PDA

Bekijk Volledige Versie : Binnenruimte : isolatie

Van den Broeck Alfons
26-10-2012, 09:01
Ik heb hier deze zomer, mijn binnenhok volledig gaan herbouwen, met o.a. aandacht voor isolatie om kosten te sparen.

Momenteel bemerk ik daar toch de eerste positieve resultaten van.

Ik had een minimum/maximum temperatuurmeter geplaatst, buiten het hok en deze gaf, voor de ganse nachtperiode, hier een laagste temperatuur aan van 4°C.

Ik was gisteravond vertrokken met een temperatuur van 19°C in de binnenruimte en deze morgen was de temperatuur daar 18°C. Dus, 14°C verschil in buitentemperatuur en een daling van maar 1°C, overnacht in de binnenruimte.

Het is nu afwachten wat het effect gaat zijn bij echte vorst en hoe we eventueel nog andere verbeteringen kunnen aanbrengen in de toekomst.

casehulsebosch
26-10-2012, 10:25
Hallo Alfons.

Wat is de grootte van Uw nachtverblijf, type of isolatie, en zitten er ook ramen - glas - in?
Is er tevens een permanente opening voor het buitenverblijf?

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Van den Broeck Alfons
26-10-2012, 10:52
De grootte is ongeveer 14 vierkante meters. Drie ramen erin, dubbel glas, maar tijdens de wintermaanden wordt er aan de buitenkant van deze vensters een kader gemonteerd, waarop doorzichtige plastic is vastgehecht van ongeveer 3 mm. dik. Als het dan vriest, dan slaat de koude in eerste instantie op deze plastic en niet direct op de vensters, zodat er minder warmteverlies is, via deze vensters.

Tijdens de lente en de zomer is er een opening naar buiten, maar die is momenteel dicht : alle vogels verblijven momenteel binnen, omdat er enkele al met jongen liggen.

Als isolatie heb ik een soort dikke folie gebruikt met een K-waarde van 5.7, maar deze folie is ondanks de hoge K-waarde, maar 1 cm dik. Zéér gemakkelijk te plaatsen en dat was nog een resthoeveelheid van de isolatie van het dak van mijn woning in 2011. Is nog niet zo lang op de Belgische markt.

Wat ik nog zou moeten doen, is rubberen isolatietegels plaatsen van ongeveer 2 cm. dik en wel op de vloer, omdat er langs daar toch nog een (eventueel) belangrijk warmteverlies is. Ze verkopen dat bij Hubo. Tegels zijn ongeveer 50 x 50 cm. Maar ik zit nog in de denkpiste van de montage en met mijn grijze hersenmassa, duurt dat langer dan bij het jonge, jeudige geweld.

Verder moet ik nog werken aan een bepaald verluchtingssysteem, maar ook dat zit nog rond te draaien in de mixer van mijn bovenste massa.

Ton Koek
26-10-2012, 12:14
Ik raad u aan de ventilatie snel in orde te maken, alles zo goed als luchtdicht gaat zeker ten koste van de gezondheid van mens en dier.

girlits
26-10-2012, 14:07
Hang er ook eens een hygrometer in.

mvg eddie

Ton
26-10-2012, 18:38
en wat foto`s van het geheel stellen wij ook zeer op prijs........:)

Van den Broeck Alfons
27-10-2012, 08:31
Ik raad u aan de ventilatie snel in orde te maken, alles zo goed als luchtdicht gaat zeker ten koste van de gezondheid van mens en dier.

Terechte opmerking, want dat is ook één van de grotere problemen bij de energie-passief huizen, die men momenteel bouwt.

In de dag gaat de buitendeur wel open, gedurende enkele uren, zeker als het zoals vandaag, zonnig wordt, ook al is het een koud aanvoelen. Maar als het zo'n miezerig weer was, zoals gisteren..., dan is het toch m'n ionisator, die de ruimte probeert te zuiveren van deeltjes.

Ik heb hier op zolder, een nog nooit gebruikte reserve afzuigdampkamp, voor in de keuken gevonden. De opening voor de afzuigbuis naar buiten is er al. Dus, nog enkel monteren en aansluiten. Tijdschakelaar ertussen en hopen dat het goed kan werken.

Hang er ook eens een hygrometer in.

Hangt er al een aantal jaren in en dat was ook de één van de redenen van de uitgevoerde werken : te hoge vochtigheid. Is nu al gedaald met ongeveer 20% en hoop nog op een beetje meer. Dan zou ik kunnen uitkomen bij gemiddeld 60-70%, naargelang de weersomstandigheden buiten.

Deze morgen had ik hier een buitentemperatuur van 1°C en de binnentemperatuur was 13°C, vertrekkende van een binnentemperatuur, gisterenavond van 18°C. Een warmteverlies van 5°C, overnacht, bij een buitentemperatuur rond het vriespunt, lijkt me nog niet aanvaardbaar, maar ik weet waar het probleem zich binnen stelt. Is iets voor in de winter, rustig aan.