PDA

Bekijk Volledige Versie : allele

eric 008
05-11-2012, 14:44
wat is een allele ?
wat is zijn tussen kleuren ?
hoe is de vererving ten opzichte van elkaar of is het selectie?

m.v.g eric gennissen.

populier
05-11-2012, 15:09
Ik ken alleen een allel :http://nl.wikipedia.org/wiki/Allel

van Tuijl
05-11-2012, 15:41
heel simpel Eric, allel is een ander woord voor gen.

eric 008
05-11-2012, 18:43
vraag het anders ik heb een aqua die koppel ik met turquiose wat kan ik voor uit slag krijgen en waarom

RobK
05-11-2012, 19:33
ik heb een aqua die koppel ik met turquiose wat kan

Over wat voor vogels hebben we het?

Groet,

Rob.

eric 008
05-11-2012, 19:53
maak niet uit genetica is gelijk voor alles misschien dat het in de ene soort nog niet is en in de andere wel,mischien neem je het ook anders waar in verschillende soorten maar neem de splendid .

casehulsebosch
05-11-2012, 20:17
Quote: maar neem een splendid.

Doet me altijd denken aan kook les.

stap 1. leen een ei.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland

RobK
05-11-2012, 20:29
Doet me altijd denken aan kook les.

stap 1. leen een ei.

Je bent al vroeg wakker........

Groet,

Rob.

populier
05-11-2012, 20:30
Je moet tegenwoordig Logopedie gestudeerd hebben om een antwoord te kunnen geven.

Begrijp je nu een beetje waarom de "oude rotten" hier verdwijnen Kees:D

eric 008
05-11-2012, 22:49
ABN heeft niets met vogels kweken te maken.
misschien dat er meer kwekers schrijven als er niet gekat werd op taal fouten.

maar heb nog geen antwoord op een simpele vraag .

Ton Koek
05-11-2012, 23:06
De eerste simpele vraag is al lang beantwoord.

De tweede: tussenkleuren
Kleuren die ontstaan door menging van in het spectrum naast elkaar liggende primaire en secundaire kleuren.

Alleen de derde nog dus. :-)

wessellouw
06-11-2012, 10:31
Hallo Eric:

Chromosomen komen voor in identieke paren.
Op elk chromosoom KAN, altijd op dezelfde plaats (locus, m.v. loci) een bepaalde afwijking (mutatie) voorkomen. Is er geen mutatie dan be vindt het wildallel zicxh op die plaats.
Een paar is twee: er zijn dus twee loci voor wel of geen bepaalde mutatie.

Volgens de regels van the International Committee for Standardisation of Genetic Nomenclature and Symbols opgesteld rond 1960 wordt:
het symbool voor een dominante mutatie in hoofdletters geschreven;
het symbool voor een recesieve mutatie in kleine letters geschreven
een allele in superscript naast de 'familienaam';
een niet gemuteerd locus wordt aangegeven met een +.

D = donkerfactor, bl = blauw
In een schemaatje:
Domin. Wildallel Rec.
...D..........D+
...............bl+.....bl

Tot op vandaag zijn alle blauwe of gedeeltelijk blauwe mutaties autosomaal recessief. D.w.z. dat ze niet voorkomen op de geslachtschromosomen (Z/Z of Z/W) maar op de andere chromosomen én dat ze dubbel aanwezig moeten zijn om de wildkleur te overheersen.
Voor blauw wordt het symbool 'bl' gebruikt, aqua en turquoise zijn allelen (ze behoren tot de "familie" blauw) van blauw en worden geschreven als bl*aq en bl*tq. (*aq en *tq is een simulatie van superscript).

bl/bl is dan een blauwe vogel
bl+/bl = groen/blauw (1 allel is niet gemuteerd, bl+ > bl dus groen
bl+/bl+ = groen

bl*aq / bl*aq = aqua
bl*tq / bl*tq = turquoise

Maar 1 bl+, 1 bl, 1 bl*aq of 1 bl*tq KAN op hetzelfde locus voorkomen. Er zijn dus verschillende combinaties mogelijk.
Een daarvan is bl*aq / bl*tq.
Deze allelen samengevoegd zijn co-dominant d.w.z. dat , hoewel individueel recessief, ze gezamenlijk in staat zijn de wildkleur te veranderen.
Er ontstaat dan ook een tussenkleur die (volgens afspraak) als AquaTurquoise wordt omschreven. Uit het gebruik van hoofdletters aan het begin van de afzonderlijke allelen blijkt dat het hier niet om een mutatie maar om een combinatie gaat (u kunt geen groen/AquaTurquoise kweken) .
Andere combinatie mogelijkheden van deze drie allelen zijn zijn AquaBlauw en TurquoiseBlauw.

Groen is qua kleur groen;
aqua is zeegroen,
turquoise zeegroen op de rug, blauwachtig op de buik.
AquaTurquoise ligt qua kleur tussen groen en aqua in.
De twee verschillende eiwitketens van aqua en turquoise produceren merkwaardigerwijze meer psittacofulvine dan twee ketens aqua of twee ketens turquoise.
Bij andere allel combinaties - in dit geval van melanine - zoals bijv. pastel en NSL ino krijgen we de z.g. "PastelIno". Die is doorgaans lichter dan een pastel groene maar te donker voor een lutino en is dus ook weer een "tussenkleur".

Wessel van der Vdeen.

eric 008
06-11-2012, 13:39
Hoi Wessel

bedank voor de uitleg.

eric 008
06-11-2012, 13:44
De twee verschillende eiwitketens van aqua en turquoise produceren merkwaardigerwijze meer psittacofulvine dan twee ketens aqua of twee ketens turquoise.

kan dit komen door dat de vouwing anders is of blijf deze gelijk ?

wessellouw
06-11-2012, 17:08
Hallo Eric:

Hoewel psittacofulvine uit en treure bestudeerd is, is de studie van de verschillende psittacofulvines nog maar heel recent begonnen.

Zonder chemie: ik neem aan dat een fout stukje "aqua keten" overlapt wordt door een goed werkend stukje "turquoise keten" en omgekeerd en dat daardoor de in wezen onvolledige vorming van de individuele mutantie werking deels wordt opgeheven.

Hieronder heel simplistisch voorgesteld en:
g = goed werkend eiwit: aq = minder psittacofulvine, tq = minder psittacofulvine.

ggggggggaqaqaqaqgggggggggggggggg )
gggggggggggggggggggggtqtqtqtqgggg ) het chromosomen paar AquaTurq.

Wessel van der Veen.

eric 008
06-11-2012, 18:32
hallo Wessel

ik ben erg nieuwschierig, denk dat deze vraag te vroeg komt toch bedank .

m.v.g eric