PDA

Bekijk Volledige Versie : Appelazijn in drinkwater

sepke
27-11-2012, 19:14
Wat is de zin of onzin van appelazijn in het drinkwater van vogels?

Ik kom met deze vraag omdat ik ergens heb gelezen dat sommige vogelhouders beweren dat hiermee vogels minder worden besmet met schimmels.

Animal
27-11-2012, 19:56
Je kunt ook regelmatig gezasept in het drink/badwater doen.
Heeft volgens mij het zelfde effect en is overal (preventief) goed voor.
Is ook speciaal voor vogels bedoeld en is er al meer dan 40 jaar.

populier
27-11-2012, 19:59
Even de zoekmachine gebruiken en je vind 100 antwoorden en meningen over het gebruik van appelazijn:)

jfk1
29-11-2012, 11:09
Je kunt ook regelmatig gezasept in het drink/badwater doen.
Heeft volgens mij het zelfde effect en is overal (preventief) goed voor.
Is ook speciaal voor vogels bedoeld en is er al meer dan 40 jaar.

gelijk heb je
toen ik als 13 jarig jongetje vogels had was dit al in gebruik het rook altijd na jodium ..

Thijs Kremers
18-02-2014, 22:18
Waarom je vogels op zuur zetten? Zorg dagelijks voor vers drinkwater, en verwijder badwater direct na het badderen.
Zorg dat de bodem droog blijft van je kooi, hierdoor voorkom je ook schimmelvorming.
Dus tijdig verschonen.
Als je dit allemaal consequent doet zul je geen last hebben van schimmels!
Kuur je wel een dag met zuur, dan drinken ze die dag gewoon niet, vogels vinden het niet lekker ruiken dat aangezuurde water, je zult het dan meerdere dagen moeten doen.

gijsie
18-02-2014, 22:24
heb het ook ooit geprobeerd maar de vogels dronken het echt niet. dacht dat als ze te erge dorst kregen dat ze het wel dronken maar toen er 1 vogels aan was overleden vond ik het wel weer genoeg.

HansV
18-02-2014, 23:19
Grappig dat je reageert op een bericht van ruim een jaar geleden :D

Kuur je wel een dag met zuur, dan drinken ze die dag gewoon niet, vogels vinden het niet lekker ruiken dat aangezuurde water, je zult het dan meerdere dagen moeten doen.

Deze ervaring deel ik niet met je. Het is belangrijk dat je het water aanlengt totdat het de juiste PH-waarde bereikt. Vervolgens geef ik het aan mijn vogels. Ik doe dit uiteraard ook in het badwater. Ze nemen het gewoon op. Een dag zonder water zouden je vogels in mijn ogen niet overleven, dus ze drinken er wel degelijk van.

Hubert62
19-02-2014, 11:14
Hier is in 2009 al een topic over geopend en men is er nog steeds niet uit?.:help

Ik, als duiven houder ,doe dit uit voorzorg om schimmelvorming in de krop te voorkomen.
Zolang ik duiven heb (12 jaar), nog nooit ŤŤn duif verloren door ziekte !!!!.:D

Omdat ik open drinkbakken heb en hier ontlasting in kŗn vallen, zuur ik het aan ,puur uit voorzorg ,want voorkomen is beter dan genezen !

En dat de vogels hier niet van willen drinken is lariekoek ,zelfs mijn grijze roodstaart van 17 jaar drink het dagelijks en ...... nooit ziek !.:confused:

Tja ,ieder zijn overtuiging ,ik heb er in ieder geval baat bij.-0-

Sytze F
19-02-2014, 11:42
Totdat je vogels worden overgenomen door een andere liefhebber die geen aanzurende middelen gebruikt? De vogels zijn door het zure kropklimaat minder in aanraking gekomen met bacteriŽn en hebben daardoor ook geen natuurlijke weerstand opgebouwd. Bij de volgende liefhebber die geen aanzurende middelen gebruikt zullen de meeste exemplaren binnen niet al te lange tijd het loodje leggen. En die liefhebbers komen dan dus niet weer bij jou voor nieuwe vogels.

Hubert62
19-02-2014, 12:20
Sytze,

Daarom ga ik ook nooit naar vogelbeurzen !

Aan huis krijgen zij van mij instructies ,weet wat je koopt!.

Oja, oude liefhebbers komen steeds weer terug of vragen of ik nog wat in de aanbieding heb.

florino
28-02-2014, 00:35
Zo is het Hubert. Altijd aanzuren dat water behalve als je met een middel aan de gang moet wat door het water moet. Liefhebbers die die-hards van hun vogels willen maken en niet nauwgezet de boel schoon houden moeten dat zelf weten. Die moeten hun vogels maar blind kopen op een vogelbeurs in plaats van bij een kweker thuis. Ik ben naar de Zwolse beurs geweest omdat ik mijn laatste kanaries kwijt moest aan mijn handelaar (jammer, ze waren topfit en komen dan bij zieke dieren) en ik ben zeer veel kooien voorbij gelopen, wat een angst, ellende en zieke bende... Maar een lichtpuntje: Totdat ik gezonde vogels zag, met de verkoper ging babbelen en al gauw merkte dat ik met een oude en heel goede kweker van doen had. Alles wat hij aanbood had hij zelf gekweekt. Van de week bij een kweker aan huis nog wat vogels opgehaald en het bleek een oom van die man te zijn! Klein wereldje.

Ton
28-02-2014, 19:55
waarom ga je dan zelf niet op die beurs staan, als je ziet dat er zoveel ellende bij die handelaren zit.

dan zou ik ze voor een zacht prijsje zelf verkopen.

florino
28-02-2014, 20:21
waarom ga je dan zelf niet op die beurs staan, als je ziet dat er zoveel ellende bij die handelaren zit.

dan zou ik ze voor een zacht prijsje zelf verkopen.

Ach Ton, ik blijf dan met mijn vogels zitten vrees ik.
Omdat er weinig vraag is naar de kanarie kleurslagen (agaten en gelen) en ik me geen illusie maak dat men voor mijn kanaries naar Zwolle is gekomen. Nu was ik er snel vanaf en gingen ze naar een mij aanbevolen handelaar. Daarna kon ik op mijn gemak op zoek naar hele goede dieren waar ik denk ik ook een goede prijs voor heb gegeven en het was de man gegund. Er was overigens wel iemand met gelen en witten maar storm liep het er niet. Ik denk dat de tropen beter verkopen...

Hubert62
02-03-2014, 00:02
Ton, Dat is nou net het punt, het niet staan op een beurs.

Bijna elke vogelliefhebber weet dat hier veel handelaren staan met een vlotte babbel en op zich "mooi" spul ,als ik er ga staan kom ik zeker niet geloofwaardig over tussen al die handelaren ,want deze willen alleen maar verkopen !!!!,ik een andere liefhebber zoeken voor deze soort?.
Als ik ze voor een zacht prijsje verkoop (zoals jij dat noemt),komen ze alsnog in de handel terecht en dat is nou net wat ik niet wil !.
Dus ,kom ik ze niet direct kwijt ,blijven ze mooi zitten bij mij ,zoals een vogelliefhebber het hoort te doen:eek: .
Het forum staat vol met ziektes onder de vogels ,hoe denk je dat deze ontstaan of zich ontkiemen ???.
Gelukkig niet door mijn vogels !.

GravenImage
03-03-2014, 01:52
Hoeveel mL appelazijn gebruiken jullie in hoeveel mL drinkwater?

HansV
03-03-2014, 10:36
Je moet van het kraanwater de ph-waarde verlagen naar 6 to 6,5 Ph. Door een PH test (verkrijgbaar bij een dierenspeciaalzaak met een grote, uitgebreide vissenafdeling) bereken je de PH waarde van je kraanwater. Die zal ongeveer rond de 8.0 - 8,5 zijn verwacht ik. Vervolgens voeg je de hoeveelheid appelazijn aan het water toe totdat je de waarde 6 - 6,5 bereikt meet.

Bovenstaand is de officiŽle berekening. De hoeveelheid die op de verpakking staat is een eetlepel per 1 liter water.

florino
03-03-2014, 22:34
Ik houd me aan de grootmeester John vd Jagt: http://www.cultuurvogelweb.nl/voeding.html

citaat:
Schoon kraanwater aangezuurd met een geschikt zuur tot een pH-waarde van 4.1 is het beste. Dit wordt o.a. bereikt door 10 ml appelazijn per liter drinkwater toe te voegen. De reden waarvoor het water wordt aangezuurd, is dat water snel besmet raakt door voerresten en mest. Deze verontreinigingen zijn weer de voedingsbron voor bacteriŽn, die zich bij warm weer zeer snel in het water kunnen vermeerderen. De delingstijd van sommige bacteriŽn is slechts twintig minuten. Dat betekent dat wanneer we ís morgens om acht uur beginnen met ťťn bacterie dit er ís middags om vier uur al meer dan een miljoen zijn. Water kan ook een ziekte van de ene vogel op een andere overbrengen. BacteriŽn kunnen zich echter niet ontwikkelen in zuur milieu. Hierdoor is voor de vogel altijd water van een goede microbiologische kwaliteit beschikbaar.

kingfisher
03-03-2014, 23:21
John van der Jagt weet wel waar hij over praat maar om zomaar deze dosering te gebruiken kan volgens mij niet.
Dit hangt af van de ph waarde van het kraanwater en die is niet overal gelijk door heel nederland dus je zult toch moeten beginnen bij de waarde van jouw kraanwater lijkt me en daarop door borduren.

HansV
04-03-2014, 09:29
Ken John van der Jagt niet, maar ben wel benieuwd hoe hij tot een PH-waarde komt van 4.1. Is hij een dierenarts? Dit is echt heel erg zuur.

Drum
04-03-2014, 19:18
Lees de volgende link maar eens Hans.
Hedwig v.d. Horst verzorgde oktober j.l. een lezing bij ons op de club en had het o.a. over aanzuren van het water.
Men moet wel eerst de PH-waarde van het water weten of testen met een PH-meter alvorens de juiste dosering toe te kunnen passen.
Zij had het ook over aanzuren met o.a. citroenzuur tot een waarde van 4.1.

www.kvvv.nl/index.php/artikelen/voeding/98-aanzuren-van-drinkwater

Ton
04-03-2014, 19:53
ik heb het ook allemaal gedaan. op aanraden van dierenarts Oranje. ik gaf mijn cultuurvogels combi mix. ik liet het water toen controleren bij een aquarium zaak,
tot ik een ph van 4,1 had.

maar ik heb er nooit voordelen van ontdekt. tegelijk met het eindigen van de cultuurvogels, ben ik ook gestopt met het aanzuren.

er zullen best voors en tegens zijn, maar het is heel moeilijk om te zeggen waar het aan ligt. bij mij krijgen ze nu elke dag vers water, met daardoor een schepje Topet Entero 202. dat is een pro biotica. versterkt de weerstand en voorkomt de kans op infecties.

of het daardoor komt is weer moeilijk te zeggen, maar ik heb heel weinig uitval, en bijna al mijn jongen krijg ik groot.

wie het weet, mag het zeggen.

HansV
04-03-2014, 22:49
Lees de volgende link maar eens Hans.
Hedwig v.d. Horst verzorgde oktober j.l. een lezing bij ons op de club en had het o.a. over aanzuren van het water.
Men moet wel eerst de PH-waarde van het water weten of testen met een PH-meter alvorens de juiste dosering toe te kunnen passen.
Zij had het ook over aanzuren met o.a. citroenzuur tot een waarde van 4.1.

www.kvvv.nl/index.php/artikelen/voeding/98-aanzuren-van-drinkwater

Interessante link met een duidelijke uitleg.

kingfisher
05-03-2014, 07:36
Ook de link gelezen en moet dus mijn eerdere bericht ook bijstellen,was van mening dat de zuurgraad in nederland nogal verschilde,niet dus blijkt uit dit artikel.

Drum
05-03-2014, 17:54
Wanneer men de vogels aangezuurd water wil verstrekken, is het verstandig dit stapsgewijs te doen, want de vogels zullen ervan anders niet willen drinken.
Stel dat het leidingwater in de plaats waar men woont een waarde van 6.5 PH heeft, dan kan men per week de PH met 0,5 omlaag brengen.
Dus het proces om de zuurgraad naar 4.1 PH te brengen duurt dan 5 weken en kunnen de vogels er geleidelijk aan wennen.
Ik heb zelf een betaalbare digitale PH-meter gekocht (ca. 25 euro), het is wel een bedrag ineens, maar 100 teststripjes kosten ook algauw ca. 20 euro en op den duur haalt men de kosten er wel uit.
Wel om de zoveel tijd de PH-meter callibreren (doen ze voor mij gratis bij de aquariumzaak), zodat men nauwkeurig de zuurgraad kan blijven bepalen.
Omdat ik bovendien een aquarium heb, werkt dit voor mij prima.
Wil hier iemand gegevens over de digitale PH-meter willen hebben, dan hoor ik dat wel (ik heb er geen aandelen in hoor, gewoon een vriendelijk bedoeld gebaar).;)

mvr. gr. Drum

HansV
05-03-2014, 17:58
Iemand een idee waar ik citroenzuur online kan kopen? Bij sukses moet ik ervoor naar een winkel. Dichtstbijzijnde is 30 minuten rijden. Een beetje overdreven.

Drum
05-03-2014, 18:08
Hans, je kan het bijvoorbeeld hier bestellen.

www.naturalspices.eu/citroenzuur-e330.html?gclid=CLv3v73j-7wCFenjwgoddCYAWA

HansV
05-03-2014, 18:14
Hans, je kan het bijvoorbeeld hier bestellen.

www.naturalspices.eu/citroenzuur-e330.html?gclid=CLv3v73j-7wCFenjwgoddCYAWA

Dank je!

Verschrikkelijk spul als je een commentaar daaronder leest: "Het zwembad is mooi schoon geworden".

Maar ach als je bedenkt dat wij ook met zoutzuur in ons lijf rondlopen...

HansV
05-03-2014, 18:26
Drum gebruik jij deze PH meter soms?

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-toebehoren/vissen-aquaria-en-toebehoren/a1001238502-digitale-ph-meter-0-tot-14-ph-atc-24-98.html?c=c31218e179beb5dcf8f82c79cca58d38&previousPage=lr&casData=EjuiBbJSjW9OApINO8Etyxp-CgYQs5YgrQnn8dFgw4vMVz0wJkTRysqwQEkd5ec-XkPhBDisvzbT6mgBQ5qJFC-atdAi9mhp4Ow9UGwBmr0Q3rHm13sB-eSuIo0qelt0V_YCTPdetrG1WYC_7hj-v5ov0Se8znfDMJqsZztM7QnIPRo7xG8Udc9EAbXQxIXR-fFjVtgwHEo

Drum
05-03-2014, 19:29
Inderdaad Hans, dat is de bedoelde PH-meter.

Drum
05-03-2014, 19:32
Dank je!

Verschrikkelijk spul als je een commentaar daaronder leest: "Het zwembad is mooi schoon geworden".

Maar ach als je bedenkt dat wij ook met zoutzuur in ons lijf rondlopen...

Maar dit commentaar stond er ook Hans: ''kwaliteit is perfect, zelf pas ik het toe als toe-voeging van ca. 2 gram aan mijn dagelijkse
1-1/2 liter drinkwater voor mijn gezondheid'';)

Ton
26-03-2014, 21:32
ik heb het ook allemaal gedaan. op aanraden van dierenarts Oranje. ik gaf mijn cultuurvogels combi mix. ik liet het water toen controleren bij een aquarium zaak,
tot ik een ph van 4,1 had.

maar ik heb er nooit voordelen van ontdekt. tegelijk met het eindigen van de cultuurvogels, ben ik ook gestopt met het aanzuren.

er zullen best voors en tegens zijn, maar het is heel moeilijk om te zeggen waar het aan ligt. bij mij krijgen ze nu elke dag vers water, met daardoor een schepje Topet Entero 202. dat is een pro biotica. versterkt de weerstand en voorkomt de kans op infecties.

of het daardoor komt is weer moeilijk te zeggen, maar ik heb heel weinig uitval, en bijna al mijn jongen krijg ik groot.

wie het weet, mag het zeggen.

kreeg vandaag het clubblad van de Sec en daar stond een artikel in over het gebruik van pro bioticum. heb het aandachtig gelezen, en heb aan de hand daarvan, mijn potje pro biotica in de kliko gedeponeerd.

het kwam er in het kort op neer dat het geen enkel nut heeft bij vogels.

voor degene die het artikel ook zouden willen lezen, kan ik het in scannen, en mailen.

sepke
26-03-2014, 22:19
Dat Ton,

Ik heb wel belangstelling voor het artikel, en zou het graag ontvangen.

girlits
26-03-2014, 22:53
In de kliko :eek: zou zeggen de chemobox;)

mvg eddie

Antoni Hopmann
26-03-2014, 23:06
In sommige vogelparken wordt aangezuurd met
1 gram citroenzuur op 1 liter drinkwater.

Louka
30-03-2014, 09:15
Men heeft natuurlijk voor en tegenstanders van aanzuren ,maar tot een PH waarde van 4,1 ?
Hebben de voorstanders dat dan al zelf eens geprobeerd de ganse dag van dit water te drinken met deze PH van 4,1 ? :eek:
Neenee niets voor mijn vogels :)

GRT Jean V

kluisnummer67
18-06-2014, 14:36
kreeg vandaag het clubblad van de Sec en daar stond een artikel in over het gebruik van pro bioticum. heb het aandachtig gelezen, en heb aan de hand daarvan, mijn potje pro biotica in de kliko gedeponeerd.

het kwam er in het kort op neer dat het geen enkel nut heeft bij vogels.

voor degene die het artikel ook zouden willen lezen, kan ik het in scannen, en mailen.

ik zou het artikel ook wel willen hebben.:)

blauwkobaltkanarie
28-10-2014, 19:24
kan je mij het artikel ook eens mailen aub

Ton
29-10-2014, 20:00
geef mij dan je emailadres, ik kan geen bijlagen versturen via mail van het vogelcafe.

of zie ik iets over het hoofd ?

loxia
15-11-2014, 00:18
Al jaren gaf ik mijn vogels natuurlijke appelciderazijn.nu heb ik onlangs ergens gelezen dat het niet goed is en waarschijnlijk juist contra productief zou zijn:confused:Ik ben nu van plan om combi-mix te geven. Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied

Ton
17-11-2014, 19:37
als je aan combimix wil beginnen moet je wel weten wat de ph waarden zijn.

het beste kan je je water laten testen, vaak kan dat bij een aquarium winkel.

als je teveel aanzuurt, drinken je vogels het niet meer.

zelf gaf ik het ook een tijdje aan mijn europese, maar tegenwoordig geef ik geen toevoegingen meer in het water.

gewoon water uit de kraan, daar kan niets tegen op.