Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vererving bruinpastel goudvink

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • vererving bruinpastel goudvink

    Vanmorgen op een beurs beweerde een man dat zijn bruine goudvinken split voor bruinpastel zouden zijn.
    Ik dacht dat dit niet kon? Of kan het wel?

  • #2
    split voor pastel lijkt me, want hij is al bruin. Maar de pastel poppen die er uit vallen zijn dan wel altijd ook meteen bruinpastel.

    Opmerking


    • #3
      Dank je, en via die link van je ben ik al een stuk wijzer geworden.

      Opmerking


      • #4
        Dit klinkt mij als onzin.
        Bruinpastel is het gecombineerde phenotype van een vogel met een complete set bruin genen en een complete set pastel genen.

        Opmerking


        • #5
          Het maakt mij niet uit hoe je het resultaat noemt, maar de genen voor bruin en pastel kunnen weer uitmendelen (genes mix and unmix). Voorts denk ik dat elk gen split kan zijn en niet bv de gecombineerde kleur split (bv split bruinpastel). Een man die split is voor bruinpastel (bruin en pastel op hetzelfde chromosoom) kan ook bruine niet-pastel en niet-bruine pastel dochters krijgen ondanks de koppeling van die genen (crossing over).
          Dus deze man is split voor bruin en split voor pastel. De bruine vogel van het begin van het onderwerp is dus alleen split voor pastel, want hij is niet split voor bruin.

          Opmerking


          • #6
            het boek van Alois Van Mingeroet europese vogels en hun mutaties ,maakt veel duidelijk met mooie foto's een aanrader.
            grtn.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Josly
              Bij combinatie(s) van: bruinpastel x bruinpastel, verschillende generaties lang. is er dan nog sprake van Crossing Over. Kan men dan eigenlijk nog spreken van Crossing Over.
              Dus volgens U bestaat er geen bruinpastel gen.
              Ik ben een algemeen geneticus. Biochemicus van opleiding.
              Ook al fok je bruinpastel maal bruinpastel, dan treedt er nog steeds crossing over op maar het resultaat is weer hetzelfde. Zodra je gaat kruisen met niet-bruin of niet-pastel of wildkleur dan kunnen de 2 genen weer ieder afzonderlijk gaan optreden. Dus nee, er komt geen bruinpastel gen...

              Veel kenners zijn nog van de oude school.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Josly

                Bij combinatie(s) van: bruinpastel x bruinpastel, verschillende generaties lang. is er dan nog sprake van Crossing Over. Kan men dan eigenlijk nog spreken van Crossing Over.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                  Hallo bva118;

                  Ik bezit, lees Wetenschappelijke informatie wat betreft crossing over. Maar dan zonder koppelteken.

                  Man: Bruin split voor pastel.

                  Hoe weet men dat het hier, bij deze voorstelling, dat het om crossing over gaat.
                  Nochtans via koppelteken kon men dat dierekt zien, vaststellen.

                  Want de term crossing over heeft ook een koppelteken.

                  Wat is de verervingsvorm van?

                  Man: Bruin split voor pastel:

                  Welke proefparingen werden daarvoor gebruikt, toegepast?

                  PS. Het merkwaardige is dat U niks rept, U het niet heeft wat betreft kunstmatige naamgeving.
                  Zoals;
                  Bruin-agaat:
                  Bruin-pastel:
                  Etc:
                  Lees het even na in een ander topic, heb je daar al kunnen overtuigen van het gebruik van de juiste benamingen. Gebruik van wel of geen koppelteken is een discussie om de discussie zelf, voegt verder niets toe.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                    Hallo;

                    Elk klein kind weet dat door de basismutanten te noemen met een koppelteken (-) dit volgens de Wetenschappelijke Genetica voor problemen zorgt, of zal zorgen. Zoals de genetische vererving.

                    Dit heeft niks te maken met "oud" of "jong", etc.
                    Dit heeft te maken het genetische. Dit kan men niet veranderen.

                    Men kan wel de voorstelling van het genetische veranderen.
                    Eenvoudige gezegd.
                    De kunstmatige benaming.
                    Ik heb even aangestipt dat gekoppelde factoren en crossing-over verschillende dingen zijn. Niets meer en niets minder. Ik heb niks geschreven over oud of jong.Er kunnen vele vragen, rakelings of zelfs totaal niets met de oorspronkelijke vraag bedacht worden. Handiger is het om bij het issue te blijven.

                    Opmerking


                    • #11
                      Mijn visie. Een vogel kan split zijn voor elk gen (uitgezonderd poppen voor geslachtsgebonden factoren), apart te noemen, dus niet split voor een samengestelde kleur zoals bruinpastel, maar split voor bruin en split voor pastel. Maar ik snap wel dat er een nuance kan worden aangebracht voor de 2 mogelijkheden dat een man split voor bruin en split voor pastel kan zijn:
                      1.Als beide mutaties op hetzelfde geslachtschromosoom liggen dus
                      +-+//bruin-pastel
                      2.Als beide mutaties niet op hetzelfde chromosoom liggen dus
                      +-pastel//bruin-+
                      In het eerste geval zullen er een groter percentage bruinpastel poppen uit vallen omdat de mutaties gekoppeld zijn en er slechts een kleine kans op crossing over is. Dat noemt men dan (vermoed ik) "split voor bruinpastel".
                      In het tweede geval zou men de man nooit split voor bruinpastel noemen, maar split voor bruin en split voor pastel. Maar ook hier kan na crossing over een bruinpastel pop uit vallen.

                      Opmerking


                      • #12
                        Het koppelteken doet er in die zin niet zoveel toe of men nu bruinagaat of bruin-agaat schrijft. Het blijft dezelfde vogel. Het koppelteken is alleen maar een hulpmiddel om aan te geven dat ze gekoppeld zijn.

                        Opmerking


                        • #13
                          Ik vind beide fout. De man is bruin split voor agaat. Met een agaat pop kun je namelijk ook een agaat zoon verkrijgen (split bruin). Split betekent genetisch gezien heterozygoot voor een recessief gen.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                            Hallo bva118;

                            Bedankt voor Uw antwoordt.

                            Zeker wat betreft Uw schoorvoetende toegeving.

                            Het klopt.

                            Het blijft dezelfde vogel.

                            Maar Wetenschappelijk genetisch gezien:

                            Man: Bruin split voor bruinagaat: Kan wel.

                            Man: Bruin split voor bruin-agaat: Kan niet.
                            Als fervent tegenstander van het gebruik van het koppelteken heb ik je al kunnen overtuigen dat het gebruik ervan toch wel handig is.
                            Als fervent voorstander van het gebruik van eigen namen (isabel) terwijl het feitelijk de combinatie van bruin en agaat is heb ik je ook al kunnen overtuigen dat het dus beter is om van bruin-agaat te spreken.
                            Heb je zelfs op weg geholpen om het verschil tussen crossing-over en gekoppelde factoren te duiden.
                            Jouw beleving van iets schoorvoetend toegeven ehhh tsja ...sluit totaal niet aan bij mijn beleving daarvan.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                              Als ik mij niet vergis is er al op verschillende Sites/Forums daarover gediscussieerd.
                              Zo is er op een bepaald Forum iemand die zei:
                              " Dan kan men geen bruinagaat (isabel) bekomen als bruin geen split voor agaat kan zijn, of agaat kan geen split zijn voor bruin."
                              Maar men vergeet dat er ook nog zoiets bestaat als PP.

                              Eenvoudig gezegd.
                              Bruin kan geen agaat vererven.
                              Agaat kan geen bruin vererven.
                              Die discussies zijn allemaal zonder mij...

                              bruin split agaat man * agaat pop geeft oa agaat split bruin zonen

                              agaat split bruin man * bruin pop geeft oa bruin split agaat zonen

                              "split" is niet gereserveerd om aan te duiden welke dochters er uit een man kunnen vallen wat betreft geslachtsgebonden genen.

                              Al dit soort regeltjes (engels "cheat sheet") zijn er veel te veel om uit je hoofd te kennen. Je kunt beter een kruisingschema maken. Als je dat snapt kun je ook met andere mutaties voorspellingen doen.

                              Opmerking

                              Working...
                              X