PDA

Bekijk Volledige Versie : Zaden laten groeien

allesfreak
05-10-2012, 13:23
Ik had een vraag over zaden laat ontkiemen en groeien. Ik weet dat sommige mensen hun zaadjes laten kiemen en dit aan hun vogels geven maar dat dit erg schimmel gevoelig is. Maar het laten ontkiemen en groeien van de zaden tot een soort klein grasveldje is dit ook schimmel gevoelig en zou ik dit aan mijn vogels kunnen geven? Want in de voliere naast de waterbak wil ook wel is een soort grasveldje ontstaan van gevallen zaadjes en de vogels zijn hier altijd heel druk mee dus ik wilde wel is weten of dit ook mogelijk een grasveldje te laten groeien en dat in broedkooi te zetten.

Ton Koek
05-10-2012, 14:24
Ik vind dat een prima manier van groenvoer geven. Bij mij in de volière strooi ik ook vaak wat zaad extra om te laten groeien.

Josly
05-10-2012, 15:41
Hallo,

Klopt.

Hou er wel rekening mee dat niet "alle" zaadsoorten daarvoor geschikt worden geacht, daarvoor geschikt zijn.
Jonge lijnzaad kiemplanten worden aanzien als "giftig".
Er wordt aangeraden om geen zaden van eventuele "giftige" planten te gebruiken voor/als jonge kiemplanten.
Als men spreekt van "giftige" planten, heeft men het meermaals over blauwzuurvergiftiging.
Als dit van toepassing is bij/op elk "soort" levend wezen, zoals mens, dier, vogel, etc, is natuurlijk wat anders. Net zoals in welke hoedaningheid, hoeveelheid.
Jonge kiemplanten zitten vol met groeihormonen en andere groeistoffen, en hebben een stimulerende werking op het afvoer systeem. Kiemplantjes zijn base-vormend ( bloed - zuurtegraad ) en stimuleren verschillende organen. Bovendien zijn ze lichter verteerbaar.

allesfreak
05-10-2012, 17:06
Ik was van plan gewoon algemeen tropenvoer te planten zitten daar van die zaden in die giftige planten produceert.

medaar
05-10-2012, 20:16
Ik had een vraag over zaden laat ontkiemen en groeien. Ik weet dat sommige mensen hun zaadjes laten kiemen en dit aan hun vogels geven maar dat dit erg schimmel gevoelig is. Maar het laten ontkiemen en groeien van de zaden tot een soort klein grasveldje is dit ook schimmel gevoelig en zou ik dit aan mijn vogels kunnen geven? Want in de voliere naast de waterbak wil ook wel is een soort grasveldje ontstaan van gevallen zaadjes en de vogels zijn hier altijd heel druk mee dus ik wilde wel is weten of dit ook mogelijk een grasveldje te laten groeien en dat in broedkooi te zetten.

nooit doen . ik kweek al 50 jaar vogels neen .

Ton Koek
05-10-2012, 21:47
Wel doen, ik 41 jaar... :p

Ik doe het al heel lang zo, nooit problemen gehad.

allesfreak
06-10-2012, 09:41
@ medaar waarom zou ik het niet moeten doen dan?

populier
06-10-2012, 12:32
Medaar houd en kweekt EC/wildzangvogels, bij deze vogels probeer je ze zoveel mogelijk van je volierebodem te houden daar deze vogels erg gevoelig zijn voor coccidiose en andere darmziektes.

Denk dat het bij tropen wel meevalt als je deze op de grond laat scharrelen op zoek naar gekiemde zaden en kiemplantjes.

Animal
06-10-2012, 15:25
Dan zijn zeker alle wildzangvogels in de natuur ziek ,want die halen allemaal hun voer van de grond.:confused:

kingfisher
06-10-2012, 19:42
Dan zijn zeker alle wildzangvogels in de natuur ziek ,want die halen allemaal hun voer van de grond.:confused:

In de natuur zitten de vogels op veel meer oppervlak en is de infectiedruk dus veel kleiner.
Voliere oppervlak is beperkter en er komen dus meer vogels op èèn plek en dus makkelijker in aanraking met de uitwerpselen van andere vogels in die voliere.

allesfreak
06-10-2012, 22:38
Dat klinkt op zich wel logisch maar voor tropen valt dit dus wel mee? Mijn tropen zitten erg veel op de grond zelfs als er niks te vinden is, een beetje scharellen met takjes of spelen met het zand heb ik het idee.

loodje
07-10-2012, 09:34
Ik zaai tropisch zaad in een grote bloembak.
Als dit zaad is uitgekomen en behoorlijk is gegroeid, zet ik deze bak in mijn volière. De vogels vinden het heerlijk en scharrelen er de hele dag in rond, vooral de goudbuikjes.
Je doet er de vogels een groot plezier mee.
En het is nog leuk om te zien ook.

allesfreak
07-10-2012, 16:08
Maar hoe zit dat dan bij schimmel waar sommige kwekers het over hebben bij kiemzaad heeft dit geen effect op redelijk gegroeid zaad?

Animal
07-10-2012, 16:46
Als het zaad normaal kiemt gaat er niks schimmelen.
Kiemzaad gaat ook alleen maar schimmelen als je het verkeerd doet (te nat houdt)

populier
07-10-2012, 18:07
Te nat houden maakt niets uit, ik hou het zieknat, het niet verversen/spoelen een aantal keer per dag, dat geeft schimmels.

allesfreak
07-10-2012, 18:15
Ik was nu gewoon van plan om kleine bakjes te maken met aarde en daar gewoon wat zaad in planten. Is dat dan mogelijk? Is warmte niet een factor voor schimmel?

Van den Broeck Alfons
08-10-2012, 07:42
Ik was nu gewoon van plan om kleine bakjes te maken met aarde en daar gewoon wat zaad in planten. Is dat dan mogelijk?

Doe het zoals Loodje het hiervoor heeft beschreven. Vind ik goed. Ga het volgend jaar ook eens proberen, want ik heb hier meer dan voldoende plantenbakken staan, zodat ik op verschillende tijdstippen kan zaaien en oogsten.

Is warmte niet een factor voor schimmel?

Ja, meestal wel, maar wel warmte in relatie met vochtigheid in een afgesloten ruimte of een ruimte met weinig of geen luchtcirculatie. Er zijn trouwens ook schimmels die goed groeien bij 4°C in uw ijskast.

Praktisch : neem een stuk brood en leg dat gedurende dagen gewoonweg op het aanrecht in de keuken. Dat stuk brood droogt uit en daar maakt schimmel weinig of geen kans om op korte tijd op te groeien. Neem een ander stuk brood en plaatst dat in een afgesloten brooddoos ook op het aanrecht. Na enkele dagen zie je de eerste tekenen van schimmelgroei. Leg een stuk brood tijdens zonnige dagen in het zonlicht, en daar zal zo goed als nooit schimmel op groeien, mede door het feit dat schimmels en de UV-straling van het zonlicht, geen gelukkig huwelijk is.

Als je zaad laat kiemen en je spoelt regelmatig met water tijdens dat kiemproces, dan krijgen schimmels eigenlijk geen kans om te groeien op dat gekiemd zaad.

Maar wat doen veel liefhebbers : ze laten een grotere hoeveelheid zaad kiemen en ze geven een deel daarvan aan de vogels. De overschot stockeren ze in een afgesloten plastic- of metalen container, gedurende een aantal dagen. Ja, na enkele dagen is er dan schimmelgroei, maar dat heb je ook met vochtig zelfgemaakt eivoer of een ander zachtvoer.

Verder, nooit gekiemd zaad stockeren in een metalen container. Dezen durven nogal eens een zinkcoating hebben en deeltjes van deze coating kunnen loskomen en vermengd worden met het gekiemd zaad. Uiteindelijk, op termijn, kan dit een ernstige zinkvergiftiging geven bij vogels.

Je hebt ook liefhebbers die gekiemd zaad geven aan hun vogels, maar vergeten om de restanten van dat gekiemd zaad op te kuisen. Dat ligt daar dan maar op de bodem, te schimmelen...

De echt gevaarlijke schimmelsoorten voor vogels, in de kontext van ziekten, beginnen meestal maar voor te komen op planten, als deze al behoorlijk gegroeid zijn.

Gevaarlijke schimmelsoorten : Fusarium- en Aspergillus spp.

Daar is ook een éénvoudige verklaring voor : als een zaadje begint te kiemen, dan gaat die kiem ook belangrijke biochemische stoffen produceren, om zich te beschermen tegen allerhande bacteriën en schimmels. Dat maakt nu éénmaal deel uit van het defensiesysteem van planten. In functie van de groei van de plant, gaan deze biochemische stoffen, geleidelijk verdwijnen uit de plant. Het is op dat ogenblik dat de plant kan aangetast worden door microörganismen allerhande, waaronder bacteriën, schimmels en virussen. Het is op dat ogenblik dat Fusarium- en Aspergillus schimmelsoorten, de kans krijgen om eventueel op planten gaan te groeien. Deze schimmelsoorten produceren tijdens hun groei, bepaalde giftige stoffen. Dit zijn meestal restprodukten van hun eigen stofwisseling. Als een vogel in kontakt komt met deze restprodukten, dan kunnen er vergiftigingsverschijnselen bij de vogel ontstaan, met mogelijk de dood van de vogel tot gevolg.

Fusarium schimmelsoorten kunnen enorme hoeveelheden gestockeerd zaad ongeschikt maken voor gebruik, als men na de oogst, deze zaden onvoldoende laat drogen en waarbij het vochtgehalte in het zaad nog meer dan 15-20% bedraagt op het ogenblik van de stockage. Dat is van enorm belang voor de zaadproducenten.