PDA

Bekijk Volledige Versie : Flauwvallen of epilepsie

Brownlobster
10-10-2012, 17:34
Ik zit nog helemaal verbaast terwijl ik dit bericht schrijf maar het zit zo:

Ik zit 10 minuten geleden even buiten de volliere te bekijken en opeens valt er een Japanse Meeuw voor dood zo van de stok. Ik zie hem zo voor me ogen neer vallen. Ik balen en zat een beetje raar te kijken ik ga de voliere in om hem te pakken en af te voeren zie ik hem licht bewegen en net voor ik hem pak vliegt ie weg. Ik denk dat mijn gezicht op dat moment een uitdrukking had die onbetaalbaar was maar jullie snappen dat ik behoorlijk verbaasd stond te kijken. De meeuw ging op de stok zitten en je zag dat ie het ook ff lastig had maar hij vliegt nu weer vrolijk rond.

Kan een vogel zo maar flauwvallen of epilepsie hebben o.i.d???? Of is dit iets heel raars???

Van den Broeck Alfons
11-10-2012, 08:44
Ja, dat bestaat, maar het is een bijna onmogelijke zaak om de reden hiervan te achterhalen, inzonderheid voor Japanse meeuwen.

Hierbij een greep uit de mogelijke oorzaken en dit voor vogels in het algemeen, niet specifiek Japanse meeuwen :

- tekort aan vitamine E en selenium.
- tekort aan vitamine B1.
- tekort aan vitamine B2.
- tekort aan vitamine B6.
- tekort aan vitamine B12.
- adenovirusinfectie van de nieren, mogelijk lever.
- artheriosclerosis (aderverkalking).
- vetzucht.
- vervetting van de lever.
- tekort aan calcium.
- tekort aan vitamine D3.
- tekort aan suikers in het bloed.
- xanthomatosis.
- lood en/of zinkvergifitiging.
- botulisme.
- pesticiden allerhande, waaronder zeker dezen op basis van carbamaten en dichloorvos.
- foutief gebruik van dimetridazole (te hoge concentratie) bij de behandeling van diverse ziekten, veroorzaakt door flagelaten.
- neurotoxinen, geproduceerd door schimmels op planten.
- toxoplasmosis.
- paramyxovirusinfecties.
- reovirusinfecties.
- chlamydia psittaci infecties.
- salmonella infecties.
- streptococcen infecties.
- stafylococcen infecties.
- vogelpest.
- mycoplasma infecties.
...

Dus, het zoeken naar de eigenlijke oorzaak is zo'n beetje onbegonnen werk.

Specifiek in uw geval met de Japanse meeuw, zou ik denken aan een plotse bloedrukval.

Brownlobster
11-10-2012, 09:43
Alfons, bedankt voor je heldere antwoord!

Weer wat geleerd, de des betreffende vogel zat vanmorgen weer vrolijk te baltsen op de stok.