PDA

Bekijk Volledige Versie : drinkflesjes

blauwkobaltkanarie
02-11-2012, 14:03
Beste

Ik zou graag eens willen weten wat het verschil is tussen drinkflesjes met tuit met kogel en drinkflesjes met tuit zonder kogel.

Wie gebruikt welke en wat zijn voordele en/of nadelen?

Antoni Hopmann
02-11-2012, 18:50
Beste

Ik zou graag eens willen weten wat het verschil is tussen drinkflesjes met tuit met kogel en drinkflesjes met tuit zonder kogel.

Wie gebruikt welke en wat zijn voordele en/of nadelen?

Ik ken geen drinkflesjes met tuit zonder kogel.
Zonder kogels lopen de flesjes leeg.

De meest gebruikte en overal te koop zijn de CLASSIC drinkflessen
met roestvrij stalen tuit en 2 rvs kogels.
Altijd schoon drinkwater. Nog nooit nadelen ondervonden.

populier
02-11-2012, 19:05
Fonteinen zonder kogel zijn er wel degelijk.

Deze zijn beter, je hebt nooit te maken met een haperende kogel.

bron:http://www.europesecultuurvogelshop.nl/vogelbenodigdheden/fonteinen-mijnlampen.html

Review product: Dit zijn ideale drinkfonteinen. De vogels leren van elkaar hoe het werkt, en er kan nooit viezigheid tussen een kogeltje blijven steken waardoor het flesje leegloopt of juist geen water meer uit kan komen. Zelfs mijn chinese dwergkwartels weten inmiddels wat de bedoeling is. Ook zijn de tuiten mooi schoon te houden met een borsteltje. Prijs is wat hoger dan de gewone drinkbakjes, maar omdat er geen viezigheid in het water kan vallen is dit een goede oplossing, vooral bij meerdere vogels in een vlucht. (Geplaatst op 09-10-12)

casehulsebosch
02-11-2012, 21:26
Hoe werkt dit principe dan Michael?

Ik had dezelfde gedachtengang als Antoni. Zonder kogeltje/s loopt ie leeg.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

aat
02-11-2012, 21:59
Ik weet niet of het lukt, maar kijk even mee.
http://www.youtube.com/watch?v=Iu3d-SuuWvE&feature=player_embedded#!
Aat

casehulsebosch
02-11-2012, 23:12
Bedankt Aat voor het plaatsen. Begrijp nog niet hoe het werkt maar ziet er goed uit met minder kans op vervuiling.

En voor de vraagsteller. Laat me eens weten of je meertalig bent? Dan heb ik nog wel een paar forums voor je waar je tegelijkertijd je vraag kan stellen en dan de linkjes kan overplaatsen na een beantwoording.:mad:

peter64
03-11-2012, 07:49
inderdaad kans op overzetting van ziektes is toch een stuk minder ,lijkt zeer hygienisch

Animal
03-11-2012, 10:52
inderdaad kans op overzetting van ziektes is toch een stuk minder

Zijn je vogels dan altijd ziek ?:confused:

populier
03-11-2012, 11:26
Ik weet niet of deze flesjes wel zo hygiënischer zijn dan de "gewone" drinkfonteintjes, op het filmpje van Aat zie ik toch dat de kanaries steeds het drinkbuisje aanraken, met gevolg dat de orale ziektekiemen worden afgezet voor de volgende vogel die aan het buisje lurkt.

Bij mijn "gewone" fonteintjes zie ik dat de randen van het drinkgedeelte niet of nauwelijks worden aan geraakt.

@ Kees, zal het water niet blijven hangen door de zogenaamde vacuüm-werking?

gors
03-11-2012, 12:58
ik heb die met kogel uitgetest bij groenvink (in training kooi)en die vogels zaten er aan te prutsen zo ook alles vies en nat werd mss moet ik deze eens proberen.
bedankt voor de info.

Antoni Hopmann
03-11-2012, 13:23
Ik zie niet direct voordelen in de kogelloze tuitflesjes.
Ze zullen best geschikt zijn om tussen de tralies te bevestigen,
maar hoe te bevestigen aan de buitenkant van de voliere met een
gaaswijdte van ca.12 mm

kingfisher
03-11-2012, 14:50
Ik zie niet direct voordelen in de kogelloze tuitflesjes.
Ze zullen best geschikt zijn om tussen de tralies te bevestigen,
maar hoe te bevestigen aan de buitenkant van de voliere met een
gaaswijdte van ca.12 mm

Of 19mm zoals bij mij.

ele
03-11-2012, 15:05
Wat o.a. hygiëne en gemak betreft denk ik dat drinkflesjes een verbetering kunnen brengen, maar aan de andere kant zie ik dat mijn vogels regelmatig zaadhulsjes en zaden achterlaten in het drinkbakje.
Misschien om te zorgen dat ze gemakkelijker te pellen zijn?

mvg. Eelke

Josly
03-11-2012, 15:07
Hallo,

De vraag die men kan stellen.

Zijn zulke drinkflesjes wel geschikt voor vogels.
Het klopt dat de vogels ervan drinken. Er gebruik van maken. Maar hebben de vogels een andere keus.
Meestal is het deze manier van drinken, of anders het bijltje bij neerleggen.
Eenvoudig gezegd zijnde. Met de poten omhoog.
Zijn vogels zoogdieren?
Drinken vogels, nemen vogels, water op dezelfde manier als zoogdieren?
Nemen/drinken alle vogels op dezelfde manier?
Duiven zuigen het water op. Andere vogels leggen/houden hun kop schuin. Nog andere vogels, zoals loriesoorten, doen het nog op een andere manier.

De vraag die men kan stellen.
Zal dit toekomst gericht er niet voor zorgen dat er een toename is van bepaalde schimmelziektes, flagellaten, etc.

gors
03-11-2012, 16:22
groenvinken en ook wel goudvinken gaan zaden en ook bodembedekking in de flesjes doen dit ziet er op één dag heel vies uit daarom ben ik deze gaan proberen ben er toch niet gerust in ben bang dat vogels zonder water gaan vallen.
Ik heb wel enkel die met kogel getest.

Josly
03-11-2012, 17:04
Hallo,

Zoogdieren urineren-plassen.

Vogels niet.

Dat vogels zaden in het drinkwater deponeren, heeft te maken met de spijsvertering.
Sommigen aanzien dit als een vorm van "aanzuren van water".
Men vermoedt dat dit een louter theoretische stelling-aanname is.

PS. Heeft men al eens bekeken hoe zwaluwen drinken.
Het opscheppen van water tijdens hun vlucht, tijdens het vliegen.

www.ziggity.com/pdf/cont/cont_article_pdf_20.pdf/The_rol_of_water_in_the_life_of_a_chicken.pdf

loodje
04-11-2012, 15:21
Waarom niet de gewone drinkflesjes die voor vogels zijn bedoeld, gebruiken.
Als je elke dag deze flesjes voorziet van schoon drinkwater en regelmatig (bv. eenmaal per week) in de afwas stopt, dan is het toch goed.

Mij lijkt dat drinkflesjes met kogeltjes alleen maar makkelijk zijn voor het baasje. Hoeft niet elke dag verschoond te worden.

Ik vindt ze niet geschikt voor vogels.

Animal
04-11-2012, 16:24
Waarom niet de gewone drinkflesjes die voor vogels zijn bedoeld, gebruiken.
Als je elke dag deze flesjes voorziet van schoon drinkwater en regelmatig (bv. eenmaal per week) in de afwas stopt, dan is het toch goed.

Mij lijkt dat drinkflesjes met kogeltjes alleen maar makkelijk zijn voor het baasje. Hoeft niet elke dag verschoond te worden.

Ik vindt ze niet geschikt voor vogels.

Helemaal mee eens.

Om het voor de baas gemakkelijker te maken ,en dan met het smoesje dat het om de hygiene gaat ,wordt het de vogel zo veel mogelijk ,onmogelijk gemaakt om natuurlijk gedrag te vertonen.
Van de grond eten ,lekker drinken en badderen wanneer hij wil ,en het vliegen word steeds beperkter met de kleine (broed)kooien.

gors
04-11-2012, 17:44
vogels pikken toch ook dauwdruppels van het gaas is te vergelijken wat ze met deze drinkflesjes doen.is volgens mij wel zeker natuurlijk gedrag.

Animal
04-11-2012, 18:14
vogels pikken toch ook dauwdruppels van het gaas is te vergelijken wat ze met deze drinkflesjes doen.is volgens mij wel zeker natuurlijk gedrag.

In de natuur vinden ze geen gaas hoor ,misschien wel dauwdruppels.
Maar als er op de grond water te vinden is drinken en baden de meeste gewoon op de grond ,dat is ook waar ze hun eten bij elkaar scharrelen.

ele
04-11-2012, 20:19
Insecten leven niet alleen op de grond.
Vruchten groeien o.a. aan bomen.
Graszaden zitten aan strengels.
Het drinken van waterdruppels van het gaas zou in theorie soms mogelijk nadelig kunnen zijn i.v.m. het zink. Misschien bij nieuw gaas wat meer dan bij ouder gaas wat al wat verweerd is?

mvg. Eelke

gors
05-11-2012, 13:49
maar het blijft wel natuurlijk gedrag,sommige vogels komen zelden of nooit op de grond hoe drinken die dan?

wessellouw
05-11-2012, 15:27
Hallo Loodje:

U schreef:
>>Waarom niet de gewone drinkflesjes die voor vogels zijn bedoeld, gebruiken.
Als je elke dag deze flesjes voorziet van schoon drinkwater en regelmatig (bv. eenmaal per week) in de afwas stopt, dan is het toch goed.>>

Daarbij: wat zijn "gewone drinkflesjes die voor vogels zijn bedoeld" ?
Drinkflesjes die in het wild loslopen ? Of bedoelt u die plastic pijpjes ?

Zouden wilde vogels heel misschien, bij gebrek aan beter (beekje, poeltje, e.d.) niet overal van drinken: vogelonvriendelijke zaken zoals druppels water van een blad, een minimaal bronnetje waardoor er wat waterdruppels uit een rots komen e.d. ?

>>Mij lijkt dat drinkflesjes met kogeltjes alleen maar makkelijk zijn voor het baasje. Hoeft niet elke dag verschoond te worden.>>

Een opmerking die volledig voor uw verantwoordelijkheid is.
Ik vind n bijvoorbeeld drinkflesjes een keer per week in de afwas doen belachelijk weinig.
Mijn drinknippel flesjes (voor elke kooi zijn er twee in gebruik sinds ongeveer 1981-1982) worden dagelijks schoongemaakt bij om en om gebruik.
's zaterdags worden die flesjes van vrijdag ontsmet, 's zondags die van zaterdag. De tuitjes (deels metaal, chloor vreet metaal aan) worden wel wekelijks ontkalkt, afgewassen en dan ontsmet.

Natuurlijk naast bacteriële of virale besmetting is een van de grootste ziekte oorzaken nog altijd vervuild drinkwater.
Een mengseltje van water, mest, vogelzaden en stukken hout is echt geen biologisch wondermiddel.

Wessel van der Veen.

Ton
05-11-2012, 19:54
ik gebruik onderstaande, en elke dag gaan ze in de vaatwasser en hang ik schone op.

http://i603.photobucket.com/albums/tt119/discus_2009/6003004115.jpg

casehulsebosch
05-11-2012, 20:14
Quote: In de natuur vinden ze geen gaas hoor ,misschien wel dauwdruppels.

antwoorden: Beiden

http://img515.imageshack.us/img515/1817/27841065.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/515/27841065.jpg/)

Een Gould amadine drinkt een dauwdruppel in de vrije natuur.

http://img33.imageshack.us/img33/2064/52346943.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/33/52346943.jpg/)

En btw, deze foto's waren deel van een reeks gemaakt ten behoeve van de wetenschap en niet speciaal voor vogelcafe;) daarom ook is op de eerst geplaatste foto meer gaas en dauw druppels te zien dan vogels.

van Tuijl
05-11-2012, 20:51
vredesduifje, kei gaaf :D

Kees kan jij mij trouwens uitleggen waarom die Gould op foto 2, waarvan ik denk dat het een man is, een grijs/zwarte snavel heeft.
(mocht het een pop zijn, dan heb ik dit niet gevraagd :D)

kingfisher
05-11-2012, 20:57
vredesduifje, kei gaaf :D

Kees kan jij mij trouwens uitleggen waarom die Gould op foto 2, waarvan ik denk dat het een man is, een grijs/zwarte snavel heeft.
(mocht het een pop zijn, dan heb ik dit niet gevraagd :D)

Kan het ook een zebraduifje zijn of niet?
ik zie de borst nl niet ivm de doorlopende bestreping al dan niet.
Even off topic;)

janh11
05-11-2012, 22:51
Ik denk dat het nog een jonge vogel is.

mvg Jan