Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat te doen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Wat te doen?

    Ik heb in mijn nachthok een koppel gordelgrasvinken die ondanks de huidige temperaturen en relatief weinig licht in het nachthok aan het broeden zijn. Ik heb het vermoeden dat ze al een paar weken op de eieren zitten maar volgens mij komen ze niet uit. Ik vraag mij nu af wat ik moet doen?

    Groetjes,

    Hans

  • #2
    Als de eieren niet bevrucht zijn zou ik alles weg halen.

    Opmerking


    • #3
      Misschien had het handiger geweest om ze gewoon niet te laten starten met broeden. Nu enige wat je kan doen is alles weghalen.
      http://dewittn17.skyrock.com/

      Opmerking


      • #4
        Of de eieren geschouwd na 5 dagen, had je al wat meer geweten, gelieve geen vogels onnodig op eieren laten broeden.
        Groeten Michael

        https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

        Opmerking


        • #5
          Dit is gebeurd door mijn onervarenheid, heb dit natuurlijk niet bewust zo gewild! Ik had een aantal open nestkastjes laten hangen omdat er een aantal vogels de nachten in doorbrengen.

          Dus, de eieren weg halen en waarschijnlijk dan ook de nestkastjes?


          Groetjes,

          Hans

          Opmerking


          • #6
            je kan de nestkastjes wel laten hangen, sommige vogels slapen er ook in.
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

            Opmerking


            • #7
              Sterker nog; ik heb nestkastjes weer terug gehangen toen het ineens zo begon te vriezen.

              Maar inderdad; na een paar dagen lagen er al meteen weer hier en daar een ei in.

              Meteen weghalen en hopen dat straks de harde vrost het maken van eitjes een beetje tegenhoudt.
              'Vliegde ik?'
              -'Nee, je valde.'

              Opmerking


              • #8
                Als er eventueel vogels in slapen kan je ze laten hangen. Maar controleer dan een keertje per week de kastjes voor te kijken of er eventueel geen nestvorming ofzo te zien is.
                http://dewittn17.skyrock.com/

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Treursijs
                  Als er eventueel vogels in slapen kan je ze laten hangen. Maar controleer dan een keertje per week de kastjes voor te kijken of er eventueel geen nestvorming ofzo te zien is.
                  Ik doe eigenlijk juist wel nestmateriaal en wat zaagsel erin voor de warmte. De meeste nestkastjes zijn van hout of plastic en dat geeft niet zoveel warmte af in de winter.

                  Eens per week vind ik persoonlijk een beetje weinig om te controleren op eieren. Dan kan er een ei al 6 dagen liggen en misschien al redelijk ver bebroed zijn.
                  Ik kijk zelf om de dag, want een koppel zebravinkjes en een koppel zilverbekjes bij mij leggen echt elke dag een ei.
                  'Vliegde ik?'
                  -'Nee, je valde.'

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Troetelduifje
                    Ik kijk zelf om de dag, want een koppel zebravinkjes en een koppel zilverbekjes bij mij leggen echt elke dag een ei.
                    ...en dat niet alleen in mei
                    Terug van weggeweest

                    Opmerking


                    • #11
                      ...of mei duurt voor een vogel van 1 mei tot 30 april??

                      Je zou denken dat, omdat ze buiten leven, ze wel via een natuurlijk instinct vanzelf ophouden met leggen en broeden en dat zo meer.

                      Maar nee hoor. ik had vorig jaar per ongeluk eind februari, tijdens de vorst een nest.

                      Stomme beesten..... en stom baasje natuurlijk .
                      'Vliegde ik?'
                      -'Nee, je valde.'

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik had wel eens begrepen dat als er minder dan zoveel uur daglicht is ze niet meer broeden, fout dus. Ik zal de boel wat beter in de gaten houden en het nestje leeghalen en verder slopen. Ik ben doordeweeks alleen de woensdagavond inprincipe thuis, mijn vriendin gaat echt geen nestcontrole doen, denk dat dit ook niet hoeft.

                        Thanks voor de tips.

                        Opmerking


                        • #13
                          nee, het broeden gaat wel door, maar ouders voeden alleen bij daglicht. Als er te weinig licht is kunnen jongen dus te weinig voer krijgen... dat ging bij dat koppel van mij niet op. Die voedden alsof ze er 12 hadden ipv 3.
                          'Vliegde ik?'
                          -'Nee, je valde.'

                          Opmerking


                          • #14
                            mijn gordels hebben geen nest (nu wel voor kweken maar de jongen niet)en die slapen gewoon op stok.

                            als je gordels eenmaal broeden is het moeilijk om ze te stoppen, ze vinden altijd wel wat om in de bek te hebben en mee te slepen.
                            Klik hier voor Mijn Gordelgrasvink kweek

                            Opmerking


                            • #15
                              'Vliegde ik?'
                              -'Nee, je valde.'

                              Opmerking

                              Working...
                              X