PDA

Bekijk Volledige Versie : Draadkooien advies (Populier?)

MartijnSchaufeli
27-12-2012, 18:39
Goedendag iedereen en (Populier in het bijzonder),

Ik ben voornemens om voor mijn Amerikaanse Sijzen draadkooien aan te schaffen. Ik heb ze gezien op de site van Birdshop te Eindhoven en deze lijken mij wel wat. Met name degene van 125cm lang, welke middels een schuifwand aan de zijkant te koppelen is aan een andere draadkooi, zodat er in de rustperiode, mooie vluchtkooien van 250cm lang te maken zijn.

Mijn vraag is: Wat is jullie ervaring hiermee? En zijn deze kooien geschikt voor dit soort vogels???? Ik zie dat ze veel in zuidelijke landen (Italie en Spanje) en in Zuid-Amerika gebruikt worden. Ik weet dat jij ze ook gebruikt Populier, dus ook de vraag gericht aan jou???? Of is het gebruik van de zgn kistkooien meer aan te bevelen?????

Chardonnert.BE
27-12-2012, 18:51
In het zuiden worden de draadkooien vooral gebruikt op de bloedluis te vermijden ... mits de aanhoudende warmte .

populier
27-12-2012, 19:31
Hoi Martijn,

Zelf heb ik niet degene die jij bedoeld de Domus Molinari kooien maar gewoon Chinese draad kooien.

Die jij bedoeld wil ik gaan aanschaffen als mijn kooien op zijn.:)

Maar de draadkooi in zijn algemeen ben ik erg te spreken over, alles heeft zijn voor en nadelen tegen over kistkooien.

Ik heb ze aan geschaft des tijds voor de twatwa kweek en dat is inmiddels ook gelukt in deze kooien, zoals je misschien weet.

Had ook destijds erg last van bloedluis in mijn gewone kistkooien en heb nog nooit een luis gezien in/op/onder de draadkooien.

Voor al die kooien die jij noemt hadden mijn interesse al gewekt door de verwijderbare zijwanden en dan er vluchten van te kunnen maken.

Dit heb ik nu ook bij die Chinese kooien gedaan, maar daarvoor moet je wel 2 zijwanden het draad van weg knippen.

Het nadeel van draadkooien is denk ik wel de vele rommel die je meer hebt als bij kistkooien, maar ik heb er een kast omheen gebouwd en dat scheelt een hoop troep.

Dus persoonlijk zeg ik ja tegen draadkooien, ook voor Amerikaanse sijzen, succes bij je keuze!

Hier nog een oud filmpje van de kooien http://www.youtube.com/watch?v=R2fXOVXgsu4

http://www.domusmolinari.it/wDM/pet-products-F-1.html

http://www.sukses.tv

http://www.birdshopeindhoven.nl/vogelkooien.php

MartijnSchaufeli
27-12-2012, 20:44
Michael,

Bedankt voor je uitgebreidde antwoord ;)

Ik ga er eens serieus over na denken......

MartijnSchaufeli
27-12-2012, 20:48
Michael,

Ik zit net je bijgevoegde foto te bekijken en zie dat je ook LED verlichting hebt??

Waar heb je dit gehaald en wat is het verbruik ervan?

populier
28-12-2012, 11:46
De leds strips heb ik destijds bij Qled gehaald, deze leverancier is helaas al weer een tijdje failliet, erg jammer want deze ledstrips waren erg goedkoop, waterdicht en direct op 220v aansluitbaar en maar 4 watt gebruik per 80 cm.

Ze doen het nu 3 jaar al prima, maar als er een stuk gaat heb ik een probleem.:)

Mochten ze kaduuk gaan, ga ik denk ik over op deze strips: http://www.europesecultuurvogelshop.nl/vogelbenodigdheden/verlichting/aluminium-led-strip-50-cm.html

MartijnSchaufeli
28-12-2012, 19:05
Michael,

wederom bedankt voor je advies ;)

Ik ga me er eens in verdiepen......

:)

populier
28-12-2012, 19:10
Graag gedaan Martijn,

Had gehoord dat je al je tropen had weg gedaan. Ga je nu volledig over op Amerikaanse sijzen?

Vilainpabeau
28-12-2012, 22:05
Geven die led-verlichtingen het juiste / goede licht in vervanging van natuurlijk licht?

populier
29-12-2012, 13:41
Geven die led-verlichtingen het juiste / goede licht in vervanging van natuurlijk licht?

Ik hou me eerlijk gezegd niet zo bezig met de juiste vervanging van daglicht, ik kan redelijk kweken onder deze ledstrips en pl lampjes in mijn kistkooien.

Mijn vogels zitten de hele zomer buiten, en krijgen dus genoeg natuurlijke UV, en daardoor de benodigde vitamine D.

In de winter maanden gaan ze naar binnen, en kan de kweek beginnen als ze zin hebben natuurlijk, vind dat er wat krampachtig gedaan worden over ledverlichting, of ze wel de juiste kelvin krijgen en zo.

Ik verlicht de kooien alleen om de vogels goed te kunnen zien, het is denk ik altijd beter dan 1 tl-balk aan het plafond en voor de rest geen verlichting in de kooien.

MartijnSchaufeli
29-12-2012, 16:29
Hallo Michael,

Ik heb al mijn Afrikaantjes weggedaan ja.

En heb nu nog 1 koppel Forbes Pap. En 2 koppels Coloria's.

Daarnaast wil ik meer gaan zitten op de Amerikaanse sijzen ja. Eens iets anders en het trok mij altijd wel. Misschien dat ik later eens de stap wijder maak naar Picoletten of Twa Twa's. Dit vind ik ook helemaal geweldig, alleen heb hier totaal geen ervaring mee. Vooral bij het aankopen ervan. Ik kan natuurlijk wel zien of een vogel gezond is of niet, maar of het een goede zang of kweek vogel is, daar ik heb nog niet echt veel verstand van.

Gr. Martijn

populier
29-12-2012, 17:17
Hoi Martijn,

Had het idd. vernomen van Paul.

Leuk te horen dat je Picoletten of Twa Twa's ook interessant vind.:)

Een goede basis kennis is idd. belangrijk om te zien bij eventuele aankoop of de vogels er goed bij zitten.

Helaas kan je aan de buiten kant niet zien of een vogel goed fluit of goed kweekt, meestal moet je af gaan op de verhalen van de verkoper, en daar wringt helaas de schoen, want er zijn maar weinig verkopers eerlijk in dit pico/twa wereldje.

Maar als je zo ver bent wil ik je wel helpen, je mag ook altijd komen kijken bij mij.

Succes in ieder geval met je nieuwe sijzenhobby:)

MartijnSchaufeli
29-12-2012, 19:44
Hahahahahaha,

Oké dank je Michael. Ik zal het tegen die tijd eens laten weten.

Ik zag net dat mijn koppel Kapoetsensijsjes een mooi nestje hebben gemaakt. Verstopt tussen het groen in een plastic mandje. Pracht nestje om te zien! Nu maar hopen op de rest. Ben in ieder geval op het goede pad ;)

Henk Adelerhof
29-12-2012, 19:50
Ik heb vandaag ook een koppel Magellaansijzen opgehaald.

Kweker kweekte koud en de jongen waren van Juni/Juli.
Hij raadde mij aan pas in April ermee te kweken.
Dus voorlopig nog ff niet :)

MartijnSchaufeli
29-12-2012, 21:27
Oké, leuk Henk en ook een mooi soort ja, met een mooie zang :)

Ja, ik moet ook wachten met mijn Geelbuikjes rond April.

Henk Adelerhof
29-12-2012, 23:16
Alvast succes gewenst :D

loodje
30-12-2012, 10:54
Leuk hoor, nog meer Amerikaanse sijzen kwekers. :)
Ben heel benieuwd hoe het bij jullie zal gaan Henk en Martijn.
Hoop er over te horen.
Succes allebei.

Brownlobster
30-12-2012, 11:47

Ik heb voor 20 euro een setje bij de IKEA gehaald toen (boekenkast verlichting) incl transformator e.d. Werkt perfect mooi helder licht en vogels gingen ook goed tot broeden over vorig jaar.

MartijnSchaufeli
30-12-2012, 12:43
@Henk, dank je ;) jij ook :)

@Loodje, ja, dat is zeker leuk, misschien kunnen we elkaar in de toekomst wel helpen d.m.v. ruilingen enzo

@Brownlobster, ja die had ik ook gezien ja. Is het wel een goed type lichtkleur?

Henk Adelerhof
30-12-2012, 15:03
Tja, als we dezelfde ondersoorten kweken wel ja.

Ik heb deze: ( Sorry voor de wat wazige foto's, maar ze zijn zo vlot als wat :) )

Man:

http://i1246.photobucket.com/albums/gg610/HenkDc/20121229_201032_zps97659d3a.jpg

Pop:
http://i1246.photobucket.com/albums/gg610/HenkDc/20121229_200917_zps4a1be5de.jpg

kanarieliefhebber
30-12-2012, 16:50
Goedendag iedereen en (Populier in het bijzonder),

Ik ben voornemens om voor mijn Amerikaanse Sijzen draadkooien aan te schaffen. Ik heb ze gezien op de site van Birdshop te Eindhoven en deze lijken mij wel wat. Met name degene van 125cm lang, welke middels een schuifwand aan de zijkant te koppelen is aan een andere draadkooi, zodat er in de rustperiode, mooie vluchtkooien van 250cm lang te maken zijn.

Mijn vraag is: Wat is jullie ervaring hiermee? En zijn deze kooien geschikt voor dit soort vogels???? Ik zie dat ze veel in zuidelijke landen (Italie en Spanje) en in Zuid-Amerika gebruikt worden. Ik weet dat jij ze ook gebruikt Populier, dus ook de vraag gericht aan jou???? Of is het gebruik van de zgn kistkooien meer aan te bevelen?????

Om op jou vraag terug te komen ik heb deze kooien besteld bij sukses omdat dit ongeveer/zelfde kwaliteit is als bij birdshop. Deze kooien gebruik ik voor de kanaries. De eigenaar van sukses vertelde mij dat hij amerikaanse sijzen kweekt en met sukses :) in zijn eigen draadkooien die hij verkoopt. Misschien dat je in Zutphen of Apeldoorn bij hem inlichtingen kunt inwinnen over de kweek van amerikaanse sijzen in draadkooien.

MartijnSchaufeli
30-12-2012, 19:11
Goedendag,

Bedankt voor de tip! Is de firma Suskes aanwezig op Vogel2013 in Apeldoorn?

Dan kan ik ze ook eens met eigen ogen zien, is toch altijd anders dan van een foto.

kanarieliefhebber
30-12-2012, 19:54
Ja ze staan ook op de bondsshow in Apeldoorn. Ik verwacht dat ze staan aan de rechterkant in de zaal ter hoogte van het midden

loodje
31-12-2013, 11:04
Foto is goed genoeg Henk, een mooi koppel zo te zien.

En ruilen, dan is het inderdaad handig als je dezelfde vogels kweekt, maar wie weet voor in de toekomst.

MartijnSchaufeli
14-01-2013, 16:19
Beste vogel-liefhebbers,

ik heb eindelijk toch besloten en ben sinds gisteren eigenaar van 4 draadkooien van het merk: Domus.... van de firma Birshop Eindhoven, welke ook aanwezig was op Vogel 2013. En laat ik nu net woonachtig zijn in Apeldoorn ;) , scheelt dus weer een stukje rijden.

Ik heb er 2 naast en onder elkaar gehangen, zodat er mooie lange vluchten ontstaan van totaal 2.40 m lang.

Daarnaast heb ik ook een super mooi koppel Zwartborstsijzen kunnen kopen, welke de begroeide binnenvoliere bewonen. Geweldig mooie en interessante vogel, welke mij sterk doet denken aan een Putter. Ben er erg blij mee :)

Daarnaast nog een vraag aan jullie.... Ik wil bij deze Zwartborsten nog een ander koppel doen, welke prima bij de Zwartborsten kunnen natuurlijk.
Het liefst een Amerikaanse zangvogel. Iemand een goede tip? :D

MartijnSchaufeli
14-01-2013, 16:39
Hierbij een paar foto's van de kooien......:)

MartijnSchaufeli
14-01-2013, 16:45
En hier een kiekje van het koppel Zwartborstsijzen :)

populier
14-01-2013, 17:14
Mooie kooien hoor! zien er prima uit, ook leuke nieuwe soort aangeschaft de zwartborstsijs, een van mijn favorieten.:)

Of er nog iets bij kan geen idee, misschien een koppeltje Yarrels die zijn iets kleiner.

Voor de kweek ga je ze toch appart zetten?

HansV
14-01-2013, 19:24
Ziet er mooi uit!

Gaat om een binnenvoliere? Dan zou ik ook gaan voor de Yarrelsijzen. Deze soort past beter binnen en is een van de kleinste. Daarbij zingt het mannetje heel behoorlijk. De zwarte en treursijs kan je beter buiten houden.

Overigens op voorwaarde dat je de koppels in de broedperiode van elkaar scheidt.

MartijnSchaufeli
14-01-2013, 20:08
Heren,

Bedankt voor jullie reactie!

De bedoeling is om de Zwartborsten te kweken in de binnenvoliere.
Ik vind deze soort minder geschikt voor in de kweekkooien.

In deze kweekkooien wil ik gaan kweken met mijn Geelbuikjes en Kapoetsen, welke kleiner en veel tammer zijn.

Dus ik zoek een medebewoner, samen met de Zwartborsten ook tijdens de kweekperiode.......en het liefst een Amerikaanse zangvogel. Het hoeft niet perse een sijzensoort te zijn hoor. Maar 1 koppel in deze voliere, vind ik iets te weinig. Of kan dit niet?

loxia
14-01-2013, 21:44
En hier een kiekje van het koppel Zwartborstsijzen :)

ik dacht dat je een koppel had gekocht . op de foto zie je duidelijk 2 mannen !

MartijnSchaufeli
14-01-2013, 22:28
Hallo Loxia,

Ik begrijp de foto is niet al te helder. Maar het betreft hier toch heel zeker een koppel! De pop zit op de stok en de man aan het gaas met de rug naar de foto toe. Bij hem is de borst vele malen feller van kleur. En ook het zwart loopt veel ver door.

Ik heb het koppel van een zeer gerenommeerd Amerikaanse Sijzen kweker.

populier
14-01-2013, 23:45
Ik denk dat Loxia denkt dat je zwartkopsijzen hebt gekocht waarbij de man en de pop duidelijk verschillen ipv bij de zwartborstsijzen waar man en pop erg op elkaar lijken;)

Henk Adelerhof
15-01-2013, 00:39
Klopt, volgens de dvd van de Werkgroep Amerikaanse Sijzen, die in Apeldoorn te koop was, gaf Populier het juiste antwoord. :D

Helaas is de prijs alleen de eer :)

populier
15-01-2013, 12:52
He jammer Henk had wel eens wat willen winnen:)

Is die DVD een beetje de moeite waard? Staat hier op ook iets over de kweek e.d.? Of alleen maar soorten beschrijving?

loodje
15-01-2013, 15:48
Gefeliciteerd met de aanschaf van de zwartborstsijzen Martijn.
Geweldige mooie vogels.
Ik heb ze ook sinds november.

Mij is verteld dat de kweek van deze vogels het beste gaat als er geen andere vogels bij zitten.

Bij mij gaan ze in april dan ook samen in een vluchtje.
Nu zitten ze nog samen in een broedkooi.

In maart ga ik ze 4 weken scheiden.
Dit doe ik omdat de lichturen omhoog gaan en de man dan niet kan gaan jagen.
Ook zal de scheiding ze beide driftiger maken.

Ik wens je heel veel succes met ze.

En je hebt mooie ruime kooien aangeschaft, super.

Henk Adelerhof
15-01-2013, 15:49
He jammer Henk had wel eens wat willen winnen:)

Is die DVD een beetje de moeite waard? Staat hier op ook iets over de kweek e.d.? Of alleen maar soorten beschrijving?

Nou Michael,
ik wil niemand afzeiken, vooral een werkgroep niet, maar ik vindt het die 5 euro niet waard.
Vooral het plaatje wat de zwarte sijs moet voorstellen, vertoont een paar zielige zwarte vlekken met geel.

Foto's zijn merendeel onder de maat, en zo te zien gewoon over gecopieërd van een bestaande papier foto.
Verder heel veel herhalingen van wat een pop is, en wat een man.
Wel een verslag van waar ze oorspronkelijk vandaan komen.
soms zie je een nest met jongen, en lees je iets over nestelen.

Maar geen uitgebreide kweekverslagen.
Jammer :( maar volgende keer beter. :)

populier
15-01-2013, 15:54
Ok jammer, voor 5 euro was het dus gokken.

Ik heb zelf geen Amerikaanse sijzen meer, maar de DVD was misschien een aanrader voor de beginnende kweker hier op het forum van deze vogelsoort.

En kritiek mag altijd, ik vind b.v. de site van de WAS ook al jaren flut:)

Bedankt voor je antwoord Henk.

populier
15-01-2013, 16:06
Zou er ook niet bij zetten zoals Loodje al aangaf, zie op je nieuwe kooien foto, dat er nog wel een rijtje kooien onder en boven kan:D

Hier in kweken met je koppels en de voliere straks lekker gebruiken als vlucht voor de jonge vogels.

Henk Adelerhof
15-01-2013, 16:08
Graag gedaan :)

p.s. voor de beginnende liefhebber, kan het wel een bron van info zijn, :) want als je wilt weten hoe ongeveer een Mexicaanse sijs eruit ziet en hoe een Yarrelsijs, dan heeft het wel enige waarde. :D

Maar ik zou zoiets weggeven als promotiemateriaal.

loodje
15-01-2013, 16:28
Zo slecht is de documentatie en de site van de WAS toch niet?
Ik heb er al veel info gelezen waar ik echt iets aan heb gehad, maar ja goede info krijg ik ook hier op cafe. :)

Henk Adelerhof
15-01-2013, 16:34
Het zijn meer de foto's die het peil naar beneden halen, en wat een man en pop is, wordt er bij wijze van spreken ingeramd door de herhalingen.

Maar ach er is info, ook wat betreft mutaties, dat weer wel.

En nu ik de site bekijk van de WAS, dat ziet er i.i.g. beter uit dan de plaatjes van de dvd :D

Zulke foto's bedoel ik :

http://i1246.photobucket.com/albums/gg610/HenkDc/treursijs1_zps63050d48.jpg
http://i1246.photobucket.com/albums/gg610/HenkDc/zwartesijs1_zps3f6116a6.jpg
http://i1246.photobucket.com/albums/gg610/HenkDc/zwartesijs2_zps5692e0bc.jpg

niet mooi toch? Of ligt het aan mij, of ik heb een slechte kopie.

loodje
15-01-2013, 21:33
Ziet er inderdaad niet goed uit.
De documentatie die ik heb is heel wat beter.
Misschien is het verbeterd inmiddels, maar dan praat ik niet over een dvd, want die heb ik niet.

Kapoetsen
16-01-2013, 19:55
Ik zelf kweek met kapoetsensijzen wildkleur.
Ik wil zo graag een koppel mutatie kapoetsensijzen maar ik kan er niet aankomen .
Ik weet een koppel maar die zitten in Maastricht!
Mij te ver..
Weten jullie misschien iemand?

Henk Adelerhof
16-01-2013, 20:49
Nee helaas.

Eigenlijk moet je dat vragen op vogelmarktplaats, maar ik zie dat je al op diverse sites dezelfde vraag hebt gepost.:)

Succes ermee :)

Kyara
17-01-2013, 23:19
Ik ben verleden week zaterdag in Apeldoorn geweest en ook langs geweest bij The Birdshop Eindhoven en ik heb 15 grote draadkooien gekocht maar van 50 cm diep. Ook heb ik de karren waar je de kooien op kunt plaatsen erbij genomen en heb nu 5 torens van elk 3 kooien en ga tegen een lange muur 3 karren naast elkaar plaatsen, zodat ik na de kweek 3 zeer lange vluchten heb. Ze zien er heel mooi uit Martijn en ben blij dat ik ook de poeder gelakte, de witte dus, genomen heb. Oh ja, ik ga er goudvinken proberen in te kweken. Is me vorige jaar toch tamelijk gelukt in houten kweekkooien. Ik persoonlijk vind het een zeer goed systeem ook voor het onderhoud ervan. Tevens kan men bodempapier kopen voor in de lades te leggen en dit past perfect in de schuiven en bodemroosters. Je hoeft dan bij dit gebruik niet noodzakelijk schelpenzand of iets dergelijks meer te gebruiken. Schuif eruit, rooster kuisen, papier vervangen en je hebt weer een propere bodem en de schuiven blijven properder !! Maar ik zal ze pas binnen een paar weken hebben, zal dus nog even wachten geblazen zijn. Ik hou jullie op de hoogte.

Henk Adelerhof
17-01-2013, 23:28
Draadroosters lijken mij ook wel wat, ik ben van plan om ze te maken voor mijn bestaande kooien.

Maar is het niet zo, dat de zaadschillen alle kanten op stuiven, als de vogels opvliegen?

Animal
18-01-2013, 17:34
Draadroosters lijken mij ook wel wat, ik ben van plan om ze te maken voor mijn bestaande kooien.

Maar is het niet zo, dat de zaadschillen alle kanten op stuiven, als de vogels opvliegen?

Is voor jouw misschien erg prettig ,maar voor de vogels in ieder geval niet.
Die scharrelen graag op de bodem rond ,op zoek naar wat eetbaars.
Is gewoon erg natuurlijk gedrag ,en dat moet je ze gewoon laten doen.
Ook voor jonge vogels die net uit het nest zijn ,en misschien een tijdje op de bodem van de kooi verblijven lijkt het me niet erg prettig.

Henk Adelerhof
18-01-2013, 17:44
Is voor jouw misschien erg prettig ,maar voor de vogels in ieder geval niet.
Die scharrelen graag op de bodem rond ,op zoek naar wat eetbaars.
Is gewoon erg natuurlijk gedrag ,en dat moet je ze gewoon laten doen.
Ook voor jonge vogels die net uit het nest zijn ,en misschien een tijdje op de bodem van de kooi verblijven lijkt het me niet erg prettig.

Tja, je hebt warempel nog gelijk ook. :)

En als het hok groot genoeg is, dan valt het vuil op de bodem ook wel mee.

Áls het bijgehouden wordt. :D

MartijnSchaufeli
18-01-2013, 18:54
Precies,

ik gebruik ook geen bodem roosters.
De vogels scharrelen graag op de bodem, al doen mijn Amerikaanse sijzen dit zeer zelden.

Daarnaast vind ik zo'n rooster niks, er blijft altijd maar stront aan vastkleven. Ik gebruik fijne hout snippers op de bodem en ruim om de dag, de stront weg.
En 1x in de week alles goed schoonmaken. Met zo'n rooster blijft je maar schrobben.

Tevens vallen de opvliegende zaadschillen ook erg mee, het meeste valt tussen de hout snippers.

Ik ben zeer tevreden over de kooien. En de vogels ook, getuige het vele zingen en het nu al bouwen van een nest ;)

willem
18-01-2013, 22:12
Hallo Martijn,

ik heb de zelfde kooien als jou maar dan van 70 cm breed. Omdat deze kooien met meerdere aan elkaar te koppelen zijn als 1 vlucht mag je ze echter niet alleen aan de achterkant vast hangen maar moet ook de voorkant opgevangen worden door ophanging. Dit voorkomt dat de kooien uit model gaan zakken omdat er geen zij wand in de kooi zit om deze steun te geven. Dit gebeurd niet binnen een paar weken maar na verloop van tijd vertelde de verkoper mij. Verder super kooien en ook ik ben er dik te vrede over.

Groeten Willem

loxia
19-01-2013, 19:54
Ik denk dat Loxia denkt dat je zwartkopsijzen hebt gekocht waarbij de man en de pop duidelijk verschillen ipv bij de zwartborstsijzen waar man en pop erg op elkaar lijken;)

oke weer iets geleerd ! wat hebben wij toch een fascinerende hobby

gr loxia

Henk Adelerhof
19-01-2013, 20:19
Precies,

ik gebruik ook geen bodem roosters.
De vogels scharrelen graag op de bodem, al doen mijn Amerikaanse sijzen dit zeer zelden.

Daarnaast vind ik zo'n rooster niks, er blijft altijd maar stront aan vastkleven. Ik gebruik fijne hout snippers op de bodem en ruim om de dag, de stront weg.
En 1x in de week alles goed schoonmaken. Met zo'n rooster blijft je maar schrobben.

Tevens vallen de opvliegende zaadschillen ook erg mee, het meeste valt tussen de hout snippers.

Ik ben zeer tevreden over de kooien. En de vogels ook, getuige het vele zingen en het nu al bouwen van een nest ;)

Mijn koppel Magellaansijzen scharrelen wel op de bodem, en komen zelden op de voerbakjes met klepjes die aan de tralies hangen.

Ze eten veel liever uit de op de grond staande bakjes.

Ik had btw al een paring waargenomen.
De man floot fel en zat achter de pop aan, die het groen in dook en toen die geen kant meer op kon, sloeg de man toe toen ze vermoeid op de grond zat.

Ze zijn notabene iets meer dan 6 maanden oud :huh

Maar ik ben niet van plan om er nu al een nestkastje in te gaan hangen.

loodje
20-01-2013, 11:40
Oei Henk, toch even uitkijken dat de man niet te fel wordt, ze zijn nog veel te jong.

Mijn zwartborstjes zitten ook nog bij elkaar, maar omdat ze 10 uur licht hebben, blijft de man zijn gemakje houden.

Meer dan 12 uur licht kunnen ze in broedstemming komen.

Bij mij eten ze ook uit bakjes die op de grond staan.

Mijn kapoetsensijsjes dan weer niet, die scharrelen niet graag op de grond.

Henk Adelerhof
20-01-2013, 12:02
Tja, dat is het nadeel van meerdere vogelsoorten op 1 plek.
Maar als het moet zet ik ze gewoon even apart.

Levend voer of eivoer krijgen ze nog niet.

HansV
01-05-2013, 20:56
Heb een vraag mbt de draadkooien. Heeft iemand ervaring met het kweken van prachtvinken in deze draadkooien? En zo ja, wat zijn de ervaringen?

HansV
03-05-2013, 19:00
Helemaal niet ervaring met het kweken van prachtvinken in draadkooien?

Vinkie
10-05-2013, 13:33
Helemaal niet ervaring met het kweken van prachtvinken in draadkooien?
Vorig jaar met spitsstaarten. Geen problemen gehad is allemaal goed gegaan.
Momenteel heb ik zelf info opgevraagd of er kwekers zijn van gouldamadines die gebruik maken van draadkooien. Via facebook kreeg ik een site adres en dat scheen ook goed te gaan. Na eind mei komen er draadkooien voor de kanaries die koppelbaar zijn. Als die aan de kwaliteit voldoend worden komend jaar meerdere kweekkooien vervangen.

HansV
10-05-2013, 15:13
Dank voor je reactie Vinkie! Op dit moment zijn er er al kooien bij Sukses en de Birdshop die je aan elkaar kunt koppelen. Dat zijn de kooien die een aan de zijkant een uitneembaar paneel hebben. Met een tyrib zet je die kooien makelijk aan elkaar.

Vinkie
16-05-2013, 10:29
Dank voor je reactie Vinkie! Op dit moment zijn er er al kooien bij Sukses en de Birdshop die je aan elkaar kunt koppelen. Dat zijn de kooien die een aan de zijkant een uitneembaar paneel hebben. Met een tyrib zet je die kooien makelijk aan elkaar.
Ja ik weet, ik ben momenteel zover dat alle offertes binnen zijn en eind mei kan ik dan overgaan tot een bestelling. Voorts heb ik mij nog georiënteerd op draadkooien die ook voor goulds geschikt zijn. Dat schijnt verder ook geen probleem te zijn. Als de kooien voor de kanaries bevallen en dus vooral goed zijn van kwaliteit zullen ook de kweekkooien voor de goulds met en met vervangen worden.