PDA

Bekijk Volledige Versie : Verschil tussen witte en gestreepte zonnepitten

sepke
01-12-2012, 15:18
Dag,

Ik heb valkparkieten die vooral in de winter extra zonnepitten krijgen de gestreepte pitten. Nu zijn er ook witte zonnepitten te koop wat is het verschil behalve de kleur? En kan ik de witte ook aan de valkparkieten voeren?

Ik heb de zoekfunctie al geprobeerd maar weinig resultaat gevonden.

loodje
02-12-2012, 13:03
Zoals ik ooit heb gelezen zijn de volledig zwarte pitten het meest geschikt als vogelvoer, daar zitten de meeste oliŽn in. Daar wordt ook zonnebloemolie van gemaakt.
De witte, dat weet ik niet.

De gestreepte pitten, daar zit minder olie in en zijn geschikt voor consumptie, bv. voor in brood.

populier
02-12-2012, 13:14
De gestreepte pitten de Pipas zijn ook lekker om zelf te eten:)

http://www.annekeszoetwaren.nl/index.php?item=pipas_-zonnebloempitten--per-zakje&action=article&aid=891&lang=NL

wessellouw
02-12-2012, 15:28
Hallo Loodje:

Als er in zware zonnepitten de meeste oliŽn zitten zijn dat de juist minst geschikte. Vet is gestolde olie.

In theorie is het enige verschil tussen witte, zwarte en gestreepte zonnepitten de verpakking (de pel).

Er is echter met het oog op een hogere productie wel geselecteerd op de teelt van zonnepitten met een zo hoog mogelijk gehalte aan olie.

Ook vermakelijk: tien, twintig jaar waren witte zonnepitten veel duurder dan gestreepte. Vandaag de dag zijn de gestreepte duurder.

Wessel van der Veen.

Henk Adelerhof
02-12-2012, 16:01
Ik denk dat hij '' Zwarte '' bedoeld. :)

Ton Koek
02-12-2012, 17:03
Als de ene kleur zonnepit inderdaad vetter of betergezegd olierijker is dan de ander, hoeft dat toch niet direct een nadeel te zijn? Er zijn veel soorten vetten, ook hele goede en zelfs onmisbare.

Ik merk dat mijn vogels nu beduidend meer vette zaden eten, ze kunnen altijd al kiezen maar nu nemen ze zelf meer.

casehulsebosch
02-12-2012, 19:52
Als er een slotje op zit gaan we gewoon ergens anders door!

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

sepke
02-12-2012, 22:18
Als er een slotje op zit gaan we gewoon ergens anders door!

Dit begrijp ik even niet.

casehulsebosch
02-12-2012, 22:25
Hoeft ook niet Sepke.

Ik was gewoon vroeg wakker vandaag en lees normaal "alles"