PDA

Bekijk Volledige Versie : Gedroogde insekten

Louka
02-01-2013, 08:35
Graag zou ik wat informatie willen opbouwen aangaande * gedroogde insekten *
Meng dit NML al verschillend jaren onder mijn zelf samengesteld eivoer , een ding stoort mij enorm en dat is dat hoog % gedroogde garnaaltjes .
Zat over enkele jaren terug meer %van die gedroogde zwarte watervliegjes in , spijtig genoeg nu niet meer !
Heeft iemand hier ervaring mee?
GRT

Ton
02-01-2013, 19:51
ik was vorig jaar in Amerika, bij mono lake, en daar barste het van die zwarte vliegjes. er waren vele meeuwen ze aan het eten. ook was er van bekend dat de native americans deze vliegjes verzamelde en op at. leek mij niet zo lekker, want de combinatie met het zoute water en de vliegjes gaf een behoorlijke stank.

http://i603.photobucket.com/albums/tt119/discus_2009/Lonepine-Bridgeport039.jpg

gors
06-01-2013, 23:17
ik ben er geen voorstander van vind dat het stinkt ,en welke vogel eet er nu vis?
zou het mss.kunnen zijn dat die kleine garnaaljes eigenlijk ondermaatse vis is die eigenlijk niet mag worden gevangen?
weet ik niet zeker heb het ook maar horen vertellen.
grtn;

winterkoning
06-01-2013, 23:34
ik ben er geen voorstander van vind dat het stinkt ,en welke vogel eet er nu vis?
zou het mss.kunnen zijn dat die kleine garnaaljes eigenlijk ondermaatse vis is die eigenlijk niet mag worden gevangen?
weet ik niet zeker heb het ook maar horen vertellen.
grtn;

welke vogel eet er nu vis?
hoeveel moet ik er op noemen?

hoeveel soorten vogels zijn er (vooral tijdens de hype van jaren geleden ) wel niet groot geworden met witvis wat aan de vogels gegeven werd ? van kanarie tot menig kleine troop/exoot tot v.i en kromsnavels aan toe

maar wie heeft het in deze topic over vis?
de kleine garnaaltjes zijn geen ondermaatse vis ,lijkt er niet eens op.

in vele mengelingen ( of het nu eivoer,zaadmengeling, universeelvoer of weet ik veel wat allemaal) is de variatie en samenstelling anders per productie.

vooral onderhevig aan bv een bepaald soort zaad wat enorm duurder geworden is en word dus ervan minder verwerkt in de mengeling ( maakt op een kilo zakje niet zo heel veel uit maar per bulk wel degelijk en ergens moet de winst vandaan gehaald worden hé),m.a.w. zijn de prijzen en voorraadigheid van de "grondstoffen"voor een groot deel bepalend wat er uiteindelijk in het voer/mengeling zit.

daarom is het vaak beter om je eigen eivoer te maken, zaadmengeling te maken, universeelvoer etc etc te maken als je er moeite mee hebt dat het wel eens kan verschillen.
maar zelfs al maak je alles zelf dan nog kan je qua hoeveelheden wel alles op de korrel afmeten maar wie test de grondstoffen op werkzame stof? m.a.w. de ene oogst van een bepaald soort zaad is de andere niet. ( en dus kan de hoeveelheden van bepaalde stoffen nooit maar dan ook nooit hetzelfde zijn).

voor mij persoonlijk maakt die lichte variatie in mengelingen etc. niet zo heel veel uit,ik denk dat ook dan de vogels nog steeds niets te kort zullen komen.
ik geef dan ook zeker niet expres gedroogde insekten, die hebben voor mijn beleving te weinig tot geen voedingswaarde voor mijn vogels,vaak laten producenten hiermee alleen vaak zien dat het om een insectenpaté gaat o.i.d.

er gaat niks boven vers, is dat niet voorradig dan word er diepvries gegeven wat zelf vers ingevroren is.

mvg

gors
07-01-2013, 20:55
u heeft gelijk geef ze maar verse garnaaltje mss.wel eerst pellen.
grtN;

winterkoning
07-01-2013, 21:37
u heeft gelijk geef ze maar verse garnaaltje mss.wel eerst pellen.
grtN;

http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=3864&page=3
hier word bv. een beetje uiteen gezet wat er met vis (koolvis) zoal gedaan word of wat men er mee wilde bereiken .

lees ook wat er verteld word over garnaaltjes en hun toevoeging in/op een bepaald voer ,bijna nihil in gedroogde vorm.
kan je die garnaaltjes ook "vers"kopen? jazeker ( hetzij moeilijk maar het kon toen).
worden deze dan ook gegeten als je ze aanbood in een bakje met een dun laagje water door bv baardmannetjes ? jazeker.

maar voor bv. de kweek met scharellaars hoef je de( ander soortige) garnalen niet te pellen ( de vers ingevroren kleine rode garnalen van de A.H gaan b.v. in 1 opgooi en slik beweging naar binnen, was voor mij een goed alternatief voor hetgeen waaraan de vogels gewend waren ) .

paar foto's van eigen vorkstaart scharrelaar kweek in eigen voliere's :

http://img534.imageshack.us/img534/9569/image2zru.jpg http://img688.imageshack.us/img688/9853/image1nyb.jpg http://img203.imageshack.us/img203/1497/image3wf.jpg

ff dhr Henk dietz mailen
via deze link : http://www.vogelparkruinen.nl/www.vogelparkruinen.nl/Vogelpark_Ruinen.html ( als je hem niet persoonlijk ken).
en vragen wat hij voor de opkweek van zijn (diverse ) scharrelaars gebruikt , vraag hem dan specifiek welke garnalen zijn broer vangt en welke dus gegeven werden/worden.
diverse andere soort vogels eten graag garnalen echter is dat een zeer duur alternatief als je verijkking /variatie van dieet wilt bekomen.

mvg

winterkoning
07-01-2013, 22:41
ohja voor de volledigheid zijn het eigenlijk zoetwaterkreeftjes i.p.v. garnaaltjes zoals men ze benoemd hier die men verwerkt inde diverse vogelvoer/insectenpaté s etc.

Rode Gammarus pulex als ik het goed heb. ( kan men de voedingswaarde opzoeken in gedroogde toestand als in verse toestand als men dit wilt).
en eventueel waar te krijgen. ( tip bij koikarper winkels kan men grote emmers /zakken gedroogde krijgen tegen vaak de helft van de prijs die je er in een reptielenwinkel of vogelwinkel ervoor moet betalen).

de gedroogde kan men ook laten weken of op/in laagje watwer aanbieden aan vogels.
mvg

Louka
10-01-2013, 01:14
Een vraag aan winterkoning, ik heb een zelfgemaakt eivoer op basis van ( commercieel eivoer +scrembel eggs ) + enkele soorten diepvries insekten zoals : pinky,s , buffo,s ,kleine krekels , wasmotten .

Zou ik deze als extra ( ivm variatie ) kunnen bijgeven aan de sialia blue birds ?
Geeft u een specifiek insekten Pathé aan je insekten eters ?

GRT Louka

girlits
10-01-2013, 18:31
Heb hier alle insecteneters <ook de mexicana> op een zelfgemaakt eivoer, patee en voldoende gevoerde meelwormen.De patee wordt bijna niet gegeten.

mvg eddie