PDA

Bekijk Volledige Versie : samenstelling koppel

gevleugelde vriendjes
09-11-2012, 10:47
Hoi,

Ik heb even een vraagje ivm het samenstellen van een koppel om te kweken. Ik heb 4 Japanse meeuwtjes waarvan 3 mannen en 1 pop. De vogeltjes komen uit een dierenzaak, 2 mannen zijn geringd, andere man heeft rood knijpringetje en de pop heeft geen ring. Nu zijn deze laatste 2 vogeltjes allebei bont en trekken echt enorm naar elkaar (paren geregeld en hebben ook al een keer eitjes gelegd zonder succes verder).

In januari zou ik het leuk vinden om hun een goede kans te geven om een keer te broedden (dan ook apart in een broedkooi, nestgelegenheid ed) maar wat ik me gister ineens afvroeg was...kan het zijn dat deze 2 bonte vogels al uit het zelfde nest komen? Is het dus wijs om hun samen in de kweek te zetten? Qua kleur zou ik het zelf wel leuk vinden omdat er hoogst waarschijnlijk allemaal bont uitkomt (toch?).
Het bruine mannetje wat ik heb is ook wel geïnteresseerd in het popje (de zwarte zingt volop maar onderneemt verder geen stappen)...is het mogelijk beter om die te koppelen met het popje?

vogelaar
09-11-2012, 21:26
grote kans dat je vogels familie van elkaar is kwekers brengen meestal kompleet nesten naar de winkel maar geen zorgen je kan rustig een enkele maal een keer kwekenmmett broer en zus of met een oudervogel aangezien je niet volgens standaard wil kweken maakt maakt de samen stelling niet zoveel uit

Troetelduifje
10-11-2012, 00:02
Klopt hoor. Een keer broer en zus met elkaar kan geen kwaad.

MAAR.... ik hbe me ooit laten vertellen dat bij japjes broer en zus helemaal niet zo snel trek in elkaar hebben.
Ik weet niet of dat waar is, heb er zelf geen ervaring mee.

Ik zou in elk geval de jongen van dit koppel niet aan een ouder koppelen voor een betere kleur ofzo wat wel eens gedaan wordt. Want dan is het broer en zus tegen elkaar en dan een jong daarvan weer met de vader.... krijg je vogels met 5 poten en 6 koppen volgens mij. ;)

gevleugelde vriendjes
10-11-2012, 12:08
Had er het begin niet over nagedacht dat het wel eens familie kon zijn. De ene had een knijpring en de ander niet dus dacht eigenlijk daarom 2 verschillende nesten. Maar de man heeft het knijpringetje om dus kan ook zijn dat ze wel uit 1 nest komen en alleen de mannen geringd zijn. Er zaten weinig bonte japjes dus maakt de kans wel weer groter dat ze uit een nest komen, kijkend naar wat vogelaar aangeeft dat er vaak complete nesten worden weggebracht.

Deze 2 bonte japjes trekken echt flink naar elkaar (lijken soms wel love birds) maar ik vind het zelf toch niet zo netjes om mogelijk broer en zus aan elkaar te koppelen. Weet natuurlijk ook niet of de ouders van de bonte japjes wel of geen familie van elkaar zijn geweest...wie weet zit ik dan straks met japjes met 5 pootjes en 6 koppen;)

Denk dat ik dan toch het bruine japje tegen de bonte zet. Geef waarschijnlijk ook wel meer verschil qua kleur in het nest.

Troetelduifje
10-11-2012, 13:10
Met Japjes doen ze vaker alleen de mannetjes een ring om, als ze zeker weten welke een man is.

dat is makkelijker voor de verkoop.

Eduard V
26-11-2012, 11:16
Over zin en onzin over inteeld, oftewel de paring in nauw familie verband.

Als je ook maar iets weet over erfelijkheid, weet je daarmee ook het aantal mogelijke genen combinaties die er kunnen worden gemaakt.

Dat dit zo moeilijk uniform is te krijgen weet elke vogelaar die resultaten wil bewerken om op de TT te kunnen pronken met resultaat.
Het betekent concreet dat elke vogel zijn eigen unieke genenpakketje mee draagt.
Met elke koppeling ook weer een nieuwe variant teweeg brengt.

Om die reden is de gevreesde inteeld iets wat toebehoort aan moraalridders en dergelijk volk wat niet beter weet.

Wij hoeven ins dus echt niet druk te maken over mogelijke schadelijke gevolgen.
Die vallen op een generatie al buiten de boot en hebben vaak niets met inteeld te maken.

Troetelduifje
26-11-2012, 12:43
Om die reden is de gevreesde inteeld iets wat toebehoort aan moraalridders en dergelijk volk wat niet beter weet.

Het klinkt niet zo vriendelijk om mensen met een andere mening zo af te kammen.
Het getuigt van meer respect door anderen in hun waarde te laten en jouw persoonlijke mening op een wat tactvollere manier te uiten.

Ton Koek
26-11-2012, 19:04
Ah, eduard weet het allemaal beter.
Tja, wat zullen anderen dan nog zeggen.
Inteelt bestaat niet, gooi leker alles op elkaar....

Stiekem toch een ander geluid; doe het niet, je verzwakt de jongen bij voorbaat.
Als je een beetje in de buurt van Noord-Holland woont, je kan zo een bonte ruilen hier.

Bentley
26-11-2012, 20:42
Ik ben ook niet zo'n voorstander van inteelt, denk dat eduard bedoeld dat er bloedlijnen gekweekt worden, maar dit is geen eenvoudige materie.
Als je maar half thuis bent in dit gebeuren kan je na mijn mening best 1x familie verwanten,
maar verder zou ik toch voor vers bloed gaan,
dus geen verwante vogels door en door met elkaar kweken.

gevleugelde vriendjes
02-12-2012, 20:08
Ik ben geen kenner in erfelijkheid maar vind de gedachte om mogelijk broer/zus op elkaar te zetten niet zo geslaagd. En aangezien ik de mogelijkheid heb om de pop te koppelen aan een onverwante man ga ik dat ook doen (nu alleen hopen dat ze het er zelf mee eens zijn:) ). Na de kerst mogen ze hun kunsten gaan vertonen.

Troetelduifje
10-12-2012, 12:43
Het gezondst is om onverwante koppels te maken.

Je zou desnoods een advertentie kunnen opzetten tot ruil. Heb ik ook gedaan, al ging het er bij mij om dat ik 2 poppen had. Nu heb ik echt een onverwant koppel.

Ik kijk uit naar het eerste nest in de lente! :D

jij ook succes!

gevleugelde vriendjes
18-01-2013, 18:30
Sinds nu anderhalve week heb ik het koppel (bonte pop x bruine man) apart zitten en na nog aanbieden ander nestje en ander nestmateriaal hebben ze afgelopen dinsdag (15de) een eerste eitje gelegd. Daarna kon ik er niet veel meer van zien want het "nestje" dat ze hadden gemaakt hadden ze wat gedraaid en dus zag ik niks meer. Na het eerste ei heb ik al het nestmateriaal wat er nog lag verwijderd. Nu zag ik vandaag dat ze al het nestmateriaal weer uit het nestje hebben gehaald (verdenk de man ervan want die blijft maar bezig met aanpassingen en denk dat hij daarmee per ongeluk alles eruit getrokken heeft). Voordeel voor mij was wel dat ik even kon spieken en ik zag toen 4 eitjes liggen.

Maar wat is nu wijsheid, dit nestmateriaal weg halen of gewoon laten liggen? Het was geen heel groot en stevig nest dus zo super veel nestmateriaal is het niet. Vermoed dus niet dat er eitjes onder verstopt kunnen gaan worden maar weet ook niet in hoeverre bij het opnieuw inrichten van het nest er eitjes kunnen sneuvelen (gelukkig was er met uithalen al geen eitje gesneuveld).

Troetelduifje
23-01-2013, 19:26
ik bied gewoon steeds nestmaterial aan; ze bouwen het helemaal dicht en dan zijn de jongen goed beschermd, anders blijven ze inderdaad steeds het nest veranderen.

als er eentje echt begint te broeden houden ze daar wel mee op, eigenlijk zou je dat bij het 4e ei al wel verwachten.

Als ze echt niet gaan broeden en steeds met het nest blijven klieren, dan zijn de ouders misschien nog wat onervaren en zal dit nest wellicht verloren gaan.

Succes!

gevleugelde vriendjes
24-01-2013, 11:53
Bedankt voor je reactie!

Het nestmateriaal wat, ik vermoed door de man, eruit getrokken is heb ik toch maar uit te kooi gehaald en verder niks meer aangeboden. En ja het is een onervaren koppel (met een tot nu toe nog even onervaren "baasje"...ikke dus :) ).

In totaal zijn er 5 eitjes gelegd en er wordt door beide netjes gebroed. De man zit geregeld samen met de pop en soms ook wisselt hij de pop af zodat deze even de vleugels kan strekken en kan eten, badderen ed.
Doordat er nu dus weinig tot geen materiaal in het nestje ligt kan ik redelijk spieken (doe dit alleen wanneer ik met verversen van water en voer bezig ben verder stoor ik ze zo min mogelijk). Alleen zie wel dat er onder 1 jap geen 5 eitjes passen dus er ligt er telkens wel 1 of 2 naast maar ze is ook geregeld aan het schuiven met de eitjes dus vermoed dat ze allemaal wel weer tijdig warm komen te liggen (en als de man er bij zit past het wel allemaal natuurlijk).

Of de eitjes bevrucht zijn weet ik niet want ik heb ze niet geschouwd, ga dit bij een eerste nest ook nog niet doen. Als ik goed gerekend heb zou rond 4/5 februari het eerste eitje uit kunnen komen dus ik wacht geduldig af.

Mocht het een "verloren nestjes" gaan zijn is dat wel heel jammer maar ja we leren er beide van.

Troetelduifje
24-01-2013, 13:37
Als ze al zo goed broeden denk ik dat er misschien toch wel bevruchte eitjes bij zitten hoor. 5 kunnen ze heus goed warmhouden. geen zorgen; de natuur regelt het wel.

gevleugelde vriendjes
29-01-2013, 19:36
Waarom duurt wachten zolang en is het zo moeilijk...

Vermoed dat 1 eitje het echt niet overleefd heeft. Dacht van het weekend al te zien dat er eentje wat donkerder aan het worden was en vanmiddag zag ik dat deze nu echt grijzig geworden is.

Ach de pop en de man doen nog heel erg hun best dus ik dan ook nog maar met verder afwachten...

Troetelduifje
29-01-2013, 19:40
Meestal als eitjes donker worden staan ze op uitkomen.

Eitjes die licht blijven zijn meestal niet bevrucht.

Is mijn ervaring. ;)

gevleugelde vriendjes
29-01-2013, 20:07
o jeetje:) :) in dat geval wordt ik wel heel erg vrolijk:) . Voor nu zijn ze boven (ze staan op een slaapkamer) allemaal naar dromenland dus morgen maar weer zien hoe het er voor staat.

Troetelduifje
29-01-2013, 22:04
Ja is geen 100% garantie natuurlijk, maar meestal als een ei ineens 'zwart' wordt staat het jong op uitkomen.

Je hoeft de ouders er niet voor van het nest af te jagen; als ze een jong hebben voeden ze het en dan zie je ze af en toe met de kop tussen de poten zitten.

gevleugelde vriendjes
04-02-2013, 10:20
Nou vandaag is het dag 21 nadat het eerste ei is gelegd. Zou nu dus eigenlijk wel een jonkie mogen verwachten. Maar voor zover ik kan zien is er nog niks uitgekomen helaas...

Ze zitten nog wel steeds op de eitjes. Van de week schrok zowel de man als de pop van mij (waarom geen idee want deed niks anders dan anders) en vlogen van het nest. Toen zag ik dat niet 1 eitje maar totaal 3 eitjes donkerder werden...maar ja of dat nu dan positief of negatief is??

Ik laat ze in ieder geval tot volgende week gewoon nog lekker zitten (tenzij ze het zelf eerder zat zijn) en als er dan nog niks is haal ik alles weg.

Troetelduifje
04-02-2013, 10:25
japanse meeuwen broeden 18 dagen-3 weken hè?

Dus dag 21 na het 1e gelegde ei is nog wat vroeg om al jongen te verwachten.

Ik zou het gewoon nog een paar dagen aanzien. geduld.

gevleugelde vriendjes
04-02-2013, 10:39
Ik ga heel erg m'n best doen om nog meer geduld te hebben (:help :help ). Het is ook gewoon m'n eerste nestje dus ben zo benieuwd en nieuwsgierig dat geduld hebben momenteel heel erg moeilijk is.

Maar ik laat ze nog lekker met rust en ga niks anders doen dan afgelopen tijd.

gevleugelde vriendjes
08-02-2013, 10:46
Hoe ze het voor elkaar gekregen hebben weet ik niet maar er lag vanmorgen een eitje in de voerbak en in het nestje nog maar 4...?? Het eitje in de voerbak was aan de onderkant kapot, eitje was nog wel licht van kleur maar de dooier was bruin (rook gelukkig verders niet).

Had me eigenlijk voorgenomen om maandag alles weg te halen maar denk dat ik dat of vanmiddag nog doe of anders morgen. Lijkt me niet dat ik nu nog iets kan verwachten, enthousiasme bij pop en man gaat er ook een beetje af.

Zit ook nog even te twijfelen of ik ze hierna het gelijk opnieuw laat proberen of niet.

gevleugelde vriendjes
10-02-2013, 11:00
Zojuist het nest weggehaald en was eigenlijk ook wel benieuwd wat er nu nog inzat dus de eitjes opengemaakt. 2 eitjes waren duidelijk bevrucht en als ik het vergelijk met een plaatje wat ik op internet tegen kwam zijn ze zo tussen de 5-10 dagen afgestorven (vrees dat de dalende luchtvochtigheid door de vorst niet zo bevorderlijk is geweest).

Nu eerst even wat rust voor de pop en dan mogen ze over paar weekjes opnieuw een poging wagen.

Henk Adelerhof
10-02-2013, 14:06
Succes ermee :D

Ze ( en jij ) hebben nu weer wat meer ervaring.:)

Snel gaat dat toch hé?