PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat gebeurt er bij mij?

loodje
22-12-2012, 13:55
Sinds enkele weken heb ik al mijn vogels onder gebracht in mijn broedkooien en vluchtjes, op een bovenkamer, omdat de volière aan een opknapbeurt toe is.

In elk vluchtje en broedkooi brand overdag een TL lamp.
Op de kamer zelf brand ook nog een TL lamp.
Lichturen niet meer dan 10 uur op dit moment.

Mannen en poppen zijn gescheiden in zitten in de vluchtjes.
In de broedkooien zitten koppeltjes die ik bij elkaar wilde laten.

Normaal is het ’s nacht altijd pikdonker. De ramen zijn verduisterd door zware gordijnen. Vanwege het nachtverkeer wat af en toe bij ons door de straat komt.

Nou gebeurd het met regelmaat dat de vogels in een van de vluchtjes, ’s nacht opvliegen, er is dan flink wat paniek.
Ik doe dan even de lamp op de kamer aan tot ze weer rustig zijn, Daarna weer uit.
Dit geeft niet veel licht, een beetje tot ze de stokken weer hebben gevonden.

In het linkse vluchtje zitten de popjes, 3 kapoetsensijsjes en 3 gouldamadines.
In het middelste vluchtje zitten de mannen. 3 kapoetsensijsjes en 2 gouldamadines.
In het rechtse vluchtje zitten 10 jonge gouldamadines en daar gebeurd het opvliegen het vaakst.

In de broedkooien blijft alles rustig.

Mijn vogels hebben geen luizen, er zitten geen muizen of ander ongedierte.
Waar kunnen vogels nu nog meer van schrikken?
Gebeurd dat bij andere mensen ook?
En wat doen jullie dan?
Ik hoor heel graag van jullie, alvast bedankt.

Ik ga vanaf nu wel een kleine lampje laten branden op de kamer.

Foto hoe het er uit ziet.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-8Z7U8PKB-D.jpg

aat
22-12-2012, 14:01
Het ziet er allemaal goed uit, maar ik denk dat de stokjes te dun zijn

populier
22-12-2012, 14:35
Denk dat het komt dat de vogels in het donker elkaar aanraken en daardoor opschrikken.

Ook toen ik nog kapoetsen had was het vaak tegen de schemer vechten om de beste slaap plaatsen.

Heb toen een lange zitstok gemaakt met daarop wasknijpers zodat ze allen afzonderlijk konden zitten en dat werkte goed.

Je zou het ook kunnen proberen met de bekende zitschapjes hoog aan het plafon te monteren.

Zou nu zeker in deze situatie een nachtlampje aan laten.

Maar ziet er prachtig uit hoor je vogelruimte!

Bron foto: http://www.paulsbirds.nl/?cat=3

Animal
22-12-2012, 15:24
Gewoon een zwak nachtlampje gebruiken.
Heb ik altijd al in mijn vogelkamer gedaan ,en vroeger ook in het nachthok van mijn volliere.
Als vogels schrikken om wat voor reden dan ook ,dan kunnen ze hun plaats weer terug vinden.
Ook zouw je die dikke gordijnen weg kunnen halen ,vogels kunnen er echt wel tegen als er af en toe een auto langs komt.
In de natuur is het vaak ook niet helemaal donker ,maar de vogels slapen toch prima.

Sytze F
22-12-2012, 15:59
Helemaal met Animal eens.
En prachtige vluchtjes!

natuurkweker
22-12-2012, 16:09
ik zit i een ruimte emt helemaal geen ramen
ik laat een lamp half uur van te voren aan springen lampje van 7 watt vogels wennen er snel aan vliegen eigenlijk nooit last van
zie er heel netjes uit hoor de voliertjes

andre 44
22-12-2012, 16:35
klein nacht lampje laten branden heb ik ook.
en zo op de foto super mooi

van Tuijl
22-12-2012, 19:24
wij gebruiken inderdaad ook een nachtlampje en dat in het hok van de jonge goulds het meest paniekerig wordt gedaan als er zoiets gebeurt, dat hebben wij ook. maar dat is vaak al weer snel verholpen door het nachtlampje.

wat Animal zegt klopt wel. anders zou je ervoor kunnen zorgen dat er helemaal geen licht meer in kan, zodat de bron ontnomen wordt. het is maar net wat je zelf het liefst doet

Henk Adelerhof
22-12-2012, 19:35
Volledig met het bovenstaande eens, en misschien zou een bewegingsmelder uitkomst bieden als je geen lamp wilt laten branden snachts.
Een inbreker is dan ook actief toch?

Ik weet niet of die zo scherp staan dat ze op een vogel reageren :)

Ikzelf heb een dimmer, die dimt tot een bepaald niveau als nachtlicht.

Géén paniek meer aan deze kant.
Niet meer bij de vogels en niet meer bij de baas :)

Ton Koek
23-12-2012, 00:55
Zo'n eenvoudig stekkerlampje van de Action is al voldoende, gebruikt praktisch geen stroom en schakelt zelf in bij donker.

Antoni Hopmann
23-12-2012, 13:08
Het ziet er allemaal goed uit, maar ik denk dat de stokjes te dun zijn

Wat Aat zegt zou het best eens kunnen zijn.
Zelf heb ik nog nooit nachtverlichting gebruikt hetzij binnen/buiten.
Als de stokken te dun zijn dan hebben de pootjes van de vogels
te weinig grip waardoor ze nooit echt rustig kunnen slapen.
Bij het minste geringste vliegen ze dan op.
Voor vogels ter grootte van een vink moet de doorsnee
14 a 15 mm zijn.

loodje
23-12-2012, 16:11
Hartelijk dank allemaal voor jullie antwoorden/adviesen.

We hebben vanmorgen het e.e.a. veranderd.

Inderdaad een paar al te dunne takjes hebben we vervangen door wat dikkere takken. Vooral de jonge gouldjes sliepen op deze dunne takjes.

Wat wasknijpers aangebracht.

De zware gordijnen zijn weg.

Ik laat voor alle voorzichtigheid een nachtlampje branden.
Als de TL in de vluchtjes uit zijn, gaat een half uur daarna het licht op de kamer ook uit en het nachtlampje aan.

Ik ben benieuwd of het nu is opgelost.

Nogmaals bedankt allemaal.

loodje
06-01-2013, 16:48
Hallo allemaal,

Wil jullie even laten weten dat het nu allemaal goed gaat hier.
Er is geen paniek meer geweest ’s nachts.
Voorheen was er elke week, wel een of twee keer paniek.
Nu is er rust bij mijn vogels en rust bij mij.

Omdat er in mijn familie, vrienden en kennissenkring, weinig of geen vogelvrienden zijn, ben ik, vooral als ik aan iets nieuws begin, of als ik even twijfel over hetgeen er gebeurd bij mij, heel blij met dit cafeetje.
Ik stel hier dan mijn vraag of bespreek mijn onzekerheid.
Altijd krijg ik dan wel reacties met goede adviezen waar ik iets mee kan.

Daarom wil ik even zeggen, dank je wel allemaal.

natuurkweker
06-01-2013, 18:18
niks te danken daar zijn vrienden voor he

Troetelduifje
07-01-2013, 13:46
:huh Wow!!! wat een mooie hokken heb jij!!!

Is dat gewoon op zolder waar wij onder het schuine dak onze rommel hebben staan?

Maaaaaar, wat een mooie oplossing zeg.

Heb je alleen niet heel erg last van stof op je zolder? Ik had een binnenkooitje in de schuur en alles zag wit van de stof.

Maar bij jou ziet het er ontzettend keurig uit zeg.... heel mooi.

natuurkweker
07-01-2013, 14:51
daar heb je luchtreinigers voor meisie
wel de goede he anders heb je nog stof
ik heb nouwelijks stof dus gaat goed geen stank niks

https://www.cleanair-online.nl/Luchtreiniger/design-ionisator-luchtreiniger-ca-401-met-2-weg-technologie/98/
dit zijn de goede luxhtreinigers
ik ben er zeeer tevreden over
nemen je geuren en stoffen weg heb wel beetje stof maar niet veel

Troetelduifje
07-01-2013, 15:51
Ik heb het binnenhok gewoon weggehaald; de schuur was al erg klein en zelfs met zo'n smalle kooi konden we onze kont toch niet keren.

Een zolder is toch meestal wel een ruimte van 5x 3 meter minimaal. Moet zo'n afzuigding toch best veel zuigkracht hebben.

Voor op een zolder zou ik zoiets nog wel aanschaffen als het echt helpt, maar niet voor mijn schuurtje; nog meer spullen erin, nog minder ruimte voor de fietsen. :p

GravenImage
07-01-2013, 19:55
Staan de planten daar voor de sier, of hebben ze een functie?
Ik ben er nieuwsgierig naar. Het zijn wel leuke planten. :)

Troetelduifje
07-01-2013, 20:08
planten zijn altijd gezellig, anders is het zo'n steriele boel. En veel planten zijn luchtzuiverend.

Daarbij geven planten ook zuurstof af, dus eigenlijk hoort in elke kamer een plant.... alleen dan niet vergeten water te geven zoals ik, want dan heb je er weinig lol aan.

GravenImage
07-01-2013, 20:26
Ik wou een plantje laten groeien in mijn kamer, maar zonlicht komt niet direct in mijn kamer. Dus plantje groeide niet...

Ik ben nog op zoek naar een plant die niet giftig is voor de vogels. Chrysanten schijnen dit wel te zijn.

casehulsebosch
07-01-2013, 20:35
Quote: Daarbij geven planten ook zuurstof af, dus eigenlijk hoort in elke kamer een plant....

je bedoelde natuurlijk "bos" Kirsty. Een of twee plantjes oogt natuurlijk wel maar zal in Zuurstof productie niet veel uitmaken;) Maar zonder plantjes is het inderdaad een kaale boel.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Troetelduifje
07-01-2013, 20:56
Ik wou een plantje laten groeien in mijn kamer, maar zonlicht komt niet direct in mijn kamer. Dus plantje groeide niet...

Ik ben nog op zoek naar een plant die niet giftig is voor de vogels. Chrysanten schijnen dit wel te zijn.

Chrysant is ook niet direct een plant die ik bij vogels zou willen zetten; die zijn niet heel erg sterk in de stengels en worden binnen een dag helemaal kaalgeplukt.

als je bij google 'volière beplanting' of iets soortgelijks intypt, krijg je heel veel sites met ook lijsten van giftige en niet giftige planten.

GravenImage
07-01-2013, 21:43
Mijn vader werkt net chrysanten. Hij kan elke dag een bos meenemen. En zo'n bos gaat hooguit zeven dagen mee, dus van mij mogen ze het leegvreten. :D

Ik kan op mijn balkon een paar zaadjes uit hun voer laten groeien. Mag dit gegeven worden?
Ook leuk om iets te zien groeien.

Met Google kreeg ik twee verschillende lijsten. Eentje waarin chrysanten giftig zijn en bij de andere niet...

Troetelduifje
07-01-2013, 22:03
Quote: Daarbij geven planten ook zuurstof af, dus eigenlijk hoort in elke kamer een plant....

je bedoelde natuurlijk "bos" Kirsty. Een of twee plantjes oogt natuurlijk wel maar zal in Zuurstof productie niet veel uitmaken;) Maar zonder plantjes is het inderdaad een kaale boel.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Sorry Kees, ik had jouw bericht gemist.
planten geven ook zuurstof af, maar niet zoveel als bomen natuurlijk.
Alleen nemen ze 's nachts weer zuurstof op, daarom zou je ze uit de slaapkamer moeten verwijderen. Was mij een kwart eeuw geleden op school geleerd.

Mijn vader werkt net chrysanten. Hij kan elke dag een bos meenemen. En zo'n bos gaat hooguit zeven dagen mee, dus van mij mogen ze het leegvreten. :D

Ik kan op mijn balkon een paar zaadjes uit hun voer laten groeien. Mag dit gegeven worden?
Ook leuk om iets te zien groeien.

Met Google kreeg ik twee verschillende lijsten. Eentje waarin chrysanten giftig zijn en bij de andere niet...

Doe mij zo'n vader. :D Ik hou wel van chrystanten hoor. Van alle bloemen trouwens, alleen niet van rode rozen.

zaad dat ontkiemd schijn je niet zomaar te mogen geven. Dat zou je eerst heel vaak moeten wassen en dan pas laten ontkiemen. Iets met bacteriën, waar het zaad in niet ontkiemde staat geen last van heeft, maar in wel ontkiemde staat wel. Dat kunnen anderen je vast veel beter uitleggen.

Lijsten die elkaar tegenspreken zijn helaas veel voorkomend. Hou je dan maar aan die planten waar ze het allemaal over eens zijn. Maar lastig is dat wel inderdaad.

loodje
08-01-2013, 14:39
Mijn vluchtjes staan niet op zolder Kirsty maar op een bovenkamer, wel direkt onder het dak.

Er is een raam die elke dag open staat en er staat ook een luchtreiniger.
Ik stof (met een vochtige doek) er 1x per week en stofzuiger er 2x per week.

Plantjes staan er voor de sfeer maar ook voor de zuurstof. Ik heb op deze vogelkamer 15 planten staan groot en klein.

Troetelduifje
08-01-2013, 14:43
Oh ja, dat heb je bij sommige huizen, dat het dak op de 1e verdieping doorloopt. Kan ook. De oplossing is in elk geval mooi, want wat doe je anders met die schuine stukken?

En ik lees al; jij poetst meer dan ik. :D ;)