Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Levend voer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Levend voer

    Naar aanleiding van een onderwerp dat elders op dit forum gaande is betreffende dierlijke eiwitten voor de vogels, dit nieuwe onderwerp maar aangemaakt.

    Wat mij vanuit deze hoek opvalt is dat er op het forum vooral wordt gesproken over ingevroren buffelo's, meelwormen, pinkies etc terwijl er hier aan deze kant van de aardbol volop levend voer aan de vogels wordt aangeboden.

    Ik ken toch wel een aantal vrije grote kwekers die vooral (levende) pinkies in grote hoeveelheden aanbieden en zeker niet mondjesmaat. En de kweek resultaten liegen er niet om.

    Reden?

    Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

  • #2
    Beste Kees, het antwoord wat betreft Pinkies kan ik je denk ik wel geven.

    Ook maar ergens gelezen, maar aldoende leert men.

    Pinky's zijn de maden van de groene vleesvlieg.

    Aan deze kant van de aardbol, zijn de maden voorzien van een gemene kaken en als wij ze levend aan de vogels zouden geven, dan zouden die zich in de kroppen c.q. magen een weg naar buiten vreten.

    Met alle gevolgen vandien.

    Ik had het hier gelezen:
    Met vriendelijke groet:
    Henk.

    Opmerking


    • #3
      ja levend voer is er genoeg te krijgen. maar levende pinkies die je bij de sportvis winkel kan krijgen zou ik mijn vogels niet geven. wel wat meelwormen en buffalo`s. de pinkies kan je hier heel goed diepgevroren krijgen en de vogels eten dat ook goed.
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

      Opmerking


      • #4
        Ik zag een vlieg vliegen en er zat een bij bij

        Apart van aasvliegen, voor de sportsvissers onder ons, zijn er toch wel vliegen soorten geschikt voor pinkies? En zijn er nog mensen in NL die zelf pinkies kweken of is het allemaal makkelijker om ze te kopen?
        Hier gebruiken we de bushfly. De daaruit gekweekte pinkies kan je volop en in overvloed voeren.



        Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

        Opmerking


        • #5
          Zeer zeker een interessante site Kees.

          Maar aangezien ik geen verstand van vliegen heb, waag ik het er toch niet op, om levende maden van welke vlieg dan ook aan mijn vogels te geven.

          Maar ik blijf dit interessante topic volgen
          Met vriendelijke groet:
          Henk.

          Opmerking


          • #6
            Er wordt hoofdzakelijk diepvries gevoerd omdat dit veel gemakkelijker te krijgen is en je kunt er gemakkelijk een voorraadje van inslaan. En is natuurlijk veel langer houdbaar . Je loopt niet het risico dat alles in vliegen of torren verandert.

            Opmerking


            • #7
              De ingevroren versie van Topinsect is echt ideaal, het plakt niet allemaal aan elkaar en het is nog goedkoper dan de levende versie in de hengelsportzaak.

              Ik deed voorheen wel eens de levende versie kopen en dan per portie invriezen, maar nu ik ze van Topinsect heb wil ik niet weer anders. Je haalt zo het doosje uit de vriezer en strooien maar en zet het er zo weer in terug binnen een minuut klaar. Geen geklieder meer. Ook geen zaagsel er meer uitzeven...was ook rotwerk.

              En de levende versies zijn natuurlijk beperkt houdbaar en de vogels laten hier en daar wat liggen met als gevolg dat er na een tijdje veel vliegen in je verblijf zitten en dan heb je de stank er nog bij ook.

              Opmerking


              • #8
                Ik pas altijd op met het geven van levende insecten. Dat moet ik wel omdat mijn vogels allemaal binnen in huis zitten.

                Twee jaar gelden hadden mijn goudbuikjes jonge. Gaf ze daarom fruitvliegjes. Elke dag maakte ik het bakje open zodat er een aantal naar buiten konden vliegen.
                Ze werden gretig door de goudbuikjes gevangen en gevoerd.

                Ik dacht er verder niet bij na, of er eventueel vliegjes over zouden blijven.
                Deze zomer kwam ik daar wel achter.
                Op een warme dag, zat plotseling mijn hele huiskamer vol met fruitvliegjes.
                Honderden.

                Dus pinky's daar waag ik mij maar niet aan.
                Wel geef ik levende buffelo wormpjes, die kunnen geen kant op en worden ook gevoerd.

                Mijn gouldjes en kapoetsensijsjes pakken geen insecten.
                Wel heel veel ei voer.
                groetjes
                Heidi

                Neem eens een kijkje op mijn site.
                http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door loodje
                  Ik pas altijd op met het geven van levende insecten. Dat moet ik wel omdat mijn vogels allemaal binnen in huis zitten.

                  Twee jaar gelden hadden mijn goudbuikjes jonge. Gaf ze daarom fruitvliegjes. Elke dag maakte ik het bakje open zodat er een aantal naar buiten konden vliegen.
                  Ze werden gretig door de goudbuikjes gevangen en gevoerd.

                  Ik dacht er verder niet bij na, of er eventueel vliegjes over zouden blijven.
                  Deze zomer kwam ik daar wel achter.
                  Op een warme dag, zat plotseling mijn hele huiskamer vol met fruitvliegjes.
                  Honderden.

                  Dus pinky's daar waag ik mij maar niet aan.
                  Wel geef ik levende buffelo wormpjes, die kunnen geen kant op en worden ook gevoerd.

                  Mijn gouldjes en kapoetsensijsjes pakken geen insecten.
                  Wel heel veel ei voer.
                  dan had je de voliere wel open kunnen zetten voor de goudbuiken, om ze te vangen.
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                    ja levend voer is er genoeg te krijgen. maar levende pinkies die je bij de sportvis winkel kan krijgen zou ik mijn vogels niet geven. wel wat meelwormen en buffalo`s. de pinkies kan je hier heel goed diepgevroren krijgen en de vogels eten dat ook goed.
                    dat klopt niet helemaal als je pinkies bij de sportvis winkel koopt zijn deze al van het voer af net als de gewone maden.
                    zodra deze larven van het vlees (voedsel) zijn gehaald worden ze nog minstens 24 uur apart gehouden op de kwekerij voor dat ze in de verkoop gaan.
                    en als deze larven 12 uur van het vlees zijn dan gaat de bek dicht dan willen ze maar een ding en dat is verpoppen.
                    dus dat een pinkie of maar de krop of maag door boort dat lijkt mij heel onwaarschijnlijk.
                    waar heb ik deze info weg simpel mijn ouders hadden vroeger een maden kwekerij en ook sportvis winkels.
                    nog even ter aan vulling als de maden geen zwarte stip meer hebben (dat is hun maag) dan zijn ze ouder dan 3 dagen

                    Opmerking


                    • #11
                      Een van de grootste verschillen in de hobby tussen "Down under" en Europa is het feit dat er weinig in kooien wordt gekweekt en veel in grote, vaak beplante en open volieres.
                      Ook weet ik, en lees ik hier, dat de pinkies worden gekweekt in vlees.Bij ons worden de pinkies gekweekt in een "flybox" met bran en melk poeder.

                      hierbij een link. In het Engels maar dat krijg je natuurlijk als je deze kant uit woont



                      Ik merk ook dat als de Gould amadines in een gemengde voliere zitten met kanaries en andere tropen , ze ook het levend voer opnemen.

                      Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

                      Opmerking


                      • #12
                        Zo leer je nog eens wat Andre.
                        Zag het er zo uit?
                        Met vriendelijke groet:
                        Henk.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Henk Adelerhof
                          Zo leer je nog eens wat Andre.
                          Zag het er zo uit?
                          http://www.madenkwekerij.nl/pg-24428...a/01_home.html

                          Opmerking


                          • #14
                            Hier nog even een stukje van de bekende Clifton aviaries site over de kweek van pinkies http://www.finchsociety.org/cfa/livefood/flies.htm

                            Klopt het kees dat er haast geen buffelowormen te vinden zijn in Australie/ New zealand?

                            Bron: http://www.cliftonfinchaviaries.org/articles.html
                            Groeten Michael

                            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                            Opmerking


                            • #15
                              Buffelo's

                              Ik denk dat het "probleem" is dat ze er hier gewoon niet van weten.
                              Ik kweekte zelf met gemak buffelo's maar ken eigenlijk weinig of geen andere hobbyisten die ze voeren.

                              In Australie is termieten het nummer een levend voer voor de serieuze kweker.( in Afrika trouwens ook) Daarnaast levende pinkies in onbeperkte mate.

                              Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland

                              Opmerking

                              Working...
                              X