PDA

Bekijk Volledige Versie : wortel (poeder)

nilo1804
03-01-2013, 10:43
ik hoorde van een goede kweker dat extra vitamine A niet verkeerd is voor vogels, hij gaf ze wortels.

ik heb gisteren een wortel geraspt en in een schaaltje op de verwarming gezet. als dit straks goed droog is, kan ik het dan tot poeder malen en in het water doen en oplossen of heeft dat geen effect en kan ik beter zo een plakje wortel geven?

Ton Koek
03-01-2013, 11:13
Een beetje afhankelijk van wat voor vogels je hebt, maar bijna alle soorten eten wortel graag, gewoon een stukje. Fijnraspen kan ze nog wel eens helpen, dat wel. Drogen lijkt mij niet handig en niet nuttig.

Van den Broeck Alfons
03-01-2013, 12:19
als dit straks goed droog is, kan ik het dan tot poeder malen en in het water doen en oplossen

Eerst ga je drogen en daarna ga je terug oplossen in water : geen goed denkwerk. Dan kan je het beter zo laten.

Nochtans heb je figuurlijk een deur geopend waar wel eens iets mee te bereiken valt.

Hoe kom je eigenlijk bij het drogen van wortelen ? Heb je daar iets over gelezen ? Toeval of niet : daar heb ik, quasi het lezen van literatuur, de voorbije week ook een aantal uren aan besteed.

nilo1804
03-01-2013, 13:23
nee, het kwam in me op...

zo kan in het door het voer mengen en ben ik geen aparte bakjes nodig en blijft er geen stof aan plakken.

het idee van door het water komt omdat ik wel eens mensen vitamine poeder door het water zie doen.

dus moet ik gewoon deze ''chips'' door het voer mengen?

het zijn trouwens gordels en japanse meeuwen op eieren...

nilo1804
03-01-2013, 13:27
Nochtans heb je figuurlijk een deur geopend waar wel eens iets mee te bereiken valt.

eingelijk zou je groenten inderdaad meer moeten drogen, dan kun je ze extra vitaminen ed. geven zonder dat je het risico loopt dat ze teveel vocht binnen krijgen (bijv. sla). ik denk dat ik straks ook zoiets ga proberen met witlof, sla, komkomer ed.

Ton Koek
03-01-2013, 13:36
Om de goede stoffen te bewaren, is drogen wel een vak apart volgens mij. Gewoon neerleggen en laten uitdrogen lijkt me niet de manier.

nilo1804
03-01-2013, 13:57
het wordt gedroogd op de verwarming in een glazen schaaltje, schaaltje wordt goed warm...

wat is dan een goede manier om te drogen?

Henk Adelerhof
03-01-2013, 14:11
:rolleyes: magnetron?

nilo1804
03-01-2013, 14:17
:rolleyes: magnetron?

nee, had ik ook al aan gedacht, ik maak wel eens tosti en in de oven droogt het brood dan en in de magnetron juist niet... (was wel lekker moet ik toegeven)

ik gebruik de eerst genoemde manier alleen onder de vensterbank is het niet pikkedonker en ik doe het in een schaaltje maar de rest klopt wel...

ik heb ook wat witlof klaarstaan, dat moet nog drogen tot vanavond, dan kijken of de stukjes kleiner worden, anders even halveren.

nilo1804
03-01-2013, 14:29
witlof; rijk aan Kalium en foliumzuur, veel vitamine C en B1.

wortel; rijk aan Bčtacaroteen (wordt omgezet tot vitamine A)

wat doen vitamine A, C, B1 in het lichaam van een vogel?

(ik heb 't er met Biologie nog niet over gehad... (ik zit in 2de))

Animal
03-01-2013, 15:59
Ik denk dat je met het drogen ,(of te lang bewaren) de meeste en misschien wel alle vitamine's kwijt bent.

Als je vers geven te veel werk vind ,,geef je ze beter een fabrieks vitamine poedertje.

nilo1804
03-01-2013, 17:07
oké, bedankt!

ik heb trouwens witlof weggegooid, het rook apart en verkleurde.

Ton
03-01-2013, 19:30
witlof net als wortel, boerenkool, appel en al het andere gewoon snijden en geven, bij mij word het goed gegeten.

eric 008
04-01-2013, 00:18
het wordt gedroogd op de verwarming in een glazen schaaltje, schaaltje wordt goed warm...

wat is dan een goede manier om te drogen?

vriesdroge dan blijven alle vitaminen en mineralen in tact

Van den Broeck Alfons
05-01-2013, 19:48
Nilo heeft hier, misschien onbewust, een topic gestart over wortelpoeder, waarmee best wel iets valt te doen in de kontext van de opkleuring van vogels voor T.T.'s.

Het zou misschien een "gezond (?)" alternatief kunnen zijn, ter vervanging van de soms toxische kleurstoffen, die nu gebruikt worden. Verder kan het best bijdragen tot de algehele gezondheid van vogels.

Alleen stel ik me vragen over de langetermijneffecten op de kweek en de gezondheid. Vragen, die ik op heden ook niet kan beantwoorden, maar wel best nuttig zouden kunnen zijn, mogelijk met verrassende vaststellingen.

Ik heb het dus wel over de poedervorm, niet over de gewone wortel die je in de supermarkt koopt.

Animal
05-01-2013, 21:16
Wortel(poeder) gebruikte ze 50 jaar geleden al om kanarie's op te kleuren !

nilo1804
06-01-2013, 15:26
het zijn snippertjes (kleiner dan zaad maar geen poeder) ik wil dit door mijn eivoer doen, kan dat kwaad? (ik heb eieren en straks dus (hoop ik) ook jongen)

ik heb buiten nog 1 kanarie (geel intensief) wordt die dan oranje? en mijn jap. en gordels?

Van den Broeck Alfons
06-01-2013, 19:27
Wat moet ik mij bij snippertjes voorstellen ?

Is dat een gewone wortel zo fijn mogelijk gemalen ?

Is dat gedroogd, maar niet tot poeder en hoe sterk is dat gedroogd ?

Is dat een soort "chips" ?

nilo1804
07-01-2013, 18:17
ik heb even een stukje genomen, het heeft een beetje de structuur van een heel ver uitgedroogde rozijn, en anders als sloffe schips, maar toch nog wel een beetje knapperig.

ik heb geraspt op de kleinste rasp van zo'n ''standaard'' 3in1 rasp geraspt, 1voor plakjes, en 2 voor stukjes, hiervan de kleinste, 0,5-1mm schat ik.

beetje onduidelijk misschien maar weet niet echt hoe ik het anders moet beschrijven...

Van den Broeck Alfons
08-01-2013, 06:55
het heeft een beetje de structuur van een heel ver uitgedroogde rozijn, en anders als sloffe schips, maar toch nog wel een beetje knapperig.

Nilo, dit gaan we niet gebruiken. Lijkt me teveel op een wortel die op een langzame manier aan het uitdrogen is.

Zoals Eric hiervoor terecht heeft opgemerkt, kan je wortelpoeder enkel goed maken door de vriesdroogtechniek. Dit met behoud van de nodige voedingsstoffen.

Je wenst wortel te gebruiken als nuttig onderdeel in de voeding van je vogels. Dan maak je gewoon gebruik van een wortel, zoals je die koopt in de supermarkt.

In deze wortel zit ongeveer het tienvoudige aan concentratie vitamine A, dewelke je nodig hebt voor vogels, inclusief nestjongen, tijdens de kweek. Naast deze vitamine A, zijn er ook belangrijk hoge concentraties aan luteďne, zeaxanthine, alfa- en bęta-caroteen. Luteďne en zeaxanthine zijn belangrijke kleurstoffen voor de bevedering van vogels. Alfa- en bęta-caroteen hebben een relatie met vitamine A in het ontwikkelen van een retinolactiviteit.

Ik gebruik thuis een gewone wortel uit de supermarkt, dewelk ik cutter in een molentje tot ongeveer de grootte, zoals je zelf weergeeft. Daarvan meng ik een bepaalde hoeveelheid onder het zelfgemaakte eivoer.

Hoeveel is deze hoeveelheid ? Ongeveer 10% van de totale hoeveelheid eivoer. Deze hoeveelheid wordt maar pas toegevoegd als het eivoer volledig bereid is en wordt met een vork gemengd onder dit eivoer.

De hoeveelheid eivoer, dewelke ik aanmaak, is ongeveer voor 2.5 dagen, te bewaren in de koelkast. Op dag 3 maak ik terug eivoer, maar dan zonder de wortel. Op dag 5-6 maak ik terug eivoer, maar dan wel terug met de gezegde hoeveelheid wortel. Het is dus een constante wisseling.

stefkee
11-04-2013, 16:15
misschien heb je hoier iets aan?

http://hikingadvisor.wordpress.com/2011/12/27/drogen-van-voeding/