PDA

Bekijk Volledige Versie : Polyplo´die

eric 008
07-11-2012, 14:23
Polyplo´die kan dat bij vogels voor komen?

b.v.d eric

ele
07-11-2012, 14:28
Wat is Polyplo´die?

mvg. Eelke

Henk Adelerhof
07-11-2012, 15:00
Vinden.nl zegt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Polyplo%C3%AFdie
:D

van Tuijl
07-11-2012, 15:34
ik had ook wikipedia maar geraadpleegd Henk, maar omdat die het volgende zegt:

Bij mensen en de meeste dieren zijn dergelijke mutaties niet levensvatbaar

kortom er staat niet "alle" dus de vraagstelling van Eric blijft.

zelf denk ik dat ook vogels niet levensvatbaar zullen zijn en denk ik dat de dieren die dat wel zijn vallen onder de Geleedpotigen (Arthropoda). dit baseer ik eerlijk gezegd op niets.

Edmsdk
07-11-2012, 15:36
Polyplo´die kan dat bij vogels voor komen?

b.v.d eric

Eric, Darwin? Ik heb het opgezocht maar zoals ik het begrijp kan het niet. Polyplo´die is de aanwezigheid van drie of meer malen het haplo´de aantal chromosomen in de celkern. Bij de mens en de meeste dieren is polyplo´die niet levensvatbaar.

Edmsdk
07-11-2012, 16:42
Wat is Polyplo´die?

mvg. Eelke

Er zijn twee vormen:

De eerste is autopolyploidie dit is een individu dat meer dan twee chromosomen sets heeft die voort komen uit een soort.

De tweede vorm van Polyplo´die kan voorkomen wanneer twee verschillende soorten voortplanten en een hybride nakomeling krijgen. De meeste hybriden zijn niet vruchtbaar omdat de sets van chromosomen van beide ouders niet overal kunnen combineren. Een onvruchtbaar individu kan zich misschien wel aseksueel voorplanting en nageslacht krijgen wat zich wel kan voortplanten. Dit fenomeen is allopolypliodie.

ele
07-11-2012, 18:21
Dankje Edmsdk en anderen, ik begrijp het ietsje beter.

mvg. Eelke

Van den Broeck Alfons
07-11-2012, 19:08
Er werd al een 3n vastgesteld bij zebravinken. Men krijgt dan de combinatie ZZZ/ZZW.

Is lethaal.

Henk Adelerhof
07-11-2012, 21:18
ik had ook wikipedia maar geraadpleegd Henk, maar omdat die het volgende zegt:

kortom er staat niet "alle" dus de vraagstelling van Eric blijft.

zelf denk ik dat ook vogels niet levensvatbaar zullen zijn en denk ik dat de dieren die dat wel zijn vallen onder de Geleedpotigen (Arthropoda). dit baseer ik eerlijk gezegd op niets.

Was eerlijk gezegd geen antwoord op de vraag van topicstarter, daarvoor mijn excuus :), maar was de @Eelke vergeten te plaatsen, want was namelijk een antwoord op de vraag van Eelke :D

van Tuijl
07-11-2012, 22:30
haha dat maakt niets uit. het is nog te begrijpen :p

Henk Adelerhof
07-11-2012, 22:37
Ja toch :)

dagelijkse kost :p

eric 008
11-11-2012, 12:05
Er werd al een 3n vastgesteld bij zebravinken. Men krijgt dan de combinatie ZZZ/ZZW.

Is lethaal.bij Amfibie komt het voor en bij veel planten soorten bedank van de zebra vink wist ik nog niet.
Polyplo´d (v. Gr. polus = veel, -plous = -voudig), het voorkomen in cellen, weefsels of individuen van meer dan twee genomen (zie genoom) per cel of meer dan tweemaal het grondtal aan chromosomen. Polyplo´de vormen (organismen) zijn in het algemeen uitzonderingen. Regel zijn diplo´de (2x of 2n) vormen. Een enkele keer komen ook haplo´de vormen (x of n) voor. Zie ook euplo´d.

Polyplo´die komt vooral bij planten voor. Het somatisch aantal chromosomen kan zijn triplo´d (3x), tetraplo´d (4x), pentplo´d (5x), hexaplo´d (6x), septaplo´d (7x), octaplo´d (8x) (men schrijft dit als 2n = 3x, 2n = 4x, enz.) en nog hoger. Als er, zoals bij bijv. kalmoes, naast diplo´de ook polyplo´de vormen (of een haplo´de vorm) voorkomen, spreekt men van chromosoomrassen. In de natuur zijn er, vooral naar de geografische polen toe, meer tetraplo´de plantensoorten in de flora dan in de tropische gebieden. Sommige van deze tetraplo´den zijn autotetraplo´d, dwz. hebben een viervoud van hetzelfde genoom met x verschillende chromosomen, andere soorten zijn allotetraplo´d, dwz. bezitten tweemaal het genoom van twee verschillende chromosomale samenstellingen. Autotetraplo´den ontstaan spontaan door een verdubbeling van het aantal chromosomen van een diplo´d, maar komen niet zoveel voor. Een voorbeeld hiervan is de grote teunisbloem, waarvan Hugo de Vries in zijn cultures een reuzenvorm zag optreden. Allotetraplo´den ontstaan veelal doordat twee diplo´de soorten (bijv. AA en BB) incidenteel door kruising een bastaard geven (AB), die veelal steriel is, maar door verdubbeling van het aantal chromosomen (genoommutatie: AABB) vruchtbaar wordt. Voorbeelden hiervan zijn: de spontaan ontstane soort Spartina townsendii (Engels slijkgras), welke voor 1870 in Engeland ontstaan moet zijn uit de Europese soort Spartina stricta (het gewone slijkgras) en de Amerikaanse Spartina alterniflora; zo ook de soort Primula kewensis, welke spontaan is ontstaan in Kew Gardens uit Primula floribunda en Primula verticillata. Vooral cultuurgewassen zijn vaak polyplo´d, zoals bijv. onze tarwe, een allohexaplo´d. Veel siergewassen zijn autopolyplo´d, zoals verscheidene van onze gecultiveerde tulpen en ook cyclamen (de meeste octoplo´d).

Informatie afkomstig uit Encarta Winkler Prins Naslagbibliotheek www.winklerprins.com
bedank.

eric 008
11-11-2012, 12:15

Is lethaal.

ben nu wel nieuwschierig .
waren er uiterlijke verschillen.
waar door is het ondekt zeg maar dat het om zzz/zzw ging?

Van den Broeck Alfons
12-11-2012, 13:02
waren er uiterlijke verschillen.

Neen, kon ook niet, daar het ging om overdreven embryosterfte in het bevruchte ei, met uitsluiting van ziektetoestanden.

waar door is het ondekt zeg maar dat het om zzz/zzw ging?

Onderzoek naar deze overdreven embryosterfte, door gentypering.

Oorzaak van de combinatie ZZZ/ZZW, vond uiteindelijk zijn toedracht in het feit dat in het sperma van de mannelijke vogel, naast de normale combinatie Z/Z, ook de combinatie ZZ/Z voorkwam.