken en waar rommel en ongedierte achter kan komen).
    Bijv. 2500 mm. breedte zou dit onderverdeeld kunnen worden in bijv. ca. 5 kooien van 500 mm. (diktes materiaal niet meegerekend) of 4 kooien van ca. 600 mm. waarvan er er 1tje iets breder wordt.
    Eventueel zijn er van de frontjes ook stukjes af te knippen om de gewenste maten te verkrijgen.

    Tevens zou ik de diverse topics en berichten van o.a. Peer willen aanbevelen.


    Licht:
    Het blijft nog altijd lastig om te zeggen wat het beste is.
    In het algemeen zou ik zeker kiezen voor iets wat dimbaar is (hoogfrequente tl of led). Dit o.a. omdat ik vermoed dat sommige vogelsoorten in teveel licht en verkeerde kleuren worden gehouden (o.a. in het broedseizoen).
    Dus kleuren hebben volgens mij ook een bepaalde invloed (ik denk o.a. aan het witte vangnetje door Winterkoning ergens genoemd).

    Algemene "overdenking":
    Wanneer de lichtniveaus in de kooien en er buiten even hoog zijn kunnen de vogels u goed zien en u de vogels.
    Is het lichtniveau in de kooien hoger dan er buiten, dan ziet u de vogels "goed" en de vogels u minder. Andersom gaat ook op.

    Op dit moment zou ik nog kiezen voor 2de-hands (zeker) hoogfrequente tl-bakken, niet te duur in aanschaf en een goede lichtspreiding is mogelijk, dit is wel afhankelijk van het type armatuur.
    (Zelf heb ik het armatuur weg gehaald en een reflectielaag op het plafond boven de lampen gemaakt)
    3 Buizen van ca. 120
    Ook is er een zekere mate kleurvariatie mogelijk. Maar zoals gezegd, dit is deels gebaseerd op persoonlijke voorkeuren.


    mvg. Eelke

    Opmerking


    • #3
      http://youtu.be/GX3YBoXCyHM

      Verder schrijf je;
      Merk / Type / hoeveel van ieders zou ook fijn zijn.
      Als je me in je berichtje even wat relevante informatie over je broedkooien stuurt, hoeveel en hoe groot, welk materiaal, dan kan ik daarop wat meer informatie geven.

      Groeten, succes, Serinus.
      The proof of the pudding is in the eating

      Opmerking

      Working...
      X