PDA

Bekijk Volledige Versie : Wet diergeneeskunde antibiotica Nederland

Van den Broeck Alfons
19-11-2012, 04:45
Vanaf 1 januari 2013, wordt er een nieuwe regelgeving van kracht, in verband met de aflevering van diergeneeskundige geneesmiddelen, waaronder antibiotica. Enkel nog verkrijgbaar op voorschrift of bij recept van een dierenarts.

Dit is het officiële standpunt. Officieus : ???

Alles wat nu nog vrij te koop is : betrokken firma's zullen hun bestaande voorraad nog wel mogen uitverkopen, maar daarna is het dan waarschijnlijk ook gedaan.

Ongenuanceerd en ongewenst stuk tekst verwijderd.

RobK, Moderator VogelCafé.

rupicola
19-11-2012, 11:56
de officiële bevestiging van invoer per 1 januari 2013 heb ik nog niet onder ogen gehad (ook nog niet naar gezocht overigens) maar dat dit voornemen op tafel lag is mij wel bekend.

Een en ander heeft als doel het 'te pas en te onpas' gebruik van antibiotica uit te bannen.
Niet alleen bij vogels overigens, maar bij alle gezelschapsdieren, productiedieren en uiteindelijk ook bij de mens!
Als gevolg van onjuiste toepassing van antibiotica ontstaan in zeer verontrustende mate resistentie en zelfs totaal resistentie bij bacteriën
en dat is uiteraard een zeer risicovolle ontwikkeling.

Voor wat betreft vogels of vogelbestanden die niet zonder antibiotica zouden kunnen gedijen ontstaat de discussie in hoeverre die eigenlijk nog wel bestaansrecht zouden hebben.

andre 44
19-11-2012, 12:42
als het gebruik van antibiotica aan banden wordt gelegd dan gaan er veel vogelbestanden weg denk ik zo voor al de wildzang.
voordeel is dan dat we vogels krijgen die op den duur sterker zijn.
iets wat mij een goede zaak lijkt

Animal
19-11-2012, 13:41
dan gaan er veel vogelbestanden weg denk ik zo voor al de wildzang.
t

Dat is dan toch heel vreemd ,dan doen de wildzangkwekers toch iets goed fout :confused: ,want al deze vogels doen het in de natuur prima in het nederlandse klimaat ,zonder die antibiotica.

ele
19-11-2012, 14:12
http://www.cbg-meb.nl/CBG/nl/diergeneesmiddelen/actueel/default.htm

Aan verboden in het algemeen zitten volgens mij altijd meerdere kanten (positieve en negatieve).

- Dierenartsen krijgen zo weer een betere zekerheid van inkomsten.
- Het misbruik in de voedingsmiddelen- en supplementenindustrie wordt misschien grotendeels uitgebannen.
- Resistentie kan zich niet uitbreiden.
- Alternatieven ?

(in het algemeen denk ik dat de uitval in de natuur groter is dan in onze avicultuur, dit met alle mogelijkheden en onmogelijkheden die daarbij horen, denk bijv. aan het meest aangepaste individu enz.)

mvg. Eelke

Troetelduifje
19-11-2012, 14:30
ik wist niet eens dat je op andere manieren behalve via de dierenarts anti-biotica kon krijgen?

Dus voor mij verandert er niets. :D

Van den Broeck Alfons
19-11-2012, 18:09
Alternatieven ?

Planten, kruiden, homeopathie...

als het gebruik van antibiotica aan banden wordt gelegd dan gaan er veel vogelbestanden weg denk ik zo voor al de wildzang.
voordeel is dan dat we vogels krijgen die op den duur sterker zijn.
iets wat mij een goede zaak lijkt

Andre, in uw reactie zit veel waarheid in.

Het misbruik in de voedingsmiddelen- en supplementenindustrie wordt misschien grotendeels uitgebannen.

Dit is de eigenlijke reden, want dit heeft een direct gevolg op de resistentie, dewelke toch wel zorgbarend is.

ele
19-11-2012, 18:43
Als alternatieven zullen daar zeker mogelijkheden en kansen liggen, maar een verbod op het 1 en een flinke beperking op een mogelijk alternatief wordt het mensdom niet veel beter van vermoed ik. (o.a. verplicht "bewijs" van werkzaam zijn enz.)

Er zijn genoeg mensen die denken dat ze hun vogels natuurlijke middelen aanbieden terwijl daar in werkelijkheid toch 1 of ander fabrieksmatig gefabriceerd medicijn in zit (dit gaat ook op voor middeltjes voor mensen).

Zou er door een verbod ook een soort van vacuüm kunnen ontstaan met mogelijk leed als gevolg?

mvg. Eelke

gors
19-11-2012, 19:04
in Belgie is deze wet al van kracht(wij zijn sneller dan nl) alleen niet alle apothekers doen er moeilijk over,dus heeft weinig effect.Gezond verstand bij gebruik van geneesmiddelen blijft voor iedereen het beste ,al de rest is gewoon geldgewin en tijdverlies
Onze vogels worden er zeker niet beter van.

ele
19-11-2012, 19:10
Dat ben ik deels met je eens André, maar aan de andere kant vraag ik me af hoe de explosieve groei van de wereldbevolking tot stand heeft kunnen komen en de hoe de overheid dit nu "ziet" en de rol die het wil gaan spelen?

Afname groei en te verwachten afname:
http://www.bevolkingsdaling.nl/Portals/0/images/Grafieken/Afnemende%20groei%20wereldbevolking.jpg
http://www.bevolkingsdaling.nl/Default.aspx?tabid=1343

Totale groei en te verwachten / voorspelde groei:
http://www.biosolarcells.nl/data/upload/files/groei-wereldbevolking.JPG
http://www.biosolarcells.nl/zonne-energie/waarom-is-duurzame-zonne-energie-nodig/

http://www.stipo.nl/documenten/952_c2c/12%20Monsterlijke%20hybrides.jpg
http://www.stipo.nl/Cradle_to_Cradle

Mag en kan een overheid beslissen over het toepassen van "natuurlijke selectie" in 1 of andere vorm?
Dit bij mens en dier?
Zijn de mogelijke alternatieven voor iedereen toegankelijk?

andre 44
19-11-2012, 19:38
doen ze nu al de rijken krijgen alles een de arbeiders gaan naar de kloten.
maar daar komen ze nog wel achter als er geen arbeiders meer zijn gaan ze er zelf aan.
deze mensen weten niet wat het is om te werken
maar ik mis een bericht of vergis ik mij :D

Ton
19-11-2012, 19:52
ik denk dat er weinig veranderd. bij mijn dierenarts bel ik op, met wat ik wil hebben, en een dag later kan ik het halen. en zodra iets niet meer te verkrijgen is gaat het zwarte circuit iets harder draaien.

Van den Broeck Alfons
19-11-2012, 19:54
Zou er door een verbod ook een soort van vacuüm kunnen ontstaan met mogelijk leed als gevolg?

Neen, eigenlijk niet, want er is nog altijd een mogelijkheid om met een zieke vogel naar een dierenarts te gaan, om alzo een geneesmiddel te verkrijgen, na een diagnose.

Maar, daar hangt een extra prijskaartje aan vast, dewelke er voordien eigenlijk niet was, want iedereen deed zijn eigen ding.

Dus, als het leed is, dat je nu extra moet gaan betalen, dan heeft dat niets te maken met dierenwelzijn, maar met uw persoonlijke financiële toestand.

Maar, als je door met één zieke vogel naar de dierenarts te gaan, een professionele diagnose bekomt en hierdoor de rest van uw vogelbestand kan behoeden voor verder leed en/of sterfte, dan is dat een goede investering.

ele
19-11-2012, 20:04
Dat is zeker waar wanneer de medicatie die er voor handen is allemaal mag blijven worden voorgeschreven.
Wanneer er medicijnen verboden worden door deze regelgeving, dus niet meer worden toegelaten om 1 of andere reden en dan ook niet meer door een dierenarts kunnen worden voorgeschreven, dan zou er toch wel een soort van vacuüm kunnen ontstaan?

mvg. Eelke

Van den Broeck Alfons
19-11-2012, 20:16
Als alternatieven zullen daar zeker mogelijkheden en kansen liggen

Klein verhaal : recentelijk mocht ik een mail ontvangen van een vogelliefhebber. Hierbij het meest essentiële van de inhoud om de privacy toch te bewaren :

Hallo Fons,

Twee jaar geleden ben ik mijn 2 moerassneeuwhoenders verloren aan een pokkeninfectie : ook de hulp van een dierenarts mocht niet baten. Uiteindelijk mocht ik enkel de begrafenis organiseren.

Dit jaar kocht ik opnieuw een koppel. En eind september had ik opnieuw prijs. De haan onmiddellijk in isolatie. Ik hoopte dat de hen zou gespaard blijven.

Met het nodige scepsis zette ik een pot groene thee (zoals je tegen me had gezegd op de avond van je spreekbeurt) en ik wachtte af.

De eerste week gebeurde er niet bijster veel, maar de infectie breidde zich ook niet uit. In de loop van de tweede week viel de pok af, maar ik wachtte nog op de inwendige aantasting. Maar die kwam er niet......

Vandaag heb ik de haan in handen genomen: er is niets meer te zien. Ik ben eigenlijk verbiijsterd en vraag me af welke stoffen een rol spelen bij dit proces.

Ik weet dat je niet wil/kan reageren op elke vraag.

En ik mail je enkel om je te bedanken.

Dus, het werkt wel degelijk.

Maar, nu komt het echte werk : onderzoek naar de relatie pokken/stoffen in deze thee. En dat vraagt u.....ren leeswerk.

Van den Broeck Alfons
19-11-2012, 20:22
Wanneer er medicijnen verboden worden door deze regelgeving, dus niet meer worden toegelaten om 1 of andere reden en dan ook niet meer door een dierenarts kunnen worden voorgeschreven, dan zou er toch wel een soort van vacuüm kunnen ontstaan?

Absoluut, en we zijn nu al in die richting aan het gaan voor een bepaalde groep van antibiotica, dewelke dierenartsen enkel nog mogen voorschrijven als er een grondige gevoeligheidstest is gebeurd in een laboratoria, voorafgaandelijk het voorschrift en de aflevering van het geneesmiddel voor diergeneeskundig gebruik.

Reden : dezelfde groep van antibiotica worden ook gebruikt bij mensen, zo'n beetje als laatste redmiddel, bij zéér ernstige- en levensbedreigende infecties.

Men wil dus vermijden dat deze groep van antibiotica, door onrechtmatig diergeneeskundig gebruik en zonder kontrole van een dierenarts, ook op termijn niet meer bruikbaar is door een verhoogde resistentie. En, dan gaan er mensen sterven...

ele
19-11-2012, 21:40
Welke rol zou de overheid moeten of kunnen spelen bij het bekend maken / verstrekken van informatie over / mogelijk maken van alternatieven?
Welke verantwoordelijkheid mogen en kunnen we van de overheid verwachten?

@ André:
Er mist inderdaad een berichtje.;)
Dit is door een moderator verwijderd en ik denk dat dit terecht is.

Het gebruik en misbruik van bepaalde medicamenten (misschien zelfs "alle", dit in de breedste zin) is vooral een maatschappelijk probleem en zeker niet aan een bepaalde groep van vogelhouders toe te schrijven.
We willen ook die groep vogelhouders niet in een hoekje drukken, er zijn zoals overal goede en slechte. Met gelukkig de slechte nog altijd in de grote minderheid.

Door dit wel te doen brengt men ook de eigen hobby in gevaar omdat al zou een klein deel van de vogelhouders bepaalde medicijnen gebruiken of misbruiken dit door tegenstanders van onze hobby al snel tot een volledig negatief beeld voor onze gehele hobby kan worden omgebogen.
En dat zeer onterecht.
Het is de afgelopen tientallen jaren "gewoon" / algemeen ingeburgerd / geaccepteerd geweest om een middeltje te gebruiken bij het eerste het beste kuchje.
De overheid doet er zelfs vrolijk aan mee wanneer men kijkt naar de diverse vaccinaties en de risico's die daarbij worden genegeerd (financiële belangen?).
Er waren weinig / geen bindende regels voor de negatieve bijkomstigheden (o.a. resistentie van bacterie, virus of anders) van gebruik van bepaalde soorten medicatie.

Zoals Alfons zeer terecht aangeeft zal deze regelgeving ook gevolgen hebben voor bijvoorbeeld het menselijk gebruik / misbruik van medicatie.
We kunnen ook niet zeggen dat bijvoorbeeld ziekenhuispersoneel of een bouwvakker of kantoorpersoneel (ik noem zo maar wat) vaker medicatie gebruikt of misbruikt?
Het is gewoon een algemeen probleem en daar hoeft geen enkele groep op te worden afgerekend.
Misschien had de overheid zelfs eerder in moeten grijpen, duidelijke regels moeten opstellen?
De industrie is er alleen maar bij gebaat om te verkopen!

mvg. Eelke

populier
20-11-2012, 11:11
Vanaf 1 januari 2013, wordt er een nieuwe regelgeving van kracht, in verband met de aflevering van diergeneeskundige geneesmiddelen, waaronder antibiotica. Enkel nog verkrijgbaar op voorschrift of bij recept van een dierenarts.

Is dit in Europees verband, of geld dit straks alleen voor Nederland?

En kunnen we gewoon via het web in andere landen blijven bestellen.http://www.chemistdirect.co.uk/baytril-10-poultry-solution_1_18184.html

naruch
20-11-2012, 16:57
ik denk het niet, dit staat erbij : To purchase this item you must have a valid vet prescription. ;)

Van den Broeck Alfons
20-11-2012, 17:19
Is dit in Europees verband, of geld dit straks alleen voor Nederland?

Dit is het gevolg van een Europese richtlijn. Deze laatste dient door de betrokken landen omgezet te worden in nationale wetgeving, die minstens moet voldoen aan de bepalingen van deze Europese richtlijn.

De nationale wetgeving mag ook strenger zijn dan de bepalingen opgenomen in de Europese richtlijn.

En kunnen we gewoon via het web in andere landen blijven bestellen.

Dan ga je de strafbepalingen van de nationale wet moeten bekijken, want op dat ogenblik ben je, na aankoop, een veterinair produkt, dat niet op een korrekte wijze werd verkregen, aan het invoeren, ook al is dat met de post of met één of andere koerierdienst. Hier geldt dus niet het vrije verkeer van goederen, binnen de EU.

populier
20-11-2012, 20:27
Dit is het gevolg van een Europese richtlijn. Deze laatste dient door de betrokken landen omgezet te worden in nationale wetgeving, die minstens moet voldoen aan de bepalingen van deze Europese richtlijn.

De nationale wetgeving mag ook strenger zijn dan de bepalingen opgenomen in de Europese richtlijn.

Dan ga je de strafbepalingen van de nationale wet moeten bekijken, want op dat ogenblik ben je, na aankoop, een veterinair produkt, dat niet op een korrekte wijze werd verkregen, aan het invoeren, ook al is dat met de post of met één of andere koerierdienst. Hier geldt dus niet het vrije verkeer van goederen, binnen de EU.

Ok, we gaan het in de gaten houden, hartelijk dank voor het antwoord Alfons.

@naruch: was even snel een gevonden link naar medicijnen, had niet gezien dat deze ook om een doktersrecept vraagt:)

ele
01-12-2012, 02:06
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/infectieziekten/antibioticaresistentie

Henk Adelerhof
01-12-2012, 15:18
Als wij aan het werk gaan bij de Gezondheidsdienst voor Dieren alhier, en er is ergens een uitbraak van, dan moet wij door een bad lopen en onze bedrijfswagen moet ook over een mat rijden.

Wat zit daar dan in? Het hoeft niet aan dieren gegeven te worden, het zal dus een krachtig middel zijn.

In ieder geval ook goed om mijn hokken te ontsmetten, in geval preventie?
Ik ben nooit in de gelegenheid geweest om het daar te vragen, ze verwijzen meestal door, of geen tijd.

ele
01-12-2012, 16:52
Dit middeltje zou voldoen volgens deskundigen die ik ooit heb gesproken.
http://www.ter.nl/webwinkel/images/s_262.jpg?osCsid=mdln0r7r0m2ihke0dku52o0o66

Citroenzuurpoeder.

mvg. Eelke

Henk Adelerhof
01-12-2012, 19:54
Ok, bedankt voor je reactie Ele. :)

casehulsebosch
02-12-2012, 06:06
Een van mijn goede vrienden hier importeert voor de groothandel Tropische vissen vanuit Singapore en Duitsland. hij heeft zijn eigen erkende quarantaine centrum.
Daar zijn voedbaden ook verplicht maar er zit gewoon Chloor in.

Wel werd ik bij wat grote kwekers in Afrika helemaal verzopen met een spuitbus F12 voor ik het vogelverblijf in mocht.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

natuurkweker
02-12-2012, 10:51
ik ben zelf 3 keer bij een dierenarts geweest
ik geef geen geld meer uit aan consult en aan onderzoeken .
mestonderzoeken.
terwijl er dunne onlasting was was er toch niks te zien .
er is misschien slechts 10 % wat verstand heeft van vogels .
en als je de deur uitgaat kom je met baytril esb3 thuis.
zonder onderzoek geven ze dat ook dus ja heeft het zin te weten wat de vogels hebben weinig .
dus ik zie het als weg gegooit geld.
maar als je geen antibiotica meer zo kan krijgen dan gaan mensen andere dingen geven .
eigenlijk stom gezegt .
iedere medicatie is getest op dieren waarom geven we dat onze dieren niet????

Zwartkopje
02-12-2012, 12:42
ik ben zelf 3 keer bij een dierenarts geweest
ik geef geen geld meer uit aan consult en aan onderzoeken .
mestonderzoeken.
terwijl er dunne onlasting was was er toch niks te zien .
er is misschien slechts 10 % wat verstand heeft van vogels .
en als je de deur uitgaat kom je met baytril esb3 thuis.
zonder onderzoek geven ze dat ook dus ja heeft het zin te weten wat de vogels hebben weinig .
dus ik zie het als weg gegooit geld.
maar als je geen antibiotica meer zo kan krijgen dan gaan mensen andere dingen geven .
eigenlijk stom gezegt .
iedere medicatie is getest op dieren waarom geven we dat onze dieren niet????

Omdat het in andere dosis is gedaan en de dieren overleefden dat vaak ook niet.
En een muis (zoogdier) reageert anders een vogel etc.

Op zichzelf vind ik de wet niet zo gek, er wordt te veel aangerommeld
(in mijn ogen ook door sommige (vogel)dierenartsen.

wessellouw
02-12-2012, 15:37
Hallo:

Voor voetbaden wordt door kippenkwekers (die jongens met duizenden stuks) hier in België doorgaans CID 20 gebruikt. Dat is ook effectief tegen virussen.
Het is wel een corrosief middel !

In Nederland heeft u er dacht ik een milieuvergunning voor nodig.

Wessel van der Veen.

Henk Adelerhof
02-12-2012, 15:54
Nee hoor,

Gewoon te koop :)
http://www.degroeneluifel.nl/product.php?var_article=7213

Bedankt voor de tip Wessellouw :D