PDA

Bekijk Volledige Versie : japanse meeuwtjes dood

m.s
26-09-2012, 20:10
ik heb even een noodkreet:confused:

ik heb 2 japanse meeuwtjes een koppel van een jr
geef ze tropischvoer en vers water en douche elke dag en eikracht
bodem doe ik eerst krant en dan beukenhout.
en ze hebben een kokosnestje waar ze elke avond in sliepen

twee weken ging het goed ,vrolijke beesjes ik blij
maar van morgen waren ze beide dood

ze zitten in een kweekkooi van 60 cm lang 45 cm hoog en 35 diep
van hout geverft wit.kweekkooi is tweedehand maar goed schoongemaakt.

wat kan de doods oorzaak zijn???

bartel123
26-09-2012, 20:13
Ik denk bloedluis, ik denk dat ze binnen zitten en dan gaat het snel met hun voortplanting en dan als ze het nestje hebben gevonden beginnen ze te zuigen en dan is het al te laat. Check uw kooi eens of u misschien kleine klontjes rode vlekjes ziet en vooral in de kieren en in het nestkastje!
Heel vervelend maar helaas is er niks aan te doen!

van Tuijl
26-09-2012, 20:40
Ik denk bloedluis,

want? ik denk in het eerste geval niet meteen aan bloedluis want in dergelijke mate heb ik het nog nooit gezien

in geval van bloedluis: onjuist

ik zou graag van M.S. willen weten of er meer vogels in het verblijf zitten en sinds wanneer u in bezit bent van de vogels.

misschien kan je één van de lijfjes opsturen/brengen naar een DA en die kan dan een autopsie uitvoeren. dat bied in ieder geval zekerheid

bartel123
26-09-2012, 20:43
in geval van bloedluis: onjuist
Hierbij bedoel ik dat je de vogels niet meer kan redden

van Tuijl
26-09-2012, 20:48
daar heb je inderdaad gelijk in, ze waren inmiddels al dood dacht ik dus dat gaat niet meer goed komen...

bartel123
26-09-2012, 20:50
Wat is volgens jou dan de oorzaak?

m.s
26-09-2012, 21:27
heb net mij even voorgestelt en daarvoor was ik bezig de kweekkooi schoon te maken en de vogels eruit te halen.
zal even kijken met de loep of ze rode klieren hadden,want de rest is al opgeruimd en schoon,maar daarnaast staat een koppel Gouldamadines.is bloedluis naast elkaar besmettelijk?

griet (m.s)

Ik denk bloedluis, ik denk dat ze binnen zitten en dan gaat het snel met hun voortplanting en dan als ze het nestje hebben gevonden beginnen ze te zuigen en dan is het al te laat. Check uw kooi eens of u misschien kleine klontjes rode vlekjes ziet en vooral in de kieren en in het nestkastje!

jeffrey rahoens
26-09-2012, 21:31
Voor de zekerheid zo ik die gouldamandines en hun kooi toch maar eens goed behandelen.

jeffrey rahoens
26-09-2012, 21:33
Een vraagje, met een douche, bedoel je daarmee dat je ze een badje geeft of echt nat gaat spuiten? Ik ben van dat tweede namelijk geen voorstander, omdat dan de vogels niet kunnen kiezen wanneer ze in het water willen.
Voor alle duidelijkheid; dit heeft niets te maken met de dood van je vogeltjes

m.s
26-09-2012, 21:34
ik heb even bij de uitwerpsels en de klier gekeken,maar de klier is donker en ik kan niets zien bewegen en de uitwerpsels zijn gewoon zwart wit

griet

heb net mij even voorgestelt en daarvoor was ik bezig de kweekkooi schoon te maken en de vogels eruit te halen.
zal even kijken met de loep of ze rode klieren hadden,want de rest is al opgeruimd en schoon,maar daarnaast staat een koppel Gouldamadines.is bloedluis naast elkaar besmettelijk?

griet (m.s)

Henk Adelerhof
26-09-2012, 21:39
Als 2 volwassen, kerngezonde vogels in 1 nacht dood zouden zijn gegaan,
omdat ze aangevallen moesten zijn door bloedluis, dan moet het wel een enorme hoeveelheid geweest zijn dan,
dan was het denk ik zelfs zo, dat het op het eerste gezicht wel waarneembaar was dachten jullie ook niet?

Waarschijnlijk verkeerde verf erop? ook maar een gissing van mijn kant.

jeffrey rahoens
26-09-2012, 21:43
Japanse meeuwtjes zijn zeer klein en hebben veel minder kans tegen bloedluis dan bijvoorbeeld valkparkieten

Henk Adelerhof
26-09-2012, 21:45
Nou zo klein zijn ze toch niet? formaat zebravink, tenminste als je goeie hebt. :D

m.s
26-09-2012, 22:18
badje hebben ze
Een vraagje, met een douche, bedoel je daarmee dat je ze een badje geeft of echt nat gaat spuiten? Ik ben van dat tweede namelijk geen voorstander, omdat dan de vogels niet kunnen kiezen wanneer ze in het water willen.
Voor alle duidelijkheid; dit heeft niets te maken met de dood van je vogeltjes

m.s
26-09-2012, 22:22
Voor de zekerheid zo ik die gouldamandines en hun kooi toch maar eens goed behandelen.

ja en waarmee behandel ik ze dan mee????

welk spul en merk en waar te koop???

Henk3
26-09-2012, 22:34
Bloedluis kan natuurlijk overlopen door een hele kamer.

Maar het is maar de vraag of dit hier speelt. Dan moet je bloedluis kunnen vinden.

Hebben de vogeltjes wel alles ter beschikking gehad wat ze nodig hebben?

Tropisch zaad, scherpe maagkiezel, grit, drinkwater etc.

Konden ze het voer goed vinden?

Zomaar een paar vraagjes.

m.s
26-09-2012, 23:02
ze krijgen elke ochtend vers tropischevoer met eikracht en schoon badje en water.wat grit is weet ik niet,

maar als het te behandelen is voor mijn andere vogels ,
waar doe ik dat dan mee/
met wat voor spul en merk?

m.s
26-09-2012, 23:05
scherpe maagkiezel, grit -weet ik niet wat dat is
en eten doen ze goed en drinken ook,en zodra ik het badje ophang vers in de ochtend dan gaan ze gelijk baderen.

Henk3
26-09-2012, 23:07
Grit en scherpe maagkiezel kun je in een dierenspeciaalzaak wel aanschaffen. Scherpe maagkiezel is nodig voor de vermaling van de zaden.
Grit is nodig voor de kalkhuishouding.

Voor maatregelen tegen bloedluis: http://www.google.nl/#hl=nl&sclient=psy-ab&q=bloedluis+bestrijden+bij+kanaries&oq=bloedluis+bestrijden+b&gs_l=hp.1.2.0l3j0i30.33493.37219.1.40313.8.6.2.0.0 .0.262.853.1j4j1.6.0...1.0...1c.1.GIZtcQ_d7PQ&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=6c831acfbba0b88&biw=1440&bih=787

m.s
26-09-2012, 23:09
hebben al de drie soorten vogels
kanarie -gouldmadines-japanse meeuwtjes
scherpe maagkiezel en grit nodig?

m.s
26-09-2012, 23:12
en dan de vraag

als het bloedluis is,
kan ik dan in een dierenspeciaalzaak spul kopen om mijn vogels te behandelen?

en of zit mijn hele kamer eronder??

Henk3
26-09-2012, 23:14
Ja vogels hebben een spiermaag, vandaar dat er scherpe maagkiezel in moet zitten. Anders kunnen ze de zaden niet vermalen en dus niet goed verteren.

Ik denk dat het met je bloedluis wel mee zal vallen, als ik lees dat je alles goed schoon gehouden hebt. Boven de 15 graden vermeerderen bloedluizen zich wel erg goed als je ze hebt. Dus is het zaak om dat wel steeds in de smiezen te houden. In de dierenspeciaalzaak hebben ze wel spul voor je. Zorg dat het niet met voedsel etc. in aanraking komt.

m.s
26-09-2012, 23:30
heb net even gekeken op google hoe bloedluis eruit ziet,
dat weet ik nu,maar ik kwam bij een man die lege zitbuisjes in zijn kooi plaatsen met wit wc papier erin en dat doet die elke dag kijken of er luis in zit,heb nu die buisjes ook in de kooi gedaan ,dus zal morgenochtend kijken of er bloedluis is.

Henk3
26-09-2012, 23:33
Vogels beter niet meer storen nu. Is al erg laat.

Succes toegewenst.

m.s
26-09-2012, 23:34
en ik kan echt tot nu toe geen rode bloedluisjes zien.
ga morgen wl even scherpe maagkiezel halen.
en met het buisje meetode weet ik misschien morgenochtend wat meer.
laten we hopen dat ik niets heb.

maar dan nog 2 dode met tot nu toe onbekende oorzaak

Troetelduifje
27-09-2012, 09:14
Sorry hoor, maar dood in 1 nacht door bloedluis... volwassen dieren???

Je zegt dat je er goulds bij in de buurt hebt staan.

Google maar eens op flagelaten en hou de andere vogels goed in de gaten.

m.s
27-09-2012, 11:13
Ik heb net bij de dierenzaak vogelsspray 404 gekocht en scherpe maagkiezel.

Heb eerst de vogels gevangen=2 kanarie's en de 2 Gouldamadines
Toen heb ik de beide houten kweekkooien leeg gemaakt en schoongemaakt.
Alles in gespooten met 404 en (voer en drinken en badje even weg) en toen de vogels ingespooten niet de kop ,dat mocht niet.nou het stonk behoordelijk in de kamer ,dus even nu luchten en over een week zei de dierenzaak nog een keer.maar zoals het er nu uitziet ,zien de andere 2 koppels er goed uit.
buisjes met wc papier , daar heb ik nog niets ingetroffen.

Dus bij deze nu maar hopen dat het goed komt.

voor de gene die advies hebben gegeven ,wil ik even bedanken.

mijn man gaat vandaag haulemiet regelen voor het schoon maken van de hokken.Das niet schadelijk,dat weet ik want ik moest dat vroeger gebruiken voor de softijsmachine en het dood alle bacterie.

vindt het alleen zielig van mijn japanse meeuwtjes,want als ik dit goed van te voren uitgezocht had,dan had ik bij de aankoop gelijk de beesjes ingespotten.
want je weet nooit of ze bloedlius of mijt hebben.

This een goede lees even voor mij.

griet (m.s)

m.s
27-09-2012, 11:18
Kan je mij ook uit leggen wat flagelaten is????

griet

Henk3
27-09-2012, 11:50
Via de zoekfunctie van dit forum kan je "flagelaten" invullen en zie wat je allemaal zult vinden.

Maar ik denk niet dat je meeuwtjes daar aan bezweken zijn.

Zoals eerder gezegd denk ik eerder aan het gebrek aan grit en aan scherpe maagkiezel waar de doodsoorzaak gezocht kan worden. Maar waarom ze dan juist allebei in dezelfde nacht doodgegaan zijn? Geen idee. Zoek eens bij jezelf wat er verder misgegaan zou kunnen zijn.

De bloedluis is het waarschijnlijk ook helemaal niet als je al geen bloedluis kan vinden. Als je een epedimie van die beestjes zou hebben, zou je ze ook overdag wel aantreffen.

Dat er goulds bij in de buurt staan wil ook helemaal niet zeggen dat de meeuwtjes daarom doodgegaan zijn.

Nog een linkje voor je: http://www.volierevogels-online.nl/verzorging.html

jeffrey rahoens
27-09-2012, 22:24
Ik gebruik biokill, kan zowel in de kooi als op de vogels (onder de vleugels en aan hun poep)
Ook product tegen endo en ecto parasieten (1 druppeltje in hun nek, ik vind dat dit het beste werkt).
En veeluispoeder voor onder de lades

krien
27-09-2012, 22:44
Alle vogels!

Henk Adelerhof
27-09-2012, 23:00
Hallo,

let er bij het inspuiten van vogels er vooral ook op, dat je de spuitbus op voldoende afstand houdt, want anders koelen de dieren teveel af.

Vloeistof die onder druk vrijkomt, kan behoorlijk koud zijn.

Daar is een kennis van mij een aantal jaren geleden ook al achter gekomen bij zijn kanaries :(
Die lagen een tijdje later met hun pootjes omhoog.:eek:

HansV
28-09-2012, 10:50
Gevaarlijk wat we hier aan het doen zijn met z'n allen; het doen van aannames. Er kunnen meerdere oorzaken zijn die tot de dood van jouw Japanse Meeuwtjes hebben geleid. Ik ga van ieders goede bedoelingen uit, maar de enige die hier het beste een uitspraak over kan doen is de dierenarts.

Overigens hebben je vogels per direct behoefte aan grit en maagkiezel. Henk3 heeft al aangegeven waarom.

Feit is dat er 3 koppels vogels op een kamer staan waarvan er 1 is overleden. Hoe zagen je Japjes eruit voordat je ze dood vond? Zaten ze dik? Waren ze levendig? Hoe zien je overige vogels eruit? Gezond? Heb je je kanaries en Goulds bij dezelfde persoon gekocht als je Japjes? Misschien hadden ze al een ziekte onder de leden? Stress vanwege de verhuizing? Waren ze in de rui toen je ze bij de vorige eigenaar meenam? Je hebt een kat in huis... Mogelijk heeft deze toch een (nachtelijk) bezoekje gebracht ondanks dat dit volgens jou niet kan. Katten zijn inventief! Heb je bijvoorbeeld een kamerplant naast de kooi staan waar de vogels van kunnen eten? Deze kan dodelijk zijn voor vogels. etc., etc.

Maw er zijn diverse redenen te bedenken waar deze vogels aan gestorven zijn. Alleen moeten we de situatie ter plekken kennen om er een goede uitspraak over te doen, een onderzoek van de uitwerpselen zou kunnen helpen, maar dan staat nog niet voor 100% vast wat de doodsoorzaak is geweest.

Henk3
28-09-2012, 12:31
Tja het valt mij wel op dat er makkelijk over tekst heen gelezen wordt.

B.v. heeft iemand in berichtje 2 het over "kieren".
In bericht 7 zijn dit plotseling al "klieren". Het scheelt maar 1 letter maar het zijn toch hele andere zaken.

Verder blijft het maar doorgaan over bloedluizen ondanks dat er geeneen daadwerkelijk gevonden schijnt te zijn.

Hopelijk zijn er niet meer slachtoffers gevallen inmiddels.

Animal
28-09-2012, 16:10
Flink met gif gaan spuiten ,terwijl niemand weet of er wel een luizen probleem is .:confused:
Als er straks nog meer vogels dood gaan weet je wel waar het dan nu door komt.:rolleyes:
Er is al eerder gezegd ,en gaat geen enkele volwassen vogel in een nacht dood door luizen .

m.s
28-09-2012, 16:41
ik heb de 2 kanarie met 404 behandeld en de kooi en de 2 goulds.
maar ik zie een klein kaal plekje op de borst.
ik ben gisteren en vandaag heel drachten afgereden voor ronidazol zelf de dierenarts,maar die ronidazol 2,5% kan ik niet krijgen,

gelukkig eten ze nu goed ,maar ik wil ze wel behandelen met ronidazol.
omdat het hier om 4 vogels maar gaat ,ga ik dit niet via internet bestellen,want dan komt er verzendkosten nog eens over en ik zou niet weten bij wie

m.s
28-09-2012, 16:48
ik heb alle drie soorten bij verschillende kwekers gekocht via marktplaats(hobbykwekkers.
maagkiezel en gist krijgen ze al
en metspuiten van de 404 heb ik het kopje in mijn handpalm gehad,dus voorzichtig geweest.
alle drie de soorten waren kern gezond en ook nu de laatste 2 koppel zitten vol leven.
wel waren ze in de rui toen ik ze kreeg en heb gelijk in het drinkwater gele druppels gedaan vanaf de tweede dag dat ik ze had.
kat komt niet boven.

Gevaarlijk wat we hier aan het doen zijn met z'n allen; het doen van aannames. Er kunnen meerdere oorzaken zijn die tot de dood van jouw Japanse Meeuwtjes hebben geleid. Ik ga van ieders goede bedoelingen uit, maar de enige die hier het beste een uitspraak over kan doen is de dierenarts.

Overigens hebben je vogels per direct behoefte aan grit en maagkiezel. Henk3 heeft al aangegeven waarom.

Feit is dat er 3 koppels vogels op een kamer staan waarvan er 1 is overleden. Hoe zagen je Japjes eruit voordat je ze dood vond? Zaten ze dik? Waren ze levendig? Hoe zien je overige vogels eruit? Gezond? Heb je je kanaries en Goulds bij dezelfde persoon gekocht als je Japjes? Misschien hadden ze al een ziekte onder de leden? Stress vanwege de verhuizing? Waren ze in de rui toen je ze bij de vorige eigenaar meenam? Je hebt een kat in huis... Mogelijk heeft deze toch een (nachtelijk) bezoekje gebracht ondanks dat dit volgens jou niet kan. Katten zijn inventief! Heb je bijvoorbeeld een kamerplant naast de kooi staan waar de vogels van kunnen eten? Deze kan dodelijk zijn voor vogels. etc., etc.

Maw er zijn diverse redenen te bedenken waar deze vogels aan gestorven zijn. Alleen moeten we de situatie ter plekken kennen om er een goede uitspraak over te doen, een onderzoek van de uitwerpselen zou kunnen helpen, maar dan staat nog niet voor 100% vast wat de doodsoorzaak is geweest.

Animal
28-09-2012, 17:01
Ik zou ze maar geen gist geven ,,dat lijkt me niet erg gezond.

Henk3
28-09-2012, 19:33
Ik zou ze maar geen gist geven ,,dat lijkt me niet erg gezond.

Hier zal "grit" mee bedoeld worden denk ik.

m.s
28-09-2012, 22:15
ja lache he:)

schrijf fout haha

ik bedoelde grit
en scherpe maagkiezel dat nu twee dagen

apart bakje,maar heb ook een heel klein beetje van beide nu even door het eten gedaan, zodat ik zeker weet dat ze beide nu binnen krijgen.

de vogels zien er nu gezond uit en levendig .
eten en drinken goed.
en verder kan ik nu niets ontdekken.

Hier zal "grit" mee bedoeld worden denk ik.

bartel123
28-09-2012, 23:02
Er zijn talloze mogelijkheden maar meestal is het er dan maar een die sterft.
Ik denk dat ze ergens Zo van Zijn geschrokken dat ze zich in het donker dood hebben gevlogen zoals eerder vermeld een kat.
Omdat u geen spoor van bloedluis kan vinden is dit de grootste kans!

pico
09-10-2012, 20:51
@m.s.
Ik heb enkele dagen geleden je topic gevolgd en de reacties gelezen. Ik heb geen zinvolle bijdrage, maar ik ben wel benieuwd of je nu al wat meer weet.